Jälkiasennus xenonit,jälleen.. ;)
Valvoja: ffp jäsenet
Jälkiasennus xenonit,jälleen.. ;)
Hommasin otsikon mukaisen sarjan Audiini, valoihin olen tyytyväinen paitsi että kun laittaa pitkät päälle niin lyhyet valot(xenonit) sammuu jolloin valoteho on puolet pienempi kuin lyhyillä...
Audissahan valovivua saa käännettyä kahteen suuntaa..SUPRISE...nii kun kääntää itseensä päin ja pitää pohjassa nii sillo palaa kummatkin valot ja taas kun kääntää pois päin itsestään nii lyhyet sammuu..ei viittis ajaa ja pitää sitä vivuakaan pohjassa eikä kiinnosta alkaa mitään hyppyjohtoja tekemään umpion sisällä...Eli kysymys kuuluu miten iso homma olis vaihtaa valovivun johot toisinpäin...? Vai olisko jotain muuta järkevää ratkaisua...?
Audissahan valovivua saa käännettyä kahteen suuntaa..SUPRISE...nii kun kääntää itseensä päin ja pitää pohjassa nii sillo palaa kummatkin valot ja taas kun kääntää pois päin itsestään nii lyhyet sammuu..ei viittis ajaa ja pitää sitä vivuakaan pohjassa eikä kiinnosta alkaa mitään hyppyjohtoja tekemään umpion sisällä...Eli kysymys kuuluu miten iso homma olis vaihtaa valovivun johot toisinpäin...? Vai olisko jotain muuta järkevää ratkaisua...?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nelivalosysteemeissä molemmat palavat yleensä yhtä aikaa. Ilmeisesti tuon saa toteutettua jollain kytkennällä. Tosin vaikka se valoteho tuntuukin himmenevän niin kyllä pelkillä pitkillä näkee huomattavasti kauemmas kuin lyhyillä. Jos ei näe niin jossain on vikaa, älä anna sen kirkkaan laikun siinä edessä hämätä.
Se, että pitkät syttyvät viiksestä vedettäessa johtuu kaukovalovilkusta, pitkäthän syttyvät tuolloin vaikka lähivalotkin olisivat pois päältä. Parkit riittävät ainakin kakkosgolfissa.
Edit: Niin ne xenonit ei välttämättä tykkää hyvää jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta.
Se, että pitkät syttyvät viiksestä vedettäessa johtuu kaukovalovilkusta, pitkäthän syttyvät tuolloin vaikka lähivalotkin olisivat pois päältä. Parkit riittävät ainakin kakkosgolfissa.
Edit: Niin ne xenonit ei välttämättä tykkää hyvää jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta.
Viimeksi muokannut SS, 25.5.2005 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edit: Niin ne xenonit ei välttämättä tykkää hyvää jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta.
^ juuri tuon asian takia minä haluan ne palaamaan yhtäaikaa...Kyllä se "valokenttä" jää aikas lailla onnettomax ilman lyhyitä! Saiskohan niihin mitää kytkentäkaaviota ett sais sen valokytkimen kytkettyä toisinpäin? Olisko tohon mahdollista saada semmosta siltaa?
^ juuri tuon asian takia minä haluan ne palaamaan yhtäaikaa...Kyllä se "valokenttä" jää aikas lailla onnettomax ilman lyhyitä! Saiskohan niihin mitää kytkentäkaaviota ett sais sen valokytkimen kytkettyä toisinpäin? Olisko tohon mahdollista saada semmosta siltaa?
Ota töpseli irti umpiosta ja mittaa mihin johtoihin tulee 12V kun on lyhyet päällä ja mihin silloin kun on pitkät päällä.
Ota kaksi "tavallista" diodia, esim 1N4007 ja liitä niiden viivapuolen langat yhteen. Vapaaksi jäävät langat juotetaan pistokkeen suojakumin sisällä niihin liittimiin joissa oli sähköä kun vaihtelit lyhyitä ja pitkiä. Älä kytke parkin johtoon.
Diodien yhdessä olevasta liitännästä voit vetää piuhan suojakumin läpi releen 85-liittimelle ja 86 kytketään maihin.
Nyt pitäisi releen naksahtaa päälle kun lyhyet tai pitkät palavat.
Loput varmaankin on selvää, eli liitin 30 sulakkeen kautta akulle ja 87 xenonien ballasteille.

Ota kaksi "tavallista" diodia, esim 1N4007 ja liitä niiden viivapuolen langat yhteen. Vapaaksi jäävät langat juotetaan pistokkeen suojakumin sisällä niihin liittimiin joissa oli sähköä kun vaihtelit lyhyitä ja pitkiä. Älä kytke parkin johtoon.
Diodien yhdessä olevasta liitännästä voit vetää piuhan suojakumin läpi releen 85-liittimelle ja 86 kytketään maihin.
Nyt pitäisi releen naksahtaa päälle kun lyhyet tai pitkät palavat.
Loput varmaankin on selvää, eli liitin 30 sulakkeen kautta akulle ja 87 xenonien ballasteille.

Kiitos kuvasta, tosta pääsin aika hyvin jutun juoneen...Ei viittis ruveta tekeen välttämättä mitään tollasta sillä noi xenonit pitää vaihtaa sit aina katsastukseen...Eli meneekö se homma sit reisille?
Jos ton idean mukaan toteuttas niin ainoat mitä pitäs hommata on pari diodia,piuhaa ja normi rele(kö)..
Jos ton idean mukaan toteuttas niin ainoat mitä pitäs hommata on pari diodia,piuhaa ja normi rele(kö)..
Ei tuo lisäys haittaa mitään vaikka vaihdat sinne tavalliset H4-umpiot. Kaikki toimii aivan normaalisti. Lisäys tehdään johtosarjan puolelle. Xenonien ballastithan kytketään releen perästä omilla pistokkeillaan jotka jätetään ilmaan tavallisten umpioiden kanssa.
Pärjäät juuri noilla tarvikkeilla (+sulake 30A).
Jos sen xenonmokkulan piuhat (+ja-) tulee umpion sisältä, niin ne on syytä poistaa sieltä ja kytkeä suoraan ulkopuolella, eli mustat maihin ja punaiset releen lähtöön.
Pärjäät juuri noilla tarvikkeilla (+sulake 30A).
Jos sen xenonmokkulan piuhat (+ja-) tulee umpion sisältä, niin ne on syytä poistaa sieltä ja kytkeä suoraan ulkopuolella, eli mustat maihin ja punaiset releen lähtöön.
AA_NELKKU, mistä ostit omat valosi? Tilasin www.xenonautovalot.fi kautta 8.5 ja luvattiin toimitusajaksi 7-10 päivää. Tänään kun tiedustelin valosetin tilannetta sain vastaukset, että ne tuli ja meni jo. Eipä vaivauduttu asiasta ilmoittamaan vaikka tilaus oli sisällä, maksu etukäteen olisi kyllä kelvannut mutta jotain tälläistä vähän pelkäsinkin.
Taas olisi varaus seuraavaan erään mutta ostan valot sieltä, mistä ne sovitusti saa.
Taas olisi varaus seuraavaan erään mutta ostan valot sieltä, mistä ne sovitusti saa.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
:) hupsista...
en tarkastanut tota linkkiä. katoin että siinä lukee www.xenonvalot.fi joka on eri liike...
en tarkastanut tota linkkiä. katoin että siinä lukee www.xenonvalot.fi joka on eri liike...
Jos AAnelkussa vaihtaa H4 umpion esimuudempaan H7/H7 umpioon niin ajovalojen syöttöjohdon kytkentä muutos paikka löytyy Viiksen liittimestä. Eli yks johto vaihtaa sieläpaikkaa. Ja HID eli xenonvalosarjoja löytyy myös www.decatec.com.
showman, en hommannut valojani tuon osoitteen kautta vaikkakin soitin sinne ja kyselin...Noissa mun valoissa on omat paikat noille sytyttimille yms., kun taas toi xenonlights jannun sarjassa tulee mukaan kaksipuoli teippi ja siinä kaikki...
Viel vr6:lle; kun noi diodit on onnistuneesti saatu tinattua tonne liittimeeen nii diodien päistä veetään piuha ton releen plussaan ja releen miinus maihin...sit ne releen koskettimet kytketään akun plussasta sulakkeelle 30A ja siitä eteenpäin mulle jäi viel kysymysmerkki..eli xenonin ballastille, onko ne ne piuhat jotka menee siihe sytyttimeen (muistaakseni ruskea ja keltainen)..?
Viel vr6:lle; kun noi diodit on onnistuneesti saatu tinattua tonne liittimeeen nii diodien päistä veetään piuha ton releen plussaan ja releen miinus maihin...sit ne releen koskettimet kytketään akun plussasta sulakkeelle 30A ja siitä eteenpäin mulle jäi viel kysymysmerkki..eli xenonin ballastille, onko ne ne piuhat jotka menee siihe sytyttimeen (muistaakseni ruskea ja keltainen)..?
Jos noilla releillä sen teet, niin mulla ainakin välkähtää ksenonit, kun vaihdan pitkille, virta kulkee niiden kautta liian hitaasti. Tuo ominaisuus tullaan kyllä pian korjaamaan.
Noilla diodeilla ksenonit ei välttämättä syty, kun ne taas hukkaa virtaa n. 0.8 volttia.
Itsellä ei ksenonit syttynyt edes ajovalokytkimen ollessa 0-asennossa, kun silloin ajovalot toimii vakiosti alennetulla jännitteellä
Noilla diodeilla ksenonit ei välttämättä syty, kun ne taas hukkaa virtaa n. 0.8 volttia.
Itsellä ei ksenonit syttynyt edes ajovalokytkimen ollessa 0-asennossa, kun silloin ajovalot toimii vakiosti alennetulla jännitteellä
Se on melkein sama mitä ne diodit hukkaa, kun siinä on RELE. Eikä siinä mitenkään vuorotellen ne kaksi relettä räpsyttele. Jos releiden luotettavuus on huonoa niin laitetaan kaksi relettä rinnakkain, oma molemmille xenonballasteille. Sulakkeissa sama homma.
Jos ette tällä kytkennällä saa pelaamaan niin laittakaa halogeenit takasin. Konkka ei ole normaalisti tarpeen, mutta jos tuntuu siltä että valoja vaihdettaessa tulee pimeä hetki niin sen saa pois sopivalla pikku konkalla.
Johtojen väritkin näkyy alemmasta kuvasta, ei tarte edes mitata mihin diodit tulee.

Jos ette tällä kytkennällä saa pelaamaan niin laittakaa halogeenit takasin. Konkka ei ole normaalisti tarpeen, mutta jos tuntuu siltä että valoja vaihdettaessa tulee pimeä hetki niin sen saa pois sopivalla pikku konkalla.
Johtojen väritkin näkyy alemmasta kuvasta, ei tarte edes mitata mihin diodit tulee.


Viimeksi muokannut vr6, 27.5.2005 22:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mä oon tän päivän viel miettiny noita kytkentöjä nii tuli vaan mieleen ett eix se onnistuis sillei ett sitä relettä ohjattas vaan sillä pitkien signaalilla eli pitkän valon piuhasta releen kelalle ja releen koskettimelta lähivalole(xenonille)? Mikä merkitys noilla diodeilla tossa on? Kyl mä sen tiiän ett ne estää virran kulun toiseen suuntaan mut mikä niitten tehtävä tuossa on?
Eli Aanelosissa on ratti akselilla valmius erillisumpio kytkennälle. Mitään diodeja tai releitä EI TARVITA kun tehdään niinkuin Audi insinööri on sen suunnitellut. Olen tehnyt useamman FaceLift installaation.
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa.
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa.
Jad: Itse en ole asiaa juuri seurannut, mutta tuolla Audifoorumin puolella oli pienimuotoinen gallup asiasta, jossa tosi monella oli H7 umpiot(kuten minullakin ennen xenon swappia)
Edit: porukka on tehnyt kyllä suuren virheen jos ovat tilanneet sumuvalottomat umpiot(H4), koska valotehossa on aivan älytön ero. Siis jos tavoittelee parempia valoja autoonsa, kannattaa ensimmäiseksi hommata sumarilliset umpiot.
Edit: porukka on tehnyt kyllä suuren virheen jos ovat tilanneet sumuvalottomat umpiot(H4), koska valotehossa on aivan älytön ero. Siis jos tavoittelee parempia valoja autoonsa, kannattaa ensimmäiseksi hommata sumarilliset umpiot.
Ehdottomasti jos on xenonit niin ne pitää palaa pitkien kaa. Vaikka olis 100wattiset polttimot ja paksut kaapelit ja releet pitkillä, niin silti Xenon ajovalo valaisee älyttömästi enemmän lähivalon kuvio alueella.
Ja huonontaa näin näkyvyyttä kauas... Mielestäni pitkät päällä tulisi nähdä nimenomaan mahdollisimman kauas hyvin. Nyt kun silmällä on kirkas läntti siinä auton edessä, niin kauas näkeminen on entistä vaikeampaa.
Itselläni on Xenonvalot (vm.99 A4). Ja ajovalo valaisee tarvittavan erinomaisesti. Jos poistan lähivalot ja ajan pelkillä pitkillä niin ekalla 100metrillä jää tien reunat ja oja valaisematta. Ei auta nähdä hirveä 200metrin päästä, kun toinen tulee
kylkeen:)
Olen päivittänyt pitkät polttimoilla, kaapeleilla ja releillä. Ja näen kauemmaksikin hyvin kun laitan pitkät päälle.
Ja uudessa A4 (kts. uusi TM) xenon lähivalo on tehokkaampi kuin vastaavan halogenpitkä.
Olen myös ajanut T5 transporterilla jossa on Xenonlähivalo, Xenonkaukovalo ja Xenonlisäkauko. KYLLÄ NÄKEE. Valoa riittää noin kilometrin päähän :)
kylkeen:)
Olen päivittänyt pitkät polttimoilla, kaapeleilla ja releillä. Ja näen kauemmaksikin hyvin kun laitan pitkät päälle.
Ja uudessa A4 (kts. uusi TM) xenon lähivalo on tehokkaampi kuin vastaavan halogenpitkä.
Olen myös ajanut T5 transporterilla jossa on Xenonlähivalo, Xenonkaukovalo ja Xenonlisäkauko. KYLLÄ NÄKEE. Valoa riittää noin kilometrin päähän :)
Tuohon ideaan pitkien parantamisesta; niin jännitteet on mitattu polttimoiden kannoilta ja nostamiseen erillisillä releillä ja johdotuksilla ei ole tarvetta. Noilla ko umpioden pitkillä tulee sinnällään hyvin toimeen verrattuna vakio H4 umpioon ja perheen toisen samanikäisen kolmois poltin umpioon nähden, mutta kokeillessani pimeällä kaukovalo vilkkua, jolloin lyhyet ja pitkät palavat yhtäaikaa, näkyvyys on parempi. Myös kauas, kuten muutkin xenoneilla ajavat ovatkin jo kommenteineet ;)
Ai ei Showmies usko?? No laita irtopoltin ballastin piuhaan ja tuijota sitä sitten, katotaan meneekö näkö vai pitääkö juottaa metanolia. Jos sulla on Passatissa vaikka bi-xenonit niin niissä on lasilinssi joka poistaa ultravioletit.
Eihän tuossa ollut kyse suoraan umpioihin tuijottelusta, vaan ajaessa sieltä maastosta heijastuneesta UV-säteilystä. Näin ainakin luulin, sillä eihän umpioihin tuijottelussa ole mitään järkeä...
Ko. linkissä mainostaavat vielläpä, ettei UV-säteilyä ole ollenkaan. Jos sitä olisi niin paljon, että silmiin koskee, niin kaikki jälkiasennus xenonin olisivat tuhonneet muoviset umpiot alta aikayksikön.
http://www.kareliatuontipalvelu.com/xenon.html
Kuvan umpiossa on lasinen mollukka jota myös linssiksi kutsutaan. Sillä voi olla vaikutuksia läpi menevään valoon. On noita tosin ilman linssejäkin nähty joissain vaikka Volvoissa. Keskemmällä on halogeenipitkä, jonka tilalle voi tarjota xenonilamppua.
The outer bulb is made of special quartz that blocks out most of the ultraviolet light range, especially the more dangerous short and medium wavelengths.
http://www.proxenon.com/resource_details.php?id=12


The outer bulb is made of special quartz that blocks out most of the ultraviolet light range, especially the more dangerous short and medium wavelengths.
http://www.proxenon.com/resource_details.php?id=12
Niin kuin vr6 kirjoitti, niin polttimoiden lasi on kvartsilasia joka suodattaa suurimman osan UV-säteilystä pois, erityisesti vaarallisimmat UVA- ja UVB-säteet. Samaa kvartsilasia käytetään myös perinteisissä halogeenipolttimoissa samalla tekstillä lisättynä. Näistä löytyy juttua johtavien poltinvalmistajien kotisivuilta.
100% UV-suodatusta ei löydy kuin huoltoasemien aurinkolaseista ja niissäkin vain mainostarrassa.
Nyt tarvitaan käytännön kokemuksia. Onko teillä, joilla on pitkään ollut jälkiasennus xenonit ongelmia umpioiden kellastumisen suhteen?
Edelleenkin väitän vastaan, jos silmät kipeytyvät xenonvaloja käyttäessä on ongelma henkilökohtainen eikä maastosta/tieltä heijastuva UV-säteily.
100% UV-suodatusta ei löydy kuin huoltoasemien aurinkolaseista ja niissäkin vain mainostarrassa.
Nyt tarvitaan käytännön kokemuksia. Onko teillä, joilla on pitkään ollut jälkiasennus xenonit ongelmia umpioiden kellastumisen suhteen?
Edelleenkin väitän vastaan, jos silmät kipeytyvät xenonvaloja käyttäessä on ongelma henkilökohtainen eikä maastosta/tieltä heijastuva UV-säteily.
Tottakai käytän lyhyitä valoja xenonipolttimolla, joissa on lasilinssi perässä. Audissa ja Sharanissa on lisäksi Hellan lisäpitkäxenonit, eikä ole mitään ongelmia. Onnea vaan kaikille umpioiden ja silmien kestävyyden kanssa. Nimimerkillä: hakataan valkoisia keppejä yhteen kun tavataan!
Suosittelen vaihtamaan tavalliset xenonit bi-sellaisiin, menee tavan linssin paikalle.

Suosittelen vaihtamaan tavalliset xenonit bi-sellaisiin, menee tavan linssin paikalle.

"Eli Aanelosissa on ratti akselilla valmius erillisumpio kytkennälle. Mitään diodeja tai releitä EI TARVITA kun tehdään niinkuin Audi insinööri on sen suunnitellut. Olen tehnyt useamman FaceLift installaation.
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa."
onko tuossa liittimessä tosiaan vain 1 paikka mihin sen (keltaisen) johdon voi sitten tökätä? Pitäisi tehdä tuo operaatio huomenna (http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528 ja autosähköhommat aivan hukassa, lisävalotkin asennutin Laakkosilla :)....)
EN muista viikseltä lähtevien johtojen värejä ja napoja (mittaamalla menee aikaa alle minuutti). Eli johto joka lähtee viikseltä lähivalolle (muistaakseni keltainen) vaihtaa paikkaa viiksen liittimessä siihen vapaaseen liittimeen, jossa lähivalo ei sammu pitkien kanssa.
Vanhempiin A4:siin on ollut optiona kolme osainen umpio (harvinainen), jossa ajo-, pitkä- ja sumuvalo. Tästä syystä tämä optio on olemassa."
onko tuossa liittimessä tosiaan vain 1 paikka mihin sen (keltaisen) johdon voi sitten tökätä? Pitäisi tehdä tuo operaatio huomenna (http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528 ja autosähköhommat aivan hukassa, lisävalotkin asennutin Laakkosilla :)....)
Joo mutta minulla tilanne käsittääkseni eri koska noiden pitäisi olla täysin lailliset. Audin S4 orkkisxenonit jotka olleet ennen minua S4:ssa ja A4:ssa eikä mitään laitonta mielestäni tuossa nyt ole, vm97 auto ja manuaalikorkeudensäätö, pesurit ja d2s linssixenonumpiot ja Osramin polttimot. Huomenna pitää tehdä asennus ja valokytkinliitännän muutos..
-edit- Kylläpä oli helppo juttu loppujen lopuksi. Muutama minuutti menee operaatioon:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528
(postaus joka Lähetetty: Kes Hel 22, 2006 04:22)
Tietty jos katastukseen vääntelee eri umpiot on tuo diodihommeli parempi.
-edit- Kylläpä oli helppo juttu loppujen lopuksi. Muutama minuutti menee operaatioon:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17528
(postaus joka Lähetetty: Kes Hel 22, 2006 04:22)
Tietty jos katastukseen vääntelee eri umpiot on tuo diodihommeli parempi.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 12.11.2013 0:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa