Ilmanottoaukon teko

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

marsipaanirotta
-
Viestit: 14
Liittynyt: 22.10.2004 20:52

Ilmanottoaukon teko

ViestiKirjoittaja marsipaanirotta » 25.9.2005 17:32

Mistä aineesta tota ilmanottoaukkoa kannattais tohon konpeltiin ruveta väsäämään? Pellistä varmaan tulis kestävämpi mutta lasikuidusta saisi tyylikkäämmän näillä minun taidoillani. Eli kestääkö lasikuituinen talvet ja pakkaset?

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 25.9.2005 19:30

kyllä se lasikuitu kestää ja kun vielä laminoit sen kunnolla niin ei välttämättä repsota ja halkeile talven jälkeen. toinen vaihtoehto on muotti koko konepellistä..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.9.2005 13:07

Lasikuitu ei todellakaan välttämättä pysy siinä talven yli, pelti ja lasikuitu laajenee ja kutistuu eri tavalla.
Joku peltinen skuuppi jostain pajerosta tms, ja hitsaat sen kiinni, niin hyvä tulee.

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 26.9.2005 15:48

Lasikuitu on parempi ratkaisu kuin pelti, se jäykistää konepeltiäkin paljon. ja miksei se pysyisi kun kuiduttaa kunnolla peltiin kiinni.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.9.2005 16:39

Aijaa, et lasikuitu on muka parempi materiaali skuupin tekoon, ku siihen peltisen skuupin hitaaminen? Valitan, mä en ihan sulata tota.

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 26.9.2005 21:15

sulata vaikka kolvis. kyllä se kuidusta helpommin siihen tulee

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 26.9.2005 21:18

Helpommin ehkä mutta kumpi on kestävämpi? Minä ainakin luulisin että peltinen kuin että peltiseen häslätty lasikuitu.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.9.2005 21:45

Noita kuitusia olen aika monta nähnyt haljenneine kitteineen. Eipä tosin nuo pohjatyötkään näytä kaikille helppoja olevan. Viimeksi ihastelin noita ACS2005:ssä. Kehtaavat vielä tuoda näytille. Unohtas ainakin just ton mallin.

Pelti kestää ja tinaa saumaan.
Viimeksi muokannut Levis, 26.9.2005 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 26.9.2005 21:45

ei se hitsauksen saumaakaan välttämättä toimi. helppous ja onnistuminen ilmeisesti etusijalla kuitenkin..

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 26.9.2005 21:58

Ilman muuta pellistä. Hitsillä saumat pisteellä kiinni ja loput tinalla. Näin on.

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 27.9.2005 0:44

lasikuitu on paljon paljon vahvempaa ja jäykempaa kuin pelti.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.9.2005 0:57

^Kunnes se murtuu. Sitten se onkin jo paljon paljon paskempaa. Meinaatko, että peltinen ilmanottoaukko vääntyy mutkalle? Ja jos se vääntyy niin silloin on jo muitakin huolia. Tuossa vaiheessa se lasikuitupakkelihässäkkäilmanottoaukko on jo kaukana siitä konepellistä.

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

ViestiKirjoittaja parveke » 27.9.2005 1:21

Noh noh... pojat pojat eipä aleta riiteleen :)

Topikin kevennykseksi oma ehdotus:

Tekee sinkkiämpäristä (goatse-skuuppi(TM) ) niinku siinä yhessä venäläisessä "thyyninki" ladassa minkä kuvaa en valitettavasti löytänyt...

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 27.9.2005 2:32

miksi se murtuisi? ja meinaat että kun tekee peltihommia niin säästyy pakkelilta?

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.9.2005 7:14

^No se murtuminen liittyyy tähän yhtä paljon kun sinun toteamus lasikuidun vahvuudesta. Oletkos sinä edes käyttänyt koskaan koritinaa vai tunkenut sitä pakkelia joka koloon? Ei ole tarkoitus roiskia sinne päin ja peittää jälkiä pakkelilla vaan sen voi tehdä jo kerralla kunnolla. Jos joku nyt haluaa tehdä peltiin reijän ja kuiduttaa siihen ilmanottoaukon ja pakkeloida sen, niin siitä vaaan. Itse tekisin vain toisin.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 27.9.2005 12:24

Vaikka kuinka yrittää lätkiä kuitua kiinni kaikkien "sääntöjen" mukaan, niin ajan kanssa se halkeaa.
Omastakin autosta fiksuna ripuloin konepellin lasikuidulla muutama vuosi sitten. Näin fiksulta näyttää nykyään ->
http://img.photobucket.com/albums/v329/hannu_h/Volvo/volvo209.jpg

mikko_a
-
Viestit: 169
Liittynyt: 28.12.2004 6:25

ViestiKirjoittaja mikko_a » 27.9.2005 12:30

Kuitulujittetut ja muut muovit on huippua painon ja lujuutensa puolesta, mutta eripariliitoksella saa vain metallin ja muovin huonot puolet summattua. Peltiin peltiset lärpäkkeet, tai sitten koko kappale muovista.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.9.2005 12:55

Konepeittohan on altistuneena melkoisille lämpövaihteluille. Tuskin kuitu ja pelti reagoivat juuri samalla tavalla ja ajan myötä se vaan näyttää halkevan saumasta. Ainakin niin monet tuollaiset scoopit olen ihan tarkoituksella katsonut todella tarkkaan.

En tiedä jos homman tekee joku ihan pro tyyppi niin miten sitten käy. Omat taidot eivät riittäisi lasikuitu osan kiinnittämiseen peltiin niin että varmasti kestää. Eri asia on tietenkin jos koko konepeitto on kuitua ja liitoksia eri materiaalien kesken ei synny.

Pelti osan kyllä saa kiinni. Pistettä vaan sopivin välein kunnes on sauma. Siistiminen rälläkällä ja tinan siloittelu päälle. Tina sulaa peltiin kiinni ja muodostaa ihan erilaisen sidoksen kuin joku kitti. Tina ei myöskään ime kosteutta.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.9.2005 13:58

lasikuitu on paljon paljon vahvempaa ja jäykempaa kuin pelti.

Onkohan se nyt oikeesti näin?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.9.2005 16:29

Hieman [OT].
Kaveri teki Ladaan syvästä uunipellistä rälläkällä leikaten sellaisen scoopin ja läväs sen pop-niiteillä ja kolmella kilolla pakkelia siihen larpan konepeltiin, on muuten halkeamatta siinä vielä tänäkin päivänä vaikka asennuksesta on jo vuosia =D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.9.2005 17:30

3 kg???

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 27.9.2005 18:38

no sentin paksunenkin lasikuitu kestää melkeinm mitä vain eikä paina vielä mitään.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 27.9.2005 18:48

tietty se kuitu yksinään kestää eihän siitä ollutkaan kyse.
Mutta vaikka laminoit kaks senttiä sitä siihen peltiin niin
se sauma ei vaan kestä. Kuitu ja pelti kun reagoi
lämpömuutoksiin eri lailla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.9.2005 19:08

no sentin paksunenkin lasikuitu kestää melkeinm mitä vain eikä paina vielä mitään.

Joo, "sentin" paksuinen, ei se kyllä enää kevyttä ole, mutta mietis kuinka paljon sentin paksunen rauta kestää. Voi vähän aikaa potkia ennenkuin se menee lyttyyn. Paino toki on tässä tapauksessa suurempi, mutta jos verrataan ihan ohutta 0.75mm peltiä jota autossa on enimmäkseen, taitaa kyllä pelti voittaa kuidun tässä tapauksessa vahvuudessa ja jos haluat kuidusta yhtä vahvaa, niin se rupeekin yllätys yllätys painamaan aika tavalla.

PeAulin
-
Viestit: 432
Liittynyt: 20.6.2004 14:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja PeAulin » 27.9.2005 19:27

ja jos ajan myötä kuitu halkeilee niin samassa ajassa se pelti ruostuu puhki.

edit:

http://koti.mbnet.fi/notser/Golf/07.03.2005/kuva%20009.jpg

tuokin on vielä ruuveilla kiinni alhaaltapäin ja laminoitu kunnolla peltiin kiinni, varmasti kestää ja pitää.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.9.2005 19:34

^Ootkos kuullut koskaan pinnankäsittelystä?

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 27.9.2005 21:24

tästähän tuli oikein tappelu taas. sovitaan nyt niin että kuidulla ja pellillä on molemmilla puolensa. tekijä päättäköön mitä metodia käytetään?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.9.2005 22:06

varmasti kestää ja pitää.

Katotaan parin vuoden päästä. Mulla on 5-vuotta sitten tehtyjä tinailuja autossa ja ei tietoakaan halkeiluista. Vastaavasti kitti ja kuitu kohdissa niitä näkyy. Konepellin paukuttelu pakkasella jne.... odotellaan. Minä jatkan scooppien ihmettelyä halkeamineen...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.9.2005 11:58

Pari mietettä: Konepellin etuosassa on yleensä alipaine ja lähellä tuulilasia ylipaine. Jos teet aukkoa josta haluat ilmaa sisään konehuoneeseen, tee se lähelle tuulilasia. Jos taas haluat aukon josta ilma poistuu konehuoneesta, tee se konepellin etuosaan. Konepellin keskivaihella ilma meneekin sit "miten sattuu", autosta ja aukon muotoilusta riippuen

Lisäksi heti konepellin pinnalla ei yleensä ilma liiku, mutta pari cm ylempänä se jo liikkuu. Eli jos tekee oikein scooppia jonka on tarkoitus ottaa ilmaa konehuoneesen, tulee sen (yleensä) olla konepellin takaosassa ja mielellään joko riittävän korkea tai nostettu pari cm ylös konepellin pinnasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa