Hyvä ja toimiva ahtopainemittari

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

viikari
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.9.2005 19:27

Hyvä ja toimiva ahtopainemittari

ViestiKirjoittaja viikari » 27.9.2005 19:31

Eli mitä olette käyttäneet tai suosittelette ahtopainemittariksi. Itsellä kokemusta Autogaugen ja Equis:n mittareista, eikä ne ainakaan vakuuttaneet (=hajosivat/olivat epätarkkoja).

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 27.9.2005 19:35

Autometeriä ovat kehuneet, ja sitä o noissa kisavehkeissäki näkyny. Hinta kyl niillä on jonkin verran.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 27.9.2005 20:21

autometer on hyvä, mutta on hintaakin... älä osta ainakaan mitään autogauge smoke mallia... itse ostin ja ei kyllä kirkkaalla säällä nää mitään, muuten kyllä näyttää oikeita lukemia...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.9.2005 20:37

Apexi. Ei halvin mutta kohtuullisen hyvä.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 27.9.2005 21:04

Kohtuu hyvissä mittareissa alkaa se hinta lappu 2 numerolla ja siina on kolme lukua. Halvalla ei saa hyvää ja tarkkaa.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 27.9.2005 21:10

Ai juu paras ite asiassa unohtu, mut siinä ei oo valoa. Eli teollisuusmittarit o yleensä tarkkoja ja etuusia. Mut jos sitä haluaa pimeessä tihrustaa tai haluaa *bling**bling* pojoja niin sit se ei oo vaihtoehto.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 27.9.2005 21:16

Perinteinen VDO:n mittari on ihan asiallisen tuntuinen, ei halvin muttei se kalleinkaan.

turbofriik
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.2.2004 19:32

ViestiKirjoittaja turbofriik » 27.9.2005 21:26

VDO on myös tarkka kuin kello.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.9.2005 0:55

Autometer

saabracing
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 19:39

ViestiKirjoittaja saabracing » 28.9.2005 9:18

ei se vdo:kaan ole tarkka, tai on se sitten kun se kalibroidaan ;)

tosin muutkin mittarit saa kalibroitua...

vdo:n mittareissa ollut ongelmia neulan heilumisen kanssa...

heilumisen saa kuriin laittamalla jonkun kuristimen letkuun, esim. mopon suutin tai pikkuruuvin :D sillee, ettei tuki koko letkua ;)

Kuva

"Kuvassa mittari näyttää 1bar, kun sen pitäisi näyttää 1.156.
Vastaavasti 1.5bar, kun oikea 1.669. "

yksilöitä nuo kaikki on.

esim. mulla on pelannut hyvin pilipalimittarit: autogauge, Equussi, splitfire . mutta tutuilla on ollut jonkin verran ongelmia.

http://koti.phnet.fi/saab9000/Mittarist ... ttari2.JPG

noissa mittareissa on ollut paljon semmosta vikaa, että näyttää -0,1 jo valmiiksi...


mutta noissa mittareissa on yleensä semmonen takuu, ettäö jos ei pelaa, niin hakee uuden tilalle...

wika, nimestään huolimatta varmasti hintalaatusyhteeltaan tarkin. ei tyylikkäin ja valaistuksenkin joutuu rakentamaan itse.

http://portal.wika.de/WIKASite/GlobalSites.aspx

http://www.geocities.com/MotorCity/Spee ... mcpic2.htm

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 28.9.2005 9:45

Mä suosin Tecsis:sen teollisuusmittareita, tarkkuus on varmasti riittävä ja valkoinen pohja mustilla numeroilla mielluttää silmää.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 28.9.2005 10:37

kuinka ahtopainemittarin saa kalibroitua? kuka tekee ja missä?

katajism
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.5.2004 12:31

ViestiKirjoittaja katajism » 28.9.2005 10:55

Itse kans käyttänyt WIKA mittareita, Kestäviä,vaimennettuja, halpoja. Valkea pohja ja mustat numerot. Kromireunus. Valot joutuu itse rakentaan.

turbofriik
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.2.2004 19:32

ViestiKirjoittaja turbofriik » 28.9.2005 11:03

Edelleen eriävä mielipide VDO:sta ;)

Ehkä ne VDO:t on sitten yksilöitä, mutta jostain kumman syystä minulla ei ole esiintynyt mittarin heiluntaa, keskittää 0bar, ja on tarkka. Täsmälleen samat painelukemat kuin AMW:n mittauslaitteilla. Jos ne on vaan kalibroitu.

Kuva

edit: aika monelle merkitystä on myös mittarin ulkonäöllä.

petrij
-
Viestit: 60
Liittynyt: 23.8.2003 14:54

ViestiKirjoittaja petrij » 28.9.2005 11:36

Itse ostin BSR:n -1 -> 2.2bar Doc Powerilta, eikä ole tarvinnut katua. Vastaa AMW:n lukuja tämäkin, eikä värise.
Viimeksi muokannut petrij, 28.9.2005 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 28.9.2005 11:36

VDO:n ja monen muunkin mittarin "heikkoutena" on vain 1,5bar ulottuva asteikko. Autometerinkin 2bar kun tuntuu välillä loppuvan...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.9.2005 12:35

Minulla on myös VDO mittari ja ei se mitään väpätä. Tosin siellä onkin Autogaugen mittarista jäänyt supiste letkussa. En ole tosin sen tarkkuutta päässyt mittaamaan lainkaan. Tuntuisi että se näyttää hieman vähemmän kuin Corradon ajotietokoneen näyttämä, mutta varma en ole. Tuo mittari kun sijaitsee vaihdekepin edessä ei sitä voi oikein ajossa lukea...muuten päätyy metsään. Olishan se kiva saada tietoon miten tarkka se on.

Heijastamaton linssi on hieman ärsyttävä. Ihan kuin se olisi paskainen tai naarmuinen.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 28.9.2005 12:45

ex.seatissa oli tavan bensaturboihin tarkoitettu mittari, joka yletti 1.5bar asti asteikooltaan, nykyään skodassa on 3 bar asteikolla varustettu VDO, siinäkin "heijastamaton" pinta. Kiinnostaisi tietää, että kuinka se kalibrointi tapahtuu.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 28.9.2005 15:12

Tavallisen mekaanisen bourdon-kaarellisen mittarin kalibrointi on äärimmäisen helppoa. Syötetään siis mittariin painetta jota mitataan tarkalla painemittarilla. Jos koko alue on tietyn verran pielessä, käännetään mittarin osoitinta akseliin nähden. Jos taas jotain alueita pitäisi saada korjattua, väännellään mekanismia sopivista kohdista.
Mekaanisesta mittarista ei ihan helvetin tarkkaa saakkaan, joutuu tyytymään vain hyvään. Oman hankaluutensa tarkkuuteen tuo hammastuksissa olevat välykset, joka näkyy käytännössä eri osoituksena kun paine on nouseva tai laskeva. Samaan asiaan vaikuttaa myös laakerointien kitka (koneistuksien tarkkuus, materiaalit), joka on ongelma halvoissa mittareissa.
Kysyttävää?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2005 15:25

Eli sitten vaan viemään niitä mittareitanne sveitsiin kellosepille viritettäväks :)

Onkos muita yleisiä mittarityyppejä? Jotain kalvotoimisia kenties?

Koulussa joskus fysiikan labrassa ihmettelin mittaria jonka tarkkuus oli muistaakseni jotain prosentin osia. Antoi sähköisen signaalin. Mutta se näyttikin viimeistelynsä puolesta kelpaavan vaikka ydinvoimalaan...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 28.9.2005 16:17

Enpä ole koskaan nähnyt muita mittarityyppejä käytettävän. Olemassa on myös esim aneroidi-mittari, halvoissa sovellutuksissa en tosin ikinä nähnyt.
Sähköisestä mittarista saa todella tarkan. Mutta yleisimmät sähköiset mittarit/anturit on kuitenkin samoja bourdon-kaaria, sen ollessa vaan anturin päässä. Siitäkös vasta paska yhdistelmä syntyykin, kun anturissa on paska mekanismi josta sähköllä edetään mittarille jossa on toinen paska mekanismi halvan osoitinkoneiston muodossa. Näiden yhteenlaskettujen välysten ja kitkojen summa onkin sitten käyttökelvoton laite.

Eri asia ovat sitten esim Apexin askelmoottorimittarit, jossa anturina on puolijohdekomponentti ja osoitinkoneistona mikrokontrollerin ohjaama moottori.

sebulba
-
Viestit: 51
Liittynyt: 8.7.2005 17:19

ViestiKirjoittaja sebulba » 2.10.2005 1:39

juu autogaugen mittareihin en juurikaan luota... enää...
itellä oli semmonen 2bar:iin asti näyttävä ja se näytti vähän miten sattuu niitä paineita, normaalisti näytti noin 0,6-0,9 ja auto pätki pahasti jne...
kuukausien vianetsinnän jälkeen todettiin uudella mittarilla että se ahtaakin 1,4 bar... Ihme juttu että vakio calibran kone pätkii noilla ahdoilla...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 2.10.2005 12:45

Mulla ei ole ollut autogaugen kanssa muuta ongelmaa kuin meinasi sirittää, pienoinen sakkeli kuristimeksi niin lakkasi. Tarkkuudesta sen verran että sammuksissa ollessa näyttää nollaa ja penkissä mitatun (1.19) ollessa mittarin näyttämä 1.2.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 29.4.2006 18:34

Tietääkoös kukaan mistä noita teollisuusmittareita kannattais kysellä Seinäjoen seudulla ja minkä hintasia on ollu?

Vaimennettu mittari on ilmeisesti parempi vai kuinka?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 29.4.2006 18:48

Lakeuden hydro, on siellä prisman lähellä. Sieltä olen omat Tecsiskset hakenut kun on osunut sopivasti työmatkalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa