VR6 jäähdytysneste... G11 -> G12

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

VR6 jäähdytysneste... G11 -> G12

ViestiKirjoittaja sakal » 30.9.2005 11:48

Ihan vaan varmistukseksi...
Kun omat jäähdytysnesteet näyttää hiukan epämääräisiltä, niin eikös VR6:ssa käytetä sitä punaista jäähdytysnestettä?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.9.2005 11:53

ei

Punainen G12 otettiin käyttöön joskus vuoden 1996 aikana. Esim omassa Golf 3 16veessä joka on 1/96 on G11 nesteet.

Katso: http://www.autowiki.fi/index.php/G12-jäähdytysneste
Viimeksi muokannut Tuomas, 11.12.2005 9:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 30.9.2005 12:56

kyllä mulla vaan oli punaiset nesteet -92vm Vr6! tiedä sitten syytä siihen?

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 30.9.2005 13:18

Misäs vaihees junnila sulla oli vr6?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 30.9.2005 14:20

Omassa -94 VR:ssä oli kyllä G12 nesteet?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 30.9.2005 14:22

itkonen: lukeeko sama G12 korkissa ja onko siinä korkissa ohjekirjan kuva?

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 30.9.2005 14:29

toisilla on punaset ja toisilla vihreät...eli ilmeisesti ihan sama kummatko sinne laittaa kunhan ei vaan tee mitään sekotusta?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.9.2005 14:36

Niin, no ilman täydellistä puhdistusta/pesua en ainakaan lähtis laittamaan erivärisiä koneeseen.. aina sinne sitä vanhaa kuitenkin vähän jää vaikka vanhat valuttais pois vaikka alavesiletkusta.

Paras kun ottaa selvää mitä siellä on ja laittaa samaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.9.2005 14:41

Tai jos huuhtelis kerralla liat pois ja laittas sitten sitä mitä huvittaa?

Kertyyhän sinne likaa ja kunnon huuhtelu varmaan tekis ihan gutaa.

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 30.9.2005 14:53

Joo siis tarkotus on puhdistaa se järjestelmä ensin....siihen on muistaakseni joku oikein sille tarkotettu neste millä sen putsaa... sitten laitan nesteet sisään....melkeinpä ne punaset ellei joku nyt vakuuta mua että vihreet sinne pitäis laittaa..

Niin ja kun siellä nyt ne nesteet on melkeinpä enemmän keltaiset kuin punaiset niin vaikea on mennä sanomaan mitä siellä ennen on ollut!

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 30.9.2005 15:02

Itse pesin laskemalla ensin pois niin paljon kun tuli, yksi vesiproppu oli tosin auki koneen yläpäästä koska samalla laitoin lohkolämmittimen. Laskin letkulla koneesta läpi tavaraa niin paljon kun vaan sain, sitten vaan lämppäri paikalleen ja pelkällä vedellä käymään vähäksi aikaa, alavesiletkusta tyhjäksi kahteen kertaan ja lopuksi punaiset nesteet.

Joku tosin sanoi, että sitä vihreää pitää jäädä raakaa tavaraa jo aika tavalla, että sen aiheuttamaa sakkaantumista esiintyisi, pikkunen hitu ei haittaisi. En tiedä kuin tarkkaa on, mutta itsellä punaset on pysyneet Corradossa punaisina ja eivät ole vaihtaneet väriä tai rakennetta. Punaisista itsea asiassa taidetaan sanoa, että se on ikuista, kun taas vihreä vuoden vaihtovälillä (kuka noita oikeasti vaihtaa?).

En tiedä eroaako tuo silikaattivapaa mitä varaosasta saa mitenkään VW:n omasta, oiskohan merkki ollut Zero tjsp.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 30.9.2005 19:46

Tuo HelaKammon systeemi on hyvä jos vaihtaa värin. Itse tein vaan normaalin vaihdon ja vähän ajan päästä saman toiseen kertaan, niin sai vanhat nesteet vaihdettua aika lailla kokonaan.

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 30.9.2005 20:42

Jep jep...Aluks nesteet oli vähä niinkuin ruosteen väriset, Sitten vaan syylärin alaletku auki ja letkulla 10min auton käydessä paisuntasäiliöön vettä. Uudet nesteet sisään... nyt se näyttääkin jo jäähdytysnesteeltä.
Ja nesteenä käytin sitä Zero merkkistä (punasta) jäähdytysnestettä.

Ja kun se sähköinen vesipumppu piti aina aika-ajoin pientä meteliä, niin sekin loppui nyt nesteiden vaihdolla....tai katotaan nyt huomenna kun antaa autolle vähän enemmän kenkää että rupeeko se huutamaan taas.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 1.10.2005 10:03

Tuo punainen neste tuli näihin Vr6 koneisiin syöpymisongelmien vuoksi.
Eli suosittelen muitakin vaihtamaan, jos siellä on jotain vihreitä litkuja.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 1.10.2005 21:47

Misäs vaihees junnila sulla oli vr6?


se oli silloin joskus=) ei vaan se oli se musta mk3 mis oli bad boy nokka sun muuta! näyttäs olevan nettiautossa myynnissä taas...voin mä sulle kuviakin laittaa jos haluat=)

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 4.10.2005 16:21

Joskus muinoin pelleilin noiden nesteiden kanssa pg mosassa. Punaiset tuli kyl monista väleistä pihalle ja kyllästyin koko touhuun ja vaihdoin vihreet mönjät takas ja loppu vuotamiset siihen...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.10.2005 17:32

^ Vai johtuuko siitä, että sitä vuotoa ei näy vihreillä?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.10.2005 23:04

Punaisessa nesteessä on kuulemma pienempi pintajännitys, käyttävät moista koeponnistusaineena teollisuudessa kun menee pienemmästä reiästä läpi kuin ilma...

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 10.12.2005 17:36

Laitoin kans punaset (g12) nesteet ja aiemmin oli vihreät.
Järjestelmän puhdistin käyttämällä autoa ja laskemalla vettä
paisariin. Jonkun verran tuli mustaa kökköä astian pohjalle vanhoista
nesteistä. Kuulin jostain Esson baarista, että kuorma-autoissa
käytetään punaista litkua raakana ?? Käytetäänkö
kuormiksissa jotain eri jäähdytysaineita kuin tavallisissa autoissa?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 10.12.2005 21:28

Taitaa optimi olla jossain 60% hujakoilla enempi ei taida ainakaan pakkasenkestoa nostaa. Lämmönsiirrosta jäähdytinneste vs. vesi en osaa sitten sanoa. 60% on varmaan hyvä lähtötilanne, sinne voi sitten tarpeen tullen lisätä vähän vettä, eikä pakkasenkesto vielä huoleta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2005 22:32

Olikos glykolilla semmonen jänskä ominsisuus että raakana ei kestä niin paljon pakkasta kun vedellä laimennettuna?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.12.2005 0:04

^Kyllä.

Kissvesala
-
Viestit: 16
Liittynyt: 4.10.2012 7:23

Noinkohan...

ViestiKirjoittaja Kissvesala » 7.10.2012 22:32

Pisti vanha ketju silmään... Eiköhän se mun käsittääkseni mene niin että kyllä se glygoli raakana kestää pakkasta eniten, mutta mitä enemmän siinä vettä on seassa niin sen paremmin siirtää lämpöä eli jäähdyttää paremmin. Paras mahollinen jäähdytinneste siis ois pelkkä vesi ja seassa rd12 korroosionestoaine mutta kun se ei kestä pakkasta lainkaan!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.10.2012 22:49



Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa