-98 passat v6 vesipumppu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

-98 passat v6 vesipumppu

ViestiKirjoittaja Tanhis » 27.9.2005 8:19

Kysymys kuuluu että pystyykö vesipumpun vaihtamaan ilman keulan purkamista. Ja kannattaako ruveta tekemään itse tai onko jakoihihna purkaminen edessä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 27.9.2005 8:55

Keula irti ja jakopää auki.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 27.9.2005 10:52

Taitaa olla tosiaan keulan irroituksen paikka. Jos jakopään hihnaa ei ole vähään aikaan vaihdettu, niin kannattaa melkein laittaa samalla (yleensähän ne suosittelee pumpun "kierrättämistä" hihnan yhteydessä)... :D

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 28.9.2005 10:52

Just sitä pelkäsinkin oli nimittäin viimekesänä auki jakopää ja keula mutta tietty ei silloin tullut mieleen että olis sen vesipumpunkin voinut samalla vaihtaa. Nimittäin nyt kuuluu sellaista pientä hankaavaa ääntä keulasta ja vähän on kulunut jäähdytysvettä. Ja öljyn seassa ei ole vettä eikä toisinpäin

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 23.7.2006 11:01

mulla kans kuuluu hankaavaa ääntä keulasta ja nestettä katoaa pikkusen...nii ja lämmötkin on pikkusen kohollaan...oiskohan vesipumppu?? ku oon vähä arvuutellu mikä se vois olla...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 23.7.2006 11:28

^Jos sulla toi vika on veeärrässä niin pelkäämpä sitä murheellista kannentiivistettä.

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 23.7.2006 12:17

joo oon sitäki miettiny mut ei oireet oikee viittaa siihen....

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 23.7.2006 15:01

Minkälaista oiretta on? Avaappa paisarinkorkki kun moottori on kylmä. Jos silloin on painetta sielä eli sihahtaa niin kansipahvi on paskana

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.7.2006 15:21

^^ Tee niin että paisarin korkki auki kylmällä koneella, kone käyntiin ja jos tulee kuplia paisariin niin peli on selvä. Värvää vielä joku polkasemaan kaasua tarvittaessa niin oireet kyllä tulee näkyviin.

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 25.7.2006 20:01

no kylhän siihe pieniä kuplia tulee mut kylläki siitä et vesi vähän niiku "lorisee" säiliöön takasin tullessaan....

V6 Syncro
-
Viestit: 5
Liittynyt: 30.7.2006 1:46

ViestiKirjoittaja V6 Syncro » 30.7.2006 2:11

Ei tarvitse mitään keulia aukoa, ainakin meikäläisen kädet sopivat väliin. Esim Haynesin kirja pyytää purkamaan aina puoli autoa turhaan. Mulla oli ennen passattia audi 100, ja siitä olisi pitänyt haynesin mielestä poistaa jäähdytin kun ottaa konetta pois. Ei oikeasti tarvitse.

Ensiksi vapauta moniurahihna kiristimeltä ja ota remmi pois. Sitten visko pois, se on sitten vasenkätisellä kierteellä. Viskon runko pois ja uraremmin kiristin irti. Muovisuojat pois, ja ohjaustehostimet hihnapyörä ja paluuöljyputki veks. Pyöritä etupään merkki kohdalleen ja tarkista että nokka-akselien laippojen isot reijät ovat sisään päin. Jos ei, niin kierrä konetta täysi kierros. Öljynputsarin takaa lohkosta tulppa pois ja lukitse kampiakseli erikoistyökalulla. Tämän työkalun sorvasin M18x1,5 pultista, joka oli 50mm pitkä. Kampiakselin hihnapyörä pois, ja sen alta muovisuojus. Jakopään hihnan kiristys rullan vapautus: väännä 8mm kuusiokololla myötäpäivään. Hydraulisen kiristimen varressa on pieni reikä johon työnnetään esim 1,5mm poranterän varsi. Nyt voi ottaa remmin pois ja irrotellmitä tykkää, vaikka vesipumpun.

Nokka-akselien väliin tarvitaan toinen erikois-työkalu. Itse tein sen 70cm pitkästä lattaraudasta ja pulteista. Jos ei käytä rautaa, niin helposti jompi kumpi nokka heittää hampaan verran. Kun laitat osat kiinni, niin kone pitää ilmata alipaineella. Pelkkä paisuntasäiliön täyttö ei riitä. Sinne jää ilmaa muuten todella paljon, ja kone lämmitessään oksentaa kauniin punaiset nesteet ulos. Itse imin märkä-kuiva-teollisuus imurilla paisuntasäiliöstä ja lisäsin nestettä aina välillä.

Vaihdoin jakopään hihnan viikko sitten -97 V6 Syncroon. Hihna, ohjainrulla, kiristysrulla ja vesipumppu maksoi merkkiliikkeessä noin 260e. Pumppu on vaihto-osa. Töineen homma olisi ollut 750-850e, eli säästin 500-600e. Homma vaatii jonkin verran taitoa ja työkaluja, ei kannata ottaa harjoitus työksi. Helpottaa jos on tallissa esim sorvi käytössä. Itse olen ammatiltani moottoriasentaja. Jos tuntuu hankalalta niin vie korjaamolle.

Tuo hihnan vaihto ohje oli yksinkertaistettu, jos joku haluaa tarkempia tietoja niin niitä saa tarvittaessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa