Passat 1.8t (AEB) jakopäänhihnan vaihtaminen/vaihdattaminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

Passat 1.8t (AEB) jakopäänhihnan vaihtaminen/vaihdattaminen

ViestiKirjoittaja weke » 15.8.2005 9:20

joku on varmaan vaihtanut itse, onko paha homma ja tarviiko mitään erikoistyökaluja?

Paljonko kyseisestä operaatiosta on veloitettu merkkikorjaamolla tai muualla.. eli kannattaako ruveta itse tekemään ollenkaan??

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 16.8.2005 8:13

Hommaan tarvitaan lukitustyökaluja apulaitehihnan ja itse jakoremmin pyörille. Kiristimen säätöön on olemassa kanssa VAG -työkalunsa. Momenttiavain on kanssa värkki, jota ei kaikilta kotoa löydy. Työ maksaa korjaamolla helposti reilut 300 € ja osat 200 €. Merkkikorjaamolisä on 200 €. Alueellisia eroja on hinnoissa puoleen ja toiseen. Dieselissä laskua tulee helposti 2000 €, jos hihna katkeaa ajossa -> moottorivaurio. Tuosta bensavekottimesta en ole ihan varma.

Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla, kuten apulaitehihna, kun kone on levällään.

Eli vika on siis moottorisuunnittelussa, koska operaatio on noin työläs ja kallis. Vaihtoväli vielä on keskinkertainen, mutta se tuntuu tulevan liian usein, jos ajaa vähänkin enemmän. Katteet on siirretty myynnistä huoltojen puolelle.

Oma mielipiteeni on, että jos et varmasti tiedä mitä olet tekemässä, on viisaampi viedä auto johonkin osaavaan korjaamoon ja maksaa reilut 300 € työstä, vaikka se sattuukin. Voi tulla lopulta halvemmaksi. Itse vaihtaisin omaan autoon, jos siitä ei olisi tehty noin hankalaa: moottorin kannattimia pitää irroittaa ja konetta nostaa jne...

towu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 30.5.2004 21:08

ViestiKirjoittaja towu » 16.8.2005 13:48

1.9 PWD, kone AVB. Longlifehuolto jakohihnan ja vesipumpun vaihdolla maksoi Treen Laakkosella 780,-. SAPETTAA vieläkin tuo hinta niin että seuraavaksi etsin halvemman paikan tai teen itse.

Commo
-
Viestit: 221
Liittynyt: 27.7.2003 18:23

ViestiKirjoittaja Commo » 17.8.2005 5:50

Paljonkos osien osuus tuossa AVB rempassa?

towu
-
Viestit: 11
Liittynyt: 30.5.2004 21:08

ViestiKirjoittaja towu » 18.8.2005 9:32

AVB:ssa osien osuus oli 370,75 eur ja longlifeöljy 73,6 eur.

Muutama poiminto tuosta summasta:
Vesipumppu 46,4 eur.
Nokkahihna 61,4 eur.
Kiristinrulla 48,4 eur.
Kiristin 98,8 eur.
Kääntörulla 49,0 eur.

skeidat99
-
Viestit: 7
Liittynyt: 20.8.2005 22:53

ViestiKirjoittaja skeidat99 » 20.8.2005 23:03

AEB koneen nokkaremmin vaihdossa moottoria ei tarvi liikuttaa mihinkään. Sen sijaan etupäätä (sitä missä syyläri on kiinni) pitää vähän purkaa ja siirtää tilapäisesti eteenpäin, jotta kädet sopii väliin. Esim. syyläriä ei tarvi sen takia tyhjentää, mutta toisaalta kun vesipumppu on kuitenkin ehkä järkevää vaihtaa samassa yhteydessä niin se nyt on se ja sama..
Jos em. operaation oot joskus tehny niin eihän sen hihnan vaihto sitten mikään kumma homma enää oo. Muussa tapauksessa saat kyllä varata muutaman illan aikaa..
Netistä löytyy kyllä ihan kuvallisia ohjeita kun jengi on itse tehny.

^WatcheR^
-
Viestit: 176
Liittynyt: 20.9.2004 15:16

ViestiKirjoittaja ^WatcheR^ » 24.5.2008 9:54

Juurikin keskiviikkopäivänä vaihoin jakopään AEB mottiin ja samalla vesipumpun ja termostaatin ku oli paskana.
Eilen tosin jouduin purkamaan auton uusiks koska kiristäjän alle tuleva 'aluslevy' pitää olla 6mm paksu ja uuden kiristäjän mukana tulleessa oli 3mm paksu.
tarkottaen siis sitä että kiristäjä on lähempänä moottoria kun aiemmin ja vääntää siis jakohihnaa mutkalle ja kun kiristäjässä on vielä ura johon hihna tulee niin syö siis hihnaa kapeammaks koko ajan jos tulee väärä aluslevy.

ennenkun itse alkaa vaihtamaan niin kannattaa olla varma onko "vanhalainen" vai "uudenlainen jakopää omassa autossa.
mulla oli uus mutta joissakinhan voi olla vielä sitä vanhempaa jonka ois pitäny ainakin poistua kokonaan käytöstä vikojen ja audin tehtaan määräyksen mukaan!

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 24.5.2008 10:02

Onko kenelläkään tietoa eroaako vapari-1.8 20V:n jakopääremppa tuon turbomallin vastaavasta?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 24.5.2008 11:41

ei eroo... sama hommelo siinäkin =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa