jäähdytin neste katoaa jonnekkin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

saaanu
-
Viestit: 3
Liittynyt: 3.3.2005 13:33

jäähdytin neste katoaa jonnekkin

ViestiKirjoittaja saaanu » 3.3.2005 13:37

tere

kannattaako olla huolissaan kun mun mk2 gti 16v golfista katoaa paisuntasäiliöstä jäähdytysnestettä 1kk noin 1 desi?

vai haihtuuko se vain ilmaan kun kone käy lämpöisenä ja ulkona on kylmää?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 3.3.2005 14:03

äiteen autossa vuoti nestettä kahesta paikasta. Lohkolämppäri oli jotenkin hajonnu ja sen välistä vuoti, toinen paikka oli vesipumppu. onneks huomattiin ajoissa ettei tarvinnut kannentiivistettä vaihtaa. Se ei kyllä oo normaalia että nesteet hävii.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2005 15:07

Yksi vaihtoehto saattaa olla ylävesiletkun muovinen lähtökappale lohkon edessä. Se, jossa lämpöanturit ovat kiinni. Tai rautaputki joka kulkeen koneen editse. Itselläni systeemi on vuotanut molemmista --> osat vaihtoon.

Edit: Se rautaputki puhkeaa ensiksi vaihdelaatikon puoleisella sivulla olevasta 90 asteen mutkasta ja lorottaa nesteet startin päälle.
Viimeksi muokannut SS, 3.3.2005 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lahtis
-
Viestit: 1190
Liittynyt: 29.6.2004 18:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lahtis » 3.3.2005 16:34

yhtyisin ylempään kommenttiin. noi on aika varmat paikat mist vuotaa. ja kai jonkun verran valkost ektoplasmaa pitäs vuoto kohdassa näkyä

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 4.3.2005 11:25

Kai se riippuu vähän siitä et valuuko se maahan jostain vai nieleekö kone sen... Siis et kannattaako huolestua... :D Paisarin korkki voi kans päästää, jos se on viallinen...

jettaman
-
Viestit: 201
Liittynyt: 12.9.2004 13:06

ViestiKirjoittaja jettaman » 4.3.2005 11:31

Mulla puskee nesteitä ulos paisarin korkista, vähänaikaa kun käyttelee niin alkaa höyry nousta korkin alta, onko korkki paska vai kannessa hiushalkeama joka päästää paineita vesitilaan?

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 4.3.2005 11:35

Avaa se korkki ja kato kuinka kova paine sinne tulee... Jos sinne tulee kannesta painetta niin se neste kuplii siellä paisarissa... Ainahan sielä järjestelmässä pieni paine on, joten hyvin voi olla että korkki on rikki...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.3.2005 12:16

Ainakin Audeissa korkin kuuluu pitää painetta max 1,2bar, uskoisin että volkkareissa liikutaan samoissa lukemissa. Eli testaa korkki jossain korjaamolla, jos se ei avaudu viimeistään 1,2bar lukemissa vaan jossain ihan muussa niin se päästää paineet järjestelmässä liian korkeaksi ja joku heikoin lenkki (löysin klemmari tms.) päästää ylimääräiset pihalle. Vuotopaikkojahan voi olla missä vaan, vittumaisia löytää. Voihan vaikka lämppärin kenno vuotaa minimaalisesti? Tosin se valkoinen töhnä voi paljastaa mistä porsii. VAGeille tyypillistä on myös vuotavat syylarinpäädyt.

Kannentiiviste/kansivikaan viittaa sitten se jos paisuntasäiliöön ilmestyy pakokaasukuplia tyhjäkäynnillä tai pakoputkesta tulee harmaata usvaa (älä sekoita normaaliin vesihöyryyn), lämpötilat heittelee, öljytikussa on ajon jälkeen valkoista mönjää jne. Onko nesteet kirkkaat? Kai se pakokaasukin värjää jäähdytysnesten, öljy ainakin? Korjaamolla voidaan myös mitata järjestelmän paineet tuosta paisuntasäiliöstä. Jos sinne tulee joku kauhea ylipaine niin silloin homma menee kansipahvin vaihtoon / kannen korjaamiseen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.3.2005 15:16

Jos sitä paisuntasäiliön korkkia aukoo, niin se tehdään sitten kylmällä koneella! Muuten saattaa ruveta nesteet kiehumaan kun paine järjestelmässä laskee.

saaanu
-
Viestit: 3
Liittynyt: 3.3.2005 13:33

ViestiKirjoittaja saaanu » 4.3.2005 18:47

huomasin että paisuntasäiliön ylin letku oli huonosti kiinni ja päästi painetta sieltä ulos ja samalla muutaman pisaran vettä eli vika varmaankin löytyi

JPN
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.10.2005 21:23

ViestiKirjoittaja JPN » 23.10.2005 21:34

Moro! Minullakin tuo AHU tdi kadotti nestettä. Tarkemmin tutkittuani huomasin nesteen tulevan kannentiivisteestä suuttimien puoleiselta sivulta! Eli kannentiiviste vuotaa ainoastaan ulospäin, ei sotke nestettä öljyyn ja tehot on tallella. Mistä mahtaa moinen johtua? Voisiko vika olla vain painekorkissa? Uskaltaako tuohon moottoriin laittaa jäähdyttimen paikkaus aineita tms?

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 24.10.2005 20:22

Tollaset paikkausaineet yleensä siirtää vikaa ennemminkin kuin
korjaa. Kannattaa korjata itse vika.

JPN
-
Viestit: 6
Liittynyt: 23.10.2005 21:23

ViestiKirjoittaja JPN » 26.10.2005 8:13

Kysymys kuuluu että voiko lämppärin kenno mennä tukkoon kyseisestä paikkausaineesta?Voisi ainakin kokeilla jos ei tuosta aiheudu muuta haittaa. Ilmeisesti AHUssa vesikanava kulkee läheltä kannentiivisteen reunaa? Tuskin tuossa kannessa mitään halkeamiakaan on?

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 26.10.2005 20:46

Eihän se silti sais vuotaa, vaikka on lähellä tiivisteen reunaa. On tota
"sementtiä" joskus pakon edessä laitettu johonkin ritsaan, että edes
kotiin on päästy mualimalta. Tuskin toi aine tukkii mitään, mutta
hirveen sotkun se ainakin tekee jäähkärijärjestelmään, ellei noi
aineet ole parantunut sitten viime käytön. En kyllä suosittele ja
tuskin kukaan muukaan.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 28.10.2005 18:37

En tiedä, mut mulle sanottiin huollossa että nesteet haihtuu jos on lohkolämppäri. Ei mulla kyl noin paljon haihtunut/hävinnyt...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.10.2005 19:48

nesteet haihtuu jos on lohkolämppäri
Ja mihinköhän ne sieltä umpinaisesta järjestelmästä häviäisivät?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 29.10.2005 11:42

Lohkolämppä lämmittää paikallisesti niin kuumaksi että pyttyyn menee höyrynä j-nestettä. Näin ainaki fiksummat on kertonu vianor OY:ssä..?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.10.2005 12:41

Mistä se sinne pyttyyn pääsee? Jos se pääsee sinne lohkista käytettäessä, niin luulis että se menee sinne samasta paikasta koneen käydessäkin, kun siellä järjestelmässä on painettakin ja kai se sillon käy vielä lämpimämpänä. Tämä nyt oli ihan maalaisjärjellä ajateltua, joten voin olla väärässäkin.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 19.12.2005 16:40

Joo'o kyl ne nesteet vaan haihtuu johonkiin. Eilen aamulla alkoi valo vilkkua ja nesteet oli minimissä. IHMEELLISTÄ tämäkin...:)

Hampsu
-
Viestit: 258
Liittynyt: 12.2.2005 1:11

ViestiKirjoittaja Hampsu » 19.12.2005 18:35

Mulla se tiputtaa kans jostain sitä.
Tuntuu että tiputusta tulis siitä termostaatin jälkeisestä letkun toisesta päästä mikä vissiin menee siihen flektin koppa metalli juduu.
Jos nyt ymmärrätte. Jotkut sanonu ,että letkunpäätä jos kiristää niin silloin loppuu mutta mulla tuntuu olevan ihan kireenä.Ei viittis aina ostaa lisää jäähdytin nestettä kun muuten menee jäihin niinkuin kerran oli jo.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 19.12.2005 18:57

Mulla ei tiputa tai en ainekaan oo huomannu. Se on vaan joku ominaisuus sanovat huollossa. Ihmettelen vaan.

packard
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2005 17:08

ViestiKirjoittaja packard » 19.12.2005 19:11

^Minullakin sanoivat et ominaisuus kun ei mitään jälkiä jättänyt!! Kun sitä tarkasteltiin tarkemmin niin löytyi et syyläri oli rikki ja autona oli Seat Leon Top Sport.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 19.12.2005 21:03

^Ohoh! Tuliko selvyyttä mikä sen rikko? Kuuluko takuun piiriin?

packard
-
Viestit: 93
Liittynyt: 13.4.2005 17:08

ViestiKirjoittaja packard » 19.12.2005 21:46

Oli muistaakseni jostain saumasta hajonnut mutta syytä en kyllä tiedä ja autossa oli vielä silloin takuuta jäljellä.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 20.12.2005 21:04

Selvä. Pitääpä tarkistuttaa.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 28.1.2010 18:49

elikkäs... samaa vikaa 1.4 ibizassa.. näyttäs olevan syylärin molemmat päät märkänä. mikähän syyläri tuohon sopii?? onko polos tai cordobas samanmoista? vm.95
mittausten mukaan sielä oli joku n.35cm korkea ja n.50cm leveä. pimees mitattuna


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa