Tarviiko lastutuksen jälkeen sisäänajaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Tarviiko lastutuksen jälkeen sisäänajaa?
Eli kun auto lastutetaan niin tarviiko jonkun näköistä sisäänajoa?
(Vai mennäänkö suoraan motarille vetään huippuja..:)??
(Vai mennäänkö suoraan motarille vetään huippuja..:)??
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
ei lastu siihen sisäänajoon mitää vaikuta.. saat päästellä ihan niinkun siihenkinasti, joko talla tiskis tai sit hiljaa körötellen, ihan nyt et onko auto nyt riippuen onko auto jo sisäänajettu.. ja nykyäänhän ei autoja kuulemma tarvi sisäänajaa, tai näin ainakin esim. toyotan myyjät tiesivät kertoa.. en kyl itte tota oikein usko
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
ja nykyäänhän ei autoja kuulemma tarvi sisäänajaa
mun isä(Volkkari liikkeessä töissä) sano ainaki mulle ku olin tossuttanu sen ihan uutta boraa ja ajattelin sitten kysyä, että tarviiko uusia autoja sisään ajaa, ni se sano et kyllä se auto on ihan siinäkunnossa ku se myyntiin tulee että kenkää vaan.. eli ei tarvi sisään ajaa enään nykyään.
Luulisi sen sisäänajon vaikuttavan koneen ikään, tottahan toki mekaaniset osat sovittuvat ja jännitykset tasaantuvat kun otetaan vähän rauhallisemmin alkuun. Samaa merkitystä tuskin on kuin ennen vanhaan oli, mutta ei ne koneet mekaanisesti täysin ole muuttuneet vaikka materiaalit olisi parantuneet. Itse en ainakaan haluaisi mitään koeajo-esittelyautoa juuri siksi, että uuden auton ekat kilometrit ajaisin varmasti hitusen rauhallisemmin. Tuskin se nyt yhdestä rivakasta kiihdytyksestä on kiinni, vaan järkeä peliin, ei koko ajan talla tiskissä. Itse vetäsin konerempan jälkeen 10 tkm hitusen hillitymmin ja kahdella öljynvaihdolla normaalin yhden sijaan.
Alkuperäiseen kysymykseen: Ei se lastu sisäänajoa tarvitse, ei se ole kuluva osa. Ja jos koneella on ajettu jo aikansa, niin ei huolta koneenkaan osalta. Jos on hajotakseen, niin hajoaa sitten muutenkin.
Alkuperäiseen kysymykseen: Ei se lastu sisäänajoa tarvitse, ei se ole kuluva osa. Ja jos koneella on ajettu jo aikansa, niin ei huolta koneenkaan osalta. Jos on hajotakseen, niin hajoaa sitten muutenkin.
Ensin tehdään kallilla rahalla uusi tehokas moottori, sisäänajetaan sitä satoja ja tuhansia kilometrejä puolikkaalla kaasulla ja sitten ruuvataan paineet kohilleen ja annetaan monoa, ja alkaakin ihmettely että miksi on ahtoputket täynnä öljyä jne.
Tottakai se huohottaa kun kone on menty "pilaamaan" sisäänajolla. Alusta asti kunnolla kaasua ja moottorijarrutuksia oikeilla ahdoilla niin männänrenkaat kuluu oikein ja laakerit ja muut osat.
Männänrengas kun tiivistyy palotilan paineen avulla sylinteriä vasten. Paine kun muuttuu takana niin muuttuu kulmakin jolla rengas tiivistyy = huohotus alkaa.
Vajaa 100km riittää mainiosti hiomaan koneen osat kohdilleen, jonka jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon.
Vääntö tästäkin alkaa eikä kirjoitus liittynyt suoranaisesti aiheeseen mutta kuitenkin...
Tottakai se huohottaa kun kone on menty "pilaamaan" sisäänajolla. Alusta asti kunnolla kaasua ja moottorijarrutuksia oikeilla ahdoilla niin männänrenkaat kuluu oikein ja laakerit ja muut osat.
Männänrengas kun tiivistyy palotilan paineen avulla sylinteriä vasten. Paine kun muuttuu takana niin muuttuu kulmakin jolla rengas tiivistyy = huohotus alkaa.
Vajaa 100km riittää mainiosti hiomaan koneen osat kohdilleen, jonka jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon.
Vääntö tästäkin alkaa eikä kirjoitus liittynyt suoranaisesti aiheeseen mutta kuitenkin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Älkään syt, audiopuolellakin kaverit sisäänajaa kymmeninen kiloeurojen transistorivahvistimia, ei ne voi olla väärässä, kyllä ne puolijohteet ilmeisesti sitten kuluu elektronien liikkuessa ja hioutuu alkuun :uD
Okei, lämpötilavaikutus voi olla todellista, koska toimintapisteet yms. ryömivät, eri asia on sitten että onko laite kylmänä vai kuumana sen parempi.
Samat heput kiistelee verkkojohtojen äänellisistä eroista ja pistotulpan jälkeen on 1000 km kaiken moista johdinta välissä, mutta se ei menoa haittaa, vaan vaikuttava tekijä on se viimeinen metri töpselistä laitteen muuntajaan. No uskomuksensa kullakin.
Okei, lämpötilavaikutus voi olla todellista, koska toimintapisteet yms. ryömivät, eri asia on sitten että onko laite kylmänä vai kuumana sen parempi.
Samat heput kiistelee verkkojohtojen äänellisistä eroista ja pistotulpan jälkeen on 1000 km kaiken moista johdinta välissä, mutta se ei menoa haittaa, vaan vaikuttava tekijä on se viimeinen metri töpselistä laitteen muuntajaan. No uskomuksensa kullakin.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Huussin (mersun) Tehtaalla käyneenä voin sanoa, että ei ne kuule paljoa säästele. Kun auto tulee hihnalta se pannaan "dynoon". Ja käydään koko moottoriläpi ja otetaan teholukema. Suomeksi kaasupohjaan joka vaihteella tappiin kierrokset. Ja hauskaa siinä oli se, että autossa 30km mittarissa. Ja mietin, että jääköhän nuo kilometrit tuohon. Auto dynosta poies. Ja kas kilometrit katosi mittarista :)
Toivottavasti ei oo paljoa kirj. virheitä :)
Toivottavasti ei oo paljoa kirj. virheitä :)
Auto sai tänään uuden ohjelman (optimoiautosi), kaverit sano siellä että vaatii sopeuttamisajoa n. 500-1000km.
Sanoi että älä ihmettele jos tuntuu laiskalta tai tuntuu muuten vaan omituiselta. Anturit yms. totuttelee uuteen ohjelmaan. Ihmettelin paikkansa pitävyyttä koska ei ole ennen missään moista sanottu uudelleen ohjelmoinnin jälkeen.
Ja kyseessä vielä manuaali laatikkolla oleva pirssi.
Sanoi että älä ihmettele jos tuntuu laiskalta tai tuntuu muuten vaan omituiselta. Anturit yms. totuttelee uuteen ohjelmaan. Ihmettelin paikkansa pitävyyttä koska ei ole ennen missään moista sanottu uudelleen ohjelmoinnin jälkeen.
Ja kyseessä vielä manuaali laatikkolla oleva pirssi.
Ja hauskaa siinä oli se, että autossa 30km mittarissa. Ja mietin, että jääköhän nuo kilometrit tuohon. Auto dynosta poies. Ja kas kilometrit katosi mittarista :)
Hauskaahan on myös se, että esim. uudessa VAGissa ECU:n kilometrilukema voi olla jopa toista sataa kilsaa, vaikka mittarissa kilsoja olisi vain muutama.
Kyllä ne siellä tehtaalla autot koeajaa ja testaa ennen konttiin ajamista.
Mutta mitä tuohon sisäänajoon tulee, niin se on varmaankin käynyt jo selväksi.
Ohjelmaa ei ainakaan vanhemmissa autoissa tarvitse sisäänajaa, uudemmista ei mitään havaintoa.
Moottori taat täytyy sisäänajaa, jos sinne on mekaanisia osia vaihdettu (männät/renkaat, laakerit, nokat jne). Sisäänajometodit ja matkat vaihtelee osien mukaan.
Bensakoneiden ecuthan haistelee lambdaa ja sen mukaan säätävät korjauskerrointa bensakartalle. Lastuttaessa tämä kerroin nollautuu kun bensakarttakin on uusi, jolloin ecu joutuu aloittamaan kertoimen määrityksen uusiksi. Tämän takia voisi kuvitella että jonkinmoinen "sisäänajo" voisi olla paikallaan. Uskoisin että muutama kymmenen km riittää, aloittaa kiihdyttelemään nätisti ja lopuksi urku auki nii oppii ecu olemaan. Dieseleissä ei moista kerrointa ole niin semmoisella tohtii minusta kiihdytellä täysiä heti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa