G2 kytkinongelma (ongelma korjattu)
Valvoja: ffp jäsenet
G2 kytkinongelma (ongelma korjattu)
Jep... elikkäs käytiin kaupassa ja parkkihallissa ruudusta pois peruuttaessani heräsi jo pahat aavistukset kun pakkia päälle laittaessa rutisi ja rätisi vaikka miten survoi kytkintä ja rauhallisesti yritti ujuttaa keppiä sinne loveen.
No, ensimmäisissä liikennevaloissa rullasin pahaa aavistamattomana vapaalla jonon ensimmäiseksi. Tadaa... eipä mennyt ykkönen päälle... eikä kakkonen, kolmonen eikä nelonenkaan. Siinä sitten hyvän aikaa (yhdet valot) yritin maanitella mutta ei onnistu. Sain sitten kierroksien kanssa haettua kolmosen hollille jonka kanssa lähtö onnistui kuin onnistuikin loppujenlopuksi. Kotiin asti päästiin mutta tuskaista oli. Miltei kuin olisi ajanut vanhaa Sisua.
Ilmeisesti kytkinvaijeri vaatisi taas hiukan kiristystä... kertokaa tyhmälle mistä pitää veivata että sitä saa säädettyä niin saisi pientä hätäapua asiaan.
Luulen kuitenkin että tuo on vain tilapäishoitoa, sillä viimeksi kytkinvaijeri paukahti kokonaan poikki puolisen vuotta sitten. Kytkin on jatkuvasti järkyttävän jäykkä. Kylmänä se saattaa toimia kuin normaaleissa autoissa, mutta jo vartin kaupunkiajon jälkeen saa tosissaan puristaa itseään penkkiä vasten että kytkimen saa runnottua pohjaan asti ja vaihteet vaihdettua. Lisäksi märällä kelillä kytkin toimii huomattavasti paremmin kuin kuivalla ja kuumalla (mikä logiikka tässäkin mahtaa olla?. Normaalistikin, vaikka kytkin ei ottaisikaan jatkuvasti kiinni kuuluu moottorista sellainen "hankaava" ääni, joka alkaa samalla hetkellä kun painaa kytkimen pohjaan.
No. 62 erkkiä maksaisi uusi kytkinsarja... kun vain saisi jonkun laittamaan sen. Taitaa olla ensikertalaiselle suhteellisen haastava operaatio ainakin noin parkkipaikkaremontiksi ilman apuvoimia :D
No, ensimmäisissä liikennevaloissa rullasin pahaa aavistamattomana vapaalla jonon ensimmäiseksi. Tadaa... eipä mennyt ykkönen päälle... eikä kakkonen, kolmonen eikä nelonenkaan. Siinä sitten hyvän aikaa (yhdet valot) yritin maanitella mutta ei onnistu. Sain sitten kierroksien kanssa haettua kolmosen hollille jonka kanssa lähtö onnistui kuin onnistuikin loppujenlopuksi. Kotiin asti päästiin mutta tuskaista oli. Miltei kuin olisi ajanut vanhaa Sisua.
Ilmeisesti kytkinvaijeri vaatisi taas hiukan kiristystä... kertokaa tyhmälle mistä pitää veivata että sitä saa säädettyä niin saisi pientä hätäapua asiaan.
Luulen kuitenkin että tuo on vain tilapäishoitoa, sillä viimeksi kytkinvaijeri paukahti kokonaan poikki puolisen vuotta sitten. Kytkin on jatkuvasti järkyttävän jäykkä. Kylmänä se saattaa toimia kuin normaaleissa autoissa, mutta jo vartin kaupunkiajon jälkeen saa tosissaan puristaa itseään penkkiä vasten että kytkimen saa runnottua pohjaan asti ja vaihteet vaihdettua. Lisäksi märällä kelillä kytkin toimii huomattavasti paremmin kuin kuivalla ja kuumalla (mikä logiikka tässäkin mahtaa olla?. Normaalistikin, vaikka kytkin ei ottaisikaan jatkuvasti kiinni kuuluu moottorista sellainen "hankaava" ääni, joka alkaa samalla hetkellä kun painaa kytkimen pohjaan.
No. 62 erkkiä maksaisi uusi kytkinsarja... kun vain saisi jonkun laittamaan sen. Taitaa olla ensikertalaiselle suhteellisen haastava operaatio ainakin noin parkkipaikkaremontiksi ilman apuvoimia :D
Viimeksi muokannut moppe, 19.3.2005 17:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Noniin.. tänään katselin hommaa päivänvalossa ja kiristin kytkinvaijeria hivenen verran ja sainkin sen ottamaan kiinni jostain puolenvälin yläpuolelta. Toimi ihan hyvin. Ajattelin ottaa riskin ja ajoin kilometrin päähän kaupalle, takaisintullessa tuossa parkkipaikalla oli taas vaihteet hukassa ja kytkin ei irroita sitten millään. Jos nyt menisi kokeilemaan niin luultavasti taas toimisi hetkenaikaa moitteetta.
Alkuviikosta pitäisi saada rouva huoltoon ja pistetään uusi kytkinsarja paikalleen.
Kummallinen on kyseisen kytkimen sielunmaailma. Päättäisi sitten kunnolla haluaako toimia vai ei, niin ei tarvitsisi joka päivä arpoa voiko ajaa vai ei. Tai no, onnistuuhan tuolla ajaminen ilman kytkintäkin. Vaihdelaatikon kestosta voidaan sitten taas vetää pitkää tikkua ;)
Alkuviikosta pitäisi saada rouva huoltoon ja pistetään uusi kytkinsarja paikalleen.
Kummallinen on kyseisen kytkimen sielunmaailma. Päättäisi sitten kunnolla haluaako toimia vai ei, niin ei tarvitsisi joka päivä arpoa voiko ajaa vai ei. Tai no, onnistuuhan tuolla ajaminen ilman kytkintäkin. Vaihdelaatikon kestosta voidaan sitten taas vetää pitkää tikkua ;)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Voisiko se mennä hiukan vajaassa puolessa vuodessa siihen kuntoon että olisi vaihtokamaa? Ei ainakaan näyttänyt päällisin puolin huonokuntoiselle, tiedä sitten mitä sieltä muovin alta voisi löytyä.
Mutta tuskin kytkinsarjankaan uusiminen pahasta on, etenkin jos auto syö 2 vaijeria vuodessa. Tuohon vanhaan 1.3:een kun tuo on Motonetista haettuna vieläpä suhteellisen halpa.
Kun isäukolta kyselin mitä tuon kytkimen kanssa on aikaisemmin tehty, niin kuulemma kertaalleen on kytkin uusittu. Mutta sekin on tehty varmasti joskus 150tkm takaperin.
Mutta tuskin kytkinsarjankaan uusiminen pahasta on, etenkin jos auto syö 2 vaijeria vuodessa. Tuohon vanhaan 1.3:een kun tuo on Motonetista haettuna vieläpä suhteellisen halpa.
Kun isäukolta kyselin mitä tuon kytkimen kanssa on aikaisemmin tehty, niin kuulemma kertaalleen on kytkin uusittu. Mutta sekin on tehty varmasti joskus 150tkm takaperin.
No justiinsa... joko nyt on helvetin huonoa tuuria mukana tai sitten korjaaja on jättänyt juuri sen vian lähteen korjaamatta. Tänään taas kaupasta tullessa (yllätys yllätys, sama kauppa, sama risteys kuin aikaisemminkin) jouduttiin tilanteeseen että kytkin ottaa kiinni vaikka kuinka painaa poljinta.
Toimi ihan hyvin, paitsi puolessavälissä ottaa joku vastaan niin että joutuu kunnolla painamaan. Kun sen "tiukan kohdan" yli pääsee niin kytkin menee pohjaan taas ihan normaalisti. On sen verran jäykkä, että jarrupoljin joustaa kytkinpolkimen mukana ja niiaa sen mukana sievästi vasemmalle. No, ajattelin että vika ei kyllä voi olla siellä konepellin alla kun kaikki sieltä on vaihdettu ja fiksuna vedin diagnoosin että varmaan polkimissa jotain häikkää. Ei ollut aikaa ruveta purkamaan sen enempää niin heitin CRC:tä kehiin. Kytkimen liike hiukan notkistui, mutta se puolenvälin tiukkuus ei hävinyt minnekään. Lievällä rutinalla menee aina siitä puolestavälistä läpi.
Nyt sitten 3 km kauppamatkalla kytkin otti jokaisen liikennevalon jälkeen aina vaan alempaa kiinni ja poljinta joutui painamaan melkein kuin olisi jalkaprässissä. Nyt sitten sekä kytkin että jarrupolkimet sojottavat melkein kuskin oveen päin :o
Olisikohan tuolta nyt sitten vaijeri antanut periksi, polkimissa jotain häikkää vai pistetäänkö remonttimies tekemään ns. hommansa loppuun kun vika on ihan sama vaikka tyyppi teki viimeksi 300€ remontin. Ei tullut silloinkaan sanottua, että vaihda kytkin vaan pyydettiin selvittämään ja korjaamaan vika.
Toimi ihan hyvin, paitsi puolessavälissä ottaa joku vastaan niin että joutuu kunnolla painamaan. Kun sen "tiukan kohdan" yli pääsee niin kytkin menee pohjaan taas ihan normaalisti. On sen verran jäykkä, että jarrupoljin joustaa kytkinpolkimen mukana ja niiaa sen mukana sievästi vasemmalle. No, ajattelin että vika ei kyllä voi olla siellä konepellin alla kun kaikki sieltä on vaihdettu ja fiksuna vedin diagnoosin että varmaan polkimissa jotain häikkää. Ei ollut aikaa ruveta purkamaan sen enempää niin heitin CRC:tä kehiin. Kytkimen liike hiukan notkistui, mutta se puolenvälin tiukkuus ei hävinyt minnekään. Lievällä rutinalla menee aina siitä puolestavälistä läpi.
Nyt sitten 3 km kauppamatkalla kytkin otti jokaisen liikennevalon jälkeen aina vaan alempaa kiinni ja poljinta joutui painamaan melkein kuin olisi jalkaprässissä. Nyt sitten sekä kytkin että jarrupolkimet sojottavat melkein kuskin oveen päin :o
Olisikohan tuolta nyt sitten vaijeri antanut periksi, polkimissa jotain häikkää vai pistetäänkö remonttimies tekemään ns. hommansa loppuun kun vika on ihan sama vaikka tyyppi teki viimeksi 300€ remontin. Ei tullut silloinkaan sanottua, että vaihda kytkin vaan pyydettiin selvittämään ja korjaamaan vika.
No siis nämä kakkosen kytkinvaijerithan on ihan kulutustavaraa. Hyvinkin voi mennä pari vuodessa. Päällisin puolin vaijeri on aivan ehjä mutta sieltä sisältä kuluu se kuori rikki ja vaijeri alkaa jumimaan. Tilapäisesti siihen auttaa kun pyöräyttää sen vaijerin toiseen asentoon niin että siinä mutkassa on ehjä kuori ala puolella. Nyt sulla on todennäkösesti murtunut sieltä polkimista se kiinnitys rauta kun olet joutunut jäykkää poljinta väkisin polkemaan. Ja siksi ne polkimet sojottaa minne sattuu. Tuo jäykkyys voisi johtua tuosta vaijerista mutta se irroittamis ongelma tuskin siitä on kiinni. Miten, rahiseekos se kytkin kun sitä painaa? Sehän viittaisi painelaakeriin ja se ei kovin kallis taida olla (olisko ollu alle 10e) ja sen saa melko helposti vaihdettuakin.
Edit. Niin ja olisko mahdollista että se ei irroita kunnolla jos se kytkin poljin ei yksinkertaisesti enää painu tarpeeksi alas, jos se kiinnitys on pettänyt sieltä polkimesta.
Edit. Niin ja olisko mahdollista että se ei irroita kunnolla jos se kytkin poljin ei yksinkertaisesti enää painu tarpeeksi alas, jos se kiinnitys on pettänyt sieltä polkimesta.
Rahisee kyllä, kuulostaa sille kuin joku olisi heittänyt lapiollisen hienoa hiekkaa polkimen/vaijerin väliin. Tuo rahina ja jumiminen on siitä kummallista, että sitä ei koskaan tapahdu jos auto on seissyt vaikka yön yli. Tällöin poljin solahtaa sujuvasti lattiaan, mutta auta armias jos joutuu tekemään yli puolen tunnin reissun Turun keskustassa. Sitten alkaa armoton rahina/tökkiminen. Eli ilmeisesti autoon on sisäänrakennettuna joku rajoitus polkimen painamiseen per ajokerta ;)
Voiko kytkimen lämpeäminen ajon aikana vaikuttaa sen toimintaan huonontavasti? Luulisi, että se kylmänä nimenomaan toimisi huonommin kaikkine tahmaavine öljyineen jne.
Voiko kytkimen lämpeäminen ajon aikana vaikuttaa sen toimintaan huonontavasti? Luulisi, että se kylmänä nimenomaan toimisi huonommin kaikkine tahmaavine öljyineen jne.
No mulla oli hieman eri ongelma, mutta mulla ainakin oli niin että kylmänä kun lähti niin kytkin piti vähän aikaa ihan normaalisti mutta hetken ajon jälkeen alkoi luistamaan niin pirusti. Kannattaa varmaan käydä hakemassa uusi vaijeri ja koittaa josko se auttaisi tuohon jäykkyyteen. Se maksaa muistaakseni jotain 10e hujakoilla ja on helppo vaihtaa(menee se 10min). Kun tuo jäykkys viittaisi lähinnä siihen vaijeriin. En sitten tiedä voiko tuo painelaakeri vaikuttaa siihen huonoon irroittamiseen. Jos sieltä kuuluu rahinaa kun pidät kytkintä pohjassa niin silloin se painelaakeri on vaihto iässä. Itse taistelin vuoden verran kytkimeni kanssa ja nyt siihen olen vaihtanut asetelman, levyn(2kpl) sekä vaijerin(itseasiassa niitäkin on mennyt 2kpl) ja ainakin toistaseksi toimii moitteettomasti. Kohta taas alkaa olemaan vaijeri vaihto kunnossa...
Enpä muista vaihdettiinko tuossa painelaakeria lainkaan viimeksi. Pitää kysyä samalla kun vie auton pajalle. Hemmetti kun itsellä ei ole mitään paikkaa missä olisi hyvä fiksailla noita juttuja. Ei kuitenkaan viitsisi ruveta parkkipaikalla koko pakettia purkamaan ;)
Tuossa kun ei ole edes itsesäätömekanismia niin vaijerin uusiminen itse luulisi olevan suhteellisen helppoa. En ole kyllä koskaan sitä tehnyt, enkä ilmeisesti tee nytkään. Pojat pajalla vaihtakoon senkin sitten samalla.
Tuossa kun ei ole edes itsesäätömekanismia niin vaijerin uusiminen itse luulisi olevan suhteellisen helppoa. En ole kyllä koskaan sitä tehnyt, enkä ilmeisesti tee nytkään. Pojat pajalla vaihtakoon senkin sitten samalla.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Kyllähän se painelaakeri kannattaa vaihtaa. Tosin itse en sitä vaihtanut kun varmaan laiskuus pääsi yllättämään. Mutta eipä se kyllä millään tavalla ole oireillut joten eiköhän se ihan kunnossa ole. Ja äkkiäkkös sen vaihtaa sitten kun se alkaa ääntämään. Kun se vaihto tietääkseni tuossa kolffissa on helpohko ja nopea homma.
eidt. niin tosiaan mullakin on tuo 020-loota. En tosiaankaan tiedä sitten tuosta DevoPernin laatikosta kuinka siihen se vaihto tapahtuu.
eidt. niin tosiaan mullakin on tuo 020-loota. En tosiaankaan tiedä sitten tuosta DevoPernin laatikosta kuinka siihen se vaihto tapahtuu.
Viimeksi muokannut Eemeli, 16.12.2004 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nostetaan tämä topicci taas tapetille ku en uutta viitti tehä, niin kertokaapas mitä tuolle kytkinpolkimelle kannattais tehä kun se on aika p*rhanan jäykkä. Kytkin kyllä toimii aivan moitteettomasti, eikä luista tai mitään ja vaihteet menee päälle, mutta se poljin on vaan niin raskas painaa. Voiskohan tai kannattaako sitä löysätä kytkimen puolelta (auttaisko se) vai pystyykö jotenkin rasvaamaan..on vaan niin tympee polkea sitä varsinki ku kaupungissa joutuu pumppaamaan aika useasti..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa