G60 käy todella rikkaalla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

G60 käy todella rikkaalla

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.9.2005 11:42

Juu, tulipa Corradoon tuommoinen vika, että se käy ihan jumalattoman rikkaalla. Bensaa menee nätisti ajaessa 15-20l/100km, eikä meinaa tasakaasulla jaksaa mennä ollenkaan. Paineen puolelle mentäessä alkaa tulemaan mustaa sananmukaisesti putken täydeltä ja noin 4500rpm kohdalla saa bensaa niin paljon, että ei jaksa enää polttaa ja alkaa hyytymään. Ei oikeen käy järkeen, että missä vika voisi olla. Kaikki letkut ja putket on tutkittu, lämpöanturit mittailin, eikä oikeen vikaa löydy.. Voiko esim. rikkinäinen lambda vaikuttaa noin paljon seokseen?

Edit: Otin eilen piuhat irti imuilman lämpöanturista/co-potikasta, kun MikaJ sanoi, että silloin moottori käyttää oletusasetuksia imuilman lämpö: 45 astetta ja co-potentiometri: 1k ohmia. Toimi 100km ihan hyvin, mutta sitten alkoi taas takkuamaan meno.

Kohta lähtee järki :P

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 25.9.2005 12:23

Katsos mitä ahtopaineet on koneen mielestä, koska se kait käyttää samaa MAP-sensoria boksin sisällä, eli jos vika on siinä päässä, niin sen näkee myös ajotietokoneesta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.9.2005 12:33

Ajotietokoneessa on oma MAP-anturi, ei ole missään yhteydessä Digifanttiin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.9.2005 12:35

Bensanpaine? Säädin rikki ja työntää alipaineletkun kautta bensat imusarjaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.9.2005 12:42

Ajotietokone näyttää samaa ahtopainetta kuin mittari. Ja kokeilin eilen ajella sillai, että bensapaineen säätimen alipaine/paineletku oli irti. Samalla tavalla tulee mustaa putkesta. Eikä sylje bensaa säätimen letkun liitännästä. Eli säätimen kalvo on ainaki ehjä. Voihan se tosin olla jumissa. Mutta tuntuu oudolta, että kun vähän jotain räpläilee, niin hetken toimii mutta kun auto seisoo muutaman tunnin niin taas ei toimi..

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 25.9.2005 14:55

Lambda-anturi tod.näk.

Se on todella kriittinen komponentti noissa hmm... eilispäivän digifanttiloisissa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.9.2005 12:06

Tuota Lambdaa itsekin mietin, mutta onko todellakin mahdollista, että Lambda voi rikastaa seosta niin paljon, että bensankulutus kasvaa maantiellä 6-7l/100km -> 15-25l/100km. Ja mustaa tupruttelee tyhjäkäynnilläkin hieman, paine päällä tulee putkesta vain musta "kanki" ja ajossa 4500rpm tienoilla kone "kuolee" kun saa niin paljon keittoa..?

Noh, pitänee viedä auto tutulle VW-ekspertille katseltavaksi. Itsellä kun ei riitä inspiraatio/motivaatio tuollaisten vikojen metsästykseen enää (edellinen auto oli ruisku-Sierra, jossa oli samanlaisia vikoja harva se päivä..) Meikäläiselle taitaa vain sattua nämä maanantaimallit. :P

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.9.2005 12:33

Perkele, se on sitten varmaan se lambda kun ei se vika voi olla tuossa minun selittämässä. ei se varmaan omassanikaan ollut se vika noissa linjoissa vaan niissä kaikissa kolmessa lambdassa mitä testasin :)

minä en sano ennää mittään koko juttuun.
Toivottavasti saat kuntoon :)
Viimeksi muokannut Warmaster, 27.9.2005 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 26.9.2005 22:46

Se lambda voi aiheuttaa juuri tuota ongelmaa. Noissa ruiskuissa on todella iso ikkuna lambdarikastukselle. USKO JO.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.9.2005 13:15

Huomenna testeriin volkkarille. Ja varmaankin se siinä lambdassa on. Ainakin kaikki ammattilaisetkin on sitä epäillyt. Pistetään yks sellanen uusiks ja kokeillaan, jos ei lähde toimimaan, ni vaihdellaan jotain muuta sitten :)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 27.9.2005 13:17

Täälläkö ei voi olla ammattilaisia? ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.9.2005 15:43

Lambdahan siitä rikki oli. Sen kun vaihtoi, niin alkoi Corrado pelaamaan kuin unelma. :)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 30.9.2005 20:58

Nyt sellai näsäviisaasti "MITÄS MÄÄ SANOIN!" :)

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 26.10.2005 14:59

Morjes! Itsellä on kans omassa g60:ssä samanlaisia oireita. Pitäis alkaa selvittämään onko lambda anturissa vikaa. Laitoitko alkuperäisen vai tarvike anturin? Itsellä olis hyllyssä jonkun fordin lambda anturi. Tiedä sit että onko arvot samat tuon alkuperäisen kanssa.
Viimeksi muokannut patrick, 27.10.2005 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 26.10.2005 15:13

Itsellä oli samanlaista vikaa aikoinaan, ja syyksi paljastui ruiskun ja ohjainlaitteen välisen alipaineletkun katkeaminen. Mutta saatta se vika hyvin olal lamdassakin...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.10.2005 16:49

Tässä parina viimeviikkona olen pirtuuttani testannut että kuinka iso ikkuna on tuolla lambdasäädöllä, ja rajaa ei ole tullut vastaan. Eli vaikka kuinka paljon nostan polttoainepainetta, lambdasäätö kiltisti korjaa seoksen kuntoon. Eli jos se lambda näyttää huuhaata niin se voi vaikka tukehduttaa sen koneen bensaan, kun yleensä on jotkut raja-arvot kuinka paljon sen annetaan korjata peruskarttaa.

Kylmänä tuli hyvät toimintasavut ainakin kun lambda ei vielä toiminut, kunnon musta läntti autokatoksen seinässä kun kävi tyhjäkäyntiä vähän rikkaalla.

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 26.10.2005 17:03

Kyllä mullakin tuprauttelee mustaa jo tyhjäkäynnillä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.10.2005 20:59

Kyllä tuokin kylmärikastuksilla mustaa putkesta päästää ihan normi säädöilläkin, ei ole tuohon lastuun hirveästi panostettu pakkaskelien optimointiin.

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 26.10.2005 21:16

Onkos tuosta bensanpaineen nostosta mitään hyötyä vakio lastun kanssa?

Kunhan nyt sais edes toimimaan tuon vehkeen, niin vois alkaa suunnittelemaan jotain piristystä. Nyt menee yli 15 l/100km nätisti ajellen, ennen meni alle kympin ja sai vielä vähän polkeakin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.10.2005 7:26

Jos on vakiokone, niin ei siitä ole mitään hyötyä. Muutenkin näköjään tarvii hankkia progressiiviinen säädin, tyhjäkäynnillä ei toimi korotetulla paineella, ja moottorijarrutuksen alussa välillä on ongelmia.

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 27.10.2005 22:13

MikaJ: Mitattiin tänään pakokaasuarvot: CO 10.00, Lambda 0.7, HC oli yli 1000. Käy aika pirun rikkaalla. Irrotin myös lambdalle menevän pistokkeen, eikä ollut mitään vaikutusta arvoihin.

Vaihdettiin sitten toinen lambda-anturi. Se on kylläkin neljä johtoinen (alkup. 3 johtoinen). Yksi niistä kolmesta on maa johto(harmaa) joka kytkettiin alkup. johtosarjasta tulevan maan(ruskea) kanssa samaan (siihen pistokkeen viereen maihin). Kaksi valkeata lämmitysjohdot ja musta signaalijohto.

Lambdan vaihdolla ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta pakokaasuarvoihin.
Irroittamalla moottorin lämpötila-anturin pistoke(moottorin ylävesiletkussa se sininen). Arvot: CO 0.8, Lambda 1.0, HC 80. Paikallaan kaasutellessa putkesta tulee edelleen mustaa ja polttaa putkessa.

Voiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin lambdassa? Näyttää siltä, että lambda kuitenkin säätää seoksen kohilleen kunhan se lämpötila-anturin johto on irti ainakin tolla uudella lambda-anturilla. Vanhalla ei tullut kokeiltua onko sillä vastaavaa vaikutusta.

Kiitoksi vinkeistä näin etukäteen!

Unohdin mainita, että kyseinen lämpötila-anturi on uusittu pari kk aikaisemmin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.10.2005 22:49

Onkos lambdan johdotukset kunnossa kuten esim maadoitus puoli.

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 27.10.2005 22:57

Uudesta lambdasta mitattiin, että harmaa johto on kontaktissa anturin runkoon ja se myös laitettiin maihin. Kyllä ne muutkin johdot pitäisi olla oikein :).
Eikös ton pitäis mennä varaohjelmalle jos lambdan johdot on irti?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.10.2005 8:00

Varaohjelmalle lambdan osalta, ilmeisesti muu anturointi pelaa kuten aikaisemminkin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.10.2005 12:07

No onkos se ruiskun boxin alipaineletku jo tarkistettu?

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 28.10.2005 13:13

joo sen alipaineletkun katkeaminen aiheuttaa mielenkiintoset pakokaasuarvot. Mulle katsastus mies valitti että kaasarivehkeellä ilman kattia olis päässy parempiin arvoihin :D

patrick
-
Viestit: 19
Liittynyt: 21.10.2003 14:48

ViestiKirjoittaja patrick » 28.10.2005 21:51

Vika löytyi moottorin lämpötila-anturin katkenneesta maadoitusjohdosta!

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 18.5.2006 11:24

katoppas, miulla on just sama ongelma G60 kanssa. rikkaalla käy niin että tienoo peittyy bensankatkuun. Lambdassa varmaakin vika, mutta haluaisin varmistaa piuhojen värit liittimeltä boksille. Mitkähän ne olisi? On kyllä sähkökaavio venäjän poiken sivuilta mutta jenkkimallista..luo epävarmuutta.

Onko se liitin muuten valkoinen?? kolminapainen tietty..

Kertokaas?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.5.2006 14:47

Värejä en muista, mutta liittimen pitäisi olla nelinapainen. Boksilta tulee lämmitysjohdot, signaali ja lisämaa. Maajohto tulee kiinni koneen takatukeen, lambdalta ei tule lisämaata. Noin -90vuosimallissa ainakin on.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 19.5.2006 8:29

helevetti, kolminapaista ja nelinapaista..kun tietäs edes mikä on oikea liitin Lambdalle. Homma on solmussa meikäläisellä sen takia kun en aikoinaan merkannut lambdan liitintä kun en tajunnut sellaista edes käytettävän. johdot siis revitty Corrosta ja tungettu Sciroccoon..Tuleeko piuha suoraan ECUlta sinne takakannakkeeseen? Vai kiertääkö ison johtonipun kautta? Liitin valkoinen/musta? Tekniikka on -89 Corrosta eli just ennen 90-luvun taitetta. Parasta olisi livenä, mutta ei nyt ihan äkkiä onnistu..

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 19.5.2006 9:21

Nelinapainen musta liitin.
Minulla oli värejä: Punainen valkosella raidalla, Ruskea, musta ja ohut ruskea.
Nopeasti vilkaistuna.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 19.5.2006 11:57

Hei tuze, minkävuotinen Corro siulla on? Mistä piuha suurinpiirtein tulee kannakkeeseen, omaa reittiä tulipellin läpi vaiko paksuun johtonippuun? Kiitos muuten väri-infosta, ovat eriväriset kuin venäjän sähkökaavioissa..

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 19.5.2006 13:37

Toi on 89 mallia ja siintä eculta kun lähtee se paksu nippu johtoja samassa niin heti tulipellin jälkeen se haarautuu omaksi 4 johdon paketiksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa