Hyvä ja toimiva ahtopainemittari
Valvoja: ffp jäsenet
Hyvä ja toimiva ahtopainemittari
Eli mitä olette käyttäneet tai suosittelette ahtopainemittariksi. Itsellä kokemusta Autogaugen ja Equis:n mittareista, eikä ne ainakaan vakuuttaneet (=hajosivat/olivat epätarkkoja).
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 102
- Liittynyt: 23.7.2003 19:39
ei se vdo:kaan ole tarkka, tai on se sitten kun se kalibroidaan ;)
tosin muutkin mittarit saa kalibroitua...
vdo:n mittareissa ollut ongelmia neulan heilumisen kanssa...
heilumisen saa kuriin laittamalla jonkun kuristimen letkuun, esim. mopon suutin tai pikkuruuvin :D sillee, ettei tuki koko letkua ;)
"Kuvassa mittari näyttää 1bar, kun sen pitäisi näyttää 1.156.
Vastaavasti 1.5bar, kun oikea 1.669. "
yksilöitä nuo kaikki on.
esim. mulla on pelannut hyvin pilipalimittarit: autogauge, Equussi, splitfire . mutta tutuilla on ollut jonkin verran ongelmia.
http://koti.phnet.fi/saab9000/Mittarist ... ttari2.JPG
noissa mittareissa on ollut paljon semmosta vikaa, että näyttää -0,1 jo valmiiksi...
mutta noissa mittareissa on yleensä semmonen takuu, ettäö jos ei pelaa, niin hakee uuden tilalle...
wika, nimestään huolimatta varmasti hintalaatusyhteeltaan tarkin. ei tyylikkäin ja valaistuksenkin joutuu rakentamaan itse.
http://portal.wika.de/WIKASite/GlobalSites.aspx
http://www.geocities.com/MotorCity/Spee ... mcpic2.htm
tosin muutkin mittarit saa kalibroitua...
vdo:n mittareissa ollut ongelmia neulan heilumisen kanssa...
heilumisen saa kuriin laittamalla jonkun kuristimen letkuun, esim. mopon suutin tai pikkuruuvin :D sillee, ettei tuki koko letkua ;)

"Kuvassa mittari näyttää 1bar, kun sen pitäisi näyttää 1.156.
Vastaavasti 1.5bar, kun oikea 1.669. "
yksilöitä nuo kaikki on.
esim. mulla on pelannut hyvin pilipalimittarit: autogauge, Equussi, splitfire . mutta tutuilla on ollut jonkin verran ongelmia.
http://koti.phnet.fi/saab9000/Mittarist ... ttari2.JPG
noissa mittareissa on ollut paljon semmosta vikaa, että näyttää -0,1 jo valmiiksi...
mutta noissa mittareissa on yleensä semmonen takuu, ettäö jos ei pelaa, niin hakee uuden tilalle...
wika, nimestään huolimatta varmasti hintalaatusyhteeltaan tarkin. ei tyylikkäin ja valaistuksenkin joutuu rakentamaan itse.
http://portal.wika.de/WIKASite/GlobalSites.aspx
http://www.geocities.com/MotorCity/Spee ... mcpic2.htm
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
Edelleen eriävä mielipide VDO:sta ;)
Ehkä ne VDO:t on sitten yksilöitä, mutta jostain kumman syystä minulla ei ole esiintynyt mittarin heiluntaa, keskittää 0bar, ja on tarkka. Täsmälleen samat painelukemat kuin AMW:n mittauslaitteilla. Jos ne on vaan kalibroitu.
edit: aika monelle merkitystä on myös mittarin ulkonäöllä.
Ehkä ne VDO:t on sitten yksilöitä, mutta jostain kumman syystä minulla ei ole esiintynyt mittarin heiluntaa, keskittää 0bar, ja on tarkka. Täsmälleen samat painelukemat kuin AMW:n mittauslaitteilla. Jos ne on vaan kalibroitu.

edit: aika monelle merkitystä on myös mittarin ulkonäöllä.
Minulla on myös VDO mittari ja ei se mitään väpätä. Tosin siellä onkin Autogaugen mittarista jäänyt supiste letkussa. En ole tosin sen tarkkuutta päässyt mittaamaan lainkaan. Tuntuisi että se näyttää hieman vähemmän kuin Corradon ajotietokoneen näyttämä, mutta varma en ole. Tuo mittari kun sijaitsee vaihdekepin edessä ei sitä voi oikein ajossa lukea...muuten päätyy metsään. Olishan se kiva saada tietoon miten tarkka se on.
Heijastamaton linssi on hieman ärsyttävä. Ihan kuin se olisi paskainen tai naarmuinen.
Heijastamaton linssi on hieman ärsyttävä. Ihan kuin se olisi paskainen tai naarmuinen.
Tavallisen mekaanisen bourdon-kaarellisen mittarin kalibrointi on äärimmäisen helppoa. Syötetään siis mittariin painetta jota mitataan tarkalla painemittarilla. Jos koko alue on tietyn verran pielessä, käännetään mittarin osoitinta akseliin nähden. Jos taas jotain alueita pitäisi saada korjattua, väännellään mekanismia sopivista kohdista.
Mekaanisesta mittarista ei ihan helvetin tarkkaa saakkaan, joutuu tyytymään vain hyvään. Oman hankaluutensa tarkkuuteen tuo hammastuksissa olevat välykset, joka näkyy käytännössä eri osoituksena kun paine on nouseva tai laskeva. Samaan asiaan vaikuttaa myös laakerointien kitka (koneistuksien tarkkuus, materiaalit), joka on ongelma halvoissa mittareissa.
Kysyttävää?
Mekaanisesta mittarista ei ihan helvetin tarkkaa saakkaan, joutuu tyytymään vain hyvään. Oman hankaluutensa tarkkuuteen tuo hammastuksissa olevat välykset, joka näkyy käytännössä eri osoituksena kun paine on nouseva tai laskeva. Samaan asiaan vaikuttaa myös laakerointien kitka (koneistuksien tarkkuus, materiaalit), joka on ongelma halvoissa mittareissa.
Kysyttävää?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli sitten vaan viemään niitä mittareitanne sveitsiin kellosepille viritettäväks :)
Onkos muita yleisiä mittarityyppejä? Jotain kalvotoimisia kenties?
Koulussa joskus fysiikan labrassa ihmettelin mittaria jonka tarkkuus oli muistaakseni jotain prosentin osia. Antoi sähköisen signaalin. Mutta se näyttikin viimeistelynsä puolesta kelpaavan vaikka ydinvoimalaan...
Onkos muita yleisiä mittarityyppejä? Jotain kalvotoimisia kenties?
Koulussa joskus fysiikan labrassa ihmettelin mittaria jonka tarkkuus oli muistaakseni jotain prosentin osia. Antoi sähköisen signaalin. Mutta se näyttikin viimeistelynsä puolesta kelpaavan vaikka ydinvoimalaan...
Enpä ole koskaan nähnyt muita mittarityyppejä käytettävän. Olemassa on myös esim aneroidi-mittari, halvoissa sovellutuksissa en tosin ikinä nähnyt.
Sähköisestä mittarista saa todella tarkan. Mutta yleisimmät sähköiset mittarit/anturit on kuitenkin samoja bourdon-kaaria, sen ollessa vaan anturin päässä. Siitäkös vasta paska yhdistelmä syntyykin, kun anturissa on paska mekanismi josta sähköllä edetään mittarille jossa on toinen paska mekanismi halvan osoitinkoneiston muodossa. Näiden yhteenlaskettujen välysten ja kitkojen summa onkin sitten käyttökelvoton laite.
Eri asia ovat sitten esim Apexin askelmoottorimittarit, jossa anturina on puolijohdekomponentti ja osoitinkoneistona mikrokontrollerin ohjaama moottori.
Sähköisestä mittarista saa todella tarkan. Mutta yleisimmät sähköiset mittarit/anturit on kuitenkin samoja bourdon-kaaria, sen ollessa vaan anturin päässä. Siitäkös vasta paska yhdistelmä syntyykin, kun anturissa on paska mekanismi josta sähköllä edetään mittarille jossa on toinen paska mekanismi halvan osoitinkoneiston muodossa. Näiden yhteenlaskettujen välysten ja kitkojen summa onkin sitten käyttökelvoton laite.
Eri asia ovat sitten esim Apexin askelmoottorimittarit, jossa anturina on puolijohdekomponentti ja osoitinkoneistona mikrokontrollerin ohjaama moottori.
juu autogaugen mittareihin en juurikaan luota... enää...
itellä oli semmonen 2bar:iin asti näyttävä ja se näytti vähän miten sattuu niitä paineita, normaalisti näytti noin 0,6-0,9 ja auto pätki pahasti jne...
kuukausien vianetsinnän jälkeen todettiin uudella mittarilla että se ahtaakin 1,4 bar... Ihme juttu että vakio calibran kone pätkii noilla ahdoilla...
itellä oli semmonen 2bar:iin asti näyttävä ja se näytti vähän miten sattuu niitä paineita, normaalisti näytti noin 0,6-0,9 ja auto pätki pahasti jne...
kuukausien vianetsinnän jälkeen todettiin uudella mittarilla että se ahtaakin 1,4 bar... Ihme juttu että vakio calibran kone pätkii noilla ahdoilla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa