Katkenneen pultin poisto
Valvoja: ffp jäsenet
Katkenneen pultin poisto
Golf III:n alatukivarren takimmainen kiinnityspultti katkesi korin pinnasta kiristysvaiheessa (nämähän pitäisi vaihtaa joka kerta irrotettaessa). Sain porattua pulttiin reijän (tuli vähän sivuun) ja siihen vastakierteellä olevan kierretapin. Pultti ei lähtenyt vastakierretapilla aukeamaan, vaan tappi katkesi juuresta. Vastakierretappi on niin kovaa ainetta, että pora ei siihen pysty.
Onko hyviä ideoita, mitä pitäisi tehdä/kokeilla seuraavaksi jolla pultin saisi pois?
Onko hyviä ideoita, mitä pitäisi tehdä/kokeilla seuraavaksi jolla pultin saisi pois?
Poikki on ihan juuresta, ja siinä kotelossa, johon pultti menee niin taitaa kulkea lisäksi polttoaineletkut ja pissapojan letku takalasille! Nyt olisi ilmeisesti tosi osaava korjaaja Keski-Uudeltamaalta tai pk-seudulta tarpeen!
Tulikin tässä välissä tuo mutterin hitsaamisvinkki - kuulostaa toimivalta, itse olin miettinyt pultin hitsaamista, mutta se ottaa silloin kyllä runkoonkin kiinni, vaikka pultin päätä kuinka seevaisi.
Tulikin tässä välissä tuo mutterin hitsaamisvinkki - kuulostaa toimivalta, itse olin miettinyt pultin hitsaamista, mutta se ottaa silloin kyllä runkoonkin kiinni, vaikka pultin päätä kuinka seevaisi.
Hitsaamista tuli yritettyä, mutta apurungon takia joutuu hitsauspistooli niin kallelleen, että sula jää mutterin sisäseinille eikä riittävää tartuntaa synny.
Nyt siis pitää poistaa koko apurunko hitsaamisen tieltä (tuntien työ) ja toivoa, että homma onnistuu. Seuraava vaihtoehto taitaakin sitten olla leikata pohjasta pala pois ja vaihtaa koko mutterilevy!
Nyt siis pitää poistaa koko apurunko hitsaamisen tieltä (tuntien työ) ja toivoa, että homma onnistuu. Seuraava vaihtoehto taitaakin sitten olla leikata pohjasta pala pois ja vaihtaa koko mutterilevy!
Eikös tuo alatukivarren takimmainen kiinnityspultti tule kiinni mutteriin, joka on kiinni korissa. Ja eikös sinne pääse käsiksi yläkautta eli jalkatilan kautta purkamalla? Muistelen, että niistä vastakappaleista menee usein kierteet ja niitä joutuu sitten vaihtamaan. Tästä oli kyllä foorumilla juttua joskus kolme vuotta sitten...
Nyt olisi kyllä varmistus tuosta luukusta paikallaan III-kopan osalta. Listojen irroitus, mattojen ja eristeiden irtirepiminen on sekin senverran työlästä, jottei sitä viitsisi ruveta tekemään ihan turhanpäitten.
Laakkoselle Karavalle kun soitin, niin eivät ainakaan mulle osanneet tällaista vaihtoehtoa kertoa, vaan totesivat, että tarttis vaihtaa koko kori!!
Laakkoselle Karavalle kun soitin, niin eivät ainakaan mulle osanneet tällaista vaihtoehtoa kertoa, vaan totesivat, että tarttis vaihtaa koko kori!!
Tänään sitten homma eteni ilman vaihtokoria ;-)
Katkennut pultti ei lähtenyt pois edes päälle hitsatun mutterin avulla, niin lujassa se oli.
Ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa koria 7*7 cm pala korimutterin (tai siis pitkän mutterin ympäriltä). Kun sitten irrotettua palaa paloitteli, niin selvisi, että pulttiin katkenneet vastakierretapit olivat osittain menneet mutterin puolelle lukiten liitoksen pysyvästi!
Nyt uusi ehompi osa on hitsattu ja huomenaamusta apurunko, pyöränpipustukset ja muu purettu sälä menee paikoilleen.
Ja sitten maanantaina koittaa katsastus ja alkuperäinen vika, alatukivarren takimmaisen puslan pettäminen tulee kuitattua ja Golf 1.8 GL Anevue saa lisää virtaa. Auto on muuten myynnissä toisaalla!
Katkennut pultti ei lähtenyt pois edes päälle hitsatun mutterin avulla, niin lujassa se oli.
Ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa koria 7*7 cm pala korimutterin (tai siis pitkän mutterin ympäriltä). Kun sitten irrotettua palaa paloitteli, niin selvisi, että pulttiin katkenneet vastakierretapit olivat osittain menneet mutterin puolelle lukiten liitoksen pysyvästi!
Nyt uusi ehompi osa on hitsattu ja huomenaamusta apurunko, pyöränpipustukset ja muu purettu sälä menee paikoilleen.
Ja sitten maanantaina koittaa katsastus ja alkuperäinen vika, alatukivarren takimmaisen puslan pettäminen tulee kuitattua ja Golf 1.8 GL Anevue saa lisää virtaa. Auto on muuten myynnissä toisaalla!
nyt tarvisi hieman neuvoja jos jollain olisi.
eli kyseessä on -97 vm. golf 1,6 litrasella AEE bensakoneella.
venttiilikopan tiivistettä vaihtaessani olin jo ehtiny kolmen kiinnityspultin kiristykseen kun viimeinen pultti (jakopään vieressä) katkesi yllättäen. eli käteen jäi vain kanta ja loput jäi kierteen sisään.
miten saan tuon pultin lopun pois, onko kellään hyviä niksejä tuollaiseen hommaan?
ja tuskin se kahdella pultilla pysyy tarpeeksi tiukkaan kiinni?
eli kyseessä on -97 vm. golf 1,6 litrasella AEE bensakoneella.
venttiilikopan tiivistettä vaihtaessani olin jo ehtiny kolmen kiinnityspultin kiristykseen kun viimeinen pultti (jakopään vieressä) katkesi yllättäen. eli käteen jäi vain kanta ja loput jäi kierteen sisään.

miten saan tuon pultin lopun pois, onko kellään hyviä niksejä tuollaiseen hommaan?
ja tuskin se kahdella pultilla pysyy tarpeeksi tiukkaan kiinni?
-
- -
Miten tämä Golf kuski sai AEE-moottorista sen katkenneen osan pois? Itselle meinaan kävi juuri samalla tavalla hetki sitten. Oli muuten todella pehmeä tuo pultti. Räikän keskiosalla ei tarvinnut edes vääntää, niin katkesi. Öljyä ei kuse ainakaan vielä..
Minkähänlainen paine tuonne muodostuu kun käyttää kierroksia? Pysyykö katkenneen pultin "hattu" paikallaan sen aikaa, että kerkeän metsästää työkalut kierteiden poissaantiin? =D
Nimim: "tein itse, säästin"
Minkähänlainen paine tuonne muodostuu kun käyttää kierroksia? Pysyykö katkenneen pultin "hattu" paikallaan sen aikaa, että kerkeän metsästää työkalut kierteiden poissaantiin? =D
Nimim: "tein itse, säästin"
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”