RP moottori ei toimi kunnolla kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
RP moottori ei toimi kunnolla kylmänä
kakkiksessa majaileva 1.8 yksipisteruutta oireilee seuraavasti:
- kylmänä käy noin 1000 kierroksella, mutta tuntuu saavan runsaasti bensaa
- kylmänä kaasutellessa tuntuu että pytty tai kaksi tippuu pelistä, ei siis vastaa oikein kunnolla kaasuun
- kylmänä ajaminen on vaikeaa, kun kerran kestää kaasua vain "puoli senttiä"
- lämpimänä käy tyhjäkäyntiä 1800-2000 rpm, muuten toimii hyvin ja kulkee hyvin.
vaihdettu tähän mennessä: bensapumput, sekä ruiskun lämpöanturi. bensapumput sen takia, että saatiin se yleensä toimimaan. tuli siis rikkinäisenä pihaan...
imuvuodot on tutkittu, kumijalka näyttää uudehkolta, ja ne pikkuletkut on uusittu ja tarkastettu että menee oikein.. (ohjehan on nokkapellissä :D ) jarrutehostimen letkukin on tutkittu.
ideoita??
- kylmänä käy noin 1000 kierroksella, mutta tuntuu saavan runsaasti bensaa
- kylmänä kaasutellessa tuntuu että pytty tai kaksi tippuu pelistä, ei siis vastaa oikein kunnolla kaasuun
- kylmänä ajaminen on vaikeaa, kun kerran kestää kaasua vain "puoli senttiä"
- lämpimänä käy tyhjäkäyntiä 1800-2000 rpm, muuten toimii hyvin ja kulkee hyvin.
vaihdettu tähän mennessä: bensapumput, sekä ruiskun lämpöanturi. bensapumput sen takia, että saatiin se yleensä toimimaan. tuli siis rikkinäisenä pihaan...
imuvuodot on tutkittu, kumijalka näyttää uudehkolta, ja ne pikkuletkut on uusittu ja tarkastettu että menee oikein.. (ohjehan on nokkapellissä :D ) jarrutehostimen letkukin on tutkittu.
ideoita??
Voiko tulpanjohdot tosiaan vaikuttaa kyseisellä tavalla? Itsellä ABS motissa samat ongelmat ja vaihdettu vast ikään AD- merkkiset tulpan johdot, piti olla kupari sisus ym.. Ja myyjän myyntipuheen mukaan kumihattu on "paras" vaihtoehto hatuista.. Pitänee kokeilla alkuperäsillä johdoilla.. Lambdakin tuli vaihettua, tosin puutumiselle 2500 kierroksen tienoilla ei löytynyt muuta selitystä, ja nyt pelaa sillä osa alueella...
AD:n johdot ovat juurikin hiiltä sisältä, silikoni -merkintä johdossa tarkoittaa vaan et pinnassa o jotai silikoonia.. se ei merkkaa mitään.
Oireet ovat täysin tulpanjohtojen tyyliä, eli uudet berun kuparikaapelit sieltä ad-varaosalta vaa ja niistäkin ne kuparimallit, on meinaan niistäki hiilimallin paskoja tarjolla nykyään.
Oireet ovat täysin tulpanjohtojen tyyliä, eli uudet berun kuparikaapelit sieltä ad-varaosalta vaa ja niistäkin ne kuparimallit, on meinaan niistäki hiilimallin paskoja tarjolla nykyään.
"Beru tai Bosch sinne tulpanjohdoiksi. Ei ainakaan EZ (1.6 -86) muilla toiminut. Kylmänä kävi vajaalla ja imi bensaa niinku nörtti kokista ku oli silikonijohdot paikallaan, poltti pyörijän nokan nopeasti jne."
Hitto entisessä golperossa tappelin saman ongelman kanssa, johtoina lucasin, jotku samanlaiset ku nyt tappelun alla, hitto pitää miehen lyödä päätä seinään... No pitääpäs lyödä originellit paikalleen..
Hitto entisessä golperossa tappelin saman ongelman kanssa, johtoina lucasin, jotku samanlaiset ku nyt tappelun alla, hitto pitää miehen lyödä päätä seinään... No pitääpäs lyödä originellit paikalleen..
Ekaksi anteeksi ratsastus vieraan otsikolla.
Tämä ei ole edes vastaus otsikon ongelmaan, mutta kun on kuitenkin RP-moottorista kyse minullakin, niin uskalsin. Olen jo muutaman vuoden RP:n nykimisistä kärsinyt ja useilta tahoilta apua etsinyt sitä mistään saamatta. Merkkiliikekin nosti kätensä pystyyn - ja korkealle. Minulla oireet ovat seuraavat: käynnistys ihan ok, liikkeellelähtö ihan ok, kierrokset ihan siellä missä pitääkin, parin-kolmensadan metrin ajamisen jälkeen nykytystä tosissaan, jos vaan kaasupoljinta vähänkin painaa, mutta esim tänään kun liikkeellelähtö tapahtui suoraan maantielle ja kokeilin ihan pintakaasulla alkumatkan, niin toimi oikein nätisti. Ei minkäänmoista nikotusta. Jos taas sitä kaasupoljinta painaa, niin sammuu lopulta. Tai jos jotenkin saa käynnissä pidettyä, niin auton taakse tulee tumma savupilvi. Siis rikkaalla pörryyttää hän. Tuon nykimisvaivan jälkeen saa ajaa vaikka Suomen päästä päähän ilman mitään ongelmaa. Vain tuossa yhdessä vaiheessa takertelee ja oikein kunnolla. Juu - on vaihdettu osia runsaasti halvimmasta lähtien kalliimpaan suuntaan. Minä tällä Passatilla pärjään juuri ja juuri näinkin, mutta kun on perheessä muitakin kuskeja... Kattia tässä autossa ei ole, se lambdatunnistin tietenkin on. Voiko se näissä vanhoissa autoissa esim moottoriöljyn mukanapalamisen takia "mennä tukkoon"? (Pari tunnistinta on jo parissa vuodessa vaihdettu, ilman kummempaa vaivan korjaantumista.) Ja voiko se tehdä tämän ongelman vain juuri tuohon 300 metrin päähän kotoa? Muuten auto varmaankin on hyvässä iskussa, koskapa kulku on ihan hyvää ja kulutuskin on maantiellä napsakasti alle 6 litraa sadalla.
Nykimisen korjaaminen/kuntoon saaminen on minulla nyt sen verran kriittisessä vaiheessa, että jollein vaiva korjaannu parissa viikossa, tulee eteen päätös tämän muuten niin hitzin hyvän Passatin "hylkäämisestä". Olisin kuitenkin innokas ajamaan tämän rakkineen vaikka loppuunsa, eli kenties tekemään kertaalleen semmoisen käyttökunnostuksen. On se sen verran minusta minulle sopiva auto. Vai hyväksynkö tämän vaivan ominaisuudeksi?
Tämä ei ole edes vastaus otsikon ongelmaan, mutta kun on kuitenkin RP-moottorista kyse minullakin, niin uskalsin. Olen jo muutaman vuoden RP:n nykimisistä kärsinyt ja useilta tahoilta apua etsinyt sitä mistään saamatta. Merkkiliikekin nosti kätensä pystyyn - ja korkealle. Minulla oireet ovat seuraavat: käynnistys ihan ok, liikkeellelähtö ihan ok, kierrokset ihan siellä missä pitääkin, parin-kolmensadan metrin ajamisen jälkeen nykytystä tosissaan, jos vaan kaasupoljinta vähänkin painaa, mutta esim tänään kun liikkeellelähtö tapahtui suoraan maantielle ja kokeilin ihan pintakaasulla alkumatkan, niin toimi oikein nätisti. Ei minkäänmoista nikotusta. Jos taas sitä kaasupoljinta painaa, niin sammuu lopulta. Tai jos jotenkin saa käynnissä pidettyä, niin auton taakse tulee tumma savupilvi. Siis rikkaalla pörryyttää hän. Tuon nykimisvaivan jälkeen saa ajaa vaikka Suomen päästä päähän ilman mitään ongelmaa. Vain tuossa yhdessä vaiheessa takertelee ja oikein kunnolla. Juu - on vaihdettu osia runsaasti halvimmasta lähtien kalliimpaan suuntaan. Minä tällä Passatilla pärjään juuri ja juuri näinkin, mutta kun on perheessä muitakin kuskeja... Kattia tässä autossa ei ole, se lambdatunnistin tietenkin on. Voiko se näissä vanhoissa autoissa esim moottoriöljyn mukanapalamisen takia "mennä tukkoon"? (Pari tunnistinta on jo parissa vuodessa vaihdettu, ilman kummempaa vaivan korjaantumista.) Ja voiko se tehdä tämän ongelman vain juuri tuohon 300 metrin päähän kotoa? Muuten auto varmaankin on hyvässä iskussa, koskapa kulku on ihan hyvää ja kulutuskin on maantiellä napsakasti alle 6 litraa sadalla.
Nykimisen korjaaminen/kuntoon saaminen on minulla nyt sen verran kriittisessä vaiheessa, että jollein vaiva korjaannu parissa viikossa, tulee eteen päätös tämän muuten niin hitzin hyvän Passatin "hylkäämisestä". Olisin kuitenkin innokas ajamaan tämän rakkineen vaikka loppuunsa, eli kenties tekemään kertaalleen semmoisen käyttökunnostuksen. On se sen verran minusta minulle sopiva auto. Vai hyväksynkö tämän vaivan ominaisuudeksi?
Onnistuisiko vikakoodien lukeminen tuosta, ne voisivat ehkä ohjata johonkin suuntaan tuossa selvittelyssä. Eli lediä johtoihin (ilman että nykimisen jälkeen/aikana sammuttaa konetta) ja sitten katsomaan että mikä vilkkukoodi sieltä tulee.
Onko tuohon autoon vaihdettu polttoainesuodatin? Jotenkin viittaisi tuo nykiminen siihen että juuri auton siirtyessä kylmäkäyntivaiheesta (lambdaa ei lueta) tuohon lämpimän käynnin vaiheeseen on jotain ongelmaa. Tuo siirtymä tapahtuu ylävesiletkussa olevan sinisen anturin perusteella.
Onko lambdan johto taatusti kunnossa? ja maakaapeli kanssa siitä hyvässä hapessaan? Eli se lambdajohto on sellainen koaksiaalisen tyylinen joka tulee siihen liittimelle boksilta, se haarautuu siinä kannen kulmassa silleen että se signaalipiuha menee sinne anturille ja maapiuha menee venakopan kulmille.
Eihän vaan sinulla ole sellainen tilanne että lambda on alunperin ollut useammalla johdolla ja lämmitettävää mallia ja nykyisin korvattu yhden johdon tarvikkeella?
Onko tuohon autoon vaihdettu polttoainesuodatin? Jotenkin viittaisi tuo nykiminen siihen että juuri auton siirtyessä kylmäkäyntivaiheesta (lambdaa ei lueta) tuohon lämpimän käynnin vaiheeseen on jotain ongelmaa. Tuo siirtymä tapahtuu ylävesiletkussa olevan sinisen anturin perusteella.
Onko lambdan johto taatusti kunnossa? ja maakaapeli kanssa siitä hyvässä hapessaan? Eli se lambdajohto on sellainen koaksiaalisen tyylinen joka tulee siihen liittimelle boksilta, se haarautuu siinä kannen kulmassa silleen että se signaalipiuha menee sinne anturille ja maapiuha menee venakopan kulmille.
Eihän vaan sinulla ole sellainen tilanne että lambda on alunperin ollut useammalla johdolla ja lämmitettävää mallia ja nykyisin korvattu yhden johdon tarvikkeella?
itsellä aikanaan tuossa RP-koneessa tota nykimis vaivaa ku paino rivakammin kaasua.Joutokäynti seilas ajoittain jne. Lopulta merkkiliikkeessä ku käytiin vikakoodit katsomassa ni syyksi paljastus viottunut ykx pisteruiskun jalka osa. Siellä on jokin kalvosyteemi jonne vuosien saatossa pääsee "paskaa" ja sen jälkeen ei toimi kunnolla.
On vaan sit todella arvokas osa toi ruiskun alaosa.
On vaan sit todella arvokas osa toi ruiskun alaosa.
Silloin muutama vuosi sitten se häiriövalo muutamaan kertaan paloi, mutta merkkiliikkeessä sanoivat korjailukokeilujensa jälkeen, että ota vaikka poltin pois, niin ei häiritse :-) Tuota tarkoitin tuolla aiemmin sillä huollon käsien ylös nostamisella. Vaivojen ollessa hankalimmillaan vein vastahakoisesti Passatin merkkiliikkeeseen yökylään ja aamusella kun olivat sitä sisälle korjaamohalliin ajatelleet ajaa, niin eivät siinä onnistuneet (kokemattomina). Meni heillä työntöhommiksi. Kolme korjaamokäyntikertaa, joista onneksi vain yhdestä sain maksulapun. Siinä vaiheessa minä kyllästyin. Vikakoodijuttu on minulle tuntematon asia, eli en tiedä edes kuinka sitä voisin lukea saatika ymmärtää.
Kuitenkin olen autoa päivittäin käyttänyt, mutta ottaapa roimasti pattiin tuo nykimisilmiö. Hävettää Passatin puolesta muun liikenteen seassa. Joskus siinä meidän kylän varttitunnin aamuruuhkassa alkaa itsellä keittää, kun joutuu kesken kaiken tien sivuun ohjustamaan. Siitä sitten kun starttaa uudelleen, niin kohta on takana olleet autot äkkiä taas tien tukkeena :-) ja ongelma siltä päivältä ohi. Ja vielä tähdennän, että kun tänäänkin lähdin liikenteeseen t o d e l l a "hipaisupintakaasujalalla" niin pääsin sen nykimisvaiheen ohi ilman nykimisvaihetta.
Polttoainesuodinkin on vaihdettu. Jotain yhteyttä on varmaankin just tuolla kylmäkäyntivaiheesta lämpimälle puolelle siirtymiseen, koska ongelma ilmenee vain siinä vaiheessa. Eli jos lähden yön seisoneella kylmällä autolla tahi vaikka pari tuntia päivällä seisoneella. Kioski- tai kauppareissulla kun pysäytän, niin siitä lähtiessä kyllä tottelee niin kuin pitääkin. Lambda on tarvikeosa ja kokeiltu on kahta "eri hintatasoista". On kolmijohtoisia olleet jokainen. Entinen sekä uudet vaihdokit. Nyt kun vaan saisi viasta varman tiedon jostain, niin ostaisin uutta viallisien osien tilalle ja ajaisin edelleen mutkaista tietä näkymättömiin... Oli biili vieraisilla ihan autosähköexperttifirmassakin, eivätkä mitään korjattavaa löytäneet eli ainakin maadoitukset pitäisi olla kuten pitääkin. Myös polttoaineen saaminen siellä tutkittiin kunnossa olevaksi.
Mitä ja missä vaiheessa tämä lambda oikein mittaa ja säätää? Voiko sen jotenkin ohittaa tai vaan vetäistä piuhat irti? Voisin tietty nostaa koko ruiskutus/kaasutinyksikön pulpetille, mutta kokeilemiseksi se menee senkin jälkeen tämmöiselle laitteesta tietämättömälle. Taidan osan nimenkin nyt suutuspäissäni muuttaa ruikutusyksiköksi.
Kuitenkin olen autoa päivittäin käyttänyt, mutta ottaapa roimasti pattiin tuo nykimisilmiö. Hävettää Passatin puolesta muun liikenteen seassa. Joskus siinä meidän kylän varttitunnin aamuruuhkassa alkaa itsellä keittää, kun joutuu kesken kaiken tien sivuun ohjustamaan. Siitä sitten kun starttaa uudelleen, niin kohta on takana olleet autot äkkiä taas tien tukkeena :-) ja ongelma siltä päivältä ohi. Ja vielä tähdennän, että kun tänäänkin lähdin liikenteeseen t o d e l l a "hipaisupintakaasujalalla" niin pääsin sen nykimisvaiheen ohi ilman nykimisvaihetta.
Polttoainesuodinkin on vaihdettu. Jotain yhteyttä on varmaankin just tuolla kylmäkäyntivaiheesta lämpimälle puolelle siirtymiseen, koska ongelma ilmenee vain siinä vaiheessa. Eli jos lähden yön seisoneella kylmällä autolla tahi vaikka pari tuntia päivällä seisoneella. Kioski- tai kauppareissulla kun pysäytän, niin siitä lähtiessä kyllä tottelee niin kuin pitääkin. Lambda on tarvikeosa ja kokeiltu on kahta "eri hintatasoista". On kolmijohtoisia olleet jokainen. Entinen sekä uudet vaihdokit. Nyt kun vaan saisi viasta varman tiedon jostain, niin ostaisin uutta viallisien osien tilalle ja ajaisin edelleen mutkaista tietä näkymättömiin... Oli biili vieraisilla ihan autosähköexperttifirmassakin, eivätkä mitään korjattavaa löytäneet eli ainakin maadoitukset pitäisi olla kuten pitääkin. Myös polttoaineen saaminen siellä tutkittiin kunnossa olevaksi.
Mitä ja missä vaiheessa tämä lambda oikein mittaa ja säätää? Voiko sen jotenkin ohittaa tai vaan vetäistä piuhat irti? Voisin tietty nostaa koko ruiskutus/kaasutinyksikön pulpetille, mutta kokeilemiseksi se menee senkin jälkeen tämmöiselle laitteesta tietämättömälle. Taidan osan nimenkin nyt suutuspäissäni muuttaa ruikutusyksiköksi.
"Onko tuohon autoon vaihdettu polttoainesuodatin? Jotenkin viittaisi tuo nykiminen siihen että juuri auton siirtyessä kylmäkäyntivaiheesta (lambdaa ei lueta) tuohon lämpimän käynnin vaiheeseen on jotain ongelmaa. Tuo siirtymä tapahtuu ylävesiletkussa olevan sinisen anturin perusteella."
Minun tapauksessa oireet ovat juuri tässä vaiheessaj ja savua tulee mustanaan putkesta, auto pyörii hyvin epätasaisesti ja vedot poissa aivan kokonaan. Suodatin on ainoa mitä en ole vielä vaihtanut. Vikakoodit koitin lukea LED- hässäkällä, mutta eipä tuolta tullut mitään ulos.
Autoon tuli vaihdettua nyt ne alkuperäiset tulpanjohdot, mutta ei apua. Lambda on vaihdettu, noi 2 viikkoo sitten. Taitaa tosissaan joutua viemään ton auton laakkoselle "valohoitoon", ku ei enää oma pää riitä
Minun tapauksessa oireet ovat juuri tässä vaiheessaj ja savua tulee mustanaan putkesta, auto pyörii hyvin epätasaisesti ja vedot poissa aivan kokonaan. Suodatin on ainoa mitä en ole vielä vaihtanut. Vikakoodit koitin lukea LED- hässäkällä, mutta eipä tuolta tullut mitään ulos.
Autoon tuli vaihdettua nyt ne alkuperäiset tulpanjohdot, mutta ei apua. Lambda on vaihdettu, noi 2 viikkoo sitten. Taitaa tosissaan joutua viemään ton auton laakkoselle "valohoitoon", ku ei enää oma pää riitä
^^ en tiedä oletko vaihtanut lambda-anturia, mutta minulla varsinkin tuo "vetää todella hyvin 90 heppaiseksi" johtui käyntihäiriöiden lisäksi viallisesta (tarvike)anturista. Miltäs tulpat tai pakoputkenpää näyttää? Kulutus? Eli käykö rikkaalla. Ja sytytysennakko kannattaa tässäkin tapauksessa tarkastaa.
Onnellisena RP:n omistajana :P olen 5 vuoden aikana todennut samantyyppisiä oireita; pahimmillaan kikotin hyytyy niin että maantieajossa kierrokset eivät nouse yli 2000 ja tuntuu kuin ajaisi tervassa. Kaasu ei vastaa. Röpöttää.
Näitä oireita tulee hyvin epämääräisin ajoin, ilman selvää yhtymää kosteuteen tai kylmyyteen. Esim. viime talvena reissu Kouvolaan sujui ongelmitta, keväämmällä Lahdesta ei meinannut päästä pois :O. Joskus ikään kuin jokin 'laukeaisi' jonka jälkeen kulku on huomattavasti parempaa. Olen myös huomannut sen, että n. 5 min. ajon jälkeen auto saattaa nykiä, muttei aina. Kuluvat osat <ja ne joita täällä suositellaan..> on vaihdettu ja niin pois päi.
Ehkä mokoma on vain murrosiässä.. ;)
Näitä oireita tulee hyvin epämääräisin ajoin, ilman selvää yhtymää kosteuteen tai kylmyyteen. Esim. viime talvena reissu Kouvolaan sujui ongelmitta, keväämmällä Lahdesta ei meinannut päästä pois :O. Joskus ikään kuin jokin 'laukeaisi' jonka jälkeen kulku on huomattavasti parempaa. Olen myös huomannut sen, että n. 5 min. ajon jälkeen auto saattaa nykiä, muttei aina. Kuluvat osat <ja ne joita täällä suositellaan..> on vaihdettu ja niin pois päi.
Ehkä mokoma on vain murrosiässä.. ;)
^ Siis nyt tuli taas tutkittua autoa tarkemmin ja listataan nyt sitten osat mitä tähän mennessä on vaiheltu:
- Tulpat, virranjakajan kansi & pyöriä
- Lambda
- Tulpanjohdot uusittu, nyttemin vaihdettu takasin originellit
- Termostaatti
Seuraavat kohteet putsattu ja tarkistettu:
- Polttoaineen paineensäädin
- Alipaine letkut ja alipaine vuodot pois suljettu
- Suuttimen toiminta ja ohminen vastus alfamerin oppaan mukaan OK
Sitten havaintoja joita olen tehnyt tutkiessani ja kyssäreitä:
- Moottorin lämpötila anturin irroitus ei vaikuta mihinkään??
- Miten kaasuläpän anturin toiminta voidaan varmistaa? Irroittamalla sen koneen käynti tasaantuu, onko tämä OK?
- Kone pätkii vain minuutin kakki käynnistämisen jälkeen ja pyöriminen on kuin pyörisi 2-3 pytyllä, lämmittyään veto tallella ja käynti tasaantuu, bensaa kuluu kyllä runsaasti..
- Pakoputken pää on tumman musta, samoin tulpat, vaihdeltu 3 eri tulpilla tulos sama.
- Pitääkö vaihtaa vielä bensansuodatin samaan konkurssiin.. ;)
- Mikäli osasin lukea vikakoodit niitä ei ole.
Kaikki tämä on testailtu 1.8 ABS mottiseen autoon, jossa kilometrejä vajaa 170 tkm.
- Tulpat, virranjakajan kansi & pyöriä
- Lambda
- Tulpanjohdot uusittu, nyttemin vaihdettu takasin originellit
- Termostaatti
Seuraavat kohteet putsattu ja tarkistettu:
- Polttoaineen paineensäädin
- Alipaine letkut ja alipaine vuodot pois suljettu
- Suuttimen toiminta ja ohminen vastus alfamerin oppaan mukaan OK
Sitten havaintoja joita olen tehnyt tutkiessani ja kyssäreitä:
- Moottorin lämpötila anturin irroitus ei vaikuta mihinkään??
- Miten kaasuläpän anturin toiminta voidaan varmistaa? Irroittamalla sen koneen käynti tasaantuu, onko tämä OK?
- Kone pätkii vain minuutin kakki käynnistämisen jälkeen ja pyöriminen on kuin pyörisi 2-3 pytyllä, lämmittyään veto tallella ja käynti tasaantuu, bensaa kuluu kyllä runsaasti..
- Pakoputken pää on tumman musta, samoin tulpat, vaihdeltu 3 eri tulpilla tulos sama.
- Pitääkö vaihtaa vielä bensansuodatin samaan konkurssiin.. ;)
- Mikäli osasin lukea vikakoodit niitä ei ole.
Kaikki tämä on testailtu 1.8 ABS mottiseen autoon, jossa kilometrejä vajaa 170 tkm.
mulla on -88 passat variantti, pierupurkin kaasarilla. vähän samanlaisia oireita, voi johtuu toki tosta kaasarista mut ei kylmänä siedä kaasua juuri yhtään, nopeesti pumppaamalla saa vähän kiekkaa, ja tuntuu että pytty tai 2 tippuu kyydistä pois. tossa on vissiin alkuperaiset ja melko uuden näköset tulpanjohdot metalli hatuilla. mitä tollanen kuparinen johtosatsi maksaa?? en jaksanu koko topiccia selata
Voiko muutens tuo lambdatunnistin toimia toisena päivänä ja toisena taas sitten ei?
Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin, niin minulla se alkuperäinen anturi teki kuolemaa tehdessä juuri noin. Eli välillä toimi ja välillä ei. Itselläni ei ole vielä kokemusta omasta motista kuin kohta 12 vuotta, mutta nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kesäkelissä tapahtuvaa lämpenemisvaiheessa ilmennyttä "nytkähtämistä" taisi tapahtua arviolta jossain 6-7 vuoden kohdalla. Lopullisesti anturi poiki siitä ehkä 3-4:n vuoden jälkeen. Ecu ei kuitenkaan vielä silloin siirtynyt varaohjelmalle. Varsinaisessa hajoamisvaiheessa auto alkoi olla aika hankala ajella, kun kone nyki ja sammui. Mutta vain lämpenemisvaiheessa.
Vanha kansa kehotti vaihtamaan sytytysosat jne, josta muistona autossa on nyt pyörijästä tulppiin asti tarvikeosat. Laakkosessa suoritettu vikakoodien tarkistus antoi aika monta erroria, kun olin innokkaana nyppinyt vauhdissa joka piuhan ruiskulta erikseen irti. Sytytys tuli kuitenkin sillä reissulla kohdalleen ja olihan siellä se lambda-vikakin. Paras anti merkkiliikkessä käynnistä oli kuitenkin tieto siitä, mistä vikakoodit voi lukea. Eli vaihdekepin juurelta.
