Jälkiasennus xenonit,jälleen.. ;)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

Jälkiasennus xenonit,jälleen.. ;)

ViestiKirjoittaja Johny » 25.5.2005 0:08

Hommasin otsikon mukaisen sarjan Audiini, valoihin olen tyytyväinen paitsi että kun laittaa pitkät päälle niin lyhyet valot(xenonit) sammuu jolloin valoteho on puolet pienempi kuin lyhyillä...
Audissahan valovivua saa käännettyä kahteen suuntaa..SUPRISE...nii kun kääntää itseensä päin ja pitää pohjassa nii sillo palaa kummatkin valot ja taas kun kääntää pois päin itsestään nii lyhyet sammuu..ei viittis ajaa ja pitää sitä vivuakaan pohjassa eikä kiinnosta alkaa mitään hyppyjohtoja tekemään umpion sisällä...Eli kysymys kuuluu miten iso homma olis vaihtaa valovivun johot toisinpäin...? Vai olisko jotain muuta järkevää ratkaisua...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.5.2005 0:14

Eikös useimmiten lähivalot kuulukin sammua kun pitkät laittaa päälle? Muutenhan ei erota kaukaa mitään jos lähellä on valoa...

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 25.5.2005 0:30

hyvä kysymys muuten.. kun itelläkin oli se käsitys että lyhet ei pala silloin mutta viimeksi kun säätelin valoja niin muistaakseni havaitsin molempien palavan pitkien ollessa päällä..?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.5.2005 8:49

Nelivalosysteemeissä molemmat palavat yleensä yhtä aikaa. Ilmeisesti tuon saa toteutettua jollain kytkennällä. Tosin vaikka se valoteho tuntuukin himmenevän niin kyllä pelkillä pitkillä näkee huomattavasti kauemmas kuin lyhyillä. Jos ei näe niin jossain on vikaa, älä anna sen kirkkaan laikun siinä edessä hämätä.

Se, että pitkät syttyvät viiksestä vedettäessa johtuu kaukovalovilkusta, pitkäthän syttyvät tuolloin vaikka lähivalotkin olisivat pois päältä. Parkit riittävät ainakin kakkosgolfissa.

Edit: Niin ne xenonit ei välttämättä tykkää hyvää jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta.
Viimeksi muokannut SS, 25.5.2005 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.5.2005 9:19

Esim. mk3 Golfiin kun ostaa tuninkivalot (nelivalot), tulee mukana sellainen "silta" jolla saadaan palamaan lyhyet ja pitkät samaan aikaan.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 25.5.2005 9:19

Ota kahden diodin läpi releelle ohjaus (lyhyiltä ja pitkiltä) ja siitä virtaa xenoniballasteille.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 25.5.2005 10:54

Ainakin passat:ssa lyhyet (xenon) jää palamaan pitkien kanssa.

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 25.5.2005 16:00

Edit: Niin ne xenonit ei välttämättä tykkää hyvää jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta.

^ juuri tuon asian takia minä haluan ne palaamaan yhtäaikaa...Kyllä se "valokenttä" jää aikas lailla onnettomax ilman lyhyitä! Saiskohan niihin mitää kytkentäkaaviota ett sais sen valokytkimen kytkettyä toisinpäin? Olisko tohon mahdollista saada semmosta siltaa?

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 25.5.2005 16:02

vr6: eli minkälainen kytkentä siihen tulis?

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 25.5.2005 17:41

Ota töpseli irti umpiosta ja mittaa mihin johtoihin tulee 12V kun on lyhyet päällä ja mihin silloin kun on pitkät päällä.
Ota kaksi "tavallista" diodia, esim 1N4007 ja liitä niiden viivapuolen langat yhteen. Vapaaksi jäävät langat juotetaan pistokkeen suojakumin sisällä niihin liittimiin joissa oli sähköä kun vaihtelit lyhyitä ja pitkiä. Älä kytke parkin johtoon.

Diodien yhdessä olevasta liitännästä voit vetää piuhan suojakumin läpi releen 85-liittimelle ja 86 kytketään maihin.
Nyt pitäisi releen naksahtaa päälle kun lyhyet tai pitkät palavat.
Loput varmaankin on selvää, eli liitin 30 sulakkeen kautta akulle ja 87 xenonien ballasteille.

Kuva

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 25.5.2005 23:40

Kiitos kuvasta, tosta pääsin aika hyvin jutun juoneen...Ei viittis ruveta tekeen välttämättä mitään tollasta sillä noi xenonit pitää vaihtaa sit aina katsastukseen...Eli meneekö se homma sit reisille?
Jos ton idean mukaan toteuttas niin ainoat mitä pitäs hommata on pari diodia,piuhaa ja normi rele(kö)..

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 26.5.2005 9:30

Ei tuo lisäys haittaa mitään vaikka vaihdat sinne tavalliset H4-umpiot. Kaikki toimii aivan normaalisti. Lisäys tehdään johtosarjan puolelle. Xenonien ballastithan kytketään releen perästä omilla pistokkeillaan jotka jätetään ilmaan tavallisten umpioiden kanssa.
Pärjäät juuri noilla tarvikkeilla (+sulake 30A).
Jos sen xenonmokkulan piuhat (+ja-) tulee umpion sisältä, niin ne on syytä poistaa sieltä ja kytkeä suoraan ulkopuolella, eli mustat maihin ja punaiset releen lähtöön.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 26.5.2005 11:32

AA_NELKKU, mistä ostit omat valosi? Tilasin www.xenonautovalot.fi kautta 8.5 ja luvattiin toimitusajaksi 7-10 päivää. Tänään kun tiedustelin valosetin tilannetta sain vastaukset, että ne tuli ja meni jo. Eipä vaivauduttu asiasta ilmoittamaan vaikka tilaus oli sisällä, maksu etukäteen olisi kyllä kelvannut mutta jotain tälläistä vähän pelkäsinkin.
Taas olisi varaus seuraavaan erään mutta ostan valot sieltä, mistä ne sovitusti saa.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 26.5.2005 11:44

www.xenoncarlights.com

Tuolta saa myös xenoneita ja hinta ei ole paha.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 26.5.2005 12:38

Markus_K, linkkihän vie samalle sivulle kuin tuo minun kirjoittama.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 26.5.2005 13:24

:) hupsista...

en tarkastanut tota linkkiä. katoin että siinä lukee www.xenonvalot.fi joka on eri liike...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 26.5.2005 16:22

Jos AAnelkussa vaihtaa H4 umpion esimuudempaan H7/H7 umpioon niin ajovalojen syöttöjohdon kytkentä muutos paikka löytyy Viiksen liittimestä. Eli yks johto vaihtaa sieläpaikkaa. Ja HID eli xenonvalosarjoja löytyy myös www.decatec.com.

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 26.5.2005 16:26

showman, en hommannut valojani tuon osoitteen kautta vaikkakin soitin sinne ja kyselin...Noissa mun valoissa on omat paikat noille sytyttimille yms., kun taas toi xenonlights jannun sarjassa tulee mukaan kaksipuoli teippi ja siinä kaikki...

Viel vr6:lle; kun noi diodit on onnistuneesti saatu tinattua tonne liittimeeen nii diodien päistä veetään piuha ton releen plussaan ja releen miinus maihin...sit ne releen koskettimet kytketään akun plussasta sulakkeelle 30A ja siitä eteenpäin mulle jäi viel kysymysmerkki..eli xenonin ballastille, onko ne ne piuhat jotka menee siihe sytyttimeen (muistaakseni ruskea ja keltainen)..?

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 26.5.2005 18:16

Luulisin että keltainen on plussa ja ruskea maa, mutta mittaa vielä. Jos ne on näin päin, niin ruskeat maihin vaan ja keltaiset releen lähtöön, eli 87:lle. Ballastin maa-liittimeltä on noin nolla ohmia sen metallikoteloon ja se toinen liitin on tietenkin +12V.

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 27.5.2005 0:23

Onx sen sulakkeen koko tosiaankin muute 30A?? Siihe tarvitaan sit hemmetin paksut johdot..ainakin 3mm2!!! vai onx sen koko mahdollisesti 3A, sillä mulle kehuttiin ett noi xenonit vie viel vähemmän virtaa kuin noi vakiovalot...

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 27.5.2005 2:10

Sytytyshetkellä virrantarve on suuri, mutta normaalitilassa syövät vähemmän kuin normaalit halogeenit.

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 27.5.2005 11:18

Pitääköhän tuo toteuttaa kahella releellä (1kpl/puoli) sillä jos nuo oikeesti tarvii sen 30A yksi valo!! Ja jos molemmat valot aatteli kytkeä sen saman releen perään nii se virran määrä onkin jo 60A joka taas on enemmän jo kuin monilla poppiksissa.. ;)

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 27.5.2005 13:24

Laita vaan 30A sulake. Käynnistyessä menee sen verran virtaa, ettei pienempi riitä. 1,5 neliön kaapeli riittää hyvin. Ei se kahta relettä tarte. Tietenkin jos haluat varmistaa, ettei molemmat puolet pimene yhtäaikaa vian sattuessa niin laita sitten.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 27.5.2005 14:53

Jos noilla releillä sen teet, niin mulla ainakin välkähtää ksenonit, kun vaihdan pitkille, virta kulkee niiden kautta liian hitaasti. Tuo ominaisuus tullaan kyllä pian korjaamaan.

Noilla diodeilla ksenonit ei välttämättä syty, kun ne taas hukkaa virtaa n. 0.8 volttia.

Itsellä ei ksenonit syttynyt edes ajovalokytkimen ollessa 0-asennossa, kun silloin ajovalot toimii vakiosti alennetulla jännitteellä

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 27.5.2005 16:37

Mites semmonen korjataan? Aattelin vaan etten ryhdy vielä kolvailemaan ennenkuin olen täysin varma tästä...Onko siihe jotain muuta ideaa sulla Ville R?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 27.5.2005 16:52

Ei, mutta voithan sä kokeilla tuota diodihommelia. Duunissa sähkäri väitti tietävänsä ratkaisun tohon ongelmaan, me kokeillaan sitä joku päivä

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 27.5.2005 21:07

Se on melkein sama mitä ne diodit hukkaa, kun siinä on RELE. Eikä siinä mitenkään vuorotellen ne kaksi relettä räpsyttele. Jos releiden luotettavuus on huonoa niin laitetaan kaksi relettä rinnakkain, oma molemmille xenonballasteille. Sulakkeissa sama homma.

Jos ette tällä kytkennällä saa pelaamaan niin laittakaa halogeenit takasin. Konkka ei ole normaalisti tarpeen, mutta jos tuntuu siltä että valoja vaihdettaessa tulee pimeä hetki niin sen saa pois sopivalla pikku konkalla.

Johtojen väritkin näkyy alemmasta kuvasta, ei tarte edes mitata mihin diodit tulee.


Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut vr6, 27.5.2005 22:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 27.5.2005 21:53

Joo, tuo kaavio selkeytti...Kytken noi viikonlopun aikana, viimeistään ens viikolla...

Johny
-
Viestit: 99
Liittynyt: 19.2.2004 10:55

ViestiKirjoittaja Johny » 28.5.2005 17:55

Mä oon tän päivän viel miettiny noita kytkentöjä nii tuli vaan mieleen ett eix se onnistuis sillei ett sitä relettä ohjattas vaan sillä pitkien signaalilla eli pitkän valon piuhasta releen kelalle ja releen koskettimelta lähivalole(xenonille)? Mikä merkitys noilla diodeilla tossa on? Kyl mä sen tiiän ett ne estää virran kulun toiseen suuntaan mut mikä niitten tehtävä tuossa on?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 29.10.2005 20:44

Ylös, ettei huku stickystä

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 5.1.2006 13:46

Vielä jäi asiasta epäselväksi tuo mitä muutoksia sinne viikseen pitää tehdä A4:ssä jotta xenonit palavat yhtäaikaa pitkien kanssa? Itselläni kun on vaihdettu vm. 95 vakiot H4 umpiot -98 S4 xenoneihin...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.1.2006 15:23

Eli Aanelosissa on ratti akselilla valmius erillisumpio kytkennälle. Mitään diodeja tai releitä EI TARVITA kun tehdään niinkuin Audi insinööri on sen suunnitellut. Olen tehnyt useamman FaceLift installaation.
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa.

Posa
-
Viestit: 173
Liittynyt: 7.1.2004 2:10

ViestiKirjoittaja Posa » 5.1.2006 18:24

^Eikös se ollut niinpäin, että H4 on harvinaisempi kuin H7- umpiot? H4 umpiolliset valot on aivan saatanasta, mutta Sumarilliset umpiot(H7), ovat jo huomattavasti paremmat, ja mielestäni paljon yleisemmät.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.1.2006 18:31

Itse väittäisin että Suomeen myydyissä ainakin 95% on H4 umpioilla. Siis vm.98 ja siitä vanhemmat. Kolmois umpioita olen itse nähnyt (pannut merkille) suomessa ehkä viisi kertaa, joista kaksi oli Italian tuontimalleja.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.1.2006 20:05

Tuohon ensimmäiseen viestiin ihan vaan kysymyksenä, että onko ne pitkät valot releytetty? Meinaan, eikö kannattaisi yrittää parantaa niitä surkeita pitkiä, eikä viritellä xenoneita palamaan yhdessä pitkien kaa?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.1.2006 16:53

Ehdottomasti jos on xenonit niin ne pitää palaa pitkien kaa. Vaikka olis 100wattiset polttimot ja paksut kaapelit ja releet pitkillä, niin silti Xenon ajovalo valaisee älyttömästi enemmän lähivalon kuvio alueella.

Posa
-
Viestit: 173
Liittynyt: 7.1.2004 2:10

ViestiKirjoittaja Posa » 6.1.2006 17:49

Jad: Itse en ole asiaa juuri seurannut, mutta tuolla Audifoorumin puolella oli pienimuotoinen gallup asiasta, jossa tosi monella oli H7 umpiot(kuten minullakin ennen xenon swappia)

Edit: porukka on tehnyt kyllä suuren virheen jos ovat tilanneet sumuvalottomat umpiot(H4), koska valotehossa on aivan älytön ero. Siis jos tavoittelee parempia valoja autoonsa, kannattaa ensimmäiseksi hommata sumarilliset umpiot.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.1.2006 23:05

Ehdottomasti jos on xenonit niin ne pitää palaa pitkien kaa. Vaikka olis 100wattiset polttimot ja paksut kaapelit ja releet pitkillä, niin silti Xenon ajovalo valaisee älyttömästi enemmän lähivalon kuvio alueella.


Ja huonontaa näin näkyvyyttä kauas... Mielestäni pitkät päällä tulisi nähdä nimenomaan mahdollisimman kauas hyvin. Nyt kun silmällä on kirkas läntti siinä auton edessä, niin kauas näkeminen on entistä vaikeampaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.1.2006 12:10

Itselläni on Xenonvalot (vm.99 A4). Ja ajovalo valaisee tarvittavan erinomaisesti. Jos poistan lähivalot ja ajan pelkillä pitkillä niin ekalla 100metrillä jää tien reunat ja oja valaisematta. Ei auta nähdä hirveä 200metrin päästä, kun toinen tulee
kylkeen:)
Olen päivittänyt pitkät polttimoilla, kaapeleilla ja releillä. Ja näen kauemmaksikin hyvin kun laitan pitkät päälle.
Ja uudessa A4 (kts. uusi TM) xenon lähivalo on tehokkaampi kuin vastaavan halogenpitkä.
Olen myös ajanut T5 transporterilla jossa on Xenonlähivalo, Xenonkaukovalo ja Xenonlisäkauko. KYLLÄ NÄKEE. Valoa riittää noin kilometrin päähän :)

pasik
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.12.2003 16:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja pasik » 7.1.2006 13:07

Itsellänikin on Golfissa xenonit ja palavat pitkien kanssa samaan aikaan. Nyt on tullut mietityksi, josko päivittäisi vielä pitkille xenonit. Mitenköhän moiset toimisivat?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.1.2006 13:29

Tyytyväisiä ovat olleet joille pitkiin on laitettu. Eli ihan normaalisti toimivat ja valoa riittää.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 7.1.2006 21:06

Laitoin Audiin, oliko se nyt viime talvena, myös pitkile Hellan xenonit. Muoviumpion "lasi" ei ilmeisesti poista riittävästi uv-valoa ja tulee silmät kipeeks. Pois piti ottaa. Ihan kuin olis hitsannu ilman koppaa. Mutta kyllä metsä loisti.

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 7.1.2006 21:23

Tuohon ideaan pitkien parantamisesta; niin jännitteet on mitattu polttimoiden kannoilta ja nostamiseen erillisillä releillä ja johdotuksilla ei ole tarvetta. Noilla ko umpioden pitkillä tulee sinnällään hyvin toimeen verrattuna vakio H4 umpioon ja perheen toisen samanikäisen kolmois poltin umpioon nähden, mutta kokeillessani pimeällä kaukovalo vilkkua, jolloin lyhyet ja pitkät palavat yhtäaikaa, näkyvyys on parempi. Myös kauas, kuten muutkin xenoneilla ajavat ovatkin jo kommenteineet ;)

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 7.1.2006 22:31

Laitoin Audiin, oliko se nyt viime talvena, myös pitkile Hellan xenonit. Muoviumpion "lasi" ei ilmeisesti poista riittävästi uv-valoa ja tulee silmät kipeeks. Pois piti ottaa. Ihan kuin olis hitsannu ilman koppaa. Mutta kyllä metsä loisti.


Just joo...

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 8.1.2006 10:38

Ai ei Showmies usko?? No laita irtopoltin ballastin piuhaan ja tuijota sitä sitten, katotaan meneekö näkö vai pitääkö juottaa metanolia. Jos sulla on Passatissa vaikka bi-xenonit niin niissä on lasilinssi joka poistaa ultravioletit.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 8.1.2006 13:37

Eli tästä päätellen jos laittaa xenon polttimon "muovilasiseen" umpioon ei ole UV-suojaa ja silmät menee paskaksi?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.1.2006 13:59

Eihän normaali umpio edes tahdo kestää UV-säteilyä, eikö sitä ole suodatettu xenonien polttimoissa lainkaan pois? Normaaleissa halogeenipolttimoissahan on yleensä UV-suodatus.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 8.1.2006 17:47

Xenoneissa valokaari tuottaa paljon enemmän uv:tä kuin halogeenien lanka. Kokeilkaa joku muovi-ikkunaumpioon, vai onko mulla vaan heikommat silmät??

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.1.2006 18:02

Varmasti tuottaa, mutta tarkoitinkin sitä että osa UV:stä varmasti suodatetaan pois jo polttimon lasissa. Muutenhan umpioiden heijastimet ja muovit tummuisivat melko nopeasti.

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 8.1.2006 18:26

Ai ei Showmies usko?? No laita irtopoltin ballastin piuhaan ja tuijota sitä sitten, katotaan meneekö näkö vai pitääkö juottaa metanolia. Jos sulla on Passatissa vaikka bi-xenonit niin niissä on lasilinssi joka poistaa ultravioletit.

Eihän tuossa ollut kyse suoraan umpioihin tuijottelusta, vaan ajaessa sieltä maastosta heijastuneesta UV-säteilystä. Näin ainakin luulin, sillä eihän umpioihin tuijottelussa ole mitään järkeä...

Ko. linkissä mainostaavat vielläpä, ettei UV-säteilyä ole ollenkaan. Jos sitä olisi niin paljon, että silmiin koskee, niin kaikki jälkiasennus xenonin olisivat tuhonneet muoviset umpiot alta aikayksikön.

http://www.kareliatuontipalvelu.com/xenon.html

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 8.1.2006 18:53

Mitenkäs tuon kanssa nyt sitten on kun omassa nuo xenonit on nimenomaan muovi "laseilla" ja muistan myös joskus alan lehdistä lukeneeni että juuri sen takia esim. volvoon ei xenoneilla saa lasinpesureita pyyhkimillä, koska xenon umpiot ovat muovia eikä lasia kuten normaalit...

HPL
-
Viestit: 145
Liittynyt: 29.7.2003 12:38

ViestiKirjoittaja HPL » 8.1.2006 22:22

Jaa, kyllä mulla on Touranissa muovia nuo umpiot.
Eikä nuo vielä ole kyllä päänsärkyä aiheuttanut, kuin kanssa autoilioille kirkaudellaan :)

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 8.1.2006 23:14

Kuvan umpiossa on lasinen mollukka jota myös linssiksi kutsutaan. Sillä voi olla vaikutuksia läpi menevään valoon. On noita tosin ilman linssejäkin nähty joissain vaikka Volvoissa. Keskemmällä on halogeenipitkä, jonka tilalle voi tarjota xenonilamppua.

Kuva

Kuva

The outer bulb is made of special quartz that blocks out most of the ultraviolet light range, especially the more dangerous short and medium wavelengths.

http://www.proxenon.com/resource_details.php?id=12

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.1.2006 8:24

Itse olen laittanut kymmeniin autoihin pitkiin xenonit ja muutamiin lisäpitkiin. Eikä kukaan ole ainakaan huonoa palautetta antanut??

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 9.1.2006 10:26

Niin kuin vr6 kirjoitti, niin polttimoiden lasi on kvartsilasia joka suodattaa suurimman osan UV-säteilystä pois, erityisesti vaarallisimmat UVA- ja UVB-säteet. Samaa kvartsilasia käytetään myös perinteisissä halogeenipolttimoissa samalla tekstillä lisättynä. Näistä löytyy juttua johtavien poltinvalmistajien kotisivuilta.
100% UV-suodatusta ei löydy kuin huoltoasemien aurinkolaseista ja niissäkin vain mainostarrassa.
Nyt tarvitaan käytännön kokemuksia. Onko teillä, joilla on pitkään ollut jälkiasennus xenonit ongelmia umpioiden kellastumisen suhteen?
Edelleenkin väitän vastaan, jos silmät kipeytyvät xenonvaloja käyttäessä on ongelma henkilökohtainen eikä maastosta/tieltä heijastuva UV-säteily.

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 9.1.2006 10:54

Tottakai käytän lyhyitä valoja xenonipolttimolla, joissa on lasilinssi perässä. Audissa ja Sharanissa on lisäksi Hellan lisäpitkäxenonit, eikä ole mitään ongelmia. Onnea vaan kaikille umpioiden ja silmien kestävyyden kanssa. Nimimerkillä: hakataan valkoisia keppejä yhteen kun tavataan!

Suosittelen vaihtamaan tavalliset xenonit bi-sellaisiin, menee tavan linssin paikalle.

Kuva

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.1.2006 10:57

Onko kukaan asentanut menestyksekkäästi Xenoneita A4:seen pitkiin. Vm.02 ja uudenpiin.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 17.2.2006 15:59

"Eli Aanelosissa on ratti akselilla valmius erillisumpio kytkennälle. Mitään diodeja tai releitä EI TARVITA kun tehdään niinkuin Audi insinööri on sen suunnitellut. Olen tehnyt useamman FaceLift installaation.
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa."

onko tuossa liittimessä tosiaan vain 1 paikka mihin sen (keltaisen) johdon voi sitten tökätä? Pitäisi tehdä tuo operaatio huomenna (http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528 ja autosähköhommat aivan hukassa, lisävalotkin asennutin Laakkosilla :)....)

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 17.2.2006 21:53

Se diodien ja releiden etu ilmenee joka vuosi, kun on mentävä vakioumpioilla leimalle. Ei tarte sitä rattiakselin ympäristöä purkaa ja kasata ennen ja jälkeen katsastuksen. Umpioiden vaihto riittää.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 17.2.2006 22:56

Joo mutta minulla tilanne käsittääkseni eri koska noiden pitäisi olla täysin lailliset. Audin S4 orkkisxenonit jotka olleet ennen minua S4:ssa ja A4:ssa eikä mitään laitonta mielestäni tuossa nyt ole, vm97 auto ja manuaalikorkeudensäätö, pesurit ja d2s linssixenonumpiot ja Osramin polttimot. Huomenna pitää tehdä asennus ja valokytkinliitännän muutos..

-edit- Kylläpä oli helppo juttu loppujen lopuksi. Muutama minuutti menee operaatioon:

http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528

(postaus joka Lähetetty: Kes Hel 22, 2006 04:22)

Tietty jos katastukseen vääntelee eri umpiot on tuo diodihommeli parempi.

f8bxfx
-
Viestit: 4
Liittynyt: 3.11.2010 21:53

ViestiKirjoittaja f8bxfx » 10.11.2010 18:47

oisko mitään apuva sanoa ku yritin viisten takaanta vaihtaa lähivalon piuhan vapaisiin muihin paikkoihin mutta ei tuottanut tulosta mikä eteen?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 10.11.2010 20:39

yleismittari.

f8bxfx
-
Viestit: 4
Liittynyt: 3.11.2010 21:53

ViestiKirjoittaja f8bxfx » 12.11.2010 9:55

nytten selvisi ja valot toimiikii

vw corrado
-
Viestit: 8
Liittynyt: 12.11.2013 0:32

ViestiKirjoittaja vw corrado » 22.9.2014 16:13

Pistetäänkö tohon 87 napaan lyhyen-vai pitkän ballastin plussa? Mulla on siis xenonit lyhyissä ja pitkissä valoissa!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa