Mk2 GTi 16, seosongelmaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sja
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.1.2005 19:37

Mk2 GTi 16, seosongelmaa

ViestiKirjoittaja sja » 3.1.2005 20:16

Katsastuksen pakokaasumittauksessa ilmeni, että CO arvo on liian korkea, jotain luokkaa 4,7. Seos siis liian rikas? Auto on vm -86 (KR?) ja seissyt tallissa lähes ajamattomana reilun vuoden. Kun lopulta sai alustan ja jarrut kuntoon niin päästömittaukseen sitten tyssäsi..:( Omasta mielestäni auto starttaa nätisti niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Ruisku on säädetty huollossa joskus pari vuotta sitten. Mistä tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Tulppien vaihto? Lämpöaikakytkin? Kylmäkäynnistyssuutin?

Voiko tuohon samaan ongelmaan liittyä se, että jos kone käy pitkään tyhjäkäynnillä (useita minuutteja) niin kone alkaa jonkin verran savuttamaan (vaaleaa savua)?

Timbe
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.7.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Timbe » 3.1.2005 21:01

uutta bensaa voisit harkita, bensa menee vuodes aika huonoks, ajele jonkin verran ja mene sit jonnekki kattoo päästöjä, helppohan tos kr-moottoris o säätää seoksia. 3mm kuusiokoloavain vaan

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.1.2005 22:07

Minkäslainen homma tuon KR koneen säätäminen/säädättäminen muuten on? Itse en tajua hölkäsen pöläystä tuosta asiasta. Onko kenelläkään tietoa missä tässä Jyväskylän alueella olisi paikka mikä säätäisi tuon ruiskun ja mitä se yleensä kustantaa? Vai onko tuota yleensäkkään edes kovin tarpeellista säätää kun päästömittauksissa ei mitään ihmeellistä ole ilmaantunut. Onko esim. kulutukseen tai kulkuun kovin suuria vaikutuksia saatavilla?

Toni.H
-
Viestit: 430
Liittynyt: 23.2.2004 13:37

ViestiKirjoittaja Toni.H » 4.1.2005 6:33

MIssä kunnossa on suuttimien (bensa) o-renkaat. Itsellä tippui o-renkaiden vaihtamisen jälkeen päästöt normi lukiemiin.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 4.1.2005 12:52

eemeli, itse käyn aina tuossa / (tässä) muuramen mäkisen autohuollolla mittauttamassa päästöjä ja tänä vuonna joutu jopa säätämään vähän (eli ei ois menny läpi konttorilla) rikkaammalle, se äijä onneks tuntee ton k-jetin ja sääti parissa sekassa sen ja tulosti päästöt ja sen jälkeen katsastukseen. Homman hinta säätöineen oli 10errkiä.

Sja, muistelin että mullakin oli hc arvo liian suuri ja joku arvo oli päälle 1000 ja sitten säädettiin rikkaammalle ja tippu johonki abaut 400:taan, näin sanoo muistikuva....

ice2000, mistä/mitkä/mikä numero niillä o-renkailla on, kun yritin viime kesänä metsästää koko jyväskylästä niitä ja autosähköltä ois saanu mutta ois pitäny viiä joku vanha näytille että ne ois osannu kattoo oikeen...

Toni.H
-
Viestit: 430
Liittynyt: 23.2.2004 13:37

ViestiKirjoittaja Toni.H » 4.1.2005 14:42

Enpä muista renkaiden numeroita, mutta kr:n kuva löytyi ETKA:sta ja o-renkaita oli kolme per suutin, mutta sen suutinputken tiivisteen jätin vaihtamatta, kun en uskaltanut alkaa repimään sitä pois. Voin yrittää kaivella numeroita.

Edit. http://www.elcats.ru/vw/parts.asp?mdl=070&unit=6E703532
tuolta löytyy kuva ja varaosanumerot. Suuttimen o-renkaat ovat numerot 16, 13 ja 16a.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 4.1.2005 16:26

juu, saa niitä volkkariltaki :DD ja ne maksaa vaivaiset 22,50 kappale (ne isot) tai sitten ne kusetti mua rankasti, 2 kertaa kysyin ja sama vastaus joten se jäi siihen...

Jyväskylän autostartti(vai mikä se nyt on, myy kaikkee boschin kamaa) niin ne antaa oikeen (pienempään hintaan) mutta pitäs olla näyttökappale että osaavat antaa oikeat kun niitten tietokone ei sanonu mitään. Lähinnä mittoja haen, miten levee ja sisähalkasija // jos jollain sattus lojumaan vielä joku rikkinäinen jossain ja viittis ottaa mittaa?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 4.1.2005 16:39

Paljonkos sja:lla mahto olla mittauksessa HC-arvo? Kyllä tommosessa K-jet pelissä suuttimien tiivisteet ja sytytysosat on yleisimmät vikapaikat. Tietty paskaahan sinne pikkuruisiin putkiin ja kanaviin kertyy ajan saatossa, että jonkinlainen säätökin lienee paikallaan. Myöskin seosruuvilla on taipumusta pyöriskellä itsekseen.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 4.1.2005 20:20

http://ffp-motorsport.com/tuning/kjetring.php
Syksyllä makso Tampereen Laakkosella 3e/kpl, mutta Bosch kauppiaalta saa halvemmalla.
Viimeksi muokannut reynolds, 5.1.2005 0:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2005 23:02

Tuohon kokoon sanoisin perstuntumalta että 6x5,2 ja 9,8x1,4...

sja
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.1.2005 19:37

ViestiKirjoittaja sja » 5.1.2005 8:33

HC arvo oli 326. Suuttimien o-renkailla on kyllä jo ikää ja kilometreja (ainakin 100 tkm) takana, joten taidan uusia ne. Samaten ton kylmäkäynnistyssysteemin toiminta pitänee varmistaa.

Itse asiassa nyt oli eka kerta kun auto katsastettiin kylmissä olosuhteissa. Aiemmissa kesäaikaan tehdyissä katsastuksissa ei ole ollut ongelmia päästöjen kanssa (mitä nyt pakoputki vuotanut silloin tällöin). Volkkarin service manual-opuksessa mainitaan, että ennen säätöjä moottorin pitäisi olla niin lämmin että flekti herää henkiin. Katsastuksessa en kyllä huomannut että tuulettaja ois pyörinyt vaikka kyllä lämpömittarin mukaan koneesa oli normaalilämmöt...

Kuinka paljon tuota seosruuvia kannattaa kotioloissa käännellä laihemmalle, luokkaa neljänneskierros max?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.1.2005 11:27

Varttikierros pitäis kyllä riittää.

sja
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.1.2005 19:37

ViestiKirjoittaja sja » 4.3.2005 22:50

Laitetaas nyt muistaessa lopputulos tänne: eli ruiskun suuttimiin uudet o-renkaat (bosch-kaupasta 8 kpl yht 32 eur), uudet tulpat sekä aavistuksen verran seosta laihemmalle ja gti:ssä jälleen leima!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.3.2005 0:59

Jos sulla on kivikautista bensaa, niin vois olla hyvä tarkastaa päästöt sitten kun on muutaman tankillinen mennyt?

T.J.
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.10.2003 23:09

ViestiKirjoittaja T.J. » 19.11.2005 14:15

Voisiko joku ystävällinen perhealbumin omistaja kaivaa noi tiivisteiden varaosanumerot, kun on vaihtokunnossa täälläkin?!

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.11.2005 16:03

9,8x1,4 035 133 557 A
6x5,2 034 133 557 E

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 21.11.2005 1:51

joo, ite kävin just viime viikolla päästöt mittauttamassa ja hirvee säätöhän siitä tuli, ei niinkään itse päästöjen säätö vaan paikan löytäminen joka täyttää seuraavat kriteerit

a) on HALPA :)
b) tekee heti (ei ensi viikolla)
c) on koneet kunnossa
d) osaa hommansa

noh 4:ssä paikassa sitten oli a) hinta hyvä b) laitteet kunnossa (2paikassa rikki) ja vielä osaavaa porukkaa

Ongelmia oli että HC arvo oli aivan liian korkee ja seos liian laihalla, mittaaja sano että jostain syystä kone ei polta kaikkee mitä se saa ?!? Mitähän tää vois tarkottaa ? Itse vaihdan kyllä myös noi kumit kun ne on aivan varmasti finaalissa. Lopuksi sitten löytyi lailliset arvot ja autokin kulkee paremmin säädön jälkeen ja mikä parasta, päälle 20min säätö 12,50€ :)


ja admineille vielä, tuli vielä mieleen että ton o-rengaskoon ja albumi numeronhan vois liittää tonne olikos se nyt "16v faq tai muu".

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 22.11.2005 19:24

MIssä kunnossa on suuttimien (bensa) o-renkaat. Itsellä tippui o-renkaiden vaihtamisen jälkeen päästöt normi lukiemiin.


Kuinkas paljon se kulutus sitten tippui?? Itsellä vie noin 2-4 litraa sadalla enemmän kuin ajotietokone näyttää (10-14l/100).

j4pe
-
Viestit: 149
Liittynyt: 25.5.2004 18:27

ViestiKirjoittaja j4pe » 22.3.2006 15:01

Mistähän löytyis 2e koneen suuttimiin edullisesti noi suuttimien o-renkaat? Laakkosella yhden suuttimen, kahden tiivisteen sarja on 22e eli kaikki yhteensä 88e :I

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.3.2006 15:06

Mahtaisko jostai Boschia edustavasta autosähköliikkeestä saada?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 22.3.2006 15:09

Bosch Car Service.

j4pe
-
Viestit: 149
Liittynyt: 25.5.2004 18:27

ViestiKirjoittaja j4pe » 22.3.2006 16:21

Tampereen bosch-liikkeet soittelinkin jo ja ei kuulemma ainakaan suoraan löydy. Täytyy purkaa ja ottaa mitat jos jossain olis. Ei kuulemma mene yleensä ikinä sähkösistä suuttimista noi o-renkaat.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.3.2006 16:52

Ongelmia oli että HC arvo oli aivan liian korkee ja seos liian laihalla, mittaaja sano että jostain syystä kone ei polta kaikkee mitä se saa ?!? Mitähän tää vois tarkottaa?


jos seos on liian laiha niin kone tosiaan ei pysty polttamaan kaikkea, koska sylinterissä on vain pienellä alueella palamiskelpoista seosta. muualla esim palotilan reunoilla oleva seos ei kerkiä palamaan tai on palamiskelvotonta.

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 17.6.2006 15:12

Itse äsken purin o-renkaat ja kyllä ne oli ihan järkyttävässä kunnossa (kiven kovia ja epämuodostuneita). Uusia asentaessa onnistuin murjomaan jo 2 uutta "isompaa" rengasta rikki joten pitänee tilata lisää :D


Tässä vielä Boschin varaosanumerot:

3 430 210 603 (-000) Pienet o-renkaat
3 430 210 606 (-000) Isot o-renkaat

toi loppu -000 oli paljon pienemmällä fontilla kuin alkunumerot, en sitten tiiä onko niillä merkitystä...

Itse ostin saksasta ja koko sarja 4kpl ja 4kpl makso 15,50€ (isot jotain ~2,5€ ja pienet jotain 1,2€)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2006 15:54

Voi perkule ku maksoin Laakkoselle ainakin 7 € enemmän kun ei ollu tietoo Boschin osista :D

lasse_koo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 29.1.2004 23:34

ViestiKirjoittaja lasse_koo » 17.6.2006 23:27

Itse ostin saksasta ja koko sarja 4kpl ja 4kpl makso 15,50€ (isot jotain ~2,5€ ja pienet jotain 1,2€)


Nehän oli sitten Saksassakin melko kalliita kun ihan kotosuomen Bosch Car Servicestä sai 1e/kpl (siis nuo isot o-renkaat) :)

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 20.9.2006 20:41

ohhos, ostin tänään 10kpl euron kipale. Boschin osanumero ei ollut ihan sama mutta samanmoisia donitseja kylläkin, väri vihertävä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2006 22:11

Alkuperäiset on grafiitinharmaita. Ei vihreet voi olla yhtä hyviä :)

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 24.9.2006 19:17

o-renkaat vaihdettu. Olikin jo aika, vanhat kuin kovaa muovia ja hajosivat käteen murusiksi. Eipä asettunut vieläkään tyhjäkäynti (korkeahko 1200rpm ja vaeltelee hieman), eikä tunnu käyvän kylmänä lainkaan tyhjäkäyntiä.

Eli apuilmaventtiili tuntui liikkuvan jouheesti jousivoimaa vasten kun sitä painelin, sähkön kanssa en naksutellut. Sen olisi voinut tietysti varmistaa. Ilmavuotoja en vielä löytänyt putkistosta kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välistä. Ehkä etsin niitä vielä tarkemmin.

Miten voidaan todeta, että lämpöaikakytkin on kunnossa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 37 vierailijaa