Nuukana vaihdoin kuitenkin halppislambda-anturin. Ensimmäisen oireen (käyntihäiriö & vikakoodi) uusi anturi antoi jo kolmen kuukauden päästä vaihdosta. Resetoin ecun ja vajaan vuoden ajelinkin suhteellisen huolettomasti, vaikka katsastuksessa ihmettelin pientä lambda-arvoa (katsastusmiestä se ei jostain syystä kiinnostanut). Kerran sitten auto meinasi puutua kilometrin ajon jälkeen totaalisesti (joutui jo siirtämään ajolinjan tien laitaan), mutta heräsi ennen lopullista pysähtymistä henkiin; RP siirtyi varaohjelmalle. Sen jälkeen löytyivät ne hukassa olleet hevosvoimat ja sai ohitella suu messingillä, mutta tankatessa oli ilme yleensä vakavampi. Rikkaalla tahtoi käydä. Siirtyminen Boschin anturiin palautti sekä kulkupuolen, että kulutuksen normaalille tasolle.
Se oma tarvikeanturi hajosi tosiaan totaalisesti. Jos anturi on sellainen, että toimii melkein, mutta ei ihan, niin käyntihäiröit ovat taattuja. Ilmeisesti RP:n ecu ei ihan helpolla halua siirtyä varaohjelmalle. Boschia tilalle. Boschin suositus vaihtoväliksi RP:ssä on muuten 50tkm, koska anturi sijaitsee niiin kuumassa paikassa.
...ja RP-moottoriset autot toimii nyt moitteetta?
Moottori toimii, tosin sisäänajot on vasta suoritettu (305tkm). Öljyä kuluu tosin 1l/10000km, mutta se johtunee huonolaatuisista kumiosista venttiilinvarsissa.
Ja jatkuu kerran vielä.
Minullakin on tästä Passatista 12 vuoden kokemus ja ajanut sillä olen yli 150 tkm. Mittarissa nyt hiukka vajaa 300 tkm. Nyt viikon ajelin ihan ilman käyntihäiriöitä, mutta taas sitten totuus tuli esiin, eli parina päivänä on samaa "alkunykimistä" esiintynyt myös päivän mittaan jopa lyhyiden varttitunnin pysäytyksien jälkeen. Viikonloppuna kävin 500 kilsan reissun normaalilla (6/100) kulutuslukemilla ajamassa... muuten siis toimii hyvin ja johdonmukaisesti.
Sinä, ouzo, olet mitä ilmeisimmin myös joutunut ruiskutuslaitteiden anatomiaa miettimään - ja tietoa on kertynyt. Minä en noita vempeleitä syvällisemmin tunne, mutta sen olen kokenut, että useimmiten vika löytyy sieltä, missä sen ekana olettaakin olevan. Tässäkin tapauksessani vain nuukuus on estänyt vielä useampien lambda-antureiden ostamisen/asentamisen, mutta ainakin yhden uuden - vähän kalliimman ja toivottavasti paljon paremman - boschilaisen hankinta taitaa olla ihan kohta edessä. Kun ei vaan taas parin kuukauden kuluttua olisi samaa vaivaa...
Vielä kysyisin tietävämmiltä, että kun moottorilla on tuo n 300 tkm ajettu, eikä ole aivan tiukimmillaan enää, niin voiko lambda-anturin toimintaan noin niin kuin pitemmän päälle vaikuttaa "väljä" moottori? Tosin kun näitä juttuja täältä sivuilta lukee, niin tuntuu runsaastikin samoja käymisvaivoja olevan paljon uudemmissakin Volkkareissa. Johtunevat kuitenkin muista syistä.
Minullakin on tästä Passatista 12 vuoden kokemus ja ajanut sillä olen yli 150 tkm. Mittarissa nyt hiukka vajaa 300 tkm. Nyt viikon ajelin ihan ilman käyntihäiriöitä, mutta taas sitten totuus tuli esiin, eli parina päivänä on samaa "alkunykimistä" esiintynyt myös päivän mittaan jopa lyhyiden varttitunnin pysäytyksien jälkeen. Viikonloppuna kävin 500 kilsan reissun normaalilla (6/100) kulutuslukemilla ajamassa... muuten siis toimii hyvin ja johdonmukaisesti.
Sinä, ouzo, olet mitä ilmeisimmin myös joutunut ruiskutuslaitteiden anatomiaa miettimään - ja tietoa on kertynyt. Minä en noita vempeleitä syvällisemmin tunne, mutta sen olen kokenut, että useimmiten vika löytyy sieltä, missä sen ekana olettaakin olevan. Tässäkin tapauksessani vain nuukuus on estänyt vielä useampien lambda-antureiden ostamisen/asentamisen, mutta ainakin yhden uuden - vähän kalliimman ja toivottavasti paljon paremman - boschilaisen hankinta taitaa olla ihan kohta edessä. Kun ei vaan taas parin kuukauden kuluttua olisi samaa vaivaa...
Vielä kysyisin tietävämmiltä, että kun moottorilla on tuo n 300 tkm ajettu, eikä ole aivan tiukimmillaan enää, niin voiko lambda-anturin toimintaan noin niin kuin pitemmän päälle vaikuttaa "väljä" moottori? Tosin kun näitä juttuja täältä sivuilta lukee, niin tuntuu runsaastikin samoja käymisvaivoja olevan paljon uudemmissakin Volkkareissa. Johtunevat kuitenkin muista syistä.
no joo. nyt vastaa kaasuun, ja toimii kylmänä. oli tuossa tutun corrado korjuuksilla, niin testattiin siitä vaihtaa virranjakajan kansi, ja tulpanjohdot. rupesi toimimaan. käytiin sitten varaosatiskin kautta.
nyt siis toimii muuten hyvin, mutta lämpimänä käy edelleen noin 2000 kierrosta tyhjäkäyntiä... mitäs tähän olisi lääkkeenä???
nyt siis toimii muuten hyvin, mutta lämpimänä käy edelleen noin 2000 kierrosta tyhjäkäyntiä... mitäs tähän olisi lääkkeenä???
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Jaaha... Taitaa olla pikku vianetsintä meikäläiselläkin edessä. Tänään kun ajelin Kouvolasta Riihimäelle, teki jetta juuri edelläkuvattuja oireita: ei vastannut kaasuun, eikä meinannut kulkea sitten millään. Jos kaasun laittoi isolla vaihteella pohjaan, hyytyi.
Ilmeisesti lambda-anturi kannattanee hakea ja mahdollisesti myös sytytysosat...
Ilmeisesti lambda-anturi kannattanee hakea ja mahdollisesti myös sytytysosat...
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Hmm... Kävin tuossa vähän testailemassa. Ongelma rajoittuu minulla tuohon välille 2000-3000rpm. Jos tuolla alueella painaa kaasun pohjaan, mitään ei tapahdu. Ns. lipsuttelemalla kaasua auton saa kiihtymään.
Koitin ottaa lambdan irti, mutta se ei vaikuttanut muuhun kuin että tyhjäkäynti hieman tippui ja kone kävi selvästi rikkaammalla. (hajusta päätellen) Kulkupuoleen ei ollut vaikutusta...
Täytyy varmaan huomenna hakea kasa varaosaa, että pääsee laittelemaan ja testailemaan, viikonloppuna pitäis ajella 800km... :P
Koitin ottaa lambdan irti, mutta se ei vaikuttanut muuhun kuin että tyhjäkäynti hieman tippui ja kone kävi selvästi rikkaammalla. (hajusta päätellen) Kulkupuoleen ei ollut vaikutusta...
Täytyy varmaan huomenna hakea kasa varaosaa, että pääsee laittelemaan ja testailemaan, viikonloppuna pitäis ajella 800km... :P
Vikakoodeja kannattaa yleensäkin seurata, koska se RP:ssä on mahdollista. Eli vaihdekepin koppa irti ja pistokkeista koodeja lukemaan. Ohje. Ja ecun nollaus mikäli vikailmoituksia esiintyy. Moottori sammutettuna tulevasta hall-anturista valittavasta vikakoodista 2122 ei pidä välittää. Käynnissä sitä ei saa tulla. Jos lambda-vika (minulla 2342) tulee säännöllisesti takaisin, niin joko anturissa tai johdoissa on vikaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Joopajoo, ei juuri auttanut tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja lambda... Olis pitäny varmaan lukee ne vikakoodit. Luenkin huomenna, kun en saa oikein tolkkua tuohon. Nyt se käy liian rikkaalla ja röpöttää, paitsi tyhjäkäynti on aikalaila ok ja sitten kun vetää ihan urku auki korkeilla kiekoilla niin toimii... :P
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Kun kerran vikakoodeja ei ole, niin perinteiseltä osastolta pääsee vikoja hakemaan. Sinulla tuo vika saattaisi ehkä löytyä polttoainepuolelta. Oletko kokeillut ajaa (suljetulla alueella ;-) kaasu pohjassa pidempiä matkoja? Meinaan, että jos kulkupuoli ei yleensäkään suju, niin polttoainesuodatin kannattaisi vaihtaa. Mitään tenttuja ei RP:ssä tarvitse normaalisti (=ikinä) käyttää, mikäli suodatin on vaihdettu edes 150tkm:n välein ja tankkausta harrastettu Suomen puolella.
E: Jos kerran rikkaalla käy, niin kannattaa varmaan tarkastaa hengityspuoli ilmanoton osalta.
E2: Ja jos kerran kierroksilla toimii, niin sytytysennakko myös. Ja se virranjakajan kupeessa oleva alipainehärpäke, jonka nimeä en muista. Siinä on kuitenkin joku kalvo, ja siitä letkun päästä voi kokeilla imeskellä ;-) Ilmeisesti ei saisi falskata kauheasti sekään.
E: Jos kerran rikkaalla käy, niin kannattaa varmaan tarkastaa hengityspuoli ilmanoton osalta.
E2: Ja jos kerran kierroksilla toimii, niin sytytysennakko myös. Ja se virranjakajan kupeessa oleva alipainehärpäke, jonka nimeä en muista. Siinä on kuitenkin joku kalvo, ja siitä letkun päästä voi kokeilla imeskellä ;-) Ilmeisesti ei saisi falskata kauheasti sekään.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
jeps, joensuussa tuli käytyä. Ja toden totta, jäänesto ei ainakaan tähän vikaan auttanut. Auto oli koko ajan huono ajaa, tulomatkalla vielä huonompi kun menomatkalla. Tehot oli totaalisen kateissa.
Käytännössä koko matka joensuusta täytyi tulla kaasu pohjassa, kun se ei muussa asennossa kulkenut. Ihan pintakaasulla jos sai ajaa hiljaa niin silloin toimi jotenkin, mutta muuten täytyi pitää koko ajan lappu lattiassa.
Voihan olla että siellä on ilmapuolella sitten joku häiriö, tuntuu kyllä että se käy järkyttävän rikkaalla. Sen näkee myös bensankulutuksesta, varmaan siellä 12l hujakoilla... :P
E: Bensansuodatin on vaihdettu ihan pari kk sitten, kuten myös bensapumppu. Kävin äsken ottamassa ilmanputsarin ja läppärungon välisen kumiputken irti, ei vaikutusta. Ilmapuoli on siis suurella todennäköisyydellä kunnossa.
Ensi viikolla tarvii tarkastaa tuo sytkäennakko, vaikka kummalliselta tuntisi, että se olisi pois paikaltaan, kun sekin on säädetty pari kk sitten.
Käytännössä koko matka joensuusta täytyi tulla kaasu pohjassa, kun se ei muussa asennossa kulkenut. Ihan pintakaasulla jos sai ajaa hiljaa niin silloin toimi jotenkin, mutta muuten täytyi pitää koko ajan lappu lattiassa.
Voihan olla että siellä on ilmapuolella sitten joku häiriö, tuntuu kyllä että se käy järkyttävän rikkaalla. Sen näkee myös bensankulutuksesta, varmaan siellä 12l hujakoilla... :P
E: Bensansuodatin on vaihdettu ihan pari kk sitten, kuten myös bensapumppu. Kävin äsken ottamassa ilmanputsarin ja läppärungon välisen kumiputken irti, ei vaikutusta. Ilmapuoli on siis suurella todennäköisyydellä kunnossa.
Ensi viikolla tarvii tarkastaa tuo sytkäennakko, vaikka kummalliselta tuntisi, että se olisi pois paikaltaan, kun sekin on säädetty pari kk sitten.
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 9.10.2005 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä käytin RP-Passatin perjantaina katsastuksessa ja siellä (tietenkin) jouduin reilun puoli tuntia odottelemaan, joten sen ajan Passattikin vaan odotti. Inssin ajettua saman ajan seisoneen auton sisälle ja laitettua pakokaasut mittaukseen näytti häkäarvona n 4,5, joten ihan olivat pielessä. Sallittu lukema kai max 3,5... Siinä hetki keskusteltiin syistä ja mahdollisuuksista ja sillä aikaa häkäarvo normalisoitui ja näytti koko lopun - koko katsastuksen kestäneen - testauksen ajan n 0,30. Hyvä kuin mikä. Eli tälläkin kertaa vaiva jonkun hetken kuluttua auton käynnistyksen jälkeen. Vuosi sitten CO2 näytti lukemaa 0,32. Ovatko nuo sopivat vaiko liiankin puhtaat? Nyt auto on taas käyttäytynyt aika hyvin ja alkunykiminen on ollut vähäistä, joten en vielä ole lambdaa uusinut. Ja halusinkin tuon ensin käyttää katsastuksessa.
Ekaa lambdan vaihtoa ennen tämä RP-Passat kulutti maantieajossa myös tuon suunnilleen 12 litraa sadalla, kaupunkiajossa vähemmän... No juu - Mr.Crossfire - sinähän olit jo lambdan vaihtanut.
Ekaa lambdan vaihtoa ennen tämä RP-Passat kulutti maantieajossa myös tuon suunnilleen 12 litraa sadalla, kaupunkiajossa vähemmän... No juu - Mr.Crossfire - sinähän olit jo lambdan vaihtanut.
Itselläni auttoi RP-moottorin käyntiongelmiin paineensäätimen puhdistus. Rakenne siinä on sellainen että se kerää vettä ja sen jälkeen hapettumaa, joka taas häiritsee herkän laitteen toimintaa. Paineensäädin on vielä suunniteltu niin, että se päästää likaantuessaan täyden paineen (tai ainakin normia suuremman) suuttimelle, jolloin kone käy rikkaalla.
Ennen paineensäätimen puhdistusta oli oireilua hoidettu vaihtamalla lambda, kaikki alipaineletkut, ruiskuyksikön kumijalka, luettu vikakoodit (joita ei ollut) jne jne
Säädin aukeaa neljä Torx-ruuvia avaamalla, kannattaa katsoa avatessa mitä sisällä on ja missä järjestyksessä :) Suuttimelle menevät johdot kannattaa siirtää varovasti pois tieltä, ovat vanhemmiten aika kovaa ja haperaa tavaraa.
Oheisessa kuvassa paineensäädin löytyy nimellä Druckregler.

Ennen paineensäätimen puhdistusta oli oireilua hoidettu vaihtamalla lambda, kaikki alipaineletkut, ruiskuyksikön kumijalka, luettu vikakoodit (joita ei ollut) jne jne
Säädin aukeaa neljä Torx-ruuvia avaamalla, kannattaa katsoa avatessa mitä sisällä on ja missä järjestyksessä :) Suuttimelle menevät johdot kannattaa siirtää varovasti pois tieltä, ovat vanhemmiten aika kovaa ja haperaa tavaraa.
Oheisessa kuvassa paineensäädin löytyy nimellä Druckregler.

Tuli tuosta paineensäätimestä mieleen, että tuohon omaan RP:hen tehtiin kymmenisen vuotta sitten Joensuun Laakkosen toimesta joku fiksaus, jolla pyrittiin estämään veden muodostuminen säätimeen. Homma maksoi 150mk, joten mikään kovin iso toimenpide ei ollut kyseessä. Luultavasti poranneet vaan reijän sopivaan paikkaan. Eipä tuo ole oireillutkaan, joten tiedä häntä vaikka patentista olisi jotain hyötyäkin.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
No nyt selvisi koko karmaiseva totuus. :) Jakohan ei ollut hypännyt mihinkään, olihan hihnakin toki tiukalla. Kampiakselin päässä olevan jakohihnan käyttörattaan kiila oli murtunut ja hävinnyt sen siliän tien. Ts, se pieni ratas pääsi pyörimään kampuran päässä miten vaan, joka taas aiheutti jaon sekoilemisen.
Syynä ilmeisesti kampuran pään pultin riittämätön kiristys, joka on sallinut rattaan heilumisen ja hakkaamisen.
Taas tuli mollattua hyviä vehkeitä ihan suotta, vika oli jälleen kerran huoltomiehessä. Joskin itse pesen käteni tuosta, en ole kyseiseen autoon ennen tuota pulttia laittanut... :)
Syynä ilmeisesti kampuran pään pultin riittämätön kiristys, joka on sallinut rattaan heilumisen ja hakkaamisen.
Taas tuli mollattua hyviä vehkeitä ihan suotta, vika oli jälleen kerran huoltomiehessä. Joskin itse pesen käteni tuosta, en ole kyseiseen autoon ennen tuota pulttia laittanut... :)
Aattelin nostaa kissan taas pöydälle, kun omassa Passatissa ('91, 1.8) on ongelmia. Kone on ilmeisesti RP.
Kone sytyttää ajoittain putkessa (välillä ilmeisesti myös imusarjassa) käynnistettäessä, ainakin lämpimällä koneella. Samalla huomasin myös ongelmaa kiihdytettäessä. Kaasua saa antaa tosi varovasti pienillä kierroksilla tai kone puutuu.
Joskus aiemmin tasaisella kaasulla ajettaessa siinä 100 km/h, on pannu puolikkaan sekunnin ajaksi 'sammunut', jonka jälkeen matka on taas jatkunut normaalisti. Tällaista nykimistä on ollut mun mielestä melkeen koko ajan, jonka auto on mulla ollu (noin 2 vuotta ja 60 tkm).
Vikaa edellä käydyn keskustelun perusteella kannattanee siis lähteä hakemaan virran jakajasta tai tulpan johdoista, jotka käsittääkseni tehtaan jäljiltä. Tulpat lienee syytä vaihtaa myös. Autolla on kilsoja mittarissa 220 000. Lambda-anturi on vaihdettu ~60 tkm sitten.
Muita ehdotuksia tai tarkempaa tietoa??
Kone sytyttää ajoittain putkessa (välillä ilmeisesti myös imusarjassa) käynnistettäessä, ainakin lämpimällä koneella. Samalla huomasin myös ongelmaa kiihdytettäessä. Kaasua saa antaa tosi varovasti pienillä kierroksilla tai kone puutuu.
Joskus aiemmin tasaisella kaasulla ajettaessa siinä 100 km/h, on pannu puolikkaan sekunnin ajaksi 'sammunut', jonka jälkeen matka on taas jatkunut normaalisti. Tällaista nykimistä on ollut mun mielestä melkeen koko ajan, jonka auto on mulla ollu (noin 2 vuotta ja 60 tkm).
Vikaa edellä käydyn keskustelun perusteella kannattanee siis lähteä hakemaan virran jakajasta tai tulpan johdoista, jotka käsittääkseni tehtaan jäljiltä. Tulpat lienee syytä vaihtaa myös. Autolla on kilsoja mittarissa 220 000. Lambda-anturi on vaihdettu ~60 tkm sitten.
Muita ehdotuksia tai tarkempaa tietoa??
Minäkin edelleen tämän vanhan esille kaivoin...
Ajeltiin RP-Passatilla yhtään mitään tietoisesti korjaamatta syksystä aina eiliseen asti ilman PIENINTÄKÄÄN nykimisvaivaa. Eilen RouvaVaimoni hurautti sillä naapurikaupunkiin ja kohta sieltä soitti, ettei auto kunnolla edes käynnisty, ja oikeaan parkkiin hän sen sai ajettua aivan niukin-naukin. Ei siis tien päälle jäänyt, vaan jäi parkkipaikalle :-) Minä menin toisella RP-Passatilla pelastamaan ja todellakin - ei oikein käynnisty ja kun käynnistyy niin ei missään nimessä käy. Sammuu ihan heti yritti mitä tahansa kierroksia tarjota. Poljeksimalla kaasua edes ja takaisin pysyy jotenkin käynnissä kyllä. Lähdin ajamaan tuon vanhan rakkineen takaisin kotiin lähes väkisin ja ensi alkuun tempoi mahdottomasti, mutta parin kilometrin jälkeen toimi jo hyvin. Nyt on muutaman ajoon lähdön jälkeen nykinyt ja muutaman ajoon lähdön jälkeen toiminut hienosti.
En enää tälle Passatinpoloiselle neuvoa etsi, vaan olkoon tämä lohdutukseksi RP:läisille. Minä ajelen tällä niin kauan kuin vaan mahdollista. Heh. Tai no - onko kaikilla muilla syyt käyntihäiriöihin selvinneet?
Ajeltiin RP-Passatilla yhtään mitään tietoisesti korjaamatta syksystä aina eiliseen asti ilman PIENINTÄKÄÄN nykimisvaivaa. Eilen RouvaVaimoni hurautti sillä naapurikaupunkiin ja kohta sieltä soitti, ettei auto kunnolla edes käynnisty, ja oikeaan parkkiin hän sen sai ajettua aivan niukin-naukin. Ei siis tien päälle jäänyt, vaan jäi parkkipaikalle :-) Minä menin toisella RP-Passatilla pelastamaan ja todellakin - ei oikein käynnisty ja kun käynnistyy niin ei missään nimessä käy. Sammuu ihan heti yritti mitä tahansa kierroksia tarjota. Poljeksimalla kaasua edes ja takaisin pysyy jotenkin käynnissä kyllä. Lähdin ajamaan tuon vanhan rakkineen takaisin kotiin lähes väkisin ja ensi alkuun tempoi mahdottomasti, mutta parin kilometrin jälkeen toimi jo hyvin. Nyt on muutaman ajoon lähdön jälkeen nykinyt ja muutaman ajoon lähdön jälkeen toiminut hienosti.
En enää tälle Passatinpoloiselle neuvoa etsi, vaan olkoon tämä lohdutukseksi RP:läisille. Minä ajelen tällä niin kauan kuin vaan mahdollista. Heh. Tai no - onko kaikilla muilla syyt käyntihäiriöihin selvinneet?
jeps samojen ongelmien kanssa painitaan -89 1.8 RP
vuoden aikana nyt mennyt kaksi lambdaa ja kolmas oireilee jo. kolmelta eri suunnalta on asiantuntijat väittäneet että jos katoaa jäähdytin nestettä ja lambda on vihertävä niin glykoli höyryt särkevät helposti tuota anturia. no nämä kaikki oireet löytyy. eli kansi hommiksi menisi. kysymys onkin: tyrkyllä olisi saman vuotisesta gti:stä kansi nokkineen päivineen (olettaen että pelkkä pahvi ei riitä), voikos tuon heittää tilalle? onko noissa kansissa merkittäviä eroja muussa kuin nokan nousuissa venttiili koossa? ja puutuuko tuo jo polttoaineen pulaan jos muuten käy öljy ja vesikanavien puolesta?
vuoden aikana nyt mennyt kaksi lambdaa ja kolmas oireilee jo. kolmelta eri suunnalta on asiantuntijat väittäneet että jos katoaa jäähdytin nestettä ja lambda on vihertävä niin glykoli höyryt särkevät helposti tuota anturia. no nämä kaikki oireet löytyy. eli kansi hommiksi menisi. kysymys onkin: tyrkyllä olisi saman vuotisesta gti:stä kansi nokkineen päivineen (olettaen että pelkkä pahvi ei riitä), voikos tuon heittää tilalle? onko noissa kansissa merkittäviä eroja muussa kuin nokan nousuissa venttiili koossa? ja puutuuko tuo jo polttoaineen pulaan jos muuten käy öljy ja vesikanavien puolesta?
Itellä on kanssa 1.8 RP -89 passatti. Nykimisongelmaa oli kanssa 500m ajon jälkeen. En sen paremmin kerinnyt asiaa kummastelemaan, kun huomasin, että imuilman läppä ei kylmänä kääntynyt kokonaan lämpimän ilman puolelle. Junttasin läpän niin kiinni,että ei ota kuin pakosarjan päältä lämmintä ilmaa koko ajan. Samantien häipyi alkunykimiset. Täytyy vaan keväällä muistaa ottaa lukitus pois imusarjasta.
Heh, meidän RP-kakkiksessa on semmonen piirre/ominaisuus, että kylmäkäynnistyksen jälkeen auto ei pysy käynnissä kun kaasulla, ja silloinkin käy jokseenkin hassusti. Ilmiö kyllä menee hetkessä ohi, mutta tyhjäkäynti vaeltaa oudosti myös lämpimällä koneella.
Ajattelin aloittaa tuosta paineensäätimen puhdistamisesta, kuulosti sopivalta iltapuhteelta eikä välttämättä vielä maksa mitään.
Pakoputkistossa on pieni vuoto siellä "vinopöntön" suunnalla, mutta se tuskin vaikuttaa käyntiin koska vuoto on jälkeen lambdan. Aikoinaan mulla alkoi corollasta vuotamaan pakoputki ennen lambdaa, ja se sai mm. tyhjäkäynnin höpöksi.
Ajattelin aloittaa tuosta paineensäätimen puhdistamisesta, kuulosti sopivalta iltapuhteelta eikä välttämättä vielä maksa mitään.
Pakoputkistossa on pieni vuoto siellä "vinopöntön" suunnalla, mutta se tuskin vaikuttaa käyntiin koska vuoto on jälkeen lambdan. Aikoinaan mulla alkoi corollasta vuotamaan pakoputki ennen lambdaa, ja se sai mm. tyhjäkäynnin höpöksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa