Jäähdytinnestekysymys
Valvoja: ffp jäsenet
Jäähdytinnestekysymys
Eikös sininen ja vihreä ole samaa tavaraa
ja niitä voi sekoitella keskenään?
ja niitä voi sekoitella keskenään?
-
- -
- Viesti:
Oliko vuosi n. 1996 kun nuo punaiset tuli käyttöön? Eli tuo B4 (93-96) on aika varmasti vanhoilla G11-nesteillä.
Eikö nyrkkisääntö ole että pitää vain sinertävät ja punertavat nesteet erillään, niin ei tule puuroa?
Edit: linkkivinkki
Eikö nyrkkisääntö ole että pitää vain sinertävät ja punertavat nesteet erillään, niin ei tule puuroa?
Edit: linkkivinkki
Viimeksi muokannut jmr, 30.9.2005 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen ainakin autoihini sekoitellut sinistä ja vihreetä, sen mukaan, että milloin on mitäkin ollu saatavilla. Tuttu autokorjaaja ainakin sanoo, että sinistä ja vihreetä saa sekoittaa ihan huoletta. Ei ole ainakaan mulla ollut mitään ongelmia korrosion tai muunkaan nesteestä johtuvan kanssa jäähdytysjärjestelmissä koskaan. Toisin sanoen hyvin on laitteet toiminut (ainakin tähän asti -> puuta koputtaen). :)
Tuolla on juteltu G11 -> G12 muutoksesta.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=45598
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=45598
saako vanhempiin volkkareihin laittaa punaista? itsellä -95 ja vihreät sisällä?
järjellä ajateltuna(?)! ei pitäis olla ainakaan haittaa
Minkä ihmeen takia? vihreä on yleisempää/halvempaa ja se menee pakkasrajan ylityksessäkin hyhmään, joka ei vielä hajoita mitään.
Toisin kuin punainen joka liian laihaa ollessaan nasahtaa jäähän suoraan.
Pääsyy miksi nykyään käytetään punaista monissa merkeissä, lie se että se ei ole niin suurta myrkkyä kuin glykoli..
Mutta esim. volvoissa on uusissakin vihreät nesteet.
Vaihdoin Ventoon termostaatin ja samalla tuli suurin osa jäädytinnesteestä ulos. Ajattelin vaihtaa nesteet samalla. Jäähdytinneste oli vihreää, mutta paisuntasäiliön kyljessä lukee että täytyis käyttää g11 nestettä.
Olisikohan se parempi että laittaa tuota suositeltua g11 nestettä vai että laittaa samaa mitä koneesssa on ollutkin eli normi vihreää nestettä?
Olisikohan se parempi että laittaa tuota suositeltua g11 nestettä vai että laittaa samaa mitä koneesssa on ollutkin eli normi vihreää nestettä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”