1.8 T AEB kannattaako enää lastuttaa, ajettu 166 tkm. ??
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 T AEB kannattaako enää lastuttaa, ajettu 166 tkm. ??
elikkä onko kone lastun jälkeen heti pox (ajettu 166tkm)....... ??
-
- -
- Viesti:
IMO, jos koneella on rullattu 100tkm+, ei varmaan kannata säästellä lastun hinnassa. Sinne ei todellakaan kannata laittaa mitään kolmen euron e-bay lastua tms nakututtamaan konetta reikiä täyteen.
Vaikka lastujen tehoarvot olisivat keskenään täysin identtiset, se ei tarkoita että parametrit olisivat samoja.
Huom. Lastun hinnassa yleensä näkyy myös kehitys/testaustyön määrä.
Vaikka lastujen tehoarvot olisivat keskenään täysin identtiset, se ei tarkoita että parametrit olisivat samoja.
Huom. Lastun hinnassa yleensä näkyy myös kehitys/testaustyön määrä.
Itse olen jo melkeen vuoden miettinyt omani 1.8T:n lastuttamista. Nyt olis taas sellanen olo, että pitäs lastuttaa, vaikka talvi tuleekin. Ongelma on oikean chipin valinta. Bsr, Karala, mtm, absolute vai mikä. Arvallako pitäisi heittää? Autoni on vaijerikaasullinen. Ennenkin olen aiheesta kysellyt ja saanut vastauksia, että lue aikaisempia viestejä yms. Sanokaa nyt mitkä ovat sellaisia ominaisuuksia/asioita, jotka vaikuttavat lastun valintaan. Mikä on saanut teidät valitsemaan juuri jonkun tietyn lastun?
MTM:ään olen ainakin ite ollu tosi tyytyväinen. Valintaan vaikutti se, et autoa huollatan LMS:llä, MTM:n hyvä maine Audien virittäjänä ja lueskelin netistä eri lastuista ja MTM:ää kehuttiin monella foorumilla. Viikonloppuna olin auton kanssa penkissä ja tehot/väännöt oli jopa yli mitä MTM lupaa, et senkin puolesta saa olla tyytyväinen...ja MTM:llä on ainakin suuri alavääntö ja se on yks sellanen asia mistä tossa pidän.
Ei kai noissa suurissa lastumerkeissä suuria eroja ole, et varmaan kannattaa valita lastutuspaikka sen mukaan mikä on siinä lähellä, et jos kuitenkin tulee jotain säätöä jälkeenpäin, niin ei sitte tarvi alkaa kuskaamaan autoa toiselle puolelle suomea.
Ei kai noissa suurissa lastumerkeissä suuria eroja ole, et varmaan kannattaa valita lastutuspaikka sen mukaan mikä on siinä lähellä, et jos kuitenkin tulee jotain säätöä jälkeenpäin, niin ei sitte tarvi alkaa kuskaamaan autoa toiselle puolelle suomea.
Omalla ajettu 185 tkm ja kone leikkasi kiinni, jos siinä olisi vielä lastu ollut niin olisi tämäkin remppa tehty aikasemmin. Tokihan tässä on käynyt huono tuuri, mutta ajattelin nyt kuitenkin ilmoittaa että ei nämä(kään) ole ikuisia moottoreita.
Ford kauppasi jo ajat sitten vaihtomoottoria 100tkm ajon jälkeen, voisi audi ottaa mallia...
Ford kauppasi jo ajat sitten vaihtomoottoria 100tkm ajon jälkeen, voisi audi ottaa mallia...
off-topikkiin liittyen:
http://www.moparkerho.net/images/ford_moottori.jpg
http://www.moparkerho.net/images/ford_moottori.jpg
^ Mietippä paljonko, tuollainen foorumeilla suomen parhaaksi kehuttu mies, saa soittoja, joissa jannu kysyy ekana:" paljonko revit tehoja tuohon mun 90hv:n tdi:hin" yhdessä päivässä.
mm. Tästä samasta syystä joutui Mynä-diesel perustamaan ihan maksullisen linjan kyselijöille.
Yrittänyttä ei laiteta, soittele vaan uudestaan miehen kännykkään, kyllä se sieltä ajallaan vastaa.
mm. Tästä samasta syystä joutui Mynä-diesel perustamaan ihan maksullisen linjan kyselijöille.
Yrittänyttä ei laiteta, soittele vaan uudestaan miehen kännykkään, kyllä se sieltä ajallaan vastaa.
Nyt kun kone on auki niin 2 veiviä paljastui olevan sinisenä, öljypumppu kaikinpuolin ok ja oljyäkin oli ylämerkissä.
Arvelisin öljyn hapertaman huohotinputken vuotaneen kuraa koneeseen ajan saatossa ja moinen paakku lähteny liikenteeseen ja tukkinu jonkun kanavan josta seurauksena tuo leikkautuminen.
Arvelisin öljyn hapertaman huohotinputken vuotaneen kuraa koneeseen ajan saatossa ja moinen paakku lähteny liikenteeseen ja tukkinu jonkun kanavan josta seurauksena tuo leikkautuminen.
Jos siinä olisi oikeasti ongelma, niin siitä olisi varmasti keskusteltu mediassakin enemmänkin? Toi longlife on ollut käytössä vuodesta 2000 lähtien käytännössä kaikissa VW:ssä ja Audeissa.
Olen "Juicen" kanssa samaa mieltä.Jos tuossa olisi todella jotain ongelmaa,niin maahantuojan pihalle roudattaisiin kuorma-autollinen kilahtaneita VAG koneita päivässä.
^^^^ no eipä se tuokaan lastun vika ollut, vaikka niin pelottelit topikin aloittajaa.
Ei ne autot siitä pahastu, jos ne lastutetaan, kumminkin ajoajasta 99% ajetaan jonoissa, pintakaasulla maantiellä ja kaupungissa rauhallisesti kiihdytellen. Harva kaupungissa koko ajan nilkka suorana ajaa.
Maksimi tehoja tarvitsee ohituksissa yms, jolloin moottorin täysirasitus on vain sekuntteja. Ei ne koneet siitä hajoa.
Ei ne autot siitä pahastu, jos ne lastutetaan, kumminkin ajoajasta 99% ajetaan jonoissa, pintakaasulla maantiellä ja kaupungissa rauhallisesti kiihdytellen. Harva kaupungissa koko ajan nilkka suorana ajaa.
Maksimi tehoja tarvitsee ohituksissa yms, jolloin moottorin täysirasitus on vain sekuntteja. Ei ne koneet siitä hajoa.
Itse olen yrittänyt soitella Karalalle viimeiset ~4vko, mutta tuloksetta....Taitaa olla herralla kova kiire, kun ei puhelimeen vastaa.....
johtunee siitä että se oli just kesälomalla ja on hommat jokseenkin kasaantunu... sain itsekkin soitella aika kauan...
itsellä Castrol RS öljyt ja vaihtovälinä olen pitänyt 10tkm, vaikka 15tkm valmistaja suosittelee. öljy on kumminkin niin halpaa, että turhaan siinä nuukailee. pysyy kone ainakin kunnossa...
Noissa etelän mailta (pääasiassa italia) tulleissa kulkineissa on jonkun verran tullut vastaan ongelmaa, joka johtuu mitä ilmeisimmin mineraaliöljyjen käytöstä. "huono" öljy ja venähtäneet vaihtovälit ovat aiheuttaneet koneen sisälle (mm. venttiilikoneisto) varsin paljon karstaa ja tuo karsta on lähtenyt koneen sisällä liikkeelle ja tukkinut öljykanavia.
Olen purkanut ja nähnyt purettavan varsin paljon yli 300 000 km ajettuja moottoreita joissa on käytetty (valmistajan vaatimusten mukaisia) synteettisiä öljyjä valmistajan suosittelemilla huoltoväleillä eikä tuota karstaa ole muodostunut juuri nimeksikään, joten jos long life huoltovälillä käytetään long life öljyä ei ongelmia pitäisi olla.
Olen purkanut ja nähnyt purettavan varsin paljon yli 300 000 km ajettuja moottoreita joissa on käytetty (valmistajan vaatimusten mukaisia) synteettisiä öljyjä valmistajan suosittelemilla huoltoväleillä eikä tuota karstaa ole muodostunut juuri nimeksikään, joten jos long life huoltovälillä käytetään long life öljyä ei ongelmia pitäisi olla.
OT jatkuu: Vein auton tänään neljännen kerran Karalalle. Alkup. aika varattiin kaverin kanssa jo kesäkuussa ja saatiin elokuun toiselle viikolle. Ekalla kerralla ehti vaan tökätä jonku softan, ei jarrutella. Vein seuraavalla viikolla uudelleen ja auto seisoi kaksi päivää jonka jälkeen hain vkl:ksi pois, kun ei ollut ehtinyt tekeen mitään.
Tänään siis uudelleen...Kaveri teki muutama viikko sitten ajoittain lähes ympäripyöreitä päiviä ja hommat kusi. Enkä minäkään sitä luurilla kiinni saanut. Edellisen kerran seisoin hallissa 45 min. jotta sain jätettyä avaimet ja sanottua päivää. :) Se on persoona, mutta pätevä kuin mikä.
Mika on aika lailla ylityöllistetty ja viettää suurimman osan päivästä peltorit päässä, joten ei se kerkee luurin päässä päivystämään. Soittoja vaan toistamiseen.
Tänään siis uudelleen...Kaveri teki muutama viikko sitten ajoittain lähes ympäripyöreitä päiviä ja hommat kusi. Enkä minäkään sitä luurilla kiinni saanut. Edellisen kerran seisoin hallissa 45 min. jotta sain jätettyä avaimet ja sanottua päivää. :) Se on persoona, mutta pätevä kuin mikä.
Mika on aika lailla ylityöllistetty ja viettää suurimman osan päivästä peltorit päässä, joten ei se kerkee luurin päässä päivystämään. Soittoja vaan toistamiseen.
"Oikein kokonaista yhden olet nähnyt?"
Jep, Sinä et ole kommentistasi päätellen nähnyt yhtään :)
Minulle riitti yksi tekemään selväksi sen että jos minulla tuollainen auto olisi niin öljyt vaihdettaisiin ajallaan eikä minkään LongLife ohjelman mukaan, liian kalliita remppoja tavalliselle tallaajalle.
Vehjettä oli vielä huollettu aina merkkiliikkeessä, LongLife öljyillä jne...
Konetta tutki ensin eräs VW korjaamo, josta tuli myös kommenttia siihen suuntaan että "ei ole ensimmäinen tämmöinen tapaus".
Maksaja kysyi sieltä tarjouksen koneen korjaamisesta, mutta yli 7000 € pisti miettimään.
Meillä korjaus tehtiin, no, halvemmalla ;)
Kysäisin eilen aiheesta kaverilta joka on töissä eräässä toisessa merkkiliikkeessä, tällaista vastaili:
"Jenkeissä tuo 1,8 turbojen long-life autojen kiinnileikkaaminen on yleistä, täällä suht harvinaista, mutta ei kuitenkaan tavatonta. Karsta tukkii imusihdin ja homma on selvä. Muuten olen long-life-systeemin kannattaja, vapareissa ja riisseleissä ei ole ongelmia ollut, mitä nyt jotkut yksilöt on kalliille öljylle persoja."
Jep, Sinä et ole kommentistasi päätellen nähnyt yhtään :)
Minulle riitti yksi tekemään selväksi sen että jos minulla tuollainen auto olisi niin öljyt vaihdettaisiin ajallaan eikä minkään LongLife ohjelman mukaan, liian kalliita remppoja tavalliselle tallaajalle.
Vehjettä oli vielä huollettu aina merkkiliikkeessä, LongLife öljyillä jne...
Konetta tutki ensin eräs VW korjaamo, josta tuli myös kommenttia siihen suuntaan että "ei ole ensimmäinen tämmöinen tapaus".
Maksaja kysyi sieltä tarjouksen koneen korjaamisesta, mutta yli 7000 € pisti miettimään.
Meillä korjaus tehtiin, no, halvemmalla ;)
Kysäisin eilen aiheesta kaverilta joka on töissä eräässä toisessa merkkiliikkeessä, tällaista vastaili:
"Jenkeissä tuo 1,8 turbojen long-life autojen kiinnileikkaaminen on yleistä, täällä suht harvinaista, mutta ei kuitenkaan tavatonta. Karsta tukkii imusihdin ja homma on selvä. Muuten olen long-life-systeemin kannattaja, vapareissa ja riisseleissä ei ole ongelmia ollut, mitä nyt jotkut yksilöt on kalliille öljylle persoja."
Jenkit ajelee mineraaliöljyillä pitkillä vaihtoväleillä kun ne longlife öljyt on niin kalliita ja 1.8t moottoreita kilahtelee paljon. Jopa dealerit suosittelee mineraaliöljyjen käyttöä sen sijaan mitä auton ohjekirjassa lukee. Ja kuitenkin kun markkinaosuuksista taistelu on kovaa sielläpäin niin sikäläinen maahantuoja on ottanut kyseisen ongelman kontolleen ja myöntää noille koneille todella pitkän takuuajan, olikohan jopa 8 vuotta ilman kilometrirajaa.
Kuka tässä mistään mineraaliöljystä on puhunut, no voi olla että jänkit niitäkin on laitelleet(ei heille muutenkaan ole aina kaikkia kortteja jaettu..)
Mutta on nuita mennyt suomessakin niillä uber-litkuilla jotka maksaa sen 50-60€/4l, mitä lie merkkiliikkeessä. Kun taas esim. mobil 1 5w-50 sen noin 25€/4l, että mikä tässä on se hyöty. Eikä tuolla mobililla muutkaan vehkeet oo leikanneet, tuskin nämäkään(puhuu ne merkkiliikkeen tiskillä mitä haluavat, hehän sitä myyvät).
Mullehan nyt on ihan sama, vaihdatte öljyt tai olette vaihtamatta, mutta tämä(kin) leikannut 1.8t on takuuvarmasti leiponut tämän takia. Vai kuuluuko se asiaan kun autolla on ajettu 185tkm?
Mutta on nuita mennyt suomessakin niillä uber-litkuilla jotka maksaa sen 50-60€/4l, mitä lie merkkiliikkeessä. Kun taas esim. mobil 1 5w-50 sen noin 25€/4l, että mikä tässä on se hyöty. Eikä tuolla mobililla muutkaan vehkeet oo leikanneet, tuskin nämäkään(puhuu ne merkkiliikkeen tiskillä mitä haluavat, hehän sitä myyvät).
Mullehan nyt on ihan sama, vaihdatte öljyt tai olette vaihtamatta, mutta tämä(kin) leikannut 1.8t on takuuvarmasti leiponut tämän takia. Vai kuuluuko se asiaan kun autolla on ajettu 185tkm?
kestääkö tuollainen 120tkm ajettu Seatin lotkotin lastutusta? Oma järjenkäyttö sanoo, että kyllä sillä nyt se toinen 100tkm vielä voisi ajaa lastutettunakin, kunhan ei 24/7 sillä kengi? ei kellään sitten ole autoa jolla olisi lastutettunakin enemmän ajeltu? Nimenomaan tuosta 6-pykäläisestä vaihteistosta ja kytkimen kestosta kokemuksia =) autona siis seat leon 1,8t 20v sport '01
Entäpä tuo katsastus. Hariselle ajattelin viedä, ja ilmeisesti katsastuksen kanssa ei pitäisi ongelmia tulla, kun tuo vehjas ei siellä mitenkään erityisemmin käyttäydy lastutuksen jälkeen?
Entäpä tuo katsastus. Hariselle ajattelin viedä, ja ilmeisesti katsastuksen kanssa ei pitäisi ongelmia tulla, kun tuo vehjas ei siellä mitenkään erityisemmin käyttäydy lastutuksen jälkeen?
-
- -
Itsellä tuli 330tkm täyteen männäviikolla ja on ollut lastutettuna jo varmaan +200tkm. Koneen tukikumit oli aikansa eläneet ja ne vaihdettiin 315tkm kohdilla. Öljyä vie 1L/n.10tkm eli vähän. Tehot tallella ainakin tuntuisi siltä mutta penkissä en ole käynyt. Ongelmiakin on riittänyt, mutta lähinnä kulutusosien kanssa.. Kytkin ja laatikko toimii niin hyvin kuin näin paljon ajetussa autossa voi toimia.
Entisessä A4 1.8T:ssä ABT:n lastu oli asennettu 2tkm ajettuna, myin auton muistaakseni 150tkm kilometreillä eikä koskaan moottorissa ollut kummosempia ongelmia. Sai kenkää välillä aika huolella, mutta kylmällä koneella vedättämistä ja "kuumana" sammuttamista kun välttää kestäähän nuo. Huoltovälinä edellinen omistaja oli pitänyt 10tkm mutta itse vaihdatin 7,5-10tkm väleillä aivan kuten nykyiseenkin TFSI:in. Tuollanen long-life vaihtoväli ei varmasti ole hyväksi koneelle vaikka valmistaja sitä tukeekin, syksyin keväin uudet öljyt + suodatin, muiden käyttökulujen rinnalla ei valtava sijoitus tekniikan kestoa ajatellen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”