Britax Lisävalot?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tareza
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.8.2003 17:44

Britax Lisävalot?

ViestiKirjoittaja Tareza » 30.12.2004 11:35

Kyselisin käyttökokemuksia noista kätsy ketjun myymistä ämpärin kokoisista parkeilla varustetuista Britax lisävaloista?

Eli saako noita muilla referenssi luvulla kuin 25, saako noihin lasisuojia,jos saa niin onko ne sen näköiset että kehtaa naama totisena niitä kattella. Ja onko noista ylipäätään mihinkään, vrt. Hella 3000 tai 220 jumbo lamppuihin ?

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 30.12.2004 13:16

No kuukauden verran on tollaset ollut tpr:n nokalla, sinertävä lasi niissä on eikä voi muuta sanoo et on hyvän näköiset,(ei pekästään mun mielipide) ja valoteho on vähintäänkin riittävä. Mitä tulee vertailuun hella 3000:siin niin hinta laatu suhde on hiton paljon parempi britax tuikuissa....P.s kunhan muistaa vaihtaa ne 24v polttimot vastaamaan auton käyttöjännitettä...

jettaman
-
Viestit: 201
Liittynyt: 12.9.2004 13:06

ViestiKirjoittaja jettaman » 1.1.2005 14:34

Boreman näkyis tekevän lähes identtisiä, mutta VIHREITÄ valoja. Ainakin Kärkkäiseltä löytyy.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2005 14:55

OT: Niitä parkkejahan lisävaloissa ei sitten saa polttaa...

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 1.1.2005 15:16

Jep, parkkivaloja ei saa kahdentaa ja käytännössä lisäpitkissä olevat parkit ovat liian kaukana auton reunoista. Kuorma-auton katolle kulmiin asennettaessa saa parkki palaa, lasketaan silloin muistaakseni äärivaloksi, AKEsta selviää.

Ja itsellä ne parkit palaa kolmetonnisissa, tosin katkaisijasta saa pois, jos tiedossa on paikallinen LP-keskittymä, sedät kun saattavat harjoitella kirjoittamista rekisteriotteen taakse.

Tutulla on kuorma-autoissa noita Britaxeja, ei kai ne ihan paskoja ole kun ovat niitä sinne ruuvanneet. Itsekkin noita Britaxeja vähän kattelin, kun toinen vanha 1000 FF kilahti kivestä paskaks. Valitsin sitten kuitenkin uudenmallisen Hella Rallye 3000 Bluen. Tuo kirkaslasinen mallihan on tuore uutuus. Tosin eipä nuo juuri tehokkaammat ole, kuin entiset 1000 FF:t.

Wexi
-
Viestit: 40
Liittynyt: 31.8.2004 21:49

ViestiKirjoittaja Wexi » 1.1.2005 18:41

Tuleekos noissa kivisuojat mukana? Vai käykö Hellan 3000:ten suojat noihin britaxeihin kun nehän on aikas saman kokoset??

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 1.1.2005 18:52

Kaveri oli kokeillut kolmetonnisten suojia britaxiin ja sanoi ettei sopinut.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 2.1.2005 17:10

Ainakin isojen Bossien suojat käy Britaxeihin tuli tuossa kaverin suojia kokeultua... Ja kyllähän niillä hyvin näkee ainakin mun mielestä ja sataset polttimot tietty.

Conundrum

ViestiKirjoittaja Conundrum » 3.1.2005 13:35

Oulun kärkkäisellä kävin päivällä katsomassa, niin löytyi sinisiä Britaxeja, referenssi 25, ja Boremaneja kolmea väriä. Sininen ref 12,5 vihreä 17,5 ja kirkas 17,5. Kaikkia oli näytillä ja aika identtisiltä näytti, ja hintaeroa oli Boremanien eduksi kuutisen euroa.

Itsekin olen funtsinut tuota lisävalojen laittamista kilventauslevyllä, ja eräästä liikkeestä kun kysyin niin Britaxeja suosittelivat. Sano myyjä notta jopa rallimiehet on niihin vaihtaneet. Ei varmaan siis kovin huonot. Toisaalta sitten "laillisen" referenssin saavuttamiseksi nuo Boremanit kiinnostais kanssa joten onko niistä minkäänlaisia kokemuksia?

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 30.8.2005 13:00

Nostetaan vanha aihe ylös. Eli kuinka paljon olette maksaneet noista Britax-valoista? Paikallinen varaosaliike pyytää niistä 69,50€.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 30.8.2005 14:09

Aika lailla saman verran niistä itse maksoin viime syksynä. Täytyy katsoa jaksaisko laittaa taas keulille niin näkiskin jotain. Hyvät valot ne on, vertailupohjana Bosch 225 Bluet

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 30.8.2005 16:32

Onko kuinka paljon erinlaiset kuin Boschin tuikut? Boschin 225 Bluet sais hintaan 79€ ja kirkkaat 55€.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.8.2005 18:18

Nuo britaxit on niin halvan ja muovisen näköiset että enemmin ostaisin hellat ja boschit.

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 30.8.2005 22:19

No näyttää ehkä halvalta ja myös ovat. Sen verran kokemusta moisten kestävyydestä, ettei umpiot ota pikku kolhuista itteensä. Sen mällin minkä ajoin viime talvena britaxit keulassa ei todellakaan edes metallikuoriset olis pysynyt koossa( n.60km/h vitikkoon katkaisten tolpan harusvaijerin, arvatenkin just pitkän kohtaan osui). Ko umpio on edelleen ehjä eikä kopastakaan isoa palaa puutu.

Ja hinta valaisu suhde on aikalailla käyttäjäystävällisempi kuin hella/bosch.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 30.8.2005 22:57

Mua kiinnostais myös nuo Britaxien hinnat. Kävin tänään kyselemässä ja 50€/kpl oli hinta, saako muualta halvemmalla?

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 31.8.2005 5:18

Ulkonäön takia (poliisien avustuksella) osakseen päädyin Britaxeihin. Sopii aika paljon paremmin monen uudemman auton keulalle kun lasit ovat rihlattomat. Tyytyväinen olen ollut. Mitä hintaan tulee niin 50€/kpl ei mielestäni ole todellakaan paha.

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 31.8.2005 6:23

audi1002.8: Mistä noin halvalla löysit??? Halvin hinta mikä mulle on tullut tähän menessä vastaan on 59,90€

Noiden rihlattomien lasien takia noin Britaxit kiinnostaa Boscheja enemmän.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 1.9.2005 15:42

www.Kärkkäinen.com

Britax "225" 55.90€
Britax "170" 45.90€

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 1.9.2005 21:43

Näky olevan kärkkäisellä nyt noita vastaavan näkösiä ku britaxit, SIM merkkiset ja hintaa oli 35€ kappale, ref 17,5.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 1.9.2005 23:09

Lepis: Paikallinen autosähköfirma.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 2.9.2005 15:54

http://img.ii2.org/vnjlb1_b.jpg

Kaveri käy aina joskus rekkakeikalla Ranskassa niin toi minulle siellä paljon myydyt Cibie PIAA luokitellut pistevalot 130w polttimoilla.

Niin ja mitään referenssejä ei ole merkitty (eli 20 asetus =D ) ja myöskään mitään turhia E merkkejä ei löydy mutta NÄKEE!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.9.2005 20:17

^ eikös noi ole siis laittomat, jos ei ole E-merkintöjä, jolloin on turha haaveilla, että ratsiassa 20:n mukaan referenssit laskisivat.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 2.9.2005 20:24

Referenssit lasketaan ilman E-merkintää olevissa 20:n mukaan, mutta todennäköisesti sakot tulee ilman E-merkintää olevista valoista :-)

peekoo68
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja peekoo68 » 2.9.2005 21:38

Tietääkö kukaan ton pienemmän, 170:sen syvyyttä/paksuutta, ite en ainakaan sitä mistään löytänyt, saatika kuvaa siitä...
Näyttäis Hella Rallye FF1000 (sekä ref17.5 että ref37.5) olevan 55€/kpl AD:llä, joten ei sekään paljon kalliimpi ole. Ainakin näistä (ref37.5, 4mm2 johdoilla ja Hellan 100w polttimoilla = laiton, tiedän) on pelkästään hyvää kokemusta.
Perkeleen rumiahan kaikki lisävalot ovat nykyauton keulalla, mutta muuten asiaa ja saahan ne pois keväällä...

Joonas: Olisko sulla kuvaa noista Britaxeista Boran keulalla ?

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 2.9.2005 21:52

Kaveri käy aina joskus rekkakeikalla Ranskassa niin toi minulle siellä paljon myydyt Cibie PIAA luokitellut pistevalot 130w polttimoilla.

Niin ja mitään referenssejä ei ole merkitty (eli 20 asetus =D ) ja myöskään mitään turhia E merkkejä ei löydy mutta NÄKEE!


Mua kyllä alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan mitä tuo PIAA-luokitus pitää sisällään.. Selviääköhän se Esson Baarista? ;)

Tuo asetus referenssiluvusta kyllä pitää paikkaansa, mutta samassa AKE:n ohjeessa "nro 79/208/2004 Valomääräyksiä" määrätään seuraavaa:

"Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettu-ja moottoriajoneuvon valaisimia."


Vielä.. nuo Cibiet (kuvassa ilmeisesti Turini Apollot?) on samankokoiset kun esim. Hellan Rallye 3000:t tai Bosch 225:t (ja iso Britax, mikä on lähes yks yhteen Hella 3000:n kopio).

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.9.2005 22:33

Niin ja myöskin niiden polttimoiden tulee olla hyväksytyt, 130-wattiset eivät ole.

Edit: Kyllä ihan laillisilla hyvillä lisäpitkillä näkee sen minkä tarviaakin, jopa noilla Golf II:n maskilisäpitkillä näkee ihan välttävästi monen muun auton pitkiin verrattuna.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 3.9.2005 12:28

enhän minä laillisuudesta puhunut mitään?? Kai?? Siis E merkkihän pitäisi olla kaikissa valoissa ja noissa ei ole.

// Lasin halkaisija sentin enemmän kuin Britax/Rallye 3000 niinkuin sillä jotain merkitystä olisi..

///PIAA luokituksesta en tiedä mitään, on vain hienoa sanoa niin =D Se lappu kuitenkin nuitten paketista löytyi mutta ranskaa en osaa suomentaa :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 3.9.2005 14:20

^ juu et puhunut laillisuudesta, mutta ajattelin valoittaa asiaa, jos joku alkaa haaveilemaan kanssa tommosista.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 3.9.2005 23:19

PeeKoo68: Heitän kuvan päivällä kun pääsen omalle koneelle.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 5.9.2005 14:55

Kesti vähän tämä kuvien laitto mutta tässä nyt pari kuvaa Britaxeista Boran keulalla. Aika rankan kokosethan ne on mutta kyllä näkeekin.

Etuviisto
Edestä

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 5.9.2005 15:17

Miten ja millä kiinnitit tuon telineen puskuriin?

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 5.9.2005 15:49

Laitoin tuolta kilven takaa pultit puskurin läpi ja sinne taakse lattaraudan pätkä tukemaan, sitten vaan prikat ja mutterit niin hyvin pysyy. Ainakin viime talven pysyi. Tänä talvena pitää harkita laitanko ollenkaan. Jos jotain kiinnostaa Britaxit telineen kanssa, 100- wattisilla Philipseillä niin privaa

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 5.9.2005 16:10

Saikos noita kilven taakse tulevia telineitä jopa ihan volwaagenilta.
http://rmk.hamk.fi/~ruukal/kuvat/lisukit.jpg

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 5.9.2005 17:30

Telineitähän löytyy melkein jokaisesta tarvikeliikkeestä.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.9.2005 18:13

Eikä ^ ole edes kalliita, muovipuskin tarvitsee taakse jotain tukea..

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 8.9.2005 10:39

Joonas: Onko Borassa puskurin muoviosan takana kuin paljon tilaa, vai onko heti sen muovin takana metallipalkki tai muita vahvistuksia? Pitäis tutun Boraan lisäpitkät laittaa ja mietinkin että millä tavalla laitan sen rekkarin alle tulevan raudan kiinni, että onko tilaa laittaa pelkästään siihen muoviin kiinni vai pitääkö porata reiät vielä jostain metallista läpi.

Entä mistä kohtaa ryöstit sähköt pitkille, konehuoneesta ja sisältä?

Kaikki muutkin neuvot lisäpitkien asennuksesta Boraan ovat tervetulleita, mitä yksityiskohtaisempia, sen parempia tietysti.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 8.9.2005 10:53

Mikäli borassa on puskurin takana palkki, niin suosittelen kiinnittämään sen telineen siihen. Onnistuu nätisti itseporautuvilla ruuvareilla. Lisäksi umpion yläpuolelta tuki maskiin tms. ettei valot tärise ajossa. Mikään ei ole vittumaisempaa niin itselle kuin vastaantulijallekaan kuin lepattavat lisävalot.

Virtaset suosittelen vetämään akulta releelle paksulla kaapelilla (myös muut johdotus), auton omasta järjestelmästä pitkiltä vain heräte releelle. Itse en ole käyttänyt lisävaloille erillistä katkaisijaa, joten sisätilan johdotukseen siten ei tarvitse kajota.

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 8.9.2005 11:27

Tässä oma asennus malli Boraan.

http://tinyurl.com/43dlj

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 8.9.2005 12:02

McHilly: Onko puskurin muovikuoresta niin pitkä matka kuoren takana olevaan metallipalkkiin ku kuvassa yksi näkyvä putkenpätkä on?

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 8.9.2005 12:13

Kyllä on, ja putken päät piti vielä viistää koska teräsvahvike on kaareva. Itse tein niin että porasin noin 5mm reijät alkuun ja mittasin syvyyden siitä, sen jälkeen kuppiterällä putkille sopivat reijät joka samalla poisti muovivahvikkeet puskurin kuoresta.

Teräsvahvikkeen läpi seuraavaksi ja sinne taakse mutterit ulottuu laittamaan keskimmäisen alaritilän takaa, itse laitoi nyloc lukkomutterit rostereina tietty.

Mulla on muuten valmis rauta jäämäässä ylimääräiseksi koska olen vaihtanut autoa jos jotain kiinnostaa. Raudassa on hitsattuna Boschin valojen jalka kiinteästi.

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 8.9.2005 13:53

McHilly:Kiitos tiedoista! Sen verran vielä kysyn, että miten sen keskinmäisen alaritilän saa helpoiten pois että pääsee kurkkaamaan mitä puskurin takana on. Niin ja mistä nappasit herätteen lisäpitkien releelle, konehuoneesta vai sisältä?

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 8.9.2005 13:56

Ritilää kun katsoo niin siinä näkyy kaksi sellaista sormenlevyistä kannasta joita painamalla muovikynnet avautuvat. Herätteen otin suoraan lampun sisältä.

Jukii
-
Viestit: 23
Liittynyt: 24.9.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Jukii » 16.9.2005 10:40

Saakohan noita Boremaneja/SIMmejä mistään Etelä-Pohjanmaan alueelta tai nettikaupasta?

markuz
-
Viestit: 303
Liittynyt: 25.3.2004 16:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja markuz » 16.9.2005 11:43

Jälleen vähän OT: Mutta eikö toi ole aika tylsä laitaa vaan kaks lamppua... Ehdottomasti 3 tai enemmän! Tiedän, se on laitonta.. Mutta riskejähän on otettava joskus;)

No joo... tää tais olla aika turha kommennti!

Mutta asiaan... noi Britaxit oli kyllä yllättävän hyvät, mun mielestä samaa luokkaa kuin boschin siniset 225... ja tosiaan halvemmat! Ulkonäkö on vaan omasta mielestä vähän turhan "halpa"...
Mutta boschin valoihin oon ollut tyytyväinen.. eli eiköhän talvi mennä niillä...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 16.9.2005 18:06

^ joo http://img.ii2.org/41d749_b.jpg noi niitä entisessä oli =D

Sim/Britaxeja myy www.karkkainen.com pohjois-pohjanmaalla halvimpaan hintaan.

Tareza
-
Viestit: 61
Liittynyt: 30.8.2003 17:44

ViestiKirjoittaja Tareza » 17.9.2005 23:42

Nyt taas syksyllä tuli mieleeni asennella lisäpitkiä keulille, valorautakin tuli asenneltua tohon kopteriini.

Jotenkin sitä olis komiaa heittää kolme lamppua valaisemaan maisemaa.

Onkohan koppalakeilla jotain symmetria sääntöä noihin valoasennuksiin, vaiko jos referenssit pysyy alle 75:den,niin ei niillä oo nokan koputtamista tuohon kolmen lisäpitkän patteriin?

Onko kellään tietoa, että myykö noita Boremanneja jokin muukin ketju kuin Kärkkäinen?

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 17.9.2005 23:47

Lain mukaan lisävaloja saa olla 2 tai 4, et kyllä niillä taitaa olla koputtamista siihen. Olis todella mukava tietää, mihin toiki sääntö perustuu.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 18.9.2005 1:06

Jos ottaa alkuperäiset pitkät pois käytöstä, niin eikös silloin saa laittaa 4 lisäpitkää ?

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 18.9.2005 1:09

Lisävaloja saa olla 2 tai 4, niin että kokonaisreferenssi ei ylity. Eli jos 4:llä lisävalolla tulee 75 täyteen, niin silloin kytkemällä auton omat pitkät pois käytöstä kyseinen systeemi on laillinen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2005 12:43

^Tai asentaa vaihtokytkin jolloin saa vaihdettua yhden lisäpitkäparin ja alkuperäisten valojen välillä.

Joskus taannoinhan (pari vuotta sitten) valoja ei saanut edes johtoja katkaisemalla disabloida, vaan kaikkien nokalla olevien valojen tuli toimia.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 18.9.2005 13:20

^Joo toi unohtu, hyvä tarkennus.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.9.2005 18:59

Vaihtokytkin tosiaan omien / 4 lisärin välillä on mahdollinen ja laillinenkin. Auton omat valot voi kytkeä kokonaan pois käyttäen vain h-4 valojen lyhyttä jolloin nokalle saa heittää 4 kaukovaloa ja kaikki kytkeä yhtäaikaa ilman vaihtokatkaisinta..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2005 19:23

En kuitenkaan suosittele tekemään kytkentää niin että lyhyet jäisivät palamaan pitkien kanssa. Tuolloin nokan eteen saattaa jäädä kirkkaampi valoalue johon silmien hämäränäkö mukautuu. Sama ilmiö on havaittavissa sumareiden kanssa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa