turbon ylimääräinen "huokaus"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

turbon ylimääräinen "huokaus"

ViestiKirjoittaja lurjus » 9.8.2005 1:25

Ahtimen mallia en tiedä, mutta "mjuuttuvasiipinen" trp syncron -02 ahdin kyseessä.

Oireet:kun antaa kuormittamatta tai kuormitettuna kierroksia tuonne kahden kolmen tonnin huiteille ja löysää kaasun, konehuoneesta kuuluu kierrosten laskettua sellainen huokaava vislaus sekunnin parin viiveellä... oma oletukseni on että turbon laakeri on kaputt... no itse ahtimessa pieni öljyvuoto painepuolen (eikös se ole se toisio puoli, eli ei pakopuoli) alaosassa, ei akselitasossa vaan nimenomaan kellon alaosassa oleva pultti tuoreen öljyn kostuttama...

miltä vaikuttaa? vetoa on, mutta VAG comilla ei oo arvoja, eikä ahtopainemittarilla tsekattu...

-Meneekö ahdin kokonaan uusiksi, vai riittääkö laakerointi ja tasapainotus?
-Onko kellään hyllyssä sopivia ahtimia, esim, VALONVIEJÄ!?!?!
-Ja lopuksi, onko oulussa muita turbokorjaamoja, kuin se siinä kärkkäisen kaupan vieressä?


vastauksia mieluimmin suoraan tänne:
[email protected]

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 9.8.2005 7:43

oletko katsonut että kaikki letkut ovat kunnossa. firman transu huokaili kanssa ku letku halki..

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 9.8.2005 15:48

Homman funktio seuraava: ko.vnt ahdinta ei saa muuten kuin tehdasuutena varaosana ja hinta on 1960€ + tiivisteet. Joten nyt kaikki ketkä tiedätte/tunnette ahdin/turbomyyjiä/korjaamoita, metsästämään mulle yksi ahdin kohtuuhintaan...

ja selvennökseksi vielä: ko ahdinta ei voi korjata ainakaan siten, että siitä tulisi täysin toimiva/kestävä/alkuperäisen veroinen...

valonviejä / tdifreak... missä jätkät luuraa?!?!?!?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 9.8.2005 16:03

Syncron vakioahdin on GT20V pienempi versio osanumerolla 074 145 703 G.
Siihen käy suoraan 151hp ahdin -703E, on isompi ja lastutettuun autoon ehdottomasti parempi. Seatissa olisi sellainen kiinni...

Minäkin epäilisin ilmavuotoa jossain, ehkä turbon imupuolella? Vai oletko kenties tehnyt muutoksia pakoputkistoon?
Pienet öljytipat kuuluu asiaan, kompuran kotelo vaan päästää vähän huohotusöljyä läpi.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 9.8.2005 17:24

Ei kannata korjata, vaan etsiä tuo isompi ahdin. Haet yöaikaan friikin autosta :D :D :D

Omassa pakosarja tehty aina ahtimen mukaan, joten bolt-on ahdinta ei minulta löydy...

Pakopaineiden purkautuminen tekee kuvaamasi äänen, muttei kyllä kuormittomasta tilasta ja viive on luokkaa silmänräpäys. Peesaisin noita fiksumpia tolla ilmavuodolla.

Pistähän ahtomittari viritettyyn autoon. Auttaa moneen pulmaan...

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 9.8.2005 18:02

mulla oli sama juttu vw golf4 gti urbossa ja ihmettelin kun se rupes eräänä iltana kun ajelin niin pitään samaa ääntä(melkein samaa kun videossa AIVAN VAKIO) mutta asiaan...

vika löyty yhdestä by passin letkuista joka oli kovettunut ja murtunut rikki..eikun uusi tilalle ja nyt ei enään läähätä.=)



ai mutta se olikin RIISSELI! SORI!!en huomannut lukea niin tarkasti
Viimeksi muokannut miko j, 9.8.2005 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 9.8.2005 18:33

Eipä taida diisselissä bypassia olla

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 12.8.2005 15:21

Kiitos tdiFriikki antoisasta puh keskustelusta!

Joo ei se ahdin oo aiemmin huokaillu ja kyllä se huokailee viimeisiään. Päivä päivältä pahemmin. Auto seisoo nyt niin kauan, kun teen päätöksen uuden ahtimen ostosta tai maahantuoja+myyjä tekee oman ratkaisunsa.

Friikki pitää sen ahtimen käsillä tai oikeammin autossa ... gt22 kiinnostaa kovasti =)

syöttöjä lisää, syöttöjä lisää, syöttöjä lisää, syöttöjä lisää =)

Freakki ja valonviejä?!?!?!
Kestääkö se gt22 enemmän painetta kuin gt20?(omassa vakio n.0,9-1,0 ja softalla paine max 1,1, eli sata-kakssataa grammaa)
Muuta eroa en ole vieläkään 150hp ja syncron väliltä fyysisesti nähnyt/lukenut kuin, eri ahdin ja 150hp versiossa coolerin putket muotoiltua alumiinia (syncrossa kumia). Autojen ollessa vierekkäin konepellit avattuina, ei niissä ole silmämääräisiä eroja...ai niin se laatikko, mutta se ei kuulukaan moottoriin. Olenko täysin hakoteillä? (omasta saatiin kuitenkin pelkällä softalla se 165hv/354Nm ja 150hv:n vääntöä en muista, joten loogiselta tuntuis)

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 14.8.2005 19:49

Yleensä nuo VNT:t ovat optimissaan 1,5kilon paikkeilla, mutta eivät tykkää ylilyönneistä. Tämän takia alemmat "maksimipaineet" turvallisempia. Kone kyllä kestää. Lisäilmalla ei tule yhtään lisävoimaa mikäli ilmaylimäärä olemassa jo. Ilman lisääminen mahdollistaa taas lisäruuan ilman turhaa savutusta, ja sitä kautta voiman lisääntymisen. Friikki tietää noista yhtäläisyyksista paremmin (suuttimet).

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 15.8.2005 19:26

Pistinkin friikille just sähöpotsia... ei se mun mielestäni suuremmilla paineilla ole koskaan puhkunut, mutta jäi vaan mietityttämää tuo kaasujen lämpötila... tää on nyt vaan ajatus, mutta: ei kai sillä läpötilalla pitäis mitään tekemistä olla tämän tapauksen kanssa, kun se "porsi" ahtopuolelta, eli sieltä "jääkaapin" puolelta!?!?!

Tiedätkö VALONVIEJÄ miten nuo ns, viriahtimet, esim gt25 sarja, gt28 sarja yms. istuu portterin pakosarjaan,vai onko ne kaikki niitä "Könttä" ahtimia...?!?!?!

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 16.8.2005 9:19

Täytyy myös muistaa, että GT22 imusiipi on isompi, joten samassa ahtopaineessa tuottaa enemmän ilmaa. Ahtopaine ei yksistään ratkaise. Optimia haettaessa ahtopaine tärkeä.

Käsittääkseni tuohon sopii ainoastaan tuo 150hv portterin ahdin suoraan. GT28-sarja on bensamalleihin (en ole ainakaan kuullut GT28VNT:stä). GT22, 23 ja 25 ovat kaikki kooltaan sopivia. GT23 isoin. Nämä ovat kaikki "irrallisia" ahtimia (ei kiinteetä pakosarjaa.)

Onhan mulla tossa yksi GT32VNT vapaana... :):):)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 16.8.2005 9:38

Kyllä Syncrossakin pitäisi olla vain P357 tai P442 kärjillä olevat suuttimet eli samat kuin 90hp neloskoneessa. Viitoskoneen 11mm pumpulla niistä varmaan sen 165hp saa ihan kivasti. Isommat suuttimet olisi poikaa jos isomman ahtimen vaihtaa. Mieluummin kuin lähteä vielä ruiskutusaikaa pidentämään noilla pienillä suuttimilla.


T4:n GT22V on isoin vnt-ahdin, joka suoraan sopii vakion tilalle.
Pakosarjan laippa on mallia T25, eli siihen menee kyllä kuulalaakeriahtimet T25, T28 ja T28RS. T25 saattaisi olla käyttökelpoinen, ellei ihan sellaisenaan, niin ainakin pienemmällä pakopesällä. Mutta tulee muutettuna melko kalliiksi, reilusti yli tonnin.
Sekin huono puoli noissa on että joutuu aina kuuntelemaan sen 15 sekuntia sitä ahtimen pyörimistä sammutuksen jälkeen ja myöhästyy kaikista tapaamisista. :D:D

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 19.8.2005 17:18

perskules kun en muistanut ottaa talteen sitä suutinmallia mikä tohon pornortteriin menis nyt sen uuden ahtimen myötä, eli friikki ja valonviejä, vieläkö viitsitte auttaa toistaiseksi turbotonta miestä mäessä...

suuttimen malli ja saatavuus (mistä järkevimmin) ja hinta?

olishan se kiva jos vielä sen 10-20hv sais ja ehkä n 50Nm vääntöä lisää, niin antais talven tulla vaan...

penkitänhän minä sen sitten heti ja perästä savuaa ja kuuluu...

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 19.8.2005 23:40

502-suuttimet. Riittivät omassa 215hv. Toki kulutus kasvoi aika rajusti, mutta syynä ehkä puristusten lasku, ylikiree nokka, väärät avautumispaineet. Paljon on tullut opittua sittemmin...

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 26.8.2005 11:41

Kiitos erityisesti "tdifriikille" ja "valonviejälle" ja tietysti ht-tunen herra H:lle. Uusi Garrett Gt 22 V on paikoillaan ja käy kukkuu kuten pitääkin!

Mielenkiintoisen ilmiön entiseen pienempään ahtimeen verrattuna.
Kevyesti kaasua painaessa ahdin "repäisee/nykäisee" tasan 2600rpm kohdalla. Alavääntöön ei ainakaan persedynon mukaan ole tullut muutosta, eli se on tallessa. Parasta on, kun koneessa on viitosvaihteella 2600rpm on nopeusmittarissa 105kmh. (Näyttötaulun mukaan 104-105km paikasta riippuen, jos niihin nyt ylipäänsä voi luottaa). Kone alkaa heti vetää miehekkäästi ja ohitukset ovat ripeitä ilman pykältämistä ja vaikken tällä softalla ajaakaan "lämälattiassa", on kiva tietää että vetoa löytyy tarvittaessa aina sinne 185kmh asti...
Rekkojen/vaunujen takaa lähdetään kuitenkin "nelosella"...

Suutinkärjet (powerpl.502) toivottavasti ehdin vaihtaa ennen lumien tuloa tai heti sen jälkeen, jonka jälkeen auto penkkiin ja katsotaan mikä on lopputulos.

Joka tapauksessa vielä kerran kiitos kaikille, jotka tarjosivat apuaan!

MODERAATTOREILLE TIEDOKSI (topikin voipi puolestani lukita)

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 21.6.2007 1:15

Onko lurjuksella vielä vakio kytkin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa