Rixaa: Kiitän. Kyllähän tuo hyvin töihin viel kuljettaa, mut katto pitäs vaihtaa ja moottori kaipais pientä käsittelyä.
Sami-: Joo ei siinä näin pitänyt käydä. Joo vkloppu oli raskas pohjien ja maaluun osalta.. sunnuntai iltana piti konttaamalla suihkussa käydä ku ei jalat kantanu enää. On tainnu paikallinen rengasmyyjä rollia vanteista :) ja itekki olit kysellyt samanlaisia. Perjantaina pitäs sarja tulla.. näkis miten mahtuu kaarien sisään.
Rallakka: Kyllähä tuo räkki auto tos pihalla lojuu.. syyhyttäs kyllä alkaa tekemään. Katsotaan miten käy :)
Ja jospa jatkasin pikasesti tota tarinaa tosta autosta..
Just aikataulua ite selailin ni huomasin että 5. päivä tätä kuukautta on auto otettu talliin sisälle ja pesty ja alettu ihmettelee kohtaloa. Eli mistään ikuisuus projektista ei ole kyse.
Ja sen jälkeen on vielä tehty talliin ilmanvaihto kuntoon maalausta varten ja paineilma verkko viritelty.
Tossaki hiki irtos.. Hiltillä 30mm terällä 30cm paksuun betoniseen kivijalkaan 30cm halkaisialtaan oleva reikä. Tahtoo kädet täristä vielä seuraavana päivänäkin tollasen jälkeen.
Vaikka huomattavasti kovempi homma oli koko kulku aukko tehä seinään.. mut sitä en halua es muistella :)
Imurina toimii siis vanha ravintolan keittiön keskus imuri ja siitä on sitte viety reijitetty hormi lattian alle. Katon rajasta puhaltaa lämminilmakojeen kautta korvausilmaa. Kyllähän tuolla katkua oli maalatessa, mut aika äkkiä haihtu kuitenki.
Elikkäs tallissa ku aloin miettiä ni loppuunsa tulin siihen tulokseen, että luukkujen sisäpinnatkin vois siistiä. Joten kohtahan auto oli purettuna..
Luukut, listat, lasit, nippelit, piuhat, nappelit ym.. lähes kaikki sisältäkin paitsi koelauta poikkeen ni pääsee asiallisesti käsiksi pintoihin mitä on tarkoitus laitella.
Sit armoton hiekkapuhallus, massan pois harjaaminen, hiominen, ja hieman hitsattavaa. Luja kori tässä kyllä vielä on. Takasisälokarin alaosa 5cm matkalta hitsattava.. siinä suurimmat. Ruosteenalkua kyllä löyty mut 15 vuotta tietä nähny pirssi ni eikai tuo ny ihme ole. Mut kyllä tästä parhaan mukaan ruosteet otettu pois. Turhia reikiä siloteltiin myös. Muut ihan sähköliimalla, mutta kattoon kaksikomponentillä peltilätkä kiinni.. ei vejä mutkalle ihan niin pahasti ku lämpö :)
Helmat otin piikkisialla/puhaltamalla kokonaan pellille ni pitäs olla pitkäikäsemmät ku siellähän sitä tahtoo massan alla ruoste vaania. Eihän tuolta pahempaa löytyny etes.. vasemman etuosaan oli, joskus näköjään paikka ihan asiallisesti laitettu.
Ja sitte kaaret. Ensin ajattelin että otan vähän siivua pois ja avartelen, jos tulee vannetta alle laiteltua vähän ahtaammassa muodossa. Tein kuitenkin tälläisen ratkaisun.. eli siivutin sen sispuolella olevan peltiosan n.10mm väleisiin viiltoihin aivan lähes reunaan asti. sitä nätisti, mut rohkeesti vaa pelti lipareet vasaralla taittaen. Sit levitin vielä vähä muotoa uusiks sellaseksi sirppimallisemmaksi ihan vaan nuijimalla pakottamalla sopivia vasaroita käyttäen. Siis en mitenkää paljoa vaan pikkasen vaan. Kuvissa näkyy sisäpuolen naputtelut ja ulkokuvissa onkin sitte jo pohjat lähes tehtynä. Vaihe kuvia ei oikee tullukaa näköjään otettua. Sisäpuolelle kaariin laitoin huolella liimat/massat taiton jälkeen. Ja ennen muokkaamista kannattaa muistaa ottaa ruosteet/massat/koriliimat/maalit pois ni tulee pitkäikäsemmät ja taittuu nätimmin toi peltireuna.
Sit ku kaikki turha oli saatu pois aloin veistää uutta pintaa. Hiekkapuhalletut kohdat hioin vielä epäkeskolla/rätillä tasasemmas ja karhentelin ennen kittaus kaikki. Sit kittiä pintaan ja höyläämään. Kuvia ei vaiheista oikeen ole.. ei ollut aikaa kuvata :). Sit ku kaikki pinnat alko olla suorat ni epoxi väriä ja hionta väriä pintaan.
Ja näin helposti se tässä tekstissä kävi :). Se joka näitä tekee/on joskus tehnyt tietää että aikaa menee.
Eli pohjamaali höylättiin ja hiottiin sit lopus vielä 500 ja sit puhdistus/teippaus ja rasvat/pölyt poikkeen. Mustabase päälle ja sit Tumpin ideaa noudattaen kuparia pintaan. Ja lopuksi tuskien ja tietenkin pienien vastoinkäymisten kautta lakka pintaan. Omasta mielestäni pinta on hyvä ja väritys ainakin erikoinen :).
Tumpille vielä erikois kiitos viimeviikonlopun talkoista.. Ei ois tullu tästä valmista tällä aikataululla, jos ei ois tullut avuksi luukkujen osalta. Ja maalipinnan ruiskutuksessa pätevä jätkä!
Siinäpäs vielä kuvia viimeyöltä :)
Elikkäs kasaamista.. pikku nippeleiden siistimistä yms. Vanteet pitäs tulla perjantaina. Alustasta ei oikeestaan tietookaan. Nii.. vetarit ja downpipen haitari pitäs vaihtaa myös. Ja tuulilasi. Mut eikös viikko ole pitkä aika :)
Viikko olis aika Bugruniin.. tavote ois keretä siellä käymään.
Täs työn lomassa kerkee täällä netissäkin lorvimaan.. mut iltasin ei tartte miettiä mitä tekis....
edit: oikolukua en ole tehnyt enkä ainakaa ny kerkeä tekemään. eli virheet mahdollisia, mutta kyllä tuo ny pitäs suunnilleen luettavissa olevaa suomea/savoa olla :)