Vanteiden levitys
Valvoja: ffp jäsenet
Vanteiden levitys
Olisi kiinnostusta oppia miten vanteiden levitys voidaan toteuttaa. Sorvi löytyy, mutta lähinnä se kiinnostaisi tietää, että miten ne saa takaisin suoriksi hitsatessa. Onko joku suunnitellut jonkin sortin linjauslaitetta tai vastaavaa avuksi? Helposti itse tehtävää. Tarvis 14" vanteet joissa olisi hieman vähemmän ET:tä kuin VW vanteissa yleensä on. ET20-25 luokkaa.
15" ei käy koska muuten menee prosentit yli korinvaihdossa.
Scirocco rojektini alkaa kohta olemaan kasaus vaiheessa ja "sponsori/omistaja" ei vanteisiin halua sijottaa. Tallista löytyisi 14" BMW peltivanteet jossa on 35 ET. Niistä jos sais hieman näyttävämmät, enemmän ulostulevat, koska mikä tahansa voittaa NÄMÄ.
TOinen vaihtoehto olisi myös NÄMÄ , mutta vanteiden ET42 jättää paljon toivomisen varaa, varsinkin kaarien levikkeiden kanssa
15" ei käy koska muuten menee prosentit yli korinvaihdossa.
Scirocco rojektini alkaa kohta olemaan kasaus vaiheessa ja "sponsori/omistaja" ei vanteisiin halua sijottaa. Tallista löytyisi 14" BMW peltivanteet jossa on 35 ET. Niistä jos sais hieman näyttävämmät, enemmän ulostulevat, koska mikä tahansa voittaa NÄMÄ.
TOinen vaihtoehto olisi myös NÄMÄ , mutta vanteiden ET42 jättää paljon toivomisen varaa, varsinkin kaarien levikkeiden kanssa
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
kaveri paino keskiötä sisään prässillä niin tuli ulospäin. mutta tuskin tota tarkotit, taisit haluta lisää reunaa vanteisiin.
tehtiin meijän talvirässiin sillä tavalla että vingulla ja rälläkallä vanhat saumat pois, ja sitten tönärillä mitattiin uudet kiinnityskohdat. ja sit kun oli mitattu niin puikolla hitsasin ne kiinni.
ei ainakaan vielä 80 vauhdissa tärittäny.
tehtiin meijän talvirässiin sillä tavalla että vingulla ja rälläkallä vanhat saumat pois, ja sitten tönärillä mitattiin uudet kiinnityskohdat. ja sit kun oli mitattu niin puikolla hitsasin ne kiinni.
ei ainakaan vielä 80 vauhdissa tärittäny.
Vai tönärillä mittasit... Kuulostaa hieman, öö, epätarkalta.
Mitenhän toimis:
Iso vanteen kokoinen lattarauta jonka keskellä olisi 4x100 jaolla oleva akseli jossa olisi korkeussäätö kierteellä. Se tosin pitäisi saada siihen ihan suoraan. Se tuskin tuottaa ongelmaa, kai.
Käy kai Mig hitsaus vanteisiin myös? Jos ei jostain syystä nyt käy ni enpä taida edes harkita levitystä. Ei osaa puikottaa...
Mitenhän toimis:
Iso vanteen kokoinen lattarauta jonka keskellä olisi 4x100 jaolla oleva akseli jossa olisi korkeussäätö kierteellä. Se tosin pitäisi saada siihen ihan suoraan. Se tuskin tuottaa ongelmaa, kai.
Käy kai Mig hitsaus vanteisiin myös? Jos ei jostain syystä nyt käy ni enpä taida edes harkita levitystä. Ei osaa puikottaa...
Joskus tehtiin niin,että hiottiin keskion hitsisaumat pois ja kaveilla oli tuttu, joka sorvasi suoran palikan,joka laiteettiin vanteen kehan sisälle.Se sorvattiin sopivan korkuiseksi ja keskiö nostettiin sen päälle.Parilla hepillä paikoilleen ja sen jälkeen rengaskoneen ja heittokellon kanssa suoraksi.
Sama operaatio olisi tarkoitus tehdä corron peltivanteille kesällä...
Sama operaatio olisi tarkoitus tehdä corron peltivanteille kesällä...
En muista rosentteja, mutta reilusti niitä oli. Ja oletin vaan, että niistä vanteistakin otettaisiin rossat, mutta parempi näin. Kai sen joku katsari tietäs varmaksi sanoa?
No ne 15" ei kuitenkaan ole ajankohtaiset tuohon autoon. Eikös 15" ole suhteessa harvinainen koko VW peltivanteena? Harvemmin bongannut myynnissä. Tosin ideana nyt onkin vaan kääntämisen toteuttaminen, oli koko mikä vaan!
Tuo paksuhko rauta mötikkä oikean mittaisena kuulostaisi helpoimmalta toteutukselta. Ties vaikka ottasin heti maalin jälkeen työn alle nuo vanteet.
No ne 15" ei kuitenkaan ole ajankohtaiset tuohon autoon. Eikös 15" ole suhteessa harvinainen koko VW peltivanteena? Harvemmin bongannut myynnissä. Tosin ideana nyt onkin vaan kääntämisen toteuttaminen, oli koko mikä vaan!
Tuo paksuhko rauta mötikkä oikean mittaisena kuulostaisi helpoimmalta toteutukselta. Ties vaikka ottasin heti maalin jälkeen työn alle nuo vanteet.
Sitten prosentteihin voi laskea myös renkaat, tulpat, jarrupalat ym. kulutusosat...??
Saa olla katsastushenkilöllä aika paha päivä jos vanteita rupeaa lisäämään prosentteihin. Em. perusteella Suomessa ei ole ainuttakaan 0%autoa talven tullen...jos ei ole kitkarenkaat.
15" 4x100 jakoisia (VW) peltivanteita on käytetty G60 Golfeissa ja Corradoissa. Uusia saa VW:n tiskiltä, hintaa en muista.
Saa olla katsastushenkilöllä aika paha päivä jos vanteita rupeaa lisäämään prosentteihin. Em. perusteella Suomessa ei ole ainuttakaan 0%autoa talven tullen...jos ei ole kitkarenkaat.
15" 4x100 jakoisia (VW) peltivanteita on käytetty G60 Golfeissa ja Corradoissa. Uusia saa VW:n tiskiltä, hintaa en muista.
-
- -
- Viestit: 102
- Liittynyt: 23.7.2003 19:39
No pitäiskö sitten koko korikin laittaa kulutusosaksi? Tottakai sekin pitäisi vaihtaa kun ruoste iskee, näin auton turvallisuus säilyisi sillä tasolla kuin se on tehtaalta lähtien ollut. Katsotaan jos jaksan illalla aukaista tuon lakikirjan, siellä se sitten lukee. Perseestä kaikki prosenttisäädökset on, mutta ei niille paljoa mitään voi. Ei meinaan olisi ensimmäinen korinvaihtoauto mikä verotettaisiin uudestaan sen takia että katsastusmiehelllä on huono päivä ja löytää siitä jotain ihan älytöntä vaihdettua. Tulee vähän kalliiksi, plus sitten se että sitä autoa ei sitten enää ikinä saa Suomen kilpiin.
Ei niistä vanteista ainakaan muutama vuosi sitten laskettu prosentteja, kun kaverit teki korinvaihto Mersuja. Täydet prosentit sai kanta-auton akseleista, vaikka oli 17" alut jo muutoskatsastuksessa alla. Akseleiden prosentteihinhan ne vanteetkin varmaan kuuluisi, jos niistä jotain laskettaisiin, koska AKE:n prosenttitaulukossa niitä ei ainakaan ole eritelty mitenkään.
Eipä tässä nyt olekaan väitetty että normaali käytäntö olisi merkitä vanteet ja niiden prosentit otteeseen. Mutta mikä on todellinen AKE:n kanta jos prosentit ovat todellakin tiukílla ja onko vanteista prosentit olemassa vai?
Soitin yhdelle katsarille ja kysyin, mutta ei tiennyt hänkään varmasti asian tosi laitaa. Sanoi vaan ettei koskaan ole niistä mitään merkinnyt. Ei todella haluaisi ottaa edes riskiä, että sattuisi hieman tarkempi kaveri tutkimaan autoa ja merkkaamaan lisäksi jonkin prossan vanteista. Lähtee sekin summa perinnöstä jos autosta tehdäänkin "uusi"... :)
Soitin yhdelle katsarille ja kysyin, mutta ei tiennyt hänkään varmasti asian tosi laitaa. Sanoi vaan ettei koskaan ole niistä mitään merkinnyt. Ei todella haluaisi ottaa edes riskiä, että sattuisi hieman tarkempi kaveri tutkimaan autoa ja merkkaamaan lisäksi jonkin prossan vanteista. Lähtee sekin summa perinnöstä jos autosta tehdäänkin "uusi"... :)
Make- osaatko heittää mitään hinta haarukkaa moiselle operaatiolle tai jotain yhteys tietoja ko.firmaan?
vähän edittiä. yritin kahtella googlesta.Ja tämmösen löysin.Tätäkä meinasit?
http://www.v-wauhtipiste.fi/
vähän edittiä. yritin kahtella googlesta.Ja tämmösen löysin.Tätäkä meinasit?
http://www.v-wauhtipiste.fi/
Tuolta Tsi Tuning:n postaamasta linkistä löysin, ylhäältä klikkaa firma ja sitten ihan sivun alaosassa:
PELTIVANTEIDEN LEVITYS on myös yksi erikoisuksistamme, se suoritetaan sorvissa, jossa onnistuu myös muut sorvaus työt tietysti. Peltivanteiden levitys tapahtuu halkaisemella vanne kahtia ja hitsaamalla levityspala väliin! Peltivanteen levitys hinta on 37e/kpl sisältäen levityksen joko sisään- tai ulospäin. Vanteet eivät ole levityksen jälkeen tieliikenne hyväksyttyjä!!
Olemme erikoistuneet myös korin muutos töihin esim katon choppaukset ym. Peltikorjaukset onnistuvat meillä myös niinkuin autojen entisöinnit lähinnä VW merkkiset autot.
Millä todennäköisyydellä vanteiden levittämisestä jää kiinni ratsiassa? Katsastuksenhan voi hoitaa normaali nakeilla. Olen tohon käyttöautoon (Citroen) katsellu 15" peltivanteita jotka voisi levittää 8", niin saisi rumaan autoon vähän retrohenkeä. Millaisia renkaita tohon kannattaisi ajatella sen jäleen? Löytyykö esim. 225/45 r15 renkaita mistään? En ainakaan netistä löytäny.
14 tuuman leveät pelti vanteet
tuli aikoinaan ostettua käännetyt 14' peltivanteet et 15.
oli passatissa 32b alla eikä ollu mitään sanomista kellään.
on ne vanteet vielä säiilössä mutta eipä niisät raaski luopua =)
oli passatissa 32b alla eikä ollu mitään sanomista kellään.
on ne vanteet vielä säiilössä mutta eipä niisät raaski luopua =)
Muistelen että Kokkolassa olis joku firma joka levittää peltivanteita, onko jollain tarkempaa muistikuvaa/tietoa?
[edit] saman tien löysin itsekin, http://www.agren.fi/alukorjauspalv.html
[edit] saman tien löysin itsekin, http://www.agren.fi/alukorjauspalv.html
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa