turbo kuplan katsastus...
Valvoja: ffp jäsenet
turbo kuplan katsastus...
uskaltaako kukaan ilmottautua, joka on nyky sääntöjen aikana saanut akelta kuplaan turbo luvat 60-100hv tai isommille tehoille??? apua tarvittaisiin suunnitelmien muuttumisen takia ja vastaukset voisi laittaa privat viestillä tai suoraan sähköpostiin...
tai vastaaville teholukemille ja ruiskun kera...kiitoksia jo etukäteen!
tai vastaaville teholukemille ja ruiskun kera...kiitoksia jo etukäteen!
25% tilavuutta, +20% tehoa veratailumoottoriin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/779-98.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/779-98.php
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Se tilavuus on korkeintaan 1904cc, 60hv on oikein.
Jatketaan samaa aihetta.
Mitä turboja ehdottaisitte käyttää 1776-1904cc kokoiselle ilmajäähdytetylle? Tiedän myös että on Garretteja, Schwitzereitä tai mitä kaikkea ne on nimitetty, mutta mistä automalleista niitä kannattaa etsiä? Voiko esim. VW/Audi 1,8T:n turboa käyttää? Mitä muita?
Jatketaan samaa aihetta.
Mitä turboja ehdottaisitte käyttää 1776-1904cc kokoiselle ilmajäähdytetylle? Tiedän myös että on Garretteja, Schwitzereitä tai mitä kaikkea ne on nimitetty, mutta mistä automalleista niitä kannattaa etsiä? Voiko esim. VW/Audi 1,8T:n turboa käyttää? Mitä muita?
Nuo garretin t03:set ja kkk k03:set on helppoja pelejä varmaan sovittaa sinne, kattoo vaan semmosen mallin missä ei ole vesijäähdytettyä runkoa ja pulttaa kiinni, niissä on hyvin se hukkaporttikin integroituna yleensä. Lopultahan tuo koko riippuu oikeastaan vain ja ainoastaan siitä paljonko haluaa tehoa, jos semmoset 150hv lukemat riittää niin kai nuo 03:set riittää, sit isompiin tehoihin isompaa, itse jossain vaiheessa turbomyllyä harkitessani pohdin tuollaista audin s2/s4:sen KKK K26 aahinta ja sille kaveriksi erillistä hukkaporttia, niitäkin kun on halvalla tarjolla aina välillä isompien tieltä pois. Tosimieshän tietenkin pulttaa holsetin HX50:sen taakse ja ison alusiiven vaan päälle kun ei konepelti mahdu enää paikoilleen :).
Sopivia turboja kannattaa metästää tosiaan nuista bensaturboista, rs turbo ekkereistä, vagin bensaturboista, turbo saabeista.. kyllä oikeastaan kaikki nuo perus parin litran ja alle koneissa olleet hyrrät käy tuommoseen jos ei mitää viimesen päälle optimoitua hommaa oo et pitää kauheita tehoja repiä irti. Kuplan koneestahan saa ihan vaparinakin jo niin paljon tehoa irti että alakerta ei sitä kestä, joten en usko että olet mitään järjettömiä lukemia hakemassakaan. Perus ajelu ja essonbaari-käyttöön kelpaa varmaan joku dieselinkin turbo, jostain kohtuu kokoisesta myllystä vaan. Sopivuus ei varmaan ole mikään paras, mutta kuplassa semmoinenkin saattaisi toimia hyvin, etenkin suck thru toteutuksissa budjettiratkaisuna. Pakokaasut ehtivät jäähtyä kuitenkin ennen aahdinta niin paljon että ei sillä ole mitään väliä onko se pakopesä niissä huonompaa ainetta.. ja ei sillä ole mitään merkitystä varmaan lopputuloksen kannalta onko siellä 120 vai 170hv.. kulkee ihan tarpeeksi ja oppia saa varsinkin ekassa koneessa ihan hyvin millä tahansa kokoonpanolla, tekee seuraavan sitten järjen kanssa :) nämä ovat siis omia pohdintojani samoista kysymyksistä..
Sopivia turboja kannattaa metästää tosiaan nuista bensaturboista, rs turbo ekkereistä, vagin bensaturboista, turbo saabeista.. kyllä oikeastaan kaikki nuo perus parin litran ja alle koneissa olleet hyrrät käy tuommoseen jos ei mitää viimesen päälle optimoitua hommaa oo et pitää kauheita tehoja repiä irti. Kuplan koneestahan saa ihan vaparinakin jo niin paljon tehoa irti että alakerta ei sitä kestä, joten en usko että olet mitään järjettömiä lukemia hakemassakaan. Perus ajelu ja essonbaari-käyttöön kelpaa varmaan joku dieselinkin turbo, jostain kohtuu kokoisesta myllystä vaan. Sopivuus ei varmaan ole mikään paras, mutta kuplassa semmoinenkin saattaisi toimia hyvin, etenkin suck thru toteutuksissa budjettiratkaisuna. Pakokaasut ehtivät jäähtyä kuitenkin ennen aahdinta niin paljon että ei sillä ole mitään väliä onko se pakopesä niissä huonompaa ainetta.. ja ei sillä ole mitään merkitystä varmaan lopputuloksen kannalta onko siellä 120 vai 170hv.. kulkee ihan tarpeeksi ja oppia saa varsinkin ekassa koneessa ihan hyvin millä tahansa kokoonpanolla, tekee seuraavan sitten järjen kanssa :) nämä ovat siis omia pohdintojani samoista kysymyksistä..
Ok. Tuosta jo hieman tuli selvennettyä. Ongelma on just ollu se mistä noita ahtimia alkais etsiä kaikki vaan puhu joista Garretteista ym. ;) Se ei meikäläiselle oo sanonu paljoo mistä merkkisistä autoista niitä etsiä... :)
Ruiskut mulla on jo siihen asennettavaksi joten se tullaan yhdistämään ahtimen kanssa jossain vaiheessa.
Ja katu käyttöön on tarkoitus ts. luotettavuuttakin haetaan, mutta kumminkin niin että sillä myös pääseen välillä kiihdyttelemäänkin.
Ruiskut mulla on jo siihen asennettavaksi joten se tullaan yhdistämään ahtimen kanssa jossain vaiheessa.
Ja katu käyttöön on tarkoitus ts. luotettavuuttakin haetaan, mutta kumminkin niin että sillä myös pääseen välillä kiihdyttelemäänkin.
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
t-4 taikka wasser lohko pikkaisen muuteltuna... Olisivat omassa mielessä jos lähtisin tuohon leikkiin... vaihtoehtoja löytyy toki muitakin...
Kannattanee seurata http://www.fvwa.fi taikka http://www.volkkaripalsta.com käytäviä keskusteluja... Ohessa vielä linkki siitä minkälaisen koneen wasserin alakerrasta voipi rakennella...
Kannattanee seurata http://www.fvwa.fi taikka http://www.volkkaripalsta.com käytäviä keskusteluja... Ohessa vielä linkki siitä minkälaisen koneen wasserin alakerrasta voipi rakennella...
Juu, tiedän kyllä Volkkaripalstan ja FVWA:n sivut aika hyvin.... Olen mm. FVWA:n jäsenkin.
Homma on se että Nelkun konetta ei saa mitenkään luvanvaraisena kuplaan. Pienin nelkun kone on 67hv joten se ei edes käy vakiona koneenvaihdossa.......
Ja kyllä niitä jopa vakio 1600cc koneita turboutuksen yhteydessä saadaan yli 150hv ja 402 m:llä 14,4 sekuntia...
Nelkkujen osat on myös huomattavasti kalliimmat ja viriosia vähissä...
Kävin eilen Vaasassa ja näin kyseisen vehkeen. Se ei ole ihan mikään "dailydriver".... 480hv jne...
Homma on se että Nelkun konetta ei saa mitenkään luvanvaraisena kuplaan. Pienin nelkun kone on 67hv joten se ei edes käy vakiona koneenvaihdossa.......
Ja kyllä niitä jopa vakio 1600cc koneita turboutuksen yhteydessä saadaan yli 150hv ja 402 m:llä 14,4 sekuntia...
Nelkkujen osat on myös huomattavasti kalliimmat ja viriosia vähissä...
Kävin eilen Vaasassa ja näin kyseisen vehkeen. Se ei ole ihan mikään "dailydriver".... 480hv jne...
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Mulla olis -69 Kupla joka ei tällä hetkellä ole enää rekisterissä. Saanko siihen heittää vaikka 1.8:n koneen turbolla ja MegaSquirt ruiskulla ja vielä jotenkin kilpiin? Eli onnistuuko samoin tuon 60hv dynolapun kanssa vai sotkeeko uudelleen rekisteröinti koko homman?
Kiinnostas kovasti tehdä ainakin tuo ruisku ja samalla kun pistäs turbon niin olis lisää säädettävää. Tehoja ei varmaan 150hv enempää tarvis löytyä eikä välttämättä sitäkään...
jos vaikka innostuis tuosta ikuisuusprojektista sen verran lisää että sais koneen kiinni ja pohjan ja korin edes samaan talliin...
K03 turbon vois lainata vaikka Golfista ja laittaa siihen vähän isompi...
Kiinnostas kovasti tehdä ainakin tuo ruisku ja samalla kun pistäs turbon niin olis lisää säädettävää. Tehoja ei varmaan 150hv enempää tarvis löytyä eikä välttämättä sitäkään...
jos vaikka innostuis tuosta ikuisuusprojektista sen verran lisää että sais koneen kiinni ja pohjan ja korin edes samaan talliin...
K03 turbon vois lainata vaikka Golfista ja laittaa siihen vähän isompi...
tuolla aiheesta lisää:
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... sc&start=0
voipi vaan olla vaikee todistella miten 1.8 turbokoneesta saadaan vielä ruisku lisäämällä vain 60hv...
kun jo 1.6 on vakiona 50hv...
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... sc&start=0
voipi vaan olla vaikee todistella miten 1.8 turbokoneesta saadaan vielä ruisku lisäämällä vain 60hv...
kun jo 1.6 on vakiona 50hv...
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
kyllä kai ne noita megoja on turbo koneisiin laittanut ja jos ei meillä niin maailmalla ainakin. mikä harrastus projekti se semmonen joka ihan plug 'n' play heti toimii.
mutta tuo uusinta rekisteröinti hirvittää miten sen kanssa. toisaalta sinä päivänä kun tuon saan pukeilta pois ajetaan varmaan sähköllä tai jollain muulla bensaa halvemmalla litkulla...
miten noin käytännössä inssi suhtautuu tuollaisiin 60hv dynoihin? "joo mä rakentelin tämmösen aikani kuluksi, ei noita heppoja enempää tarvii..."
tommosen mega ruiskutsydeemin kanssa vois helposti pistää sit katsastus-, cruisinki- ja rata säätöt vaikka parin kytkimen taakse niinkun volvossa konsanaan... =)
mutta tuo uusinta rekisteröinti hirvittää miten sen kanssa. toisaalta sinä päivänä kun tuon saan pukeilta pois ajetaan varmaan sähköllä tai jollain muulla bensaa halvemmalla litkulla...
miten noin käytännössä inssi suhtautuu tuollaisiin 60hv dynoihin? "joo mä rakentelin tämmösen aikani kuluksi, ei noita heppoja enempää tarvii..."
tommosen mega ruiskutsydeemin kanssa vois helposti pistää sit katsastus-, cruisinki- ja rata säätöt vaikka parin kytkimen taakse niinkun volvossa konsanaan... =)
^ Mutta tuntuu siltä että inssejä useissa paikoissa kiinnostaa mitä kummallisimmat asiat, aivan tavallisia alustan muutoskatsastuksia myöten. Voi vain kuvitella, että tuo teholukema aiheuttaa jo jonkinmoista mutinaa useissa tapauksissa. Vaikka kuinka olisi paperit niinkuin pitää.
Itsellä 1.6 -> 1.8 vesivolkkarin swappikin sai inssi nurisemaan koneesta kuitteja ja alkuperäisen auton rekisteriotetta! Varsinkin kun apulaitteetkin oli vanhasta kaasaria myöten, eli vaan lohko ja kansi periaatteessa vaihdettu. Ja sitten kun ei niitä ollut, niin painoja ei voinut ottaa vastaavasta mallista vaan sitten lähdettiin mittaamaan akselimassoja yms. sählinkiä. Tuli vaan siinä mieleen, että kukaan tuskin koskaan olisi tuota vaihtoa edes huomannut, kun ei vaan olisi mitään asiasta sanonut.
Onneksi on olluyt myös päinvastaisia kokemuksia, mutta tuppa olemaan vähän liian mielivaltaista hommaa, vaikka kaikki lukee laissa.
Itsellä 1.6 -> 1.8 vesivolkkarin swappikin sai inssi nurisemaan koneesta kuitteja ja alkuperäisen auton rekisteriotetta! Varsinkin kun apulaitteetkin oli vanhasta kaasaria myöten, eli vaan lohko ja kansi periaatteessa vaihdettu. Ja sitten kun ei niitä ollut, niin painoja ei voinut ottaa vastaavasta mallista vaan sitten lähdettiin mittaamaan akselimassoja yms. sählinkiä. Tuli vaan siinä mieleen, että kukaan tuskin koskaan olisi tuota vaihtoa edes huomannut, kun ei vaan olisi mitään asiasta sanonut.
Onneksi on olluyt myös päinvastaisia kokemuksia, mutta tuppa olemaan vähän liian mielivaltaista hommaa, vaikka kaikki lukee laissa.
tuossa yksi muutoskatsastettu (ei tarvi erikoislupia) turbo kupla +600hp mutta dyno papereissa lukee mustaakseni 60,0hp pieni pilku virhe vain ;)
http://www.streetturbo.fi/vinkit.htm
http://www.streetturbo.fi/vinkit.htm
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Kyseisessä autossa on suljetun alueen kilpailukäyttöön tarkoitettu ohjelma jolla on mahdollista saada +600 hevosvoiman potentiaali käyttöön.
En usko teoriaasi pilkkuvirheistä kun mitä joskus oli kyseisen auton omistajan kanssa puhetta niin eivät saaneet dynossa renkaita pitämään, eli mitään +600hp tai 60,0hp dynolappuja ei ole olemassa. Jos sulla on uudempaa tietoa aiheesta niin sitten syön sanani.
En usko teoriaasi pilkkuvirheistä kun mitä joskus oli kyseisen auton omistajan kanssa puhetta niin eivät saaneet dynossa renkaita pitämään, eli mitään +600hp tai 60,0hp dynolappuja ei ole olemassa. Jos sulla on uudempaa tietoa aiheesta niin sitten syön sanani.
Kyseisessä autossa on suljetun alueen kilpailukäyttöön tarkoitettu ohjelma ?
no en tiedä asiasta tarkemmin, tuolla volkkaripalstalla oli juttua http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... c&start=15
no en tiedä asiasta tarkemmin, tuolla volkkaripalstalla oli juttua http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... c&start=15
-
- -
- Viestit: 10
- Liittynyt: 30.5.2009 18:01
En oo expertti, mutta...
Voi olla vähän vaikeeta perustella vakuutusyhtiölle, jos katukäyttöön katsastettu 60 hv auto lentää 100 m maantien ulkopuolelle, tai vaikka vaan kolhii toista sellaisin seurauksin, jotka tutkijalautakunnan mukaan ei ole mahdollisia rekisteriotteen mukaisilla tehoilla.
En mä sillä, että kellekään mitään sattuis, kaikkihan autoa ajaa osaa, eikä just mulle mitään koskaan tapahdu - ainakaan mitään pahaa...
En mä sillä, että kellekään mitään sattuis, kaikkihan autoa ajaa osaa, eikä just mulle mitään koskaan tapahdu - ainakaan mitään pahaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa