1.8 T:hen kartiosuodatin & ahtomittari & putkisto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

1.8 T:hen kartiosuodatin & ahtomittari & putkisto

ViestiKirjoittaja tero_v » 27.4.2005 17:12

Eli onko olemassa kartiosuodatinta, joka sopii suoraan sinne omaan koteloon imuputken päähän (3b passat, kone AEB) vai oletteko rakentaneet uuden imuputken, jossa on ilma määrä anturin paikka?

Entä mihin ahtopainemittari on viisainta laittaa?

oon katsellut myös cat back-putkistoa. (edullista) ja vaihto ehtoina on SIMONS tai BSR (koska ovat edullisia)

Kaipaan mielipiteitä SIMONS vai BSR???
Viimeksi muokannut tero_v, 28.4.2005 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

T.V.S
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.11.2004 11:41

ViestiKirjoittaja T.V.S » 27.4.2005 18:33

Mulla ilmamassa mittarin jälkeen 180asteen rosteriputki ja siinä sitten suodatin.Suosittelen että käytät kuivasuodatintta esim(apexi).

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 27.4.2005 21:15

Mulla ilmamassa mittarin jälkeen 180asteen rosteriputki ja siinä sitten suodatin.Suosittelen että käytät kuivasuodatintta esim(apexi).


ootko poistanut sieltä kotelosta jotain, että se mahtuu? vai miten oot sen sumplinut?

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 27.4.2005 22:22

Varmaan poistanut koko pömpelin.

T.V.S
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.11.2004 11:41

ViestiKirjoittaja T.V.S » 27.4.2005 22:41

Kyllä koko boksi poistettu.Valitan ettei ole kuvaa.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 28.4.2005 1:15

Minä myös heitin koko kotelon pois, askartelin pellistä "wanna-be-optiflow" kotelon, tein laipat apex'in ja MAF:n väliin.

Kuva

Mittari saa paineensa jarrutehostajan takaiskuventtiililtä, jossa valmis lähtö.

Kuva

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.4.2005 9:44

Tuo sytytysvahvistin ei sittan ole huvin vuoksi siinä suodatinkotelon kyljessä, vaan suodatinkotelon ilmavirta jäähdyttää sitä. Sen vuoksi vahvistin on kiinni siinä rivotetussa alumiiniklimpissä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 28.4.2005 9:48

Ilmavirran puutetta voi varmaan korvata laittamalla isomman ja paremman ripaprofiilin siihen, tai pulttaamalla tietokoneen prossun tuulettimen vaikka kiinni alkuperäiseen. Pyörittämiseen tarvittavan jännitteenkin saa ihan suoraan siitä johtosarjasta.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 28.4.2005 13:01

Onko Joke laittanut mitään putkea, mistä suodatin saisi kylmääilmaa?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 28.4.2005 13:37

Mielessä kävi laittaa putki, mutta tuo kotelo on kuitenkin "avoin" tuolta lokaripellin puolelta josta olettaisin saavan riittävän viileätä ilmaa. Turbon puolelle askartelin sittemmin tuplapellin ilmaraolla ikäänkuin lisäeristeeksi kun turbo lämmitti aika hyvin tuota koppaa. Koppa pysyy kokolailla viileänä.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 28.4.2005 14:06

Sieltä alapuolelta saisi ainakin passattiin vedettyä putken. Puskurissa on sumareille paikat, niin sieltä varmaan saa vedettyä jonkinlaisen putken suodattimelle.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 28.4.2005 15:10

Lähteekös nuo helyt ilman väkivaltaa pois tuolta kotelosta (en jaksa käydä katsomas)?
Näky noita optiflow pömpeleitä olevan valmiinakin myynnis, mut hinta oli aika korkea suodattimesta ja pellin palasta....

http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=10

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 28.4.2005 15:20

Kaikki purkaantuu nätisti, ilman väkivaltaa. Lämpösuojapelti parilla ruuvilla, sen alla oleva mikä-lie-putki yhdellä ruuvilla, sytkän päätevahvistin on kiinni kumitiivisteellään, imuputki klemmarilla MAF:ssa, MAF parilla ruuvilla kotelon sisällä, itse kotelo taisi olla yhdellä pultilla ja kumituteilla. Triviaali juttu kun vain alkaa touhuamaan :)

Hinnan vuoksi teinkin itse tuon "pömpelin" :D

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 28.4.2005 18:53

Tää nyt on taas tätä eikä tästä tarvi hermostua mutta ihmettelen vaan tuota
ahtomittarin letkuliitosta?Mitä tekoa jarrutehostajan takaiskuventtiilillä on ahtopaineiden kanssa?Vai enkö vaan tajua jotain lukemaani?
Eikö tuo kuuluisi laittaa esim. tuohon imusarjasta tulevaan n.10mm paksuiseen letkuun (n.10cm pitkä jota punainen rengas koskettaa)?
Siinä rinkulan alavasemmalla?
Korjatkaa jos olen väärässä.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 28.4.2005 19:24

eikai sillä paikalla väliä ole jos se vaan toimii niin kuin pitää ja näyttää oikein (vakiossa pitäis olla n. 0,6bar)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.4.2005 19:28

Tää nyt on taas tätä eikä tästä tarvi hermostua mutta ihmettelen vaan tuota
ahtomittarin letkuliitosta?Mitä tekoa jarrutehostajan takaiskuventtiilillä on ahtopaineiden kanssa?Vai enkö vaan tajua jotain lukemaani? Eikö tuo kuuluisi laittaa esim. tuohon imusarjasta tulevaan n.10mm paksuiseen letkuun


Arvaas mistä se jarrutehostajan takaiskuventtiilin letku tulee? Imusarjasta. Sitä en tiedä kummlla puolella tuo nippa on, ennen vai jälkeen venttiilin.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 28.4.2005 19:41

Kylläpä tuo vaan aikalailla tarkalleen näyttää imusarjan ylipainetta/alipainetta tuo minun mittari, eli silloin nipan voisi olettaa olevan imusarjan ja venttiilin välissä, vaikka nippa venttiilin yhteydessä onkin. Laitoin tuohon kun siinä on valmis letkulähtö, niin ei tartte pätkiä letkuja...voi sen laittaa tuohon mainittuun letkuunkin (bensanpaineensäätimen letku?), sama paine näkyy kuitenkin sielläkin...

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 28.4.2005 22:45

kuvasta näkee selvästi että se on ennen venttiiliä...

muut asiat oon saanu nyt näistä jutuista selville, mutta PUTKISTOISTA kaipaan mielipiteitä... ONKO eroja SIMONSsis ja BSR:s

äänissä/tehokkuudessa/laadussa?

Kumpikin valmistetaan kyllä samas tehtaassa Ruotsis...

Onko kellään kokemusta näistä?

Kiitos Neuvoista!!!

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.4.2005 0:36

Minä tyydyin simonssiin sen kokolailla edullisen hinnan vuoksi. Päädyin "vapaammin" virtaavaan malliin 042-H0 jonka pelkäsin kylläkin pitävän kaameaa meteliä, sillä enpä juuri muuta noista ollut kuullut. Yllätys kuitenkin oli kokolailla suuri ja jopa pikkasen petyinkin, kun putki olikin yllättävän hiljainen...pikkasen mureampaa ääntä toivoin. Nyttemmin kun liiat villat ovat ilmeisestikin lentäneet ympäri maita ja mantuja, ääni on kokolailla ok...hiljainen kuitenkin. Eli enpä voi valittaa...toki jos putkistojen "mersulla" haluaa ajaa, niin pulttaa alle rosteria ja maksaa itsensä kipeäksi ;)

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 29.4.2005 8:55

Offtopic.
Onkohan mitään sivua jossa olisi mallikohtaisesti hinnoteltu rosteriputkistoja. enkä nyt tarkoita mitään päätevaimentimia

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.4.2005 17:16

www.martelius.com on ainakin Simonsin ja Supersprintin hinnasto.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 29.4.2005 19:05

Arvaas mistä se jarrutehostajan takaiskuventtiilin letku tulee? Imusarjasta



Ihan jees sitten:)
Mulle vaan tuossa eräänä päivänä neuvottiin tuohon mainitsemaani letkuun laittamaan se.Ei ole siis parempaa tietoa, mutta uskotaan. En tosin ole laittanut enkä välttämättä laitakaan vaikka olishan sellainen jees olemassa.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 29.4.2005 22:48

onpa jännä homma että simonsillakaan ei ole edes oikeata RST:tä/happoa nuo putket vaan jotain ferron paskaa ja silti nuin älyttömät hinnat. tai no älyttömät ja älyttömät maksaahan nuo peltiputket lähes saman.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.4.2005 23:24

valmistettu ferriittisestä ruostumattomasta teräksestä


Tuo lainaus Simonsin tuotekuvauksesta. Mitä tuo seos tarkalleen on ja mitä tuo ferriittinen tarkoittaa? Onkos Ferriititön sitten parempaa?

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 30.4.2005 14:24

ferro on ruostumatonta joka ei sisällä polybleenia(vai mitä vittua olikaan). eli mangeetti ottaa kiinni eikä muutenkaan ole yhtä hyvää kuin rosteri saatikka happoteräs.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 30.4.2005 15:42

Rosteri saatikka happoteräs ei kestä tärinää vaan ratkeaa helposti. Ja pakosarjoissa se normi laatu ei kestä lämpöä.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 30.4.2005 19:34

Rosteri saatikka happoteräs ei kestä tärinää vaan ratkeaa helposti. Ja pakosarjoissa se normi laatu ei kestä lämpöä
jahas.. vai ei kestä lämpöä?? höpö höpö. oletko koskaan polttoleikannu rosteria/happoa ja verrannut sitä mustaan??? kyllähän sitä myydään ihan oikeastakin rosterista valmistettuja putkia/pakosarjoja(ainakin minun mielestä faktaa ei ole). tärinästä sitten en tiedä mutta kylläpä se rosteri yleensä on kestävempää ja kovempaa kuin musta rauta. tietenki siitä saattaa johtua ne ratkeamiset mitä kyllä epäilen. itsellä rosteri tai/ja happoputkesta tehty putkisto ja hyvin on kestänyt lämmöt ja tärinät.

ps. mitään tietämättä tässä väittelen ei herneitä

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 1.5.2005 10:13

No en mäkään tiedä vaikka olenkin täällä terästehtaalla tekemässä noita putkien raaka-aineita :D

Ja niitä on montaa eri laatua ja stanu laatu ei vaan yksin kertaisesti putkistoon sovi. Pitää olla käsitelty ja seostettu laatu lämmönkestoon. Ja happoteräs kestää huomattavasti huonommin tärinää kuin ruostumaton joka taas huonommin kuin musta rauta.
Ja leikatakkin voit happoa ja ruostumatonta tavallisella kaasulla jos haluaa kokeilla ihan turhaa hommaa :D Ei nimittäin tapahdu mitään

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.5.2005 19:10

Hapan käsittääkseni kovettuu tärinästä aivan, kuten esim. kupari.. Ja jossain vaiheessa alkaa murtumia ilmestyä.

Kunnollisella kannakoinnilla saa pidennettyä putkiston ikää jonkin verran.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 6.5.2005 14:56

ja taas paskapuhetta. kyllähän sitä leikkaa aivan normi kosaanilla ja hapella. * ollut töissä sellutehtaalla purkuhommissa (paljon hapon leikkuuta). on vain "vähän" hankalampi polttaa koska minun mielestä kestää paremmin lämpöä. ferrosta en osaa tähän mitään sanoa kun en muista sitä leikanneeni.
mutta se on aivan varma että 1,5mm -2 mm rosteri/happo putki kestää pakoputkena =)
Viimeksi muokannut ilu, 6.5.2005 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 6.5.2005 18:30

No selvähomma :D Tyhjä kiistellä kun olet joskus ollut töissä. Tee vaan kuten lystäät. Kyllä se putkena kestää.

Austeniittisessä ruostumattomassa ,riippuen laadusta on noin 18% kromia ja 10% nikkeliö. Ferriittisessä on noin 11% kromia ja alle 1% nikkeliä.
Ruostumattoman eri laatuja on ainakin 20 erilaista jotka on erilailla seastettu. Ruostumatonta seostamalla tulee myös haponkestävä materiaali. Käyttökohteesta riippuen valitaan myös materiaali. Ja se on varma ettei ruostumaton tai haponkestävä ,siis normi laatu,kestä kulutusta ja mekaanista rasitysta kuten tärinää samalla tavalla kuin normaali teräs. Se on liian kovaa ja hajoaa eli murtuu. Austeniittisen ruostumattoman lämpölaajeneminen on hyvin suuri. NOin 1,5 kertainen verrattuna normaaaliin rakenneteräksiin. Lämmönkesto on hyvä mutta tuo lämpölaajeneminen vaikuttaa siihen käytettävyyteen pakosarjassa. "Metrinen sarja venyy puoltoista metriseksi :D" NO noinhan se ei todellakaan ole. siksi se hymiö :)

Mun puolesta on ihan sama mitä sinne autoos laitat laita vaikka Duplexia joka austeniittis ferriitinen. Sitä laatua mitä putkissa käytetään en muista mutta joku senkin kohta kertoo kyllä. Ferrita käyttää esim tätä laatua: 18/8 teräs (AISI 304, SIS 2333).


Ja ruostumatonta kyllä yleensä leikataan plasmalle eikä asetti-happi yhdistelmällä. Tietenkin tuntityöläinen voi sitäkin yrittää :D

Ja nimenomaan tuota ferriittistä käytetään juuri pakosarjoissa ja putkistoissa vaikka se ei sun mielestä ole niin hyvää kuin rosteri ja happoteräs vaan jotain paskaa ilmeisesti. Ferriittisen hyvä hilseily tekee siitä käytettävyydeltään paremman pakoputkistoissa kuin rossteri tai happo. Sitä on helpompi työstää ja muokata kun se kestääkin sitä muokkausta. Ja lisäksi se on halvempaa kuin rosteri tai happoteräs.

Ja rosteri ja happo jalompana metallina ruostuttaa normaalin raudan pois.
Viimeksi muokannut jsahlman, 7.5.2005 14:26. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 6.5.2005 18:42

kyllä mä niitä olen lasmallakin tuhhuuttanu. mutta kyllä se ihan pilleilläki menee että se sun "tieto" oli kyl ihan vitullaan. ja senhän minä sanoin myös että kovempaa on kuin mustarauta.

edit. ja kyllä esim putkitavarana happo/rst menee tosi joutuin poikki pilleillä ammattilaisen käsissä.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 6.5.2005 18:51

No putkitavara on putkitavaraa. Meneehän se poikka rautasahallakin :)

Mene leikkaamaan levyä niin ikävä tulee.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 6.5.2005 18:58

Ja asiaan palattuna niin miks et laita Ferritan putkea?
Suodattimiahan löytyy ainakin K&n.ltä ja Greeniltä.
Ja ahtopainemittarille on helpoin ottaa paine tuosta polttoaineen paineensäätimeltä.

T.V.S
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.11.2004 11:41

ViestiKirjoittaja T.V.S » 7.5.2005 4:07

Vapausvirtaussuodattimissa käytetyn öljyn tiedetään tuhonneen useita kuumalankatyyppisiä ilmamassamittareita.

kilpijo
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.11.2003 18:07

ViestiKirjoittaja kilpijo » 7.5.2005 8:50

> J Sahlman wrote: Ja ahtopainemittarille on helpoin ottaa paine tuosta polttoaineen paineensäätimeltä.

Missäs tuo sitten sijaitsee?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 7.5.2005 10:08

Eipä näkynyt noissa ylemmissä kuvissa mutta se on niitten muovien alla. Semmoinen noin 40mm messingin värinen mötikkä. Sijaitsee yleensä polttoainetukin päässä. Siihen tulee yksi noin 5mm letku joka säätää polttoaineen painetta ahtopaineen avulla. Letku poikki vaan ja T-haara väliin josta yksi lähtee sinne ahtopainemittarille. Klemmarit olisi tietenkin hyvä laittaa jos vain löytää niin pieniä.

nokian neule
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 8:17

ViestiKirjoittaja nokian neule » 7.5.2005 11:18

"
Austeniittisen ruostumattoman lämpölaajeneminen on hyvin suuri. NOin 1,5 kertainen verrattuna normaaaliin rakenneteräksiin. Lämmönkesto on hyvä mutta tuo lämpölaajeneminen vaikuttaa siihen käytettävyyteen pakosarjassa. Metrinen sarja venyy puoltoista metriseksi"


Jos pyrkimyksenä on kirjoittaa asiaa, ei loppuun kannata, edes vahingossa, liittää tällaisia laskutoimituksia.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 7.5.2005 11:20

Merkkasin bensanpaineen säätimen paikan ja ja sille menevän letkun keltaisilla nuolilla tuonne ylempänä olevaan kuvaan...

kilpijo
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.11.2003 18:07

ViestiKirjoittaja kilpijo » 7.5.2005 13:19

Kiitos, eiköhän tämä tästä ala etenemään...

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 7.5.2005 13:23

Pitää sitä kait ymmärtää hiukan huumoriakin sen takia siellä oli se hymiö.
:) Voi elämän kevät.

Ja yksin kertaisen laskutoimituksen perusteellakin jos se lämpölaajeneminen on puolitoista kertaa enemmän kuin normaali rakenneteräksen niin se silloin myös venyykin ja reilusti. Pakoputkena se venyy eli laajenee useita senttejä. Joka kyllä myös näkyykin. Austeniittisen rosterin lämpölaajenemis kerroin on 16 kun taas ferriittisen se on vaan 10.

Ja olihan se painensäädin siellä kun tarkkaavainen oli :) Tuohon letkun väliin vaan se haara niin siitä saa hyvin mittauksen ahtomittarille.
Viimeksi muokannut jsahlman, 7.5.2005 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 7.5.2005 14:23

eikö se mittari kannata laittaa siihen takaiskuventtiilin valmiiseen paikkaan
niin ei tarvitse letkuja katkoa?

kuten em. kuvassa on se toteutettu. se kumminkin on vettiilin ja imusarjan välissä se lähtö, mutta saahan letkunkin katkaista jos tahtoo...
Viimeksi muokannut tero_v, 7.5.2005 14:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 7.5.2005 14:25

Voihan sen siihenkin laittaa jos on valmis lähtö eikä tarvitse enää mitään sovittimia laitella.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 7.5.2005 14:30

Vapausvirtaussuodattimissa käytetyn öljyn tiedetään tuhonneen useita kuumalankatyyppisiä ilmamassamittareita.


sen takia kannattaakin laittaa kuivasuodatin

doc powerilla apexì 70e

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 7.5.2005 14:59

50mm rst akselin olen poltellu enkä ole todellaakaan mikään ammattilainen että ei se nyt mitään mahdottomuutta ole polttaa.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 7.5.2005 15:37

On niitäö ilmamassamittareita mennyt alkuperäiselläkin suodattimella ettei se niin sanouttua ole että se öljyttävä rikkoo sen mittarin. Öljyttävässä versiossa ei vaan kannata kauheesti sitä öljyä hölvätä siihen suodattimeen.- Eli järkipäässä ja semmoinen kevyt öljysumu vaan. Ja sitten asentaa paikoilleen ja antaa sen rauhassa "kuivua" ja asettua.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 23.5.2005 20:25

nyt on BSR:n putkisto... sopivan matalaa tulee kiihdytykses ja normaali vauhdis on yhtä hiljainen, ku orkkis... ja pienellä vastapaineella. vielä ku sais irti forge, lastu ja kartion niin taas menis jonki aikaa

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.5.2005 23:50

Äänetkö ei koventunu ollenkaan? Kyllä ne sais vähän vakiosta koventua. Mitä muuten porukka on mieltä noista OptiFlow järjestelmistä. Kannattaako ostaa? Vakiofiltterikin eikös riitä ainakin 250HV tehoihin niin miks filtteri on pakko vaihtaa? Onko pelkästään äänet/ulkonäkö kyseessä?

aqualung
-
Viestit: 171
Liittynyt: 23.5.2004 21:25

ViestiKirjoittaja aqualung » 24.5.2005 1:32

Tero_V: Tuliko koko putkisto vain cat-back?
Cat-back näyttää kustantavan n. 400 e, minkä verran saa kärsiä asennuksesta?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 24.5.2005 14:41

joo cat-back on kyseessä... itse asennettu... osat meni heittämällä paikoilleen, ku vaan sai vanhan pois... oli orkkis putki typerästi tehty... yhteläinen edestä asti oli pakko rälläköidä poikki... putken vaihtoon meni n.1h.
Äänetkö ei koventunu ollenkaan? Kyllä ne sais vähän vakiosta koventua.


kyllä äänet muuttu aikalailla, mutta tarkoitin ettei liikaa huuda ja on vielä sopivan rauhallinen ajella. kyllä se varmaan rupeaa huutamaan ku vaimennin vähä nokeentuu/villat...
Onko pelkästään äänet/ulkonäkö kyseessä?
kutakuinkin...

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 24.5.2005 15:07

Tero V: Saitko pelkillä kiristimillä putken niin tiiviksi ettei liitoksista vuoda vai vetäsitkö hitsiliimaa väliin?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 24.5.2005 16:00

yks liitos 4:stä vuotaa vähän. just huomaa suhinan, ku sammuttaa.... pitäis käydä korjaamas asia, ku vaan joku ehtis lainata monttua/nosturia tai sit ku ite jaksan..

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 24.5.2005 22:19

Ok. Mulla vuotaa ne kaikki, täytys yrittää vielä kiristellä.

kilpijo
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.11.2003 18:07

ViestiKirjoittaja kilpijo » 28.5.2005 13:21

Menin sitten säästämään ja ostin motonetin autogaugen. Moottorijarrutuksessa putoaa pakkasen puolelle miinus yhteen asti, parhaimmillaan näyttää 0,55. Lastua ei siis (vielä) ole. Tyhjäkäynnillä noin -0,5. Eikös tämä toimi niin kuin pitääkin???

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 29.5.2005 2:37

Nojoo...noihan sen tulee toimia bensaturbossa, joskin noissa luvuissa pientä eroa vähän itsekullakin, ehkäpä mittarivirheestä johtuen.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

Downpipen teettäminen

ViestiKirjoittaja KariT » 21.6.2005 19:36

Tarkoitus olisi teettää downpipe paikallisella firmalla ja nyt täytyisi tietää laipan mitat, mistä putkisto tulee turboon kiinni. Löytyykö tuota tietoa mistään vai pitääkö putkisto purkaa irti ja mitata?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 22.6.2005 11:08

Meinasitkos vaihtaa kattia? Jos kyllä ja alkup. katti on turbossa kiinni, niin ota vanhalta katilta laipat ja lambdan kierteet. Paljonko muuten kustantaa downpipen teko tarvikkeineen...olisi nimittäin itsellänikin tarkoitus tehdä 3" downpipe katilla.

Sen verran olen katsellut että ainakin http://www.a-alt-avgassystem.fi/ löytyy suhteellisen edukkaita jalometallikennoisia highflow katteja ja mikäli joustopätkän haluaa laittaa, niin biltemassa näytti olevan edullisin mitä tähän saakka olen löytänyt. 3" mutkia ja suoraa putkea saa melkein mistä vaan...tuolla konseptilla tarvikkeet n. 300€ (vrt. BSR 3" downpipe cat combo 710€)

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 22.6.2005 11:52

Laipat saa teettyä helposti kun ostaa alkup. tiivisteet katin molempiin päihin. Niiden mukaan luulisi onnistuvan. Alkuperäinen katti on tarkoitus asentaa auton alle....joskus, ellei sitten vaihda katin paremmin virtaavampaan.

tvk
-
Viestit: 121
Liittynyt: 19.9.2003 10:36

ViestiKirjoittaja tvk » 22.6.2005 12:51

Saako alkuperäisen katin sopimaan mitenkään auton alle, vaikka se ei olekkaan suora.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja KariT » 22.6.2005 14:19

tvk: Eipä ole tullu mieleenkään. Pitää tarkistaa kun pääsee töistä.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 22.6.2005 20:27

hei -_JOKE_-!!! laitoin ahtopaine mittarin niin kuin sä ja tyhjäkäynnillä näyttää 0.8bar ja moottori jarrutuksessa -1, tasa ajossa (kierrokset +3500rpm) on miinuksen puolella.... nousee +0,5 vasta kun kaasu on lattiassa ja kierrokset n.4000rpm... rauhallisessa kiihdytykses nousee vaan 0 , eikö tossa ole nyt jotain häikkää??

mittari on autogauge smoke series....

vai kuuluuko sen bensa turbos olla noi?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 22.6.2005 21:17

Tarkoitit kai tyhjäkäynnillä -0.8bar?!
Ei tuossa mitään häikkää ole, ihan oikein pelaa...tyhjäkäynnillä kuuluukin olla pakkasen puolella, eikä nouse plussalle vaikka kuinka polkee parkissa. Moottorijarrutuksessa luonnollisesti pikkasen enemmän vielä pakkasella kun moottori imee alipainetta ja kierrokset ylempänä. Tasakaasullakin kuuluu vielä olla pakkasen puolella, tyypillisesti ehkä jotain -0.6 - -0.4 ellei konetta kuormiteta, esim. ylämäessä. Vakiona ahdot pitäisi nousta tappiin jo kyllä tuossa 2000 kierroksen jälkeen ja tuolloin paineet pitäisi olla n. 0.6 bar. Joskin noissa autogaugeissa huomattu tuollaista +/- 0.1 heittoa. Mutta noin summana, kyllä sulla toimii ihan ok bensavehkeeksi...diisselit sitten taas pelaa erilailla, kierrosten mukaan pelkästään plussalla, noin karkeasti.

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

Laipan mittoja

ViestiKirjoittaja KariT » 23.6.2005 11:41

Toinen tiiviste löytyi, mikä tulee katin jälkimmäiseen päähän, mutta katin ja turbon välistä tiivistettä ei ole kun Laakkosella (16€/kpl). Ei kehtaisi ostaa tiivistettä tuolla hinnalla.
Mistä voisi saada kiinnityslaipan mitat turbon ja katin välille?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 23.6.2005 14:38

joo kyllä tarkoitin -0,8bar tyhjäkäynnillä ja kyllä ahdot nousi tappiin ku 5 vahteella 1500rpm:stä polkaisin pedaalin pohjaan ja tarkasti katsoen maksimi on 0,55bar... tuo autogauge smoke on vaan niin pimeä päivällä ettei tarkasti näe... oudoksuin tuota käytöstä, ku oli kokemusta vaan TDi vehkeistä ja niissähän lukemat liikkuu 0 ja max. ahtojen välillä...

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 23.6.2005 16:15

johtunee puristuspaineista tuo ero tiisselin ja pensan ahtojen välillä

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 23.6.2005 21:09

johtunee puristuspaineista tuo ero tiisselin ja pensan ahtojen välillä


^siis HÄ?

eiku tarkoitin että diisselis ei ole kaasuläppää niin paineet ei voi mennä miinuksen puolelle ja tos bensa vehkees tuo viisari heitteli siellä sun täällä niin sitä oudoksuin... mutta sitten vasta tajusin, että se läppä vaikuttaa asiaan... että voi ihminen olla joskus tyhmä....

HYVÄT JUHANNUKSET KAIKILLE VAG-KONSERNIN OMISTAJILLE!!!!!!!!!

eki_boomer
-
Viestit: 472
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja eki_boomer » 23.6.2005 23:48

HYVÄT JUHANNUKSET KAIKILLE VAG-KONSERNIN OMISTAJILLE!!!


No niitä tuskin on montaa täällä. :)

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 24.6.2005 13:46

et ole ollenkaan niin tyhmä kun miltä minä näytän... eiku

KariT
-
Viestit: 815
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

Katin poisto

ViestiKirjoittaja KariT » 30.6.2005 17:58

Jos katin jättää kokonaan pois, onko minkälaisia haittavaikutuksia? (lastutettu, yhdellä lambda -anturilla)

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 30.6.2005 20:51

Pikemminkin, saavuttaako katin poistamisella mitään hyötyä? Jostain (audifinns?) olen lukenut että hyöty ei ole läheskään sama kuin vaparissa.

Enivei en suosittele simonssia, 90:ssä oli sellainen ja hermo meni siihen jatkuvaan pörinään. Kuuleman mukaan martelius olisi sivistyneempi, tiedä sitten...

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 30.6.2005 22:51

omassa BSR:s oli uutena tosi hiljaiset äänet, nyt 10tkm jälkeen äänet on hieman koventunu, mut ei vielä häiritse...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 1.7.2005 0:57

Jos katin jättää kokonaan pois, onko minkälaisia haittavaikutuksia? (lastutettu, yhdellä lambda -anturilla)


Ei muuta kuin että vaikea saada leimaan...lambdahan on katissa ennen katin kennoa ja katin poisto ei siis vaikuta mitenkään kunhan muistaa pitää lambdan putkessa.

Enivei en suosittele simonssia, 90:ssä oli sellainen ja hermo meni siihen jatkuvaan pörinään


Mulla ollu vuoden paikallaan, ei moittimista...sanoisin että jopa hiljainen, turbo vaimentaa hyvin.

lauri
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.7.2003 22:14

ViestiKirjoittaja lauri » 1.7.2005 8:14

Kannattaa soitella www.racersplace.fi firmaan ja kysellä parempien kattien hintoja, meidän klubista muutamat sieltä ostivat 3" katteja, merkkiä en muista joku kuuluisa se oli... Mutta hinta ei ainakaan päätä huimannut.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 1.7.2005 10:01

Täälläkin kokolailla edullisia rosterisia jalometallikennolla olevia high-flow katteja ja ilman jalometallikennoa (keraaminen?) vielä halvempia:

http://www.a-alt-avgassystem.fi/

Firma vaan veloittaa kokolailla hyvin toimituskuluja (33€)...oiskohan ketään tuolla suunnalla joka voisi diilata hieman edukkaammin?

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 2.7.2005 20:52

aikalailla edullinen olisi itse rakentaa tuo 3" downpipe, ku vertaa valmiisiin, mutta minkälainen hyöty siitä on, ku on vakio turbo? onko hv/vääntö lisäys minkäläinen??
tietenkin jos lotosta voittaa niin vois sinne jonku garrettin laittaa...

http://www.amworks.com

^myös tuolla oli edullisia high flow katteja

pitääkö muuten lambda olla catin lähellä, vai voiko se olla alkuperäisellä paikalla jos ton downpipen tekee?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 3.7.2005 22:02

^yx ennen kattia ja jos kahdella anturilla , niin toinen catin jälkeen (mulla ainakin herjaa 2 lambdan lämpöä vikamuistissa, downpipen asennuksen jälkeen).

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 4.7.2005 16:30

minkälainen hyöty siitä on, ku on vakio turbo? onko hv/vääntö lisäys minkäläinen??


Kävin laitatuttamassa uuden softan autoon Doc-Powerilla ennen juhannusta ja samalla otin myös 3' downpipen ja katin ja myös koko putkiston.

Juhannuksen jälkeen vasta asensin putkiston+downpipen
katti ja eron kyllä huomasi selvästi kun oli paremmin virtaavampi putkisto kiinni autossa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.9.2005 0:09

Mitenkäs muuten olette tuon BSR 3" downpipe-cat-combo ja 2,5" BSR putkiston tuosta katin jälkeen olevasta liitoksesta tiivistänyt..?
Kun siinähän menee päivastoin noi putket toisiinsa...(Normaalisti tuleva menee lähtevän sisään, mutta tässä nyt päinvastoin!) Sillä en sitten saa millään sitä tilkittyä.....prkl:.....

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 27.9.2005 7:26

Mulla oli edellisessä autossa toi BSR:n putki ja sama juttu et vuosi siitä kohdasta. Pistin siihen sellaista pakoputkitahnaa mikä sitte kovettuu lämmetessään, ni sillä sen sai jotenkin pitämään...

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 28.9.2005 18:46

pakoputki tahnaa vaan reilusti liitoksiin ja aluksi käytät tyhjäkäynnillä niin että aine kovettuu... älä nostä kierroksia ettei tahnat lennä vit***n...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 29.9.2005 0:26

Joo...Saatiinhan se tiiviiksi....Vaihdoin vain paremmat putkiklemmarit...! Enään tarvisi hienosäätää putki kohdalleen, kun kolisee...

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 26.4.2006 16:00

Nyt tuli soiteltua tuonne bsr kauppaan ja tilattua tuo optiflow viltteri
http://www.bsrab.se/products/n369/o12/ ja puhdistus/öljy-kitti http://www.bsrab.se/products/n369/4690111/
Onhan tuosta puhuttu, notta kuiva pitäs olla, mutta toisin taas sitä filtteriä ei pidä sinne öljysankoon pudottaa että se lähtisi siitä suodattimesta liikenteeseen ja siitä sinne MAF:lle

Tilasin myös tuolta samaisesta putiikista BOSH:n By-passin ja setä kertoi, että on paremmat remeleet sisällä kun tuossa -97 mallin boshissa. Pitäisi riittää sinne 225-250hp tienoille tuo.

Seuraava palkkapäivä kun koittaa niin samasta putiikista tarkoitus olisi tilata cat-back putkisto http://www.bsrab.se/products/n369/a127/

Kattoo ny sit miten tuon putkiston pääsee asentamaan kun ei oikein taho mistään täältä monttua löytyä.

Vielä ei ole täältä ruotsin maalta lähettyviltä löytynyt mitään chippaajaa, mutta kesän aikana tuo olisi tarkoitus löytää.

Mitäpä seuraavaksi tuohon, ideoita?

edit: fixailua

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 26.4.2006 18:51

avarampi downpipe ja jalometallikennolla oleva high-flow katti... se vaikuttaa jonkin verran 10-15hp/10-20nm jotain tollasta kuulemma

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 27.4.2006 9:21

avarampi downpipe ja jalometallikennolla oleva high-flow katti... se vaikuttaa jonkin verran 10-15hp/10-20nm jotain tollasta kuulemma


Bsr:ltä on tulossa tuo 3" dowpipe kans http://www.bsrab.se/products/n369/a129/

Mitä olet nyt itse saanut aikaseksi tähän mennessä passattiisi? Onko putkisto muuttunut ääneltänsä?

juhkis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.4.2005 13:25

ViestiKirjoittaja juhkis » 27.4.2006 11:50

Mites ku tuolla tahnalla tuon liitoskohdan tilkitsee, saako sitä enää irti siitä muutaku rälläkällä?

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 27.4.2006 12:04

Kuka myy noita tuotteita suomessa?

leppala
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2005 20:14

ViestiKirjoittaja leppala » 27.4.2006 12:37

Mites ku tuolla tahnalla tuon liitoskohdan tilkitsee, saako sitä enää irti siitä muutaku rälläkällä?

Kyllä saa. Pari napakka iskua vasaralla putken ympäri, niin lähtee.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 27.4.2006 15:55

Kuka myy noita tuotteita suomessa?


Prostreet näyttäisi ainakin downpipeä myyvän, joten kannattaa kysellä sieltä myös cat-backia ja tuolta bsr:ltä saa tilattua suomeenkin kamaa. Soittaa tuohon Ruotsin pääpaikan numeroon niin siellä lontoon murre taittuu ihan hyvin.

edit: ne jotka on tuon bsr:n passattiinsa asentaneet niin valottaisitteko ihmisiä jotka miettivät kuumeisesti putken ostoa että onko passatissa läheskään noin herrasmiesmäisen kuuloinen kun tuossa volvossa:
http://video.google.com/videoplay?docid=-4914475360459016811&q=bsr&pl=true

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 27.4.2006 16:07

Eikös Doc-Powerilta saa BSR hiluja? http://www.doc-power.com

Odu
-
Viestit: 68
Liittynyt: 7.8.2005 12:35

ViestiKirjoittaja Odu » 27.4.2006 17:21

Mä voin laittaa ehkä raporttia parin päivän päästä.
Toki muitten kannattaa sitä ennen laittaa kommenttia tosta etten osta paskaa.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 27.4.2006 21:28

Ollu n.1v Bsr:n 3' downpipe, katti ja putkisto autos kiinni ja tyytyväinen ollu. Palikat meni hyvin kiinni. Doc-powerilta ostin sillon.

edit: ja putkisto on todella hiljanen, ei kulu kuin turbon ujellus kovempaa kiihdyttäessä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.4.2006 22:12

^Sama BSR putkisto alla 1/2 vuotta, eikä moitteita...Doc-Powerilta ja hyvällä palvelulla!

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 27.4.2006 22:35

ne jotka on tuon bsr:n passattiinsa asentaneet niin valottaisitteko ihmisiä jotka miettivät kuumeisesti putken ostoa että onko passatissa läheskään noin herrasmiesmäisen kuuloinen kun tuossa volvossa:


ei itsellä ainakaan... tuo tais olla joku vapari volvo, ku turbo vaimentaa ääniä... täytynee kattoo sitten kun ja jos heitän koko katilla vesilintua, ku sekin vaimentaa ääniä

tuna
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.4.2004 20:40

ViestiKirjoittaja tuna » 28.4.2006 11:27

Onko bsr:n putkien kanssa tarvittava todistus mukana jos katsastuksessa innostuvat kyselemään? Vai pitääkö vaihtaa osat katsastukseen? :)

markuz
-
Viestit: 303
Liittynyt: 25.3.2004 16:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja markuz » 28.4.2006 14:32

No tarviiko se mitään todistuksia kunhan arvot ovat kohdillaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2006 14:41

e-hyväksyntä voi olla tiukimman katsarin mielessä.

Jossain näin tekstiä että AKE:n kanta olis jotain sen suuntaista että kunhan alkup. katalysaattori on paikallaan niin muiden pakoputkiston osien katsotaan vaikuttavan niin vähän päästöihin että niistä ei välitetä.

Mutta eikös täälläkin joku joskus kertonut että ei menny simonsin (?) putkisto läpi kun puuttui e-merkintä? Sai muistaakseni hyvään hintaan sitten Supersprintin putkiston tilalle?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 28.4.2006 17:41

Eilen oli golffi vuosi- ja muutoskatsastuksessa...Kaikki meni hyvin! Mutta oli katsastusinssiä jonkin aikaa kiinnostanut katsella BSR:n katalysaattoria, että mikä toi on ;)

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 28.4.2006 18:57

mulla katsastus mies vaan kehu putkea, että eipähän ruostu ja on siistit äänet :)

bng
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.10.2008 17:41

sytytysvahvistin

ViestiKirjoittaja bng » 19.10.2008 17:47

"Tuo sytytysvahvistin ei sittan ole huvin vuoksi siinä suodatinkotelon kyljessä, vaan suodatinkotelon ilmavirta jäähdyttää sitä. Sen vuoksi vahvistin on kiinni siinä rivotetussa alumiiniklimpissä."

itse ajattelin laittaa vapari ja poistaa vakiokotelon kokonaan. Mitä tolle sytytysvahvistimelle kannattaa sitten tehdä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa