VAG Navigointi jälkiasennuksena
Valvoja: ffp jäsenet
VAG Navigointi jälkiasennuksena
Tuossa Ebay:ta seuranneena olen todennut tupla-din kokoisten VAG-navigointien olevan aivan inhmillisissä hinnoissa. Kesällä olisi tarkoitus lähteä ehkäpä eurooppaa kiertämään, joten itselle on kehkeytynyt pikku hiljaa pieni Navi-kuume.
Kysymys kuuluukin, onko VAG-Navigointi helppo jälkiasentaa? Itsellänihän ei VAG-kulkinetta ole vaan 306 S16 Pesonen, johon tuollaisen tupla-din kokoisen laitteen modaamista pohdiskelen.
Tuollaisen info-sivuston aiheesta löysinkin:
http://www.nav-plus.com/instructions/
Periaattessa, onko tuossa muuta kohdalleen laitettavaa kuin:
-Virransyöttö
-normaalit kaiutinlähdöt yms. audio-jutut
-GPS-antennin asennus
-Nopeus-signaali aivolaatikosta (Mitenköhän, Pösössä elektroninen mittaristo, lienee merkkihuollon heiniä?)
-Peruutusvaihde
Lisäksi normaalit "epäolennaisemmat"
-Puhelin mykistykset
-Mittarivalon säätöön kytkeminen
Uudemmat Navithan ovan käsittääkseni CAN-väylä sähköjärjestelmälle tarkoitettuja, pelaavatko ne perinteisellä sähköjärjestelmällä sitten? Vai pitäisikö valita malli ennen CAN-aikaa.
Mitä tämä TMC-systeemi tekee, Saksassa käyttämässäni vuokra-Passatissa oli navi tuolla TMC:llä. Mikä se on?
Itse itselleni vastaillen: Traffic Message Channel, liikennetiedotukset jne.
Olisiko jollakin kertoa faktaa aiheesta. VAG:in navithan taisivat olla Blaupunktin valmistamia, joten hylkivätkö ne ranskalaista sähköjärjestelmää.
Itse itselleni vastaillen: Ilmeisesti pitäisi toimia
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=11863
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=7598
Toki helpoimmalla pääsisi ostamalla suoraan yleismalli Din-kokoisen Navin, mutta tuollainen pieni rakentelu hieman kiinnostaisi.
Edit. Touareg:in Naviin liittyvä linkki: http://www.tm-techmark.com/tri.htm
Navi-linkki: http://www.soldo.de
Kysymys kuuluukin, onko VAG-Navigointi helppo jälkiasentaa? Itsellänihän ei VAG-kulkinetta ole vaan 306 S16 Pesonen, johon tuollaisen tupla-din kokoisen laitteen modaamista pohdiskelen.
Tuollaisen info-sivuston aiheesta löysinkin:
http://www.nav-plus.com/instructions/
Periaattessa, onko tuossa muuta kohdalleen laitettavaa kuin:
-Virransyöttö
-normaalit kaiutinlähdöt yms. audio-jutut
-GPS-antennin asennus
-Nopeus-signaali aivolaatikosta (Mitenköhän, Pösössä elektroninen mittaristo, lienee merkkihuollon heiniä?)
-Peruutusvaihde
Lisäksi normaalit "epäolennaisemmat"
-Puhelin mykistykset
-Mittarivalon säätöön kytkeminen
Uudemmat Navithan ovan käsittääkseni CAN-väylä sähköjärjestelmälle tarkoitettuja, pelaavatko ne perinteisellä sähköjärjestelmällä sitten? Vai pitäisikö valita malli ennen CAN-aikaa.
Mitä tämä TMC-systeemi tekee, Saksassa käyttämässäni vuokra-Passatissa oli navi tuolla TMC:llä. Mikä se on?
Itse itselleni vastaillen: Traffic Message Channel, liikennetiedotukset jne.
Olisiko jollakin kertoa faktaa aiheesta. VAG:in navithan taisivat olla Blaupunktin valmistamia, joten hylkivätkö ne ranskalaista sähköjärjestelmää.
Itse itselleni vastaillen: Ilmeisesti pitäisi toimia
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=11863
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=7598
Toki helpoimmalla pääsisi ostamalla suoraan yleismalli Din-kokoisen Navin, mutta tuollainen pieni rakentelu hieman kiinnostaisi.
Edit. Touareg:in Naviin liittyvä linkki: http://www.tm-techmark.com/tri.htm
Navi-linkki: http://www.soldo.de
Viimeksi muokannut Harri, 10.1.2005 22:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VW MFD -navi kolmoskolperossa:
http://gtidevil.piranho.de/GASTNICO2.jpg
"Kiva" väritys BTW.
Saksalaisen foorumin juttuja tutkiskeltuani olen todennut, että homma ei ole välttämättä mitenkään mahdoton. Ainoa kysymysmerkki on nopeussignaalin kaivaminen esiin, mutta sitähän tarvitaan mm. vakionopeussäätimen kanssa (eikö? Elektroninen mittaristo siis.), joten se ei liene ongelma.
http://navi-forum.net/board
EDIT:
Ei pitäisi olla ongelma siis Pösössäkään:
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=2497
EDIT:
-Sehr gut
http://gtidevil.piranho.de/GASTNICO2.jpg
"Kiva" väritys BTW.
Saksalaisen foorumin juttuja tutkiskeltuani olen todennut, että homma ei ole välttämättä mitenkään mahdoton. Ainoa kysymysmerkki on nopeussignaalin kaivaminen esiin, mutta sitähän tarvitaan mm. vakionopeussäätimen kanssa (eikö? Elektroninen mittaristo siis.), joten se ei liene ongelma.
http://navi-forum.net/board
EDIT:
Ei pitäisi olla ongelma siis Pösössäkään:
http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=2497
EDIT:
Sieht echt geil aus in meinem Corrado.
-Sehr gut
mutta jos sen haluaa autoon pidemmäksi aikaa niin toi on aika paljon kätevämpi ja tyylikkäämpi ratkaisu
Jeps, sama juttu mielessä. Navia ei nyt ihan päivittäin varmasti tarvitse, mutta kiinteä asennus olisi tosiaan paljon tyylikkäämpi. Samalla saisi taas vähän askarreltavaakin. Mielestäni hinta-laatusuhde on aivan kohdallaan, kun nykyinen CD pitää uuteen kohta kuitenkin vaihtaa ja varsinainen hifisti en ole. Kunhan uutiset kuuluvat siedettävästi. ;)
Usbiliitäntäinen gps on ihan pätevä juttu: Virransyöttö tulee samasta liittimestä ja tulitikkulaatikon kokoisen purkin voi heittää katolle magneetilla. Se antaa ulos kerran sekunnissa nmea-dataa, jota lähes kaikki pc:n kartat osaavat hyödyntää. Route 66 2004 osaa laskea reitin ihan ovelta ovelle(paitsi Suomessa). Genimapin kartat pelaavat sitten täällä.
Ei ne taida kaikilla ihan ostettuja olla.
Usb-gps tarvitsee usbiajurin, yleensä mukana.
Ei ne taida kaikilla ihan ostettuja olla.
Usb-gps tarvitsee usbiajurin, yleensä mukana.
Mites tuommonen? http://www.kenwoodeurope.com/products/L ... 57&pr=1633
Mun mielestä aika paljon siistimpi kuin toi vag:n orkkis navi
Mun mielestä aika paljon siistimpi kuin toi vag:n orkkis navi
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Mini pc autoon ja näytöksi vaikka 7" kosketus näyttö niin SE ON SIINÄ :)
1000€ + gps
tuommonen kiinteä 7" kosketusnäyttö ja MiniPC sekä ilmainen Linux ohjelmisto sitä ohjaamaan, saa päivitettyä ja vaatii vaan _pikkusen_ askartelua, mutta sitähän me tykätään tehdä.
ja sitten kuin ton saa valmiiksi tulee joku huumehörhö ja yrittää pölliä sen. Pahastuu kun ei saa koelautaan upotettua ja epoxilla liimattua näyttöä irti ja pistää sen varmuuden vuoksi ainakin paskaksi sekä puhkoo vielä renkaat mennessään...
tossa vielä pari lisälinkkiä aiheeseen:
http://www.cartft.com/
http://www.cartft.com/shop/catalog/item/?wm_item_id=112
http://www.mp3car.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=16
No niin.
Nostetaanpas vanha topicci.
Nyt on navi ostettu ja maksettu. Toivottavasti Günther sen minulle myös toimittaa.
Ebaystä löytyi passeli Audin Navi plus DX 2 ostettu. Alunperin numeroiden mukaan se on Audi A6 vm. 2001:een tarkoitettu laite.
Tuon näköinen siis:
http://toppowertrader.de/_ebay/_navi/_1c.JPG
Ennen kuin se Suomeen saapuu, lienee aika jatkaa oheispohdintaa.
Kytkennöistä olen tämän (http://www.tvwiz.net/navigation/ ) ylläkin olevan linkin mukaan saanut jonkinlaisen kuvan, mutta nyt tarvitaan vielä naviantenni ja hiukan johdonpätkiä ja orkkisliittimiä, jotta rakas ranskalaiseni alkaa Navin kanssa kommunikoimaan.
Tämä sattuisi ehkä osto-palstalle, mutta jatketaan nyt tähän:
-Mistäköhän saisin sopivat liittimet/johdon pätkät, onko joku leikellyt omastaan sopivia johdonpätkiä pois. Haussa ovat siis kuvassa liittinryhmä I, joka on ilmeisesti sama kaikissa saman ikäluokan audeissa riippumatta navista(?).
(nuo II ja III:han ovat pösöstäkin löytyvät ISO-liittimet.)
-Asteen hankalampi juttu on käsittääkseni navin "oma" liitin, onko kenelläkään nurkissa moista tai tietoa mistä sen saan.
Tuolla lisätietoa kytkennöistä ja liittimistä:
http://www.nav-plus.com/instructions/installb5.html
-Lisäksi Triplex VAG-naviantenni kiinnostaa (radio, gsm, gps), eli kertokaapahan jos tiedätte sellaisen jossain ylimääräisenä olevan.
Joku Merkkiliikkeessä töissä olevakin saa järkyttää minua orkkishintatiedoilla ja/tai ETKAn tiedoilla jos viitseliäisyyttä löytyy..
Kertokaapa, jos jotakin löytyy, vai aloitanko Saksasta metsästämään niitäkin, naviantennit ovat ainakin sopuhinnoissa siellä.:)
"Hieman" saa pösönkin kojelauta maistaa sahaa "Audistamisen" tiimoilta. Ainoa maalattu pinta, jota kojelautaan tulee on mattamusta, eli orkkistyyppistä ratkaisua ajattelin rakennella.
Nostetaanpas vanha topicci.
Nyt on navi ostettu ja maksettu. Toivottavasti Günther sen minulle myös toimittaa.
Ebaystä löytyi passeli Audin Navi plus DX 2 ostettu. Alunperin numeroiden mukaan se on Audi A6 vm. 2001:een tarkoitettu laite.
Tuon näköinen siis:
http://toppowertrader.de/_ebay/_navi/_1c.JPG
Ennen kuin se Suomeen saapuu, lienee aika jatkaa oheispohdintaa.
Kytkennöistä olen tämän (http://www.tvwiz.net/navigation/ ) ylläkin olevan linkin mukaan saanut jonkinlaisen kuvan, mutta nyt tarvitaan vielä naviantenni ja hiukan johdonpätkiä ja orkkisliittimiä, jotta rakas ranskalaiseni alkaa Navin kanssa kommunikoimaan.
Tämä sattuisi ehkä osto-palstalle, mutta jatketaan nyt tähän:
-Mistäköhän saisin sopivat liittimet/johdon pätkät, onko joku leikellyt omastaan sopivia johdonpätkiä pois. Haussa ovat siis kuvassa liittinryhmä I, joka on ilmeisesti sama kaikissa saman ikäluokan audeissa riippumatta navista(?).
(nuo II ja III:han ovat pösöstäkin löytyvät ISO-liittimet.)
-Asteen hankalampi juttu on käsittääkseni navin "oma" liitin, onko kenelläkään nurkissa moista tai tietoa mistä sen saan.
Tuolla lisätietoa kytkennöistä ja liittimistä:
http://www.nav-plus.com/instructions/installb5.html
-Lisäksi Triplex VAG-naviantenni kiinnostaa (radio, gsm, gps), eli kertokaapahan jos tiedätte sellaisen jossain ylimääräisenä olevan.
Joku Merkkiliikkeessä töissä olevakin saa järkyttää minua orkkishintatiedoilla ja/tai ETKAn tiedoilla jos viitseliäisyyttä löytyy..
Kertokaapa, jos jotakin löytyy, vai aloitanko Saksasta metsästämään niitäkin, naviantennit ovat ainakin sopuhinnoissa siellä.:)
"Hieman" saa pösönkin kojelauta maistaa sahaa "Audistamisen" tiimoilta. Ainoa maalattu pinta, jota kojelautaan tulee on mattamusta, eli orkkistyyppistä ratkaisua ajattelin rakennella.
Viimeksi muokannut Harri, 10.1.2005 22:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Harri: noi I-ryhmän plugit näyttää epäilyttävästä samalta kun blaupunktin soittimessa olevat liittimet. Elikkäs niihin tulee blaukkarissa cdboxi, linjalähdöt ja kaukkari..
edit: ja näyttäs ton sun sivun mukaan tulevan samat tossakin..
edit: ja näyttäs ton sun sivun mukaan tulevan samat tossakin..
Viimeksi muokannut slate, 23.6.2004 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloitetaan hankalammasta...
Tuon 26napaisen liitimen kotelon saa hankittua ihan VAG tiskiltä, kahta versiota. Ilman mittaristolle menevää tietoa liitin olis, 3B0 919 754 svh 12,60eur. Johdot+liittimet 000 979 010 3,60eur. tarvii 13kpl.
Noita kolmea onkin hankalampi löytää filmistä, 8 napainen on ilmeisesti 357 035 447, 9,80eur. Johdot+liittimet 000 979 133 3,10eur. tarvii 4kpl.
Toinen 6-napainen _VOISI_ olla 4A0 972 643 A, 7,20eur. Johdot ja liittimet 000 979 133 3,10eur. tarvii 3kpl. Noita tosiaan saa varmaan Blaukkarin tms. kautta paremmin. Samoin kaikkia liittimiä saa varmaan irtotavarana edullisemmin muualta.
Antennina on ilmeisesti käytetty sitä Blaukkarin antennia, helppo asentaa ja edullinen.Äkkiä katsoin yhden A6 -01 antennin jalan hinnan, 206eur. Vieläkö kiinnostaa...;)
Tiedot kuitenkin vielä sitoumuksetta, Juice vois vähän tarkistaa.
Tuon 26napaisen liitimen kotelon saa hankittua ihan VAG tiskiltä, kahta versiota. Ilman mittaristolle menevää tietoa liitin olis, 3B0 919 754 svh 12,60eur. Johdot+liittimet 000 979 010 3,60eur. tarvii 13kpl.
Noita kolmea onkin hankalampi löytää filmistä, 8 napainen on ilmeisesti 357 035 447, 9,80eur. Johdot+liittimet 000 979 133 3,10eur. tarvii 4kpl.
Toinen 6-napainen _VOISI_ olla 4A0 972 643 A, 7,20eur. Johdot ja liittimet 000 979 133 3,10eur. tarvii 3kpl. Noita tosiaan saa varmaan Blaukkarin tms. kautta paremmin. Samoin kaikkia liittimiä saa varmaan irtotavarana edullisemmin muualta.
Antennina on ilmeisesti käytetty sitä Blaukkarin antennia, helppo asentaa ja edullinen.Äkkiä katsoin yhden A6 -01 antennin jalan hinnan, 206eur. Vieläkö kiinnostaa...;)
Tiedot kuitenkin vielä sitoumuksetta, Juice vois vähän tarkistaa.
Antennia Ebayssä:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 45762&rd=1
Ei taida olla aivan orkkis Bosch/Vag, mutta vastaava.
Mielenkiintoista nähdä mihin hinta nousee, merkkiliikkeestä en taida hakea.. ;)
Halvimmalla pääsisi, jos ostaisi ihan lasiin liimattavan mokkulan, mutta kun HF-sarjaa olen samalla asentamassa, niin ajattelin kaikki yhdistää "saman katon alle".
Kiitokset Iirolle ja Slatelle tiedoista:
Täytyy tuon Navin liitin hakea sieltä VAG:ilta ja sitä I-ryhmää selvitellä vielä Blaukkarilta päin...
EDIT:
Mistäköhän muualta noita liittimiä _voisi_ sitten halvemmalla saada. Itse asiassa kuultuna, FORD:issahan on käytetty Volkkarin MFD-navia (Vast. kuin Audin Navi Plus) ja sieltähän voisi löytyä myös! Kiitokset varaosanumeroista.
EDIT2:
Blaupunkt-keskushuolto:
Suomen Huoltopalvelu Oy
Karvaamokuja 1
00380 Helsinki
...ei muutakuin Pitäjänmäkeen käymään!
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 45762&rd=1
Ei taida olla aivan orkkis Bosch/Vag, mutta vastaava.
Mielenkiintoista nähdä mihin hinta nousee, merkkiliikkeestä en taida hakea.. ;)
Halvimmalla pääsisi, jos ostaisi ihan lasiin liimattavan mokkulan, mutta kun HF-sarjaa olen samalla asentamassa, niin ajattelin kaikki yhdistää "saman katon alle".
Kiitokset Iirolle ja Slatelle tiedoista:
Täytyy tuon Navin liitin hakea sieltä VAG:ilta ja sitä I-ryhmää selvitellä vielä Blaukkarilta päin...
EDIT:
Mistäköhän muualta noita liittimiä _voisi_ sitten halvemmalla saada. Itse asiassa kuultuna, FORD:issahan on käytetty Volkkarin MFD-navia (Vast. kuin Audin Navi Plus) ja sieltähän voisi löytyä myös! Kiitokset varaosanumeroista.
EDIT2:
Blaupunkt-keskushuolto:
Suomen Huoltopalvelu Oy
Karvaamokuja 1
00380 Helsinki
...ei muutakuin Pitäjänmäkeen käymään!
Nostellanpas vanhaa topiccia ylös:
Ajatuksena olisi asetaa tuollainen navi -97 passattiin, mutta tiedot tarvittavista osista on hiukan hukassa:( Ainakin sen uuden konsolin muovin tarvii joka tuon navin ympärille tulee, mutta mitä muuta? Kiinnikkeitä?
Mikä noista nyt on järkevä versio hommattavaksi? Näyttää olevan ainakin h, k ja d-versiot. Meneekö mittaristo samalla vaihtoon vai pärjääkö vanhalla?
Miten oletko Harri saanut omasi toimimaan? Onko jossain asnnuksesta rautalanka versiota, mikä hiukan valaisisi navin saloja:)
Ajatuksena olisi asetaa tuollainen navi -97 passattiin, mutta tiedot tarvittavista osista on hiukan hukassa:( Ainakin sen uuden konsolin muovin tarvii joka tuon navin ympärille tulee, mutta mitä muuta? Kiinnikkeitä?
Mikä noista nyt on järkevä versio hommattavaksi? Näyttää olevan ainakin h, k ja d-versiot. Meneekö mittaristo samalla vaihtoon vai pärjääkö vanhalla?
Miten oletko Harri saanut omasi toimimaan? Onko jossain asnnuksesta rautalanka versiota, mikä hiukan valaisisi navin saloja:)
Harri on tainnut jo myydä pirssinsä ja todnäk se toimii ihan ok, oli nettiautossa;)
Tupladin konsolisälät passattin...
http://www.passatplus.de/umbauteile/dop ... el-din.htm
Jos noi lukemattomat asiaan liittyvät sivustot aamuyön tunteina selanneena olen vahingossa jotain ymmärtänyt, tarvitsee tosiaan minimissään nopeustiedon, gps-antennin ja tietenkin tupladin sälät autoon...
Harkinnassa ollut samainen projekti passattin mutta arveluttaa itse laitteen audio-ominaisuudet, mankkanahan tuo ei kyllä ole mikään huippu...
Tietääkö kukaan tukeeko noista versioista yksikään cd-text cd-vaihtajasta? Eli, Please lisäinfoa eri vw mfd versioista?
Tupladin konsolisälät passattin...
http://www.passatplus.de/umbauteile/dop ... el-din.htm
Jos noi lukemattomat asiaan liittyvät sivustot aamuyön tunteina selanneena olen vahingossa jotain ymmärtänyt, tarvitsee tosiaan minimissään nopeustiedon, gps-antennin ja tietenkin tupladin sälät autoon...
Harkinnassa ollut samainen projekti passattin mutta arveluttaa itse laitteen audio-ominaisuudet, mankkanahan tuo ei kyllä ole mikään huippu...
Tietääkö kukaan tukeeko noista versioista yksikään cd-text cd-vaihtajasta? Eli, Please lisäinfoa eri vw mfd versioista?
Käykääpä tutustumassa osoitteeseen http://www.vwnavi.com/. Sieltä pitäisi löytyä tietoa VAG-navigoinnista ja paljon. Tuli itsellekin navigointilaitekuume, kun noita sivuja lueskelin...
Ajatuksena olisi asetaa tuollainen navi -97 passattiin, mutta tiedot tarvittavista osista on hiukan hukassa:( Ainakin sen uuden konsolin muovin tarvii joka tuon navin ympärille tulee, mutta mitä muuta? Kiinnikkeitä?
Tarkemmin en tiedä mitä kaikkea tuon navihommelin kanssa tarvitset, mutta voin kokemuksesta sanoa, ettei tuon tupladinin kehyksen asentaminen ole mikään helppo juttu.
Sinällään itseäkin tuo ihmetytti vaihdon aikana (kun en tahtonut HeCen kommenttia uskoa), mutta ei se vaan ilman sahailua ja muutamaa voimasanaa paikalleen mennyt.
Lopputulos kuitenkin tässä:
Komialta näyttää;)
Paljonko muuten tuli tupla-din palikoille hintaa?
Riittikö pelkkä "runko" + uusi "kehys" päälle vai tarvitko paljonkin osia?
Kehys itsessään kustanti noin 100€:n luokkaa. Kiinnitys ei todellakaan ole helppo, itse kojelauta taitaa olla navilla varustetussa jo alkujaan tuon kohdan osalta erilainen.
Soittimella sitten oma hintansa on, ovh. 2395€
Aah, minultahan on mennyt ohi koko topicin nosto. ;)
Juu, joka syksyinen autokuume iski taas ja pösö on navigointeineen ainakin jonkun aikaa kaupan. (BTW. www.nettiauto.com/146752)
Navigointi toimii oikein hyvin. Asennuksessa työtä oli riittämiin, lähtökohtana oli siis 306:n kojelauta, jossa on tilaa vain DIN-kokoiselle soittimelle.
Projekti piti sisällään seuraavaa ennen kuin tähän päästiin:
Autokohtaiset:
-Lämmityslaitteen säätimiä samoin kuin kelloa jouduin siirtämään 5cm alaspäin
-Kojelauta sai maistaa dremeliä isolla kädellä, jotta Navi mahtui paikalleen, tiukkaa oli, kovin paljon suurempi ei navi olisi voinut olla.
-Kiinnikkeet lämmityslaitteen säätimille ja kellolle alumiinista
-Kojelaudan 4 katkaisijaa jouduin sijoittamaan alkuperäisten, muiden maiden vientimalleista peräisin olevin peitelevyin muualle.
-Kojelaudan peitelevyt tein alkuperäisiä hyödyntäen ja hartsia haistellen usean viikonlopun aikana. Hermoja raastavan operaation kruunasi onnistunut lopputulos, navi istuu kojelautaan kuin alkuperäinen.
Navikohtaiset:
-Nopeussignaali moottorinohjainyksiköltä (Bosch Motronic), autossani on elektroninen mittaristo ja maahantuojan selvittyä ällistyksestä oikea johto selvisi teknisestä palvelusta. Sieltä uusi johto navin taakse, Audin "omaan" liittimeen. Autoissa joissa on mekaaninen, vaijerilla toimiva nopeusmittari tarvitaan vaijeriin anturi, joka muuntaa signaalin sähköiseksi, löytyy Ebaystä, vakionopeussäätimiä asentavat liikkeet osaavat auttaa myös varmasti. Samaa nopeussignaalia käyttää käsittääkseni vakionopeussäädinkin.
-Peruutusvalosignaali, signaalin nappasin takavalolta, uusi johto sieltä navin taakse, Audin "omaan" liittimeen.
-GPS-antennin sijoitin kaksipuolisella teipillä kattoantennin viereen, jolloin peltiin ei tarvittu uutta reikää. Antennin asentaminen kattoantennin yhteyteen oli melko aikaa vievää, jotta samasta reiästä molemmat mahtuivat jne. (kts. nettiauton sivukuva, "mokkula" antennin kupeessa. Antennin olisi voinut sijoittaa myös sisälle, mutta viisaammalta sain neuvon asentaa sen ulos, jotta signaali ei vaimenisi.
-Soittimen takana on normaalit ISO-liittimet, joihin Peugeotinkin liittimet menivät heittämällä, vain johtojärjetystä piti hieman muuttaa (uusi jatkuva virta). Kannattaa huomioida, ettei Navissa itsessään ole liitäntöjä muuta kuin etukaiuttimille.
-Takana oli Slaten arvelun mukaan Blaukkarin standardiliittimet, sinne Blaukkarin keskushuolosta liitin, johon kytkin 2-kanavaisen vahvistimen, joka ohjaa takakaiuttimia
-Navi painaa jonkin verran ~5kg ehkäpä, joten naville piti tehdä asennuskehys tyhjästä, suoraa millistä peltiä, aikaa, hermoja, kehykseen ohuesta lattaraudasta 3 korvaketta, joilla soitin kiinnittyy kojelaudan sisälle tiukasti. Homma onnistui hyvin parissa tunnissa, kojelauta ei narise ja soitin istuu kuin pitääkin.
Aikaa hommaan paloi ehkä noin 80h, jossakin vaiheessa tuntui, että sen tavallisen DIN-soittimen asentaminen olisi ollut järkevämpää. ;) Homma kuitenkin palkitsi tekijänsä:
Navi toimii kuten pitää!
Sain navin toimintakuntoon heinäkuun lopussa ja se pääsi tositestiin 3500km kesälomareissulla, joka suuntautui Saksaan. Saksassa laite toimi kuin unelma, puolison kanssa riitely jäi vähemmälle, kun Navi hoiti työnsä.
Kertaakaan emme Navilla eksyneet, Autobahnallakin laite varoittaa tulevista liittymistä riittävän ajoissa niin kuin pitääkin, saattoi rauhassa keskittyä "riittävän" marssinopeuden ylläpitämiseen :) Laite on TÄYSIN tarkka, "You have reached your destination" kuuluu aina oikeassa kohtaa.
Samoin Berliinissä oli mukava kierrellä navilla nähtävyyksiä, Special Destinations- valikosta vaan kelasi haluamansa kohteen, meidän tapauksessamme vaikkapa Berliinin Olympiastadionin. Hotellitkin metsästimme navin avulla, Navissa on listattuna myös Hotellit.
Eli voin suositella laitetta lähes varauksetta, CD-boksia en vielä ole hankkinut kun auton vaihto hieman kajastelee mielessä, samoin TMC-ruuhkaboksia en ostanut, kun systeemi toimii vain Saksassa. TMC:n puuttumista laite herjaa aina auton käynnistyksen yhteydessä ilmoituksella, mutta se ei ole häirinnyt. Vag-com:illa sen saa laitteesta poiskin, kunhan joku viisaampi ensin neuvoo, miten VAG-com liitetään pösöön. ;)
Seuraavaankin autoon samanlainen laite tulee, jos potentiaalinen ostaja nykyiselle löytyy. Muuten jatkan laitteen laajentamista. ;)
Dare to be different.
Tuo yllämainittu http://www.nav-plus.com/instructions/ on korvaamaton lähde asennukselle, laitteen voi siis asentaa käytännössä autoon kuin autoon.
Toinen hyvä linkki:
www.navi-forum.net, saksalainen foorumi, VAG Navi-scene on vähän eri tasolla euroopassa. Foorumista löytyy mm. erilaisia projekteja kuten MP3-soitin naville yms.
Juu, joka syksyinen autokuume iski taas ja pösö on navigointeineen ainakin jonkun aikaa kaupan. (BTW. www.nettiauto.com/146752)
Navigointi toimii oikein hyvin. Asennuksessa työtä oli riittämiin, lähtökohtana oli siis 306:n kojelauta, jossa on tilaa vain DIN-kokoiselle soittimelle.
Projekti piti sisällään seuraavaa ennen kuin tähän päästiin:
Autokohtaiset:
-Lämmityslaitteen säätimiä samoin kuin kelloa jouduin siirtämään 5cm alaspäin
-Kojelauta sai maistaa dremeliä isolla kädellä, jotta Navi mahtui paikalleen, tiukkaa oli, kovin paljon suurempi ei navi olisi voinut olla.
-Kiinnikkeet lämmityslaitteen säätimille ja kellolle alumiinista
-Kojelaudan 4 katkaisijaa jouduin sijoittamaan alkuperäisten, muiden maiden vientimalleista peräisin olevin peitelevyin muualle.
-Kojelaudan peitelevyt tein alkuperäisiä hyödyntäen ja hartsia haistellen usean viikonlopun aikana. Hermoja raastavan operaation kruunasi onnistunut lopputulos, navi istuu kojelautaan kuin alkuperäinen.
Navikohtaiset:
-Nopeussignaali moottorinohjainyksiköltä (Bosch Motronic), autossani on elektroninen mittaristo ja maahantuojan selvittyä ällistyksestä oikea johto selvisi teknisestä palvelusta. Sieltä uusi johto navin taakse, Audin "omaan" liittimeen. Autoissa joissa on mekaaninen, vaijerilla toimiva nopeusmittari tarvitaan vaijeriin anturi, joka muuntaa signaalin sähköiseksi, löytyy Ebaystä, vakionopeussäätimiä asentavat liikkeet osaavat auttaa myös varmasti. Samaa nopeussignaalia käyttää käsittääkseni vakionopeussäädinkin.
-Peruutusvalosignaali, signaalin nappasin takavalolta, uusi johto sieltä navin taakse, Audin "omaan" liittimeen.
-GPS-antennin sijoitin kaksipuolisella teipillä kattoantennin viereen, jolloin peltiin ei tarvittu uutta reikää. Antennin asentaminen kattoantennin yhteyteen oli melko aikaa vievää, jotta samasta reiästä molemmat mahtuivat jne. (kts. nettiauton sivukuva, "mokkula" antennin kupeessa. Antennin olisi voinut sijoittaa myös sisälle, mutta viisaammalta sain neuvon asentaa sen ulos, jotta signaali ei vaimenisi.
-Soittimen takana on normaalit ISO-liittimet, joihin Peugeotinkin liittimet menivät heittämällä, vain johtojärjetystä piti hieman muuttaa (uusi jatkuva virta). Kannattaa huomioida, ettei Navissa itsessään ole liitäntöjä muuta kuin etukaiuttimille.
-Takana oli Slaten arvelun mukaan Blaukkarin standardiliittimet, sinne Blaukkarin keskushuolosta liitin, johon kytkin 2-kanavaisen vahvistimen, joka ohjaa takakaiuttimia
-Navi painaa jonkin verran ~5kg ehkäpä, joten naville piti tehdä asennuskehys tyhjästä, suoraa millistä peltiä, aikaa, hermoja, kehykseen ohuesta lattaraudasta 3 korvaketta, joilla soitin kiinnittyy kojelaudan sisälle tiukasti. Homma onnistui hyvin parissa tunnissa, kojelauta ei narise ja soitin istuu kuin pitääkin.
Aikaa hommaan paloi ehkä noin 80h, jossakin vaiheessa tuntui, että sen tavallisen DIN-soittimen asentaminen olisi ollut järkevämpää. ;) Homma kuitenkin palkitsi tekijänsä:
Navi toimii kuten pitää!
Sain navin toimintakuntoon heinäkuun lopussa ja se pääsi tositestiin 3500km kesälomareissulla, joka suuntautui Saksaan. Saksassa laite toimi kuin unelma, puolison kanssa riitely jäi vähemmälle, kun Navi hoiti työnsä.
Kertaakaan emme Navilla eksyneet, Autobahnallakin laite varoittaa tulevista liittymistä riittävän ajoissa niin kuin pitääkin, saattoi rauhassa keskittyä "riittävän" marssinopeuden ylläpitämiseen :) Laite on TÄYSIN tarkka, "You have reached your destination" kuuluu aina oikeassa kohtaa.
Samoin Berliinissä oli mukava kierrellä navilla nähtävyyksiä, Special Destinations- valikosta vaan kelasi haluamansa kohteen, meidän tapauksessamme vaikkapa Berliinin Olympiastadionin. Hotellitkin metsästimme navin avulla, Navissa on listattuna myös Hotellit.
Eli voin suositella laitetta lähes varauksetta, CD-boksia en vielä ole hankkinut kun auton vaihto hieman kajastelee mielessä, samoin TMC-ruuhkaboksia en ostanut, kun systeemi toimii vain Saksassa. TMC:n puuttumista laite herjaa aina auton käynnistyksen yhteydessä ilmoituksella, mutta se ei ole häirinnyt. Vag-com:illa sen saa laitteesta poiskin, kunhan joku viisaampi ensin neuvoo, miten VAG-com liitetään pösöön. ;)
Seuraavaankin autoon samanlainen laite tulee, jos potentiaalinen ostaja nykyiselle löytyy. Muuten jatkan laitteen laajentamista. ;)
Dare to be different.
Tuo yllämainittu http://www.nav-plus.com/instructions/ on korvaamaton lähde asennukselle, laitteen voi siis asentaa käytännössä autoon kuin autoon.
Toinen hyvä linkki:
www.navi-forum.net, saksalainen foorumi, VAG Navi-scene on vähän eri tasolla euroopassa. Foorumista löytyy mm. erilaisia projekteja kuten MP3-soitin naville yms.
Viimeksi muokannut Harri, 10.1.2005 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitoksia harri vastauksesta:) Loi uskoa asennuksen suhteen, ei kun siis kyttäilemään ebay:tä.
Jatkoa: Tuohon navin perään kun saa blaukkarin cd-boxin sovittimella niin eiköhän siinä luulisi blaupunktin compact drivenkin toimivan? Sellainen kun jo löytyy ennestään. Varmaankin näppärin tapa pyörittä mp3:a navilla jos vaan toimii.
Jatkoa: Tuohon navin perään kun saa blaukkarin cd-boxin sovittimella niin eiköhän siinä luulisi blaupunktin compact drivenkin toimivan? Sellainen kun jo löytyy ennestään. Varmaankin näppärin tapa pyörittä mp3:a navilla jos vaan toimii.
Ajattelin nykyisestä Din-aukosta laajentaa ylöspäin.Furious: mihis kohtaan meinasit? Näytöstähän sais näppärän kannen siihen lokeroon vaihdekepin nupin eteen. Vähän alhaallahan se olisi :)
mallia: http://gtidevil.piranho.de -> Guest Cars -> Nico Peuser sieltä löytyy malli kuva. Mites mahtais onnistuu..?
Kertokaapa mihin noita nopeussignaalia ja peruutusvaihde signaalia tarvitaan?
Kiva yhteen veto Harri, kiitos.
Kannattaa katsoa tuolta http://www.nav-plus.com/instructions/parts.html , laitteen tyyppikoodi ennen ostamista. Laitteen tulee olla D-navi, jotta siihen saa uusia karttoja. C-Navilla ei siis tee Suomessa yhtikäs mitään.
Joku ylhäällä kritisoi audio-ominaisuuksia, itse en ole varsinainen hifisti, mutta laitteessa olevilla säädöillä yms. liitännöillä itselleni siinä riittää soitinta taatusti. Graafinen käyttöliittymä on oikeasti kätevä ja naviin voi siis vaikka Handsfreen, jolloin äänensäätö pelaa Navilla.
Laitteessa on myös autopower-Off, eli se sammuttaa itsensä muistaakseni 30min päästä, jos autossa ei ole virrat käynnissä. (esim. siis tallissa kuunnellessa)
Äänenvoimakkuus säätyy myös hienovaraisesti nopeuden mukaan, tiedon laite hakee sieltä nopeussignaalista.
Ajovalot kytkiessä laite vaihtaa ilta-moden päälle, eli näytön tausta muuttuu mustaksi ja nappien valot syttyvät. Pösössä oli valaistukselle suoraan orkkisliitäntä ISO-liitinten kautta. Päivä-modessa nappien valot eivät pala ja tausta on vaalea. Laitteessa on myös Saabista tuttu "Black Panel" eli näytön saa kokonaan pimeäksi maantiellä ajellessa pimeällä.
Laitteeseen käyvät käsittäkseni mm.Audin Symphony- ja Volkkarin Gamma-CD boxit. Blaukkarin boxeihin myydään jotakin sovitepurkkia väliin, joten ainakin niillä ne pelittävät. Liitännät boxille ovat samat kuin Blaukkarin omissa radioissa, joten ken tietää mikäli jotkut boxit kävisivät suoraankin.
Ebay:ssä on lisäksi ollut myynnissä jotakin sovitepurkkia väliin, jolla Clarioninkin Boxit kävisivät naviin.
Mielenkiintoisin tuttavuus on kuitenkin tuolta www.navi-forum.net :stä löytyvä MP3-soitin, joka lukee tavallisia muistikortteja. Joku kaveri on sen käsittääkseni itse kehitellyt ja myy jossakin mittakaavassa niitä tuolla saksassa.
Hankkikaahan nyt Navi +:ia ja MFD:itä, niin päästään kimppatilailemaan noita.. samoin kuin "varmuuskopioimaan" uusia karttoja toisillemme. ;)
(Laite on siis CD-pohjainen, suojattu levy, mutta tuolla info-sivuilla on ohjeet rippaukseen.)
Joku ylhäällä kritisoi audio-ominaisuuksia, itse en ole varsinainen hifisti, mutta laitteessa olevilla säädöillä yms. liitännöillä itselleni siinä riittää soitinta taatusti. Graafinen käyttöliittymä on oikeasti kätevä ja naviin voi siis vaikka Handsfreen, jolloin äänensäätö pelaa Navilla.
Laitteessa on myös autopower-Off, eli se sammuttaa itsensä muistaakseni 30min päästä, jos autossa ei ole virrat käynnissä. (esim. siis tallissa kuunnellessa)
Äänenvoimakkuus säätyy myös hienovaraisesti nopeuden mukaan, tiedon laite hakee sieltä nopeussignaalista.
Ajovalot kytkiessä laite vaihtaa ilta-moden päälle, eli näytön tausta muuttuu mustaksi ja nappien valot syttyvät. Pösössä oli valaistukselle suoraan orkkisliitäntä ISO-liitinten kautta. Päivä-modessa nappien valot eivät pala ja tausta on vaalea. Laitteessa on myös Saabista tuttu "Black Panel" eli näytön saa kokonaan pimeäksi maantiellä ajellessa pimeällä.
Laitteeseen käyvät käsittäkseni mm.Audin Symphony- ja Volkkarin Gamma-CD boxit. Blaukkarin boxeihin myydään jotakin sovitepurkkia väliin, joten ainakin niillä ne pelittävät. Liitännät boxille ovat samat kuin Blaukkarin omissa radioissa, joten ken tietää mikäli jotkut boxit kävisivät suoraankin.
Ebay:ssä on lisäksi ollut myynnissä jotakin sovitepurkkia väliin, jolla Clarioninkin Boxit kävisivät naviin.
Mielenkiintoisin tuttavuus on kuitenkin tuolta www.navi-forum.net :stä löytyvä MP3-soitin, joka lukee tavallisia muistikortteja. Joku kaveri on sen käsittääkseni itse kehitellyt ja myy jossakin mittakaavassa niitä tuolla saksassa.
Hankkikaahan nyt Navi +:ia ja MFD:itä, niin päästään kimppatilailemaan noita.. samoin kuin "varmuuskopioimaan" uusia karttoja toisillemme. ;)
(Laite on siis CD-pohjainen, suojattu levy, mutta tuolla info-sivuilla on ohjeet rippaukseen.)
Viimeksi muokannut Harri, 10.1.2005 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvia minulla ei tietenkään ole asennuksesta ja ainoat varsinaisen kuvat valmiista systeemistä hiukan hämäriä... :)
11.19 PM, joku rakentelusunnuntai-ilta
Tuntuivat Brititkin pitävän:
http://www.pug306.net/cgi-bin/ib312/iko ... =2251;st=0
Kahlaamalla topicista löytyy kehuja. ;)
11.19 PM, joku rakentelusunnuntai-ilta
Tuntuivat Brititkin pitävän:
http://www.pug306.net/cgi-bin/ib312/iko ... =2251;st=0
Kahlaamalla topicista löytyy kehuja. ;)
Tuo yllä mainittu www.twiz.net....etc. on muuttanut, uusi osoite on:
http://www.nav-plus.com/instructions/
(Kuva salamalla otettu, joten näyttää huonolta :( )
http://www.nav-plus.com/instructions/
(Kuva salamalla otettu, joten näyttää huonolta :( )
MFD Aux
Moi, ilman tv-tuneria tuohon saa audio/video -sisäänmenot Dietz -nimisen firman adaptereilla, vrt. esim. mallit 1212 tai 1230 tarpeista riippuen. Netistä löytyy myös ohjeet ko. adapterin kyhäämiseksi.
Mulla on MFD-asennusprojekti kaikkine härpäkkeineen menossa (Golf IV -03), joten jonkin verran on kans tullut asiaa tutkittua. Jos joku tietää varmasti FIS-yhteensopivan TMC-boksin niin saa pistää mallinroa tulemaan :)
Mulla on MFD-asennusprojekti kaikkine härpäkkeineen menossa (Golf IV -03), joten jonkin verran on kans tullut asiaa tutkittua. Jos joku tietää varmasti FIS-yhteensopivan TMC-boksin niin saa pistää mallinroa tulemaan :)
http://www.griffintechnology.com/products/itrip/
tuollaisella oma iPod kuuluu Navin kautta ihan mukavasti.
tuollaisella oma iPod kuuluu Navin kautta ihan mukavasti.
Moi! Onko tietoa Dietz:n 1212/1412-adapterien käytöstä VW:n alkuperäisen MFD-Navin kanssa (Golf IV), että voiko adapterista käyttää pelkästään audio-in-toimintoa. Ajatuksena siis olisi, että Navin näytössä olisi navigointitiedot (kartta) ja Dietz 1212- tai 1412-adapteri toimisi ainoastaan audio-sisääntulona.
Jos Dietzin adapteri (1212/1412) toimisi näin viisaasti, säästyisi yhden lisäadapterin ostolta (Dietz 1213). Voisin siis käyttää 1212/1412-palikkaa tarpeen mukaan joko video+audio-sisääntulona tai pelkkänä audio-sisääntulona (kannettava mp3-soitin) ja tässä tapauksessa Navin karttanäyttö säilyisi näytöllä.
Jos Dietzin adapteri (1212/1412) toimisi näin viisaasti, säästyisi yhden lisäadapterin ostolta (Dietz 1213). Voisin siis käyttää 1212/1412-palikkaa tarpeen mukaan joko video+audio-sisääntulona tai pelkkänä audio-sisääntulona (kannettava mp3-soitin) ja tässä tapauksessa Navin karttanäyttö säilyisi näytöllä.
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 12.1.2005 18:41
Mitenkäs onko joku jo laittanut Golf vitoseen navigointimankkaria kun tiedän yhden henkilön joka jätti raksin pois siitä kohtaa listalta [kukakohan?:) ]
ja jossain kohtaa voisi harkita vaihtoa moiseen.
http://www.autosound24.de/pd2029337232.htm?categoryId=16 tuollainen olisi tietty yksi vaihtoehto.
Todennäköisesti pitäisi sopia helposti?
ja jossain kohtaa voisi harkita vaihtoa moiseen.
http://www.autosound24.de/pd2029337232.htm?categoryId=16 tuollainen olisi tietty yksi vaihtoehto.
Todennäköisesti pitäisi sopia helposti?
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 6.10.2004 19:03
MFD2
Tuo Autosoundin mfd2 käy heittämällä golf vitoseen ja on muuten ihan sama laite jonka saa alkuperäisenäkin vw:ltä 3600€ lisähintaan, www.ebay.de siellä niitä kohtuuhintaan.
Jälkikäteen asennettu MFD2:n eroaa alkuperäisestä vain ajotietokoneen opasteiden verran. Eli Touranissa tulee esim. iso ajotietokone tehdas Webaston mukana ja/tai navigointilaitteen mukana - epäilen saman pätevän Golf V:n. 'Normaali' ajotietokone ei opasteita ruudussaan näytä, mutta nämä opasteet toki lausutaan ääneen ja näytetään MFD2:n ruudulla. Itsellä on siis tuommoinen MFD2:n ollut jo kahdessa Touranissa kiinni, uusimpaan tilasin juuri tuon suuremman ajotietokoneen vuoksi tehdas webaston (eli WHA paketin joka sisältää ajastimen ja kaukosäätimen, vakiona olevan webaston lisäksi).
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 12.1.2005 18:41
Minulla oli Audin Navi +:ssa (D-navi) ainostaan lähdöt kahdelle kaiuttimelle, MFD:ssä ilmeisesti on neljä kaiutinlähtöä sitten?
EDIT:
Asian varmistamiseksi, Audin Navi + :ssa on vain 2 kaiutinlähtöä:
kts: http://www.nav-plus.com/instructions/installb5.html
Sivun puolivälistä Connector 2
EDIT:
Asian varmistamiseksi, Audin Navi + :ssa on vain 2 kaiutinlähtöä:
kts: http://www.nav-plus.com/instructions/installb5.html
Sivun puolivälistä Connector 2
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
tuota.. voipi olla tyhmä kysymys mut onko kukaan asentanu navi systeemiä jo valmiiseen dvdsoitin/näyttö yhdistelmään? tai no on mutta.. :) kun tuli tos dvd soitin moottorisoidulla näytöllä hommattua ja nyt tuli kans navi kuume, onko kenellään mitään ehdotuskia/suosituksia mikä olis järkevin ratkasu et sais navin? en ainakaan kannettavaa rupee ton takia istuttamaan autoon
Vasemmalla GPS-antenni, keskellä VAG CD-boxin kaapeli, oikealla adapteri kaapeli auton ISO-liittimestä naviin, kaapelissa myös "TV-free" nappi.
Näillä johdoilla Navin asennus pitäisi olla mallia Plug´n Pray Golf IV:hen, Passat 3B:hen jne.
Tuollaiset odottavat nyt kaapissa lompakon paksuuntumista ja MFD:n tuloa. :)
Navin kaiuttimet
Juuh, neljälle on lähdöt. MUTTA, kunnon äänentoiston saa kun laittaa sen tehtaan DSP-vahvariin (1J0 035 456 (A)) siihen kaveriksi.
Mikäli kyseessä on C/D navi on osan nro 1J0 035 456, mikäli G-navi tulee siihen loppuun se A (eli ohjaus can-väylän yli.) Mikäli käytössä ei ole G-navia tarvitaan myös DSP:n ohjauslevy.
Olen viime talvena laittanut IV:seen koko Navi-helahoidon, eli Navi G:n, VW:n triplexin, TMC-lootan, mittariston täyskorkealla FIS-näytöllä, Dietzin, DVD-soittimen, VW:n DSPn sekä siihen kuuluvat DSP-kauittimet, (TV-viritinkin kävi, mutta nyt poissa kun ei sillä mitään tee). Eli jos jotakuta kiinnostaa vinkkejä tuollaiseen hommaan niin yv:tä voi laittaa.
ps. Myynnissä myös ylimääräinen DSP (A) -vahvistin ja kiinnike passattiin, DSP johtosarja (harvinainen), Dietz 1212/B-laite, DSP:n ohjauslevy ym. ym.
Mikäli kyseessä on C/D navi on osan nro 1J0 035 456, mikäli G-navi tulee siihen loppuun se A (eli ohjaus can-väylän yli.) Mikäli käytössä ei ole G-navia tarvitaan myös DSP:n ohjauslevy.
Olen viime talvena laittanut IV:seen koko Navi-helahoidon, eli Navi G:n, VW:n triplexin, TMC-lootan, mittariston täyskorkealla FIS-näytöllä, Dietzin, DVD-soittimen, VW:n DSPn sekä siihen kuuluvat DSP-kauittimet, (TV-viritinkin kävi, mutta nyt poissa kun ei sillä mitään tee). Eli jos jotakuta kiinnostaa vinkkejä tuollaiseen hommaan niin yv:tä voi laittaa.
ps. Myynnissä myös ylimääräinen DSP (A) -vahvistin ja kiinnike passattiin, DSP johtosarja (harvinainen), Dietz 1212/B-laite, DSP:n ohjauslevy ym. ym.
Jos haluaisin (nyt ensi alkuun) tuollaisen Navin, joka toimisi siinä mittariston näytössä (näyttäisi kai nuolilla vain), niin minkä ihmeen vehkeen tarvitsen? ebay.de on täynnä noita pieniä yhden DINin lootia, joissa on vain eject ja CD-aukko. Piisaako sellainen? Voinko käyttää sitä nykyisen mankkani kanssa, joka on kaikkea muuta kuihn Audi Concert. Kai tuon voisi mekaanisesti muuallekin asentaa, esim. hanskalokeroon, eihän sen nyt esillä tarvitse olla eikä levyjä kovin usein vaihdella.
mi16, onko tuosta nuolipelistä mitään hyötyä? Toimiiko Suomessa ihan kelvollisesti? Onko kukaan retroillut moista A4:ään?
mi16, onko tuosta nuolipelistä mitään hyötyä? Toimiiko Suomessa ihan kelvollisesti? Onko kukaan retroillut moista A4:ään?
Se laite tulee olla D versio (sellainen pieni cd aukollinen) niin toimii koko Suomi ihan postilaatikon tarkkuudella. Nuoli/puhe opastuksella tulee tosi hyvin toimeen, ulkoisen näytö haluaisin vain rakentamisen ilosta ja ehkä vähän visuaalisuuden takia. Itse laite on mulla takaluukussa, levyjä tarvii vaihtaa vasta kun poistuu pohjoismaista :). Radiosta en tiedä, mutta oletan että Audin oman kanssa pääsee helpomalla.
Mulla on -01 Passatissa MCD-navi. Nyt olen alkanut haaveilemaan värinäytöllisestä versiosta tv/dvd käyttöön. Osaako kukaan sanoa, käykö esim. MFD tai Naviplus tuon paikalle suoraan plug in periaatteella, vai tarvitseeko jotain muuttaa tv-kortin asentamisen lisäksi?
Ja mitä eroa MFD:llä ja Naviplussalla on käytännössä? Naviplussassa näyttäis olevan vähän erimallinen "siivekäs" kuori, joten käyneekö passatin kojelautaan ainakaan suoraan... Kumpi noista, tai mikä "orkkisnavi" tuohon kannattaisi vaihtaa?
Ja mitä eroa MFD:llä ja Naviplussalla on käytännössä? Naviplussassa näyttäis olevan vähän erimallinen "siivekäs" kuori, joten käyneekö passatin kojelautaan ainakaan suoraan... Kumpi noista, tai mikä "orkkisnavi" tuohon kannattaisi vaihtaa?
MFD käy heittämällä Passattiin, kunhan kojelaudan keskiosan vaihtaa sopivaksi. Navi + ei heittämällä kyllä mene, leikkaa-liimaa -menetelmällä varmasti.
Eli MFD hakuun ja vaikka tästä hilppeet kojelaudan muutokseen.
+ TMC-boksi, jotta radion tiedot näkyvät mittaristossa edelleen, "isossa" ajotietokoneessa.
Eli MFD hakuun ja vaikka tästä hilppeet kojelaudan muutokseen.
+ TMC-boksi, jotta radion tiedot näkyvät mittaristossa edelleen, "isossa" ajotietokoneessa.
Viimeksi muokannut Harri, 7.11.2005 17:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa nyt vihdoin pari kuvaa Golffin MFD-asennuksesta (alla Diavian jälkiasennus "Climatronic"), nahkahousujen johtosarjasta piti vain jatkuva ja virtalukon takaa tuleva virta vaihtaa toisinpäin, muuten asennus oli oikeastaan plug´n play, vain johtosarjan mahduttaminen Navin taakse oli hiukan hankalaa ja Navin paikalleen työntelyssä hetki vierähti:
Kiitoksia Harri vinkistä. Toi MCD on 2*din joten ei pitäisi joutua muokkaamaan mitään kojelaudasta? Eli MFD käy tohon tilalle johdotuksiltaan ihan tökkäämällä?
Se olisikin jotain, jos kerran elämässä joku kävisi paikalleen suoraan... :D
TV-kortti tjms siihen pitää ilmeisesti liittää, että saa xboxin tai dvd:n kiinni. Tarvitseeko (siis välttämättä) mitään muuta kuvan ja äänen saamiseksi? Mp3 toistoa ei tollaseen taida saada ilman sitä xboxia tai vastaavaa lisälaitetta. Ja perimmäinen kysymys, että millä raudoilla tjms ton navin saa irti kojelaudasta? =)
Edittiä: Mikähän mahtaa olla tollasen MFD näytön resoluutio?
Se olisikin jotain, jos kerran elämässä joku kävisi paikalleen suoraan... :D
TV-kortti tjms siihen pitää ilmeisesti liittää, että saa xboxin tai dvd:n kiinni. Tarvitseeko (siis välttämättä) mitään muuta kuvan ja äänen saamiseksi? Mp3 toistoa ei tollaseen taida saada ilman sitä xboxia tai vastaavaa lisälaitetta. Ja perimmäinen kysymys, että millä raudoilla tjms ton navin saa irti kojelaudasta? =)
Edittiä: Mikähän mahtaa olla tollasen MFD näytön resoluutio?
Äh, lueskelin taas huolimattomasti. Niin, MCD:hän tupla-din kojelaudan keskiosalla jo.
MCD -> MFD vaihdoksista löytyy juttua allä olevista linkeistä jos saksa tai lontoo vain taipuu...
Navin saa kojelaudasta pois näillä työkaluilla, joita saa varmasti lähimmästä VW-liikkeestä tai sitten ebaystä:
Tuossa Miccolle ja muille vielä muuta keskustelua:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=navi
TV-viritin tai Dietzin adapterihässäkkä vain ja sitten minkä vain laitteen liittäminen onnistuu.
Micco:
Ai niin taas, tarvitset MFD:hen vielä tuon TMC-boksin, jos haluat edelleen radion ja navigoinnin tiedot mittaristoon, MCD:ssä pelaa mittariston kanssa suoraan yhteen.
Lueskeleppa tuolta http://www.vwnavi.com/ ja tuolta lisää www.navi-forum.net
Ja tuossa vielä MFD & MCD johdotuksia: http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=16787
MCD -> MFD vaihdoksista löytyy juttua allä olevista linkeistä jos saksa tai lontoo vain taipuu...
Navin saa kojelaudasta pois näillä työkaluilla, joita saa varmasti lähimmästä VW-liikkeestä tai sitten ebaystä:
Tuossa Miccolle ja muille vielä muuta keskustelua:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=navi
TV-viritin tai Dietzin adapterihässäkkä vain ja sitten minkä vain laitteen liittäminen onnistuu.
Micco:
Ai niin taas, tarvitset MFD:hen vielä tuon TMC-boksin, jos haluat edelleen radion ja navigoinnin tiedot mittaristoon, MCD:ssä pelaa mittariston kanssa suoraan yhteen.
Lueskeleppa tuolta http://www.vwnavi.com/ ja tuolta lisää www.navi-forum.net
Ja tuossa vielä MFD & MCD johdotuksia: http://navi-forum.net/board/viewtopic.php?t=16787
Kiitoksia! Pitää alkaa perehtymään asiaan paremmin... Kaveri ehdotti tällaista ohjelmalähteeksi: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15573
Voisi ollakin ihan näppärä vekotin.
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=1688
Tästä topicista ymmärsin asian silleen, että mun pitäisi ostaa G-versio, koska mulla on 2*din soitin..? Että D-versio ois 1*din soittimelliseen tjms... Mutta tossa puhutaan tavallisen soittimen vaihtamisesta naviin... Yritän ymmärtää noita kaikkia lyhenteitä ja termejä, mutta vielä ei oikein läheskään kaikki jutut aukee.... =/ FIS on se mittariston näyttö???
Voisi ollakin ihan näppärä vekotin.
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=1688
Tästä topicista ymmärsin asian silleen, että mun pitäisi ostaa G-versio, koska mulla on 2*din soitin..? Että D-versio ois 1*din soittimelliseen tjms... Mutta tossa puhutaan tavallisen soittimen vaihtamisesta naviin... Yritän ymmärtää noita kaikkia lyhenteitä ja termejä, mutta vielä ei oikein läheskään kaikki jutut aukee.... =/ FIS on se mittariston näyttö???
FIS= Ajotietokoneen näyttö mittaristossa
TMC= "Ruuhkaboksi", eli sen avulla voi kiertää ruuhkat (EI TOIMI SUOMESSA). Boksi tarvitaan mikäli haluaa nuolinäytön ja radion tiedot FIS:siin.
GALA= Nopeussignaali
Kaikki MFD:t A -> G ovat tupladin -kokoisia. Yllä tuo oma MFD:ni on juuri D-navi. A-> C -naveihin (MFD & Navi+) EI saa Suomen karttaa, eli ostoon vain D tai G.
Tuossahan on aika hyvä ohje MFD:n asennukseen:
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/sho ... .php?t=505
Paitsi, että GALA-Signaali sinulle jo tulee radiolle/MCD:lle..
Ilmeisesti MCD:n takana on tällaiset liitännät:
Eli luullakseni joudut ostamaan vastaavan johtosarjan, kuin minä yllä
TMC= "Ruuhkaboksi", eli sen avulla voi kiertää ruuhkat (EI TOIMI SUOMESSA). Boksi tarvitaan mikäli haluaa nuolinäytön ja radion tiedot FIS:siin.
GALA= Nopeussignaali
Kaikki MFD:t A -> G ovat tupladin -kokoisia. Yllä tuo oma MFD:ni on juuri D-navi. A-> C -naveihin (MFD & Navi+) EI saa Suomen karttaa, eli ostoon vain D tai G.
Tuossahan on aika hyvä ohje MFD:n asennukseen:
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/sho ... .php?t=505
Paitsi, että GALA-Signaali sinulle jo tulee radiolle/MCD:lle..
Ilmeisesti MCD:n takana on tällaiset liitännät:
Eli luullakseni joudut ostamaan vastaavan johtosarjan, kuin minä yllä
Juu, sen tiesin kyllä, että MFD:t ovat 2*din kaikki, mutta tuolla topicissa sanottiin jostain syystä näin:
Liittyiskö jotenkin kytkentään tjms... Jos 1*din tavan mankallisessa autossa on sit paremmin D:hen sopivat liittimet tai jotain.
Muuten mulle ei tolla versiolla niin väliä, kunhan se mittariston näyttökin toimisi+ muut tarvittavat aparaatit. Pitää yrittää kaivella vielä D:n ja G:n eroja esille jostain. Että onko niissä tavan tallukalle mitään eroa. Pitänee pysytellä vaan tolla englannikielisellä foorumilla... =) Ei toi rakkauden kieli oikein taivu...
Double DIN = Navi G. Single DIN = Navi D. That is the safe way to play it.
Liittyiskö jotenkin kytkentään tjms... Jos 1*din tavan mankallisessa autossa on sit paremmin D:hen sopivat liittimet tai jotain.
Muuten mulle ei tolla versiolla niin väliä, kunhan se mittariston näyttökin toimisi+ muut tarvittavat aparaatit. Pitää yrittää kaivella vielä D:n ja G:n eroja esille jostain. Että onko niissä tavan tallukalle mitään eroa. Pitänee pysytellä vaan tolla englannikielisellä foorumilla... =) Ei toi rakkauden kieli oikein taivu...
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=525 Löysin tollasen topicin d:n ja g:n eroista. Siellä sanotaan tälleen:
Elikkä jos jenkkejä on uskominen, niin toi mittaristonäyttö ei pelaa kuin d:n kanssa... Tosin sitten taas newbie topicissa http://4130-products.com/gps/newbinavi.html sanotaan näin:
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=1131 Täällä mfd-linkkejä.
To my understanding the only difference between the d and g is that the g has a speller function. not really a big deal. another thing is people with g units are having troubles getting the drive instruction to show in thier fis screen. the fis is the screen (if you have one) that is between your tach and speedo that shows such things as mpg, temp, ect. with a d unit you can see the turn instruction and the street you are on. but with the g unit people are still trying to figure out how to do this to show in the fis. hope this helps
Elikkä jos jenkkejä on uskominen, niin toi mittaristonäyttö ei pelaa kuin d:n kanssa... Tosin sitten taas newbie topicissa http://4130-products.com/gps/newbinavi.html sanotaan näin:
If your car has the double DIN and steering wheel controls or FIS cluster then you will need the TMC to allow the Navi G to be able to "talk" to the steering wheel controls and FIS cluster. In the North American market, we would only use the TMC to all the Navi G to talk to FIS clusters and steering wheel controls when upgrading from a double DIN. Note that only part number 3B0 919 894A is known to work, don't be fooled into thinking 3B0 919 894 will work! There are several different TMC part numbers, so make sure the seller is up front about the exact part number because 3B0 919 894A is not the same as 3B0 919 894.
http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=1131 Täällä mfd-linkkejä.
Hieman asiaa sivuten, tietääkö kukaan mistä tuota vw:n mankan ympärillä olevaa kehystä (konsolia) saa hommattua/tilattua kohtuu hintaan?
Tarve olisi siis passatin B5 mallin normaalille kehykselle jota olisi sitten tarkoitus modailla erään proton tarpeisiin. Tupladinkin voisi tulla kysymykseen.
Käytettyäkin saa tarjota jos jollain sattuu ylimääräinen olemaan.
tim
Tarve olisi siis passatin B5 mallin normaalille kehykselle jota olisi sitten tarkoitus modailla erään proton tarpeisiin. Tupladinkin voisi tulla kysymykseen.
Käytettyäkin saa tarjota jos jollain sattuu ylimääräinen olemaan.
tim
Navin persuksissa ei ole RCA-liittimiä,
vahvistin tulee kiinni LIITINSARJA 1:seen tuossa kuvassa, pinni-numerot:
1) Line out RR
2) Line out LR
3) Speaker Ground
4) Line out LF
5) Line out RF
6) +12 switched out
Itse liitin on Blaupunkt-peruskamaa, ja sen saa vaikkapa tuolta Blaukkarin keskushuollosta. (Jos navin takaa liitintä ei löydy valmiina)
(Näin muistaakseni.)
vahvistin tulee kiinni LIITINSARJA 1:seen tuossa kuvassa, pinni-numerot:
1) Line out RR
2) Line out LR
3) Speaker Ground
4) Line out LF
5) Line out RF
6) +12 switched out
Itse liitin on Blaupunkt-peruskamaa, ja sen saa vaikkapa tuolta Blaukkarin keskushuollosta. (Jos navin takaa liitintä ei löydy valmiina)
(Näin muistaakseni.)
MFD D-malli jäi ebaystä "halavalla" käteen. Jos se sieltä ny joskus tulee. Nyt pitää alkaa taas miettimään, että mitä kaikkea hilpettä ja johtoa siihen pitää ostaa kaveriksi. Paikallaan on siis MCD tällähetkellä.
Saako esim http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15573 Tällaisen kytkettyä tv-korttiin, vai mikä se nyt onkaan... Ja saisko suosituksia mitä kaikkea mun kannattaisi tohon rompeläjään hankkia? Mukana tuossa tulee vain itse yksikkö ja "power cable" + gps antenni jollainen mulla lienee jo paikallaan.
Tarkoituksena siis olisi vaihtaa tuo nuolinäyttö MCD tuohon MFD:hen ja saada mittaristonäyttö toimimaan edelleen. Lisäksi tarkoitus olisi liittää siihen joku ohjelmalähde elokuvia ja mp3:sia varten, kuten tuossa yllä olevassa linkissä, sekä ihan TV olisi mukava lisä... Aloitan tämän tiedonkeruun taas ihan alusta, eli jos Harri tai joku viitsisi vähän opastaa, mitä osia ja adaptereita+kaapeleita kannattaisi hankkia. Alan kyllä kahlaamaan tätä tietopaljoutta läpi itsekin, mutta vinkit todellakin enemmän kuin tervetulleita.
Tämä Harrin postaama linkki opastaa jo jonkinverran http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=505
Saako esim http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15573 Tällaisen kytkettyä tv-korttiin, vai mikä se nyt onkaan... Ja saisko suosituksia mitä kaikkea mun kannattaisi tohon rompeläjään hankkia? Mukana tuossa tulee vain itse yksikkö ja "power cable" + gps antenni jollainen mulla lienee jo paikallaan.
Tarkoituksena siis olisi vaihtaa tuo nuolinäyttö MCD tuohon MFD:hen ja saada mittaristonäyttö toimimaan edelleen. Lisäksi tarkoitus olisi liittää siihen joku ohjelmalähde elokuvia ja mp3:sia varten, kuten tuossa yllä olevassa linkissä, sekä ihan TV olisi mukava lisä... Aloitan tämän tiedonkeruun taas ihan alusta, eli jos Harri tai joku viitsisi vähän opastaa, mitä osia ja adaptereita+kaapeleita kannattaisi hankkia. Alan kyllä kahlaamaan tätä tietopaljoutta läpi itsekin, mutta vinkit todellakin enemmän kuin tervetulleita.
Tämä Harrin postaama linkki opastaa jo jonkinverran http://www.vwnavi.com/vwnavi/forums/showthread.php?t=505
Itse vaihdoin vuoden 2000 Golfissani tehtaalla asennetun mononäyttöisen eiDX -navin MFD:n D-versioksi. TMC-boksia ei ollut eikä ole, vaan FIS toimii täsmälleen samoin erillistä datapiuhaa (clock-data-ena) pitkin, ei siis CAN-väylän kautta.
Oleellista Miccon rojektille lienee varmaankin se että miten Passatin FIS juttelee nykyisen navin kanssa. Mulla homma oli tuon osalta Plug'n'Play, mutta muuten piti kytkentöjä hieman sovitella liittimien REV ja KL15 osalta.
Kuvat MFD:n ja vanhan RNS:n liittimistä.
http://ossi.rbb.homeip.net/kuvatuksia/oho/liittimet_MFD_D.jpg
http://ossi.rbb.homeip.net/kuvatuksia/oho/liittimet_RNS.jpg
Oleellista Miccon rojektille lienee varmaankin se että miten Passatin FIS juttelee nykyisen navin kanssa. Mulla homma oli tuon osalta Plug'n'Play, mutta muuten piti kytkentöjä hieman sovitella liittimien REV ja KL15 osalta.
Kuvat MFD:n ja vanhan RNS:n liittimistä.
http://ossi.rbb.homeip.net/kuvatuksia/oho/liittimet_MFD_D.jpg
http://ossi.rbb.homeip.net/kuvatuksia/oho/liittimet_RNS.jpg
oon tässä yrittäny lueskella tuota navi.comia, mutta kovin sekavalle vielä kaikki kytkennät ja palikat tuntuu. Odottelen nyt ensin että se navi saapuu, ja katson mitä siinä loppujen lopuksi tulee mukana. Sitten pitää tilailla loput kaapelit ja purkit mitä tarttee. Jossain näin aikaisemmin hyvät johdotuskaaviot, mutta nyt kiireessä ei sattunu silmään...
Ilmeisesti mun pitää ostaa joku tollanen adapteri kuten Harrilla on, vaikka mulla navi on jo ennestäänkin? Mistä muuten kannattaa hankkia nuo rca-lähdöt sun muut navin taakse? Missä esim tuo Blaukkarin keskushuolto on, ja onko sieltä helppo tilata?
Ilmeisesti mun pitää ostaa joku tollanen adapteri kuten Harrilla on, vaikka mulla navi on jo ennestäänkin? Mistä muuten kannattaa hankkia nuo rca-lähdöt sun muut navin taakse? Missä esim tuo Blaukkarin keskushuolto on, ja onko sieltä helppo tilata?
noniin, ostin tuohon navi plussaan sen ipodi kaapelin, ongelmaksi muodostumassa vanhojen cd poksin kaapelien irroitus liittimestä, liittimet ovat sitä pienempää kokoa eli 2mm halkaisijaltaan, ja wurtin pienin työkalu siihen on 2,8mm halkaisijaltaan...
kuka viisas tietäs mistä semmosen kalun vois saada ?
kuka viisas tietäs mistä semmosen kalun vois saada ?
tollanen kaapeli ilmeisesti tarvitaan tohon MCD -> MFD swappiinhttp://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4607687365&ssPageName=MERC_VI_ReBay_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT ja keskushuolto löytyy osoitteesta, Suomen Huoltopalvelu Oy Karvaamokuja 1 00380 HELSINKI.
Kerro Micco kun saat toimimaan, sillä itselläkin sama swappi mielessä.
Kerro Micco kun saat toimimaan, sillä itselläkin sama swappi mielessä.
Hmmm... Tuolla ylempänä Harrin postaamassa kuvassa on ilmeisesti lähes vastaava adapteri, mutta siinä on myös "tv-free" nappi samassa. Ilmeisesti pitäisi olla sellainen, että sais näytön toimimaan kaikilla ohjelmalähteillä myös ajon aikana?
Mutta siis pelkällä tuolla/vastaavalla adapterilla saisi kytkettyä pelkän MFD:n toimimaan ensialkuun? Kunhan navi vaan suvaitsisi saapua, niin pääsisi vähän tutkailemaan...
Mutta siis pelkällä tuolla/vastaavalla adapterilla saisi kytkettyä pelkän MFD:n toimimaan ensialkuun? Kunhan navi vaan suvaitsisi saapua, niin pääsisi vähän tutkailemaan...
Jaahas tämmönen osa löyty tuohon visual out juttuun... mutta ei kehtais ostaa 130e hintasta palikkaa.
Eli mitäköhän toi sisältää, vois ite rakennella tommosen tod.näk...
http://www.vwnavi.com/vwnavi/components.aspx
Eli mitäköhän toi sisältää, vois ite rakennella tommosen tod.näk...
http://www.vwnavi.com/vwnavi/components.aspx
Nyt on MFD viimein tossa pöydällä. Yllärinä mukana tuli about samannäköinen adapteri, kuin oikeanpuoleisin tässä Harrin ylempänä linkkaamassa kuvassa. Silmällä ainoa ero on, että tohon ei ole sitä TV-free nappia. Mihin johtoihin tämä nappi kytketään, jos sen sais itte tollaseen kyhättyä? Ja mulla tuohon erillään olevaan liittimeen menee 2 johtoa. Tämä adapteri riittää, että saisin laitettua ekaksi ton pelkän navin paikalleen? Sais ees testattua että toimii...
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa