Vanteiden levitys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Vanteiden levitys

ViestiKirjoittaja Levis » 27.1.2005 19:28

Olisi kiinnostusta oppia miten vanteiden levitys voidaan toteuttaa. Sorvi löytyy, mutta lähinnä se kiinnostaisi tietää, että miten ne saa takaisin suoriksi hitsatessa. Onko joku suunnitellut jonkin sortin linjauslaitetta tai vastaavaa avuksi? Helposti itse tehtävää. Tarvis 14" vanteet joissa olisi hieman vähemmän ET:tä kuin VW vanteissa yleensä on. ET20-25 luokkaa.
15" ei käy koska muuten menee prosentit yli korinvaihdossa.

Scirocco rojektini alkaa kohta olemaan kasaus vaiheessa ja "sponsori/omistaja" ei vanteisiin halua sijottaa. Tallista löytyisi 14" BMW peltivanteet jossa on 35 ET. Niistä jos sais hieman näyttävämmät, enemmän ulostulevat, koska mikä tahansa voittaa NÄMÄ.

TOinen vaihtoehto olisi myös NÄMÄ , mutta vanteiden ET42 jättää paljon toivomisen varaa, varsinkin kaarien levikkeiden kanssa

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 28.1.2005 15:27

kaveri paino keskiötä sisään prässillä niin tuli ulospäin. mutta tuskin tota tarkotit, taisit haluta lisää reunaa vanteisiin.

tehtiin meijän talvirässiin sillä tavalla että vingulla ja rälläkallä vanhat saumat pois, ja sitten tönärillä mitattiin uudet kiinnityskohdat. ja sit kun oli mitattu niin puikolla hitsasin ne kiinni.

ei ainakaan vielä 80 vauhdissa tärittäny.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 28.1.2005 16:27

OT: Mua kiinnostais kyllä kovastikkin tollaset 15" peltikiekot levitettynä, etenkin jos saisit sellaset tehtyä sopuhintaan.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.1.2005 16:42

Vai tönärillä mittasit... Kuulostaa hieman, öö, epätarkalta.

Mitenhän toimis:
Iso vanteen kokoinen lattarauta jonka keskellä olisi 4x100 jaolla oleva akseli jossa olisi korkeussäätö kierteellä. Se tosin pitäisi saada siihen ihan suoraan. Se tuskin tuottaa ongelmaa, kai.

Käy kai Mig hitsaus vanteisiin myös? Jos ei jostain syystä nyt käy ni enpä taida edes harkita levitystä. Ei osaa puikottaa...

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 28.1.2005 17:27


15" ei käy koska muuten menee prosentit yli korinvaihdossa.

Ei kai ne vanteista laske prosentteja korinvaihtoautoissakaan. Ei ainakaan ennen ole laskeneet vai onko säännöt jotenkin muuttuneet?

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 28.1.2005 17:27

Off-topic:
Miten vannekoon muuttaminen vaikuttaa kanta-autoprosentteihin? Onko tässä jokin pointti että kaikki nuo 14-tuumaiset saisi orkkiksina katsastettua vai häh? Niin ja paljonko menee prosentteja vanteista? Aika tarkalle on ilmeisesti laskettu.

Edit: kaskas, myöhästyin hieman...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 28.1.2005 19:31

Joskus tehtiin niin,että hiottiin keskion hitsisaumat pois ja kaveilla oli tuttu, joka sorvasi suoran palikan,joka laiteettiin vanteen kehan sisälle.Se sorvattiin sopivan korkuiseksi ja keskiö nostettiin sen päälle.Parilla hepillä paikoilleen ja sen jälkeen rengaskoneen ja heittokellon kanssa suoraksi.
Sama operaatio olisi tarkoitus tehdä corron peltivanteille kesällä...

pasip
-
Viestit: 14
Liittynyt: 27.12.2004 21:12

ViestiKirjoittaja pasip » 28.1.2005 20:38

Joskus tuli Taunuksen vanteita käännettyä Rs:n vanteiksi. Tehtiin vanhasta etutolpasta jigi, jonka avulla silmämääräisesti ja mittakellolla lopuksi saatiin keskiö kohdalleen. Vanne vain pulteilla kiinni ja käsin pyöritystä. Kannattaa hitsata aluksi pienillä täpeilla ympäriinsä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.1.2005 21:39

En muista rosentteja, mutta reilusti niitä oli. Ja oletin vaan, että niistä vanteistakin otettaisiin rossat, mutta parempi näin. Kai sen joku katsari tietäs varmaksi sanoa?

No ne 15" ei kuitenkaan ole ajankohtaiset tuohon autoon. Eikös 15" ole suhteessa harvinainen koko VW peltivanteena? Harvemmin bongannut myynnissä. Tosin ideana nyt onkin vaan kääntämisen toteuttaminen, oli koko mikä vaan!

Tuo paksuhko rauta mötikkä oikean mittaisena kuulostaisi helpoimmalta toteutukselta. Ties vaikka ottasin heti maalin jälkeen työn alle nuo vanteet.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.1.2005 21:44

Muistaakseni vanteistakin menee prosentit, kuuluuhan ne periaatteessa autoon siinä kuin muutkin. Ei fakta.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.1.2005 23:16

Sitten prosentteihin voi laskea myös renkaat, tulpat, jarrupalat ym. kulutusosat...??
Saa olla katsastushenkilöllä aika paha päivä jos vanteita rupeaa lisäämään prosentteihin. Em. perusteella Suomessa ei ole ainuttakaan 0%autoa talven tullen...jos ei ole kitkarenkaat.

15" 4x100 jakoisia (VW) peltivanteita on käytetty G60 Golfeissa ja Corradoissa. Uusia saa VW:n tiskiltä, hintaa en muista.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.1.2005 23:21

Miten ihmeessä vanteet ovat kulutusosa? Kyllä niiden pitäisi auton elinikä kestää, siinäkuin muukin auto.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.1.2005 0:16

15" 4x100 jakoisia (VW) peltivanteita on käytetty G60 Golfeissa ja Corradoissa. Uusia saa VW:n tiskiltä, hintaa en muista.

Eli suht harvinaisia.

Ja ei vanteet minustakaan mitään kuluvia osia ole. Samaan kategoriaan laittasin ku muunkin voimansiirron.

saabracing
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.7.2003 19:39

ViestiKirjoittaja saabracing » 29.1.2005 0:53

Sabelleihin ainakin aikoinaan levitettiin vanteita vaihtamalla chevyn 15" vanteista reunat...

Sorvissa reunat suoriksi ja kemppiliimalla heppiin joka puolelta ja saumaa...

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 29.1.2005 1:37

Jetan käyttöohjekirjassa opastettiin hankkimaan heti uudet vanteet, jos pääsee ruoste vallalle, joten kait ne kuitenkin voi laskea kulutusosiksi?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.1.2005 9:55

No pitäiskö sitten koko korikin laittaa kulutusosaksi? Tottakai sekin pitäisi vaihtaa kun ruoste iskee, näin auton turvallisuus säilyisi sillä tasolla kuin se on tehtaalta lähtien ollut. Katsotaan jos jaksan illalla aukaista tuon lakikirjan, siellä se sitten lukee. Perseestä kaikki prosenttisäädökset on, mutta ei niille paljoa mitään voi. Ei meinaan olisi ensimmäinen korinvaihtoauto mikä verotettaisiin uudestaan sen takia että katsastusmiehelllä on huono päivä ja löytää siitä jotain ihan älytöntä vaihdettua. Tulee vähän kalliiksi, plus sitten se että sitä autoa ei sitten enää ikinä saa Suomen kilpiin.

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 29.1.2005 16:07

Ei niistä vanteista ainakaan muutama vuosi sitten laskettu prosentteja, kun kaverit teki korinvaihto Mersuja. Täydet prosentit sai kanta-auton akseleista, vaikka oli 17" alut jo muutoskatsastuksessa alla. Akseleiden prosentteihinhan ne vanteetkin varmaan kuuluisi, jos niistä jotain laskettaisiin, koska AKE:n prosenttitaulukossa niitä ei ainakaan ole eritelty mitenkään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.1.2005 17:21

53 % prosenttia on kanta-autolle jäänyt meidän tapuksessa. Ja taka-akseli on Golffista ja jos vanteet lasketan akseliiin ni sittenhän vanteen vaihto olis akselin osittainen muutos. Faijan tutulta oli joku yrpä katsarimies merkinnyt vanteen vaihdosta jonkun prosentin otteeseen.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 29.1.2005 20:39

hoplaa. miettikääpä nyt tilannetta kun käytte niitä ylisuuria alumiinivanteitanne muutoskatsastamassa siellä konttuurilla.. monellekko on siinä tilanteessa merkattu prosentit? eiainakaan minun korviini eikä silmiini ole kantautunut vielä yksiäkään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.1.2005 21:08

Eipä tässä nyt olekaan väitetty että normaali käytäntö olisi merkitä vanteet ja niiden prosentit otteeseen. Mutta mikä on todellinen AKE:n kanta jos prosentit ovat todellakin tiukílla ja onko vanteista prosentit olemassa vai?
Soitin yhdelle katsarille ja kysyin, mutta ei tiennyt hänkään varmasti asian tosi laitaa. Sanoi vaan ettei koskaan ole niistä mitään merkinnyt. Ei todella haluaisi ottaa edes riskiä, että sattuisi hieman tarkempi kaveri tutkimaan autoa ja merkkaamaan lisäksi jonkin prossan vanteista. Lähtee sekin summa perinnöstä jos autosta tehdäänkin "uusi"... :)

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 29.1.2005 21:36

Voithan aina vaihtaa alkuperäisvanteet katsastuksen ajaksi, niin ei ole pelkoa yli innokkaista katsastusmiehistä....

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 29.1.2005 22:13

Mistäs se inssi tietää mitkä vanteet siinä autossa on ollu alla kun on muutoskatsastettu? Ja eihän 15" vanteita tarvi muutoskatsastaa sciroccoon ku eikö siinä 14" oo vakiona ja tuuman saa koko muuttua... Eli ei puhuta mitään sille inssille :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.1.2005 23:42

Harvemmin niitä prosentteja merkitään otteeseen, jos niitä on alle kymmenen. Eli tuskimpa kenelläkään on alustasarjasta ja vanteista prosentteja merkitty otteeseen, mutta ei se sitä meinaa etteikö niitä olisi oikeasti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.1.2005 1:44

Mutta tuo Sciroccohan on Golf vm. -75 jossa on 13" vanteet merkittynä otteeseen. 14" vanteista ei mitään mainintaa. Harhautuipas tämä topic aiheesta ku meni antamaan taustatatietoa aiheesta... No, nou hätä!

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 30.1.2005 3:37

Niin alkuperäiseen aiheeseen palatakseni ni V-Vauhtipiste ainakin Turussa teki/tekee peltivanteiden levitystä....

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.1.2005 9:47

Make- osaatko heittää mitään hinta haarukkaa moiselle operaatiolle tai jotain yhteys tietoja ko.firmaan?

vähän edittiä. yritin kahtella googlesta.Ja tämmösen löysin.Tätäkä meinasit?

http://www.v-wauhtipiste.fi/

Hebe
-
Viestit: 122
Liittynyt: 23.7.2003 23:28

ViestiKirjoittaja Hebe » 30.1.2005 10:31

Tuolta Tsi Tuning:n postaamasta linkistä löysin, ylhäältä klikkaa firma ja sitten ihan sivun alaosassa:
PELTIVANTEIDEN LEVITYS on myös yksi erikoisuksistamme, se suoritetaan sorvissa, jossa onnistuu myös muut sorvaus työt tietysti. Peltivanteiden levitys tapahtuu halkaisemella vanne kahtia ja hitsaamalla levityspala väliin! Peltivanteen levitys hinta on 37e/kpl sisältäen levityksen joko sisään- tai ulospäin. Vanteet eivät ole levityksen jälkeen tieliikenne hyväksyttyjä!!

Olemme erikoistuneet myös korin muutos töihin esim katon choppaukset ym. Peltikorjaukset onnistuvat meillä myös niinkuin autojen entisöinnit lähinnä VW merkkiset autot.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.1.2005 16:57

No niin,taas kun ois ottanut silmän käteen ja katsonut ,niin sieltähän se olisi löytynyt.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 30.1.2005 19:42

Joo sepä se :D

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.1.2005 20:22

Pakollinen jeesusteluosio:

LEVITETTYJEN PELTIVANTEIDEN KÄYTTÄMINEN TIELIIKENTEESSÄ ON RIKOS!! ;)

Eihän niitä saa edes katsastettua! ;)

maggonen
-
Viestit: 72
Liittynyt: 1.9.2003 7:27

ViestiKirjoittaja maggonen » 15.9.2005 13:26

Millä todennäköisyydellä vanteiden levittämisestä jää kiinni ratsiassa? Katsastuksenhan voi hoitaa normaali nakeilla. Olen tohon käyttöautoon (Citroen) katsellu 15" peltivanteita jotka voisi levittää 8", niin saisi rumaan autoon vähän retrohenkeä. Millaisia renkaita tohon kannattaisi ajatella sen jäleen? Löytyykö esim. 225/45 r15 renkaita mistään? En ainakaan netistä löytäny.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 15.9.2005 14:24

kapeeta rengasta 8" esim 205 tai 195 :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.9.2005 14:31

195 on ihan ok 8" vanteeseen. Ei mikään järjettömin venytys kuitenkaan. Itellä On Corradossa alla tuo yhdistelmä 50-sarjan renkailla. 205 leveys voisi olla parempi, mutta ei mahtuisi enää omassa kaaren sisään. 195 lienee halvempi?

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

14 tuuman leveät pelti vanteet

ViestiKirjoittaja VariantR » 17.9.2005 13:16

tuli aikoinaan ostettua käännetyt 14' peltivanteet et 15.

oli passatissa 32b alla eikä ollu mitään sanomista kellään.

on ne vanteet vielä säiilössä mutta eipä niisät raaski luopua =)

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 9.4.2008 14:05

Muistelen että Kokkolassa olis joku firma joka levittää peltivanteita, onko jollain tarkempaa muistikuvaa/tietoa?

[edit] saman tien löysin itsekin, http://www.agren.fi/alukorjauspalv.html

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.4.2008 21:12



Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa