Golf IV antennin vahvistus
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV antennin vahvistus
Vaatiiko Golf IV radiolta antennille herätteen, jotta antennin jalustassa oleva vahvistin toimisi?
Tarvikeradio on paikoillaa, pitänee tutkailla oliko siellä mitään herätevirtamokkulaa.
Radio voisi kuulua paremmin kuin nyt kun tuntuu, että asemien kantama on aika heikko.
Jos vaatii mokkulan niin mistä sellainen ja mihin hintaan?
Tarvikeradio on paikoillaa, pitänee tutkailla oliko siellä mitään herätevirtamokkulaa.
Radio voisi kuulua paremmin kuin nyt kun tuntuu, että asemien kantama on aika heikko.
Jos vaatii mokkulan niin mistä sellainen ja mihin hintaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itsekin epäilen edelleen että ainoastaan alkuperäinen mankka antaa antennijohtoon jännitettä, jolloin tuon antennin juuressa olevan vahvistimen avustamana radio kuuluu. Jälkiasennusradiot ei tätä tietysti tee.
Vähän tietävät silloin liikkeessä, jos näin on. Äsköisessä viestissä laitoin asian faktaksi, koska minulle niin kivenkovaan sitä kaksi eri "ammattitahoa" väitti. ;)
Ja tämä antennivahvistin (mitä merkkiliike tarjoaa adapterina), on vain ns. kepulikonsti radion kuulumiseksi.
Liekö sellaista "adapteria" tehtykään mikä syöttää 12V tuohon antennijohtoon ?
Vähän tietävät silloin liikkeessä, jos näin on. Äsköisessä viestissä laitoin asian faktaksi, koska minulle niin kivenkovaan sitä kaksi eri "ammattitahoa" väitti. ;)
Ja tämä antennivahvistin (mitä merkkiliike tarjoaa adapterina), on vain ns. kepulikonsti radion kuulumiseksi.
Liekö sellaista "adapteria" tehtykään mikä syöttää 12V tuohon antennijohtoon ?
Kuten tuolla ( http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=28184 ) jo asiasta puitiin niin mullakin ongelmia saada Leonissa radio kuulumaan hyvin. Alkuperäisradiolla kuului hyvin mutta uudella ei.
Aluks välissä oli antennin aktivointiyksikkö ja kun sen poisti niin rätinä jopa väheni. Ollaan testattu myös toisella mankalla joten mankassa ei oo vikaa. Onko ideoita mistä vikaa voisi alkaa metsästämään? Mistä tietää onko antenninjalustassa vahvistinta vai ei ja miten sen kunnon voisi tarkistaa?
Aluks välissä oli antennin aktivointiyksikkö ja kun sen poisti niin rätinä jopa väheni. Ollaan testattu myös toisella mankalla joten mankassa ei oo vikaa. Onko ideoita mistä vikaa voisi alkaa metsästämään? Mistä tietää onko antenninjalustassa vahvistinta vai ei ja miten sen kunnon voisi tarkistaa?
itse noiden kanssa jonkun verran kikkaillu ku on pitäny vanhoihin paskoihin viritellä katto antennia.
Antennin jalkaa tosiaan löytyy ainakin kahtaa eri mallia toisessa vahvistin on jalan sisällä ja toisessa ei.
molemmissä tapauksissa antenni kaapeli tuli sellasella kierre liittimellä kiinni jalassa olleeseen johdon pätkään mut tossa antenni sarjassa jossa toi vahvari oli jalassa ni sen antenni kaapelin rinnalla kulki virta kaapeli joka oli tarkoitettu kytkettäväksi soittimen antenni ohjaus johtoon=sähköantennin heräte.
Toi ilman vahvistinta oleva antennikin tosin toimi ihan hyvin sen jälkeen ku antenni johdon soittimen päähän hommas biilhelvatasta erillisen antenni vahvistimen.
Antennin jalkaa tosiaan löytyy ainakin kahtaa eri mallia toisessa vahvistin on jalan sisällä ja toisessa ei.
molemmissä tapauksissa antenni kaapeli tuli sellasella kierre liittimellä kiinni jalassa olleeseen johdon pätkään mut tossa antenni sarjassa jossa toi vahvari oli jalassa ni sen antenni kaapelin rinnalla kulki virta kaapeli joka oli tarkoitettu kytkettäväksi soittimen antenni ohjaus johtoon=sähköantennin heräte.
Toi ilman vahvistinta oleva antennikin tosin toimi ihan hyvin sen jälkeen ku antenni johdon soittimen päähän hommas biilhelvatasta erillisen antenni vahvistimen.
No mitäs tuossa tapauksessa tulisi sitten tehdä? Miten testaan antennivahvistimen toiminnan? Miten uusi antenninvahvistin asennetaan? Mistä niitä saa? Voisiko maahantuojalta ruinata tuota osaa "takuuseen" kun eikös asiakas voi olettaa, että auton antenni toimii myös muidenkin kuin auton oman mankan kanssa? Toisaalta auto on ostettu käytettynä liikkeestä, joten voiko vedota että autossa oli myytäessä vikaa kun antenni toimikin vain alkuperäismankan kanssa ja vaatia siltä antennin korjausta?
Menee hyvin mielenkiintoiseksi ja kaikki tämä vaiva vain sen takia että voisi joskus kuunnella sitä moskaa mitä radioasemat ilmoille lähettävät.
Menee hyvin mielenkiintoiseksi ja kaikki tämä vaiva vain sen takia että voisi joskus kuunnella sitä moskaa mitä radioasemat ilmoille lähettävät.
Kyllä olen ja siellä juuri testattiin toisella mankalla, ilman aktivointiyksikköä ja sen kanssa. He olivat sitten vaan sitä mieltä että antenninvahvistin olisi rikki tai antenni muuten vaan huono.
Mutta kun radio kuului hyvin alkuperäismankalla niin antennissa tai antenninvahvistimessa ei luulisi olevan vikaa. Jos huono kuuluvuus ilman aktivointiyksikköä johtuu siitä ettei antennivahvistin saa virtaa ja sen kanssa siitä, että itse aktivointiyksikkö aiheuttaa häiriötä tai ei toimi oikealla tavalla?
Tekeekö monikin eri valmistaja noita aktivointiyksiköitä V.A.G:eihin ja onko niissä eroja?
Mutta kun radio kuului hyvin alkuperäismankalla niin antennissa tai antenninvahvistimessa ei luulisi olevan vikaa. Jos huono kuuluvuus ilman aktivointiyksikköä johtuu siitä ettei antennivahvistin saa virtaa ja sen kanssa siitä, että itse aktivointiyksikkö aiheuttaa häiriötä tai ei toimi oikealla tavalla?
Tekeekö monikin eri valmistaja noita aktivointiyksiköitä V.A.G:eihin ja onko niissä eroja?
Kyllä kai niitä saa melkein kaikilta tarvikevalmistajilta. Itse olen asentanut noita Blaukkarin palikoita, kun samassa on myös virran kääntö ja jättää turhat pinnit tyhjiksi, ei tarvitse kajota auton omaan johtosarjaan ollenkaan. Hyvin ne ovat toimineet, jos auton puolella on kamat ehjänä. Muutamia autoja on ollut, joissa ei orkkismankallakaan ole radio kuulunut ja silloin on ollut vahvari paskana.
Niin, siis kyllähän volkkareissa (ja muissakin VAG-kulkineissa) antennivahvistin sijaitsee nimenomaan antennin juuressa. Se "mokkula" joka laitetaan jälkiasennusradion ja antennijohdon väliin on adapteri, joka syöttää antennivahvistimelle virtaa jota se tietenkin tarvii toimiakseen. Se mokkula ei ole se varsinainen vahvistin vaikka sitä sillä nimellä yleensä virheellisesti kutsutaankin. Niitä saa jopa Biltemasta (laadusta en osaa sanoa) ja merkkiliikkeestä löytyy varmasti eikä se sielläkään kustanna kuin max 20eur.
Tästä asiasta löytyy haulla tietoa varmasti, sekä täältä että ultimatevw:stä.
Tästä asiasta löytyy haulla tietoa varmasti, sekä täältä että ultimatevw:stä.
Aha joo, en ihan kaikkia tuosta ketjusta aluksi lukenut. Siis sullako on korvattu alkup. soitin jollain jälkiasennussoittimella. Olet siis koittanut asentaa soittimen ja antennipistokkeen väliin sitä adapteria joka syöttää virtaa antennivahvistimelle? Eikä radio kuulu?
Miten sulla muuten oli kytkettynä tuo adapteri, ts. mistä otit virran tuolle adapterille joka siis edelleen pukkaa virtaa antennivahvistimelle (joka mun tietääkseni, en nyt kyllä sitten ihan satavarma enää olekaan onko se myös Seatissa antennin juuressa).
Miten sulla muuten oli kytkettynä tuo adapteri, ts. mistä otit virran tuolle adapterille joka siis edelleen pukkaa virtaa antennivahvistimelle (joka mun tietääkseni, en nyt kyllä sitten ihan satavarma enää olekaan onko se myös Seatissa antennin juuressa).
Joo-o, kuulostaa kylä hiukka ihmeelliseltä. Tossa on kuva miten toi oli kytkettynä edellisessä Passatissani ja nykyisessä on samalla tavalla.
http://www32.brinkster.com/pertsa1/passat/adapteri.html
Tuo musta johto, joka tulee adapterille on otettu auton ISO-liittimestä (kts. oikeanpuolimmainen kuva) siitä kohtaa johon soittimen ISO-liittimestä tulee moottoriantennin ohjauslähtö jolloin ko. lähdössä on virta kun radio laitetaan päälle ja samalla virta syötetään antennivahvistimelle (joka siis Passatissa on katolla antennin juuressa).
Lisäksi ISO-liittimestä pitää irrottaa tuo yks johto (olisko ollu pinni A5) joka on kuvassa teipattu, johon tulee +12V auton liittimeen, koska samaan pinniin tulee radiosta myös +12V (en muista mihin tarkoitukseen) --> Saattaapi aiheuttaa kaikenlaista mukavaa jos ei irroteta, vikamuistien luku huollossa ei ehkä onnistu tai testeri saattaa jopa kärähtää(?) tai sitten muuten vaan esiintyy kaikenlaista kivaa sähköhäikkää autossa. Tuo "ylimääräinen" piuha on tarkoitettu ilmeisetsi jotenkin auton alkuperäisradion ja auton väliseen kommunikointiin tjsp.
Niin ja tuo kaikki ylläoleva sillä oletuksella että Seateissa on sama "standardi" noissa kuin VW:issä ja Audeissa.
http://www32.brinkster.com/pertsa1/passat/adapteri.html
Tuo musta johto, joka tulee adapterille on otettu auton ISO-liittimestä (kts. oikeanpuolimmainen kuva) siitä kohtaa johon soittimen ISO-liittimestä tulee moottoriantennin ohjauslähtö jolloin ko. lähdössä on virta kun radio laitetaan päälle ja samalla virta syötetään antennivahvistimelle (joka siis Passatissa on katolla antennin juuressa).
Lisäksi ISO-liittimestä pitää irrottaa tuo yks johto (olisko ollu pinni A5) joka on kuvassa teipattu, johon tulee +12V auton liittimeen, koska samaan pinniin tulee radiosta myös +12V (en muista mihin tarkoitukseen) --> Saattaapi aiheuttaa kaikenlaista mukavaa jos ei irroteta, vikamuistien luku huollossa ei ehkä onnistu tai testeri saattaa jopa kärähtää(?) tai sitten muuten vaan esiintyy kaikenlaista kivaa sähköhäikkää autossa. Tuo "ylimääräinen" piuha on tarkoitettu ilmeisetsi jotenkin auton alkuperäisradion ja auton väliseen kommunikointiin tjsp.
Niin ja tuo kaikki ylläoleva sillä oletuksella että Seateissa on sama "standardi" noissa kuin VW:issä ja Audeissa.
Buzz,
samanlainen mötikkä löytyi omastanikin kuin sinun kuvassasi.
Antennille menevä piuha irti ja yleismittari kiinni virtamokkulaan, radio päällä. Lukema mittarissa oli hyvin pieni, alle kaksi volttia joka tapauksessa (en muista tarkkaa lukemaa).
Eli paljonko sen mokkulan pitäisi syöttää jännitettä antennille? 12V?
samanlainen mötikkä löytyi omastanikin kuin sinun kuvassasi.
Antennille menevä piuha irti ja yleismittari kiinni virtamokkulaan, radio päällä. Lukema mittarissa oli hyvin pieni, alle kaksi volttia joka tapauksessa (en muista tarkkaa lukemaa).
Eli paljonko sen mokkulan pitäisi syöttää jännitettä antennille? 12V?
sms: Nyt pistit pahan. En ole koskaan mitannut, enkä enää tuon syvemmin aiheeseen tutustunut, kun mulla tuo systeemi on tolla tavalla kuitenkin hyvin aina pelittänyt. Nykyiseenkin autooni tuo mokkulan asennus tehtiin jo liikkeessä valmiiksi kun auton hommasin. Tsekkasin sen kuitenkin itse jälkeenpäin ja näyttää olevan samalla tavalla kuin edellisessä autossani (nuo kuvat siinä linkissä).
Voisko olla mahdollista että sulla on tuo "mokkula" viallinen, vai onko se ihan uusi? Entä voiko olla mahdollista että antennivahvistin (joka ilmeisesti Golfissakin on siellä katolla) on viallinen?
Voisko olla mahdollista että sulla on tuo "mokkula" viallinen, vai onko se ihan uusi? Entä voiko olla mahdollista että antennivahvistin (joka ilmeisesti Golfissakin on siellä katolla) on viallinen?
Kaikkihan on mahdollista... antenni menossa joka tapauksessa vaihtoon kunhan jaksan homman vaan tehdä.
Tarkastin lukemat mitä olin mitannut... mokkula syötti jännitettä 0,4V ja antenniin menevän piuhan "napojen" välinen esistanssi oli 500ohmia.
Yritän muistaa ilmotella mitä löytyy kun otan vanhan antennin irti.
Tarkastin lukemat mitä olin mitannut... mokkula syötti jännitettä 0,4V ja antenniin menevän piuhan "napojen" välinen esistanssi oli 500ohmia.
Yritän muistaa ilmotella mitä löytyy kun otan vanhan antennin irti.
Jos 16V vahvistin antenni temppuilee tai ei kuulu jälkiasennusradiolla, korjauksen voi aloittaa ostamalla 13€ adapterin johdon väliin ja huomata, että ei toimi. On joko johto tai vahvari on vialla.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko antennisysteemi kaapeleineen. Esim. Tele-Tukun malli 7677901:
http://www.tele-tukku.fi/pdf/artk2004/antcalearo2-39.pdf
Tässä on antennivahvistimelle viety sähkö erillisellä kaapelilla. Optisesti täysin alkuperäistä vastaava, jopa virtapiuhan liittimessä oli VW/Audi -merkit. Hyvin toimii. Maksoi 35€.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko antennisysteemi kaapeleineen. Esim. Tele-Tukun malli 7677901:
http://www.tele-tukku.fi/pdf/artk2004/antcalearo2-39.pdf
Tässä on antennivahvistimelle viety sähkö erillisellä kaapelilla. Optisesti täysin alkuperäistä vastaava, jopa virtapiuhan liittimessä oli VW/Audi -merkit. Hyvin toimii. Maksoi 35€.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa