Kojetaulun valojen vaihto vihreästä -> siniseen
Valvoja: ffp jäsenet
Kojetaulun valojen vaihto vihreästä -> siniseen
Mitenkäs onnistuu golf3:sen kojetaulussa namikoiden valojen vaihtaminen vihreistä sinisiin, onko niissä napeissa, esim. sähköikkunan kytkimissä vihreät polttimot vai kuinka asia on ?
Pitäis saada nuo valot sopimaan uuteen sisustan väriin.
Pitäis saada nuo valot sopimaan uuteen sisustan väriin.
Lämppärin kytkimissä on yksi pieni polttimo, mittaristossa kaksi samanmoista. Ajovalojen kytkimessä muistaakseni ledit, kuten myös esim. takalasin lämmittimessä. Ikkunannostimesta ei tietoa - veikkaampa lediä.
Polttimoihin menee 5-7mm huput, oiskohan ledit ollu Ø2,5mm. Vähän musta-tuntuu meiningillä
Polttimoihin menee 5-7mm huput, oiskohan ledit ollu Ø2,5mm. Vähän musta-tuntuu meiningillä
Esimerkiksi lämppärin valoissa valo heijastetaan vihreän muovinläpi. Ei varmaan onnistu pelkkää polttimoa vaihtamalla.
Selailin tuos eBayta ja siellä oli myynnissä 15e paketti jossa olis kaikki kojetaulun valojen ja kattoluukun ja lasienkytkimien namikoihin joka "kalvo" tai mikä lienyt onkaan niin että ne saa siniseksi.
Tässä linkki
Siniset namiskat
Selailin tuos eBayta ja siellä oli myynnissä 15e paketti jossa olis kaikki kojetaulun valojen ja kattoluukun ja lasienkytkimien namikoihin joka "kalvo" tai mikä lienyt onkaan niin että ne saa siniseksi.
Tässä linkki
Siniset namiskat
Ainakin kakkoskolvissa osasta katkaisijoita joutuu raaputtelemaan vihreää väriä pois. Osaan väri on tehty irtopaloilla, osaan maalaamalla. Joko polttimo on maalattu tai katkaisijan merkin tausta.
Sikahintaista tuo 15e kalvopaketti. Huppuja saa varaosaliikkeistä ja kalvoa askartelukaupoista. Kuten myös lasimaalia.
Ledit on tietysti yksi vaihtoehto, niillä toteutin oman värinvaihtoprojektini.
Sikahintaista tuo 15e kalvopaketti. Huppuja saa varaosaliikkeistä ja kalvoa askartelukaupoista. Kuten myös lasimaalia.
Ledit on tietysti yksi vaihtoehto, niillä toteutin oman värinvaihtoprojektini.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaikkiin namiskoihin menee ainakin suoraan 3mm kannalla oleve ledi. Oli todella helppo ottaa irti, ledien kannat oli vain puristus liitoksilla.
Onko tieto minkä kokoset ledit menee digitaalinäyttöihin mittaristossa?
Ja kuinka kannattaa tehä tuo mittaristo yleisvalaistuksen kanssa? Minkä kokoset ledit ja jos joutuu laittaa vastukset niin minkä kokoiset?
Auto on kumminkin jatkuvassa käytössä niin melkein pitäis saada homma tehtyä yhdessä illassa.
Onko tieto minkä kokoset ledit menee digitaalinäyttöihin mittaristossa?
Ja kuinka kannattaa tehä tuo mittaristo yleisvalaistuksen kanssa? Minkä kokoset ledit ja jos joutuu laittaa vastukset niin minkä kokoiset?
Auto on kumminkin jatkuvassa käytössä niin melkein pitäis saada homma tehtyä yhdessä illassa.
otin auki äsken tuon sähkökattoluukun namiskat. Siellä ei ollutkaan enään perinteisiä pallopäisiä ledejä. Sieltä löytyi sellaset kantikkaat 3kpl, olisko jotain 2mm kanttiinsa. Kuinkas tuollaset onnistuu vaihtamaan. Kolvilla vain tina sulaks siitä vierestä ja ottaa pois, uus sit vain tinalla kiinni?
Millä nimellä ne löytyy elektroniikkakeskuksesta?
Millä nimellä ne löytyy elektroniikkakeskuksesta?
Selvis mitä ledejä ne kantikaat oli. Ne o pintaliitosledejä.
Sekin selvis millanen vastus pitää laittaa kun laitan siniset ledit mittaristoon. 3 lediä vain rinnan ja niiden kantajännite vai mikä lie vastus lasketaan yhteen ja se vähennetään 12V, se mitä jää niin rajoitetaan vastuksella pois. Toimii. Tai niin ainakin neuvosi kaveri joka on elektroniikka asentajana elcotechillä.
Sekin selvis millanen vastus pitää laittaa kun laitan siniset ledit mittaristoon. 3 lediä vain rinnan ja niiden kantajännite vai mikä lie vastus lasketaan yhteen ja se vähennetään 12V, se mitä jää niin rajoitetaan vastuksella pois. Toimii. Tai niin ainakin neuvosi kaveri joka on elektroniikka asentajana elcotechillä.
http://students.turkuai.fi/~mjlahden/
postasin tän toisellekkin topicille mut selvemmin varmaan löytyy tosta. eli noin mä kytkin ne ledit ittel mittaristoon. vähän paska kuva mut tallentakaa koneel ja zoomatkaa..
postasin tän toisellekkin topicille mut selvemmin varmaan löytyy tosta. eli noin mä kytkin ne ledit ittel mittaristoon. vähän paska kuva mut tallentakaa koneel ja zoomatkaa..
Ei onnistunut suoraan ledien vaihto ikkunansäätö namiskoissa. Paukahti ledit 10sek päästä. Mittasin jännitteen mitä tulee sille vanhalle vihreelle ledille niin se oli 8.4V. Oli varmasti liikaa 3mm siniselle ledille.
Ikinä, ei saa laittaa lediä ilman etuvastusta..
http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/ledcalc/index
tosta laskemaan oikeanlainen..
Tuon sivuston löysin googlella kun ettiskelin tietoja sinisistä ledeistä. Nyt on kaikissa lasinnostin nappuloissa ja takalasinlämmittäjässä siniset valot. Vastuksien asentamisessa sai vähän soveltaa kun noissa namikoissa ei niin paljoo tilaa ollut. Mutta hyvin näyttää toimivan. Ehkä olis saanu olla pikkasen isommat vastukset. 680ohm oli liian vähän, olis saanu olla 900ohm ainakin. Palaa aika kirkaana, mutta kun laitan mittariston valot samalla kirkkaudella niin saa säätää kojetaulun valojen kirkkaudensäätö potikkaa pienemmäksi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itsellä on pienoinen ongelma joten mk3seen lämppärin valoja ledeihin vaihtaneet huom.
Eli en saa millään näkymään noita säätimiä kunnolla, aina niin himmeä että pimeälläkin tuskin edes huomaa että niiden takana valo palaisi. Peruspunaisia 3mm ledejä olen käyttänyt 470 Ohmin etuvastuksilla.
Ledit kyllä palaa kirkkaasti mutta jotenkin ei valo vaan pääse perille asti.
Ledit olen asemoinut nyt kahdella eri tavalla, kumpikaan ei tuottanut toivottua tulosta, ja tämä siis siihen muoviseen lirputtimeen säätimien takana, ko. kirkkaan muovinpalan nähneet varmaan tunnistaa.
tapa1
(keskellä: neljä lediä sojottaa sivuille haaraa päin ja yksi keskellä ylöspäin. Reunoilla ylöspäin.)
tapa2
(kaikki ledit ylöspäin.)
eli mikä neuvoksi?
Olisi ihan kiva saada tuokin loistamaan samaan sävyyn kuin muutkin nappulat ja kytkimet.
Eli en saa millään näkymään noita säätimiä kunnolla, aina niin himmeä että pimeälläkin tuskin edes huomaa että niiden takana valo palaisi. Peruspunaisia 3mm ledejä olen käyttänyt 470 Ohmin etuvastuksilla.
Ledit kyllä palaa kirkkaasti mutta jotenkin ei valo vaan pääse perille asti.
Ledit olen asemoinut nyt kahdella eri tavalla, kumpikaan ei tuottanut toivottua tulosta, ja tämä siis siihen muoviseen lirputtimeen säätimien takana, ko. kirkkaan muovinpalan nähneet varmaan tunnistaa.
tapa1

(keskellä: neljä lediä sojottaa sivuille haaraa päin ja yksi keskellä ylöspäin. Reunoilla ylöspäin.)
tapa2

(kaikki ledit ylöspäin.)
eli mikä neuvoksi?
Olisi ihan kiva saada tuokin loistamaan samaan sävyyn kuin muutkin nappulat ja kytkimet.
elikkä aattelin kaas laittaa venton mittariin lediä sinisiä sellaisia.. bebekiltä noita http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=7602
auttakaas ny minkä etuvastuksen noille pitäis hommata..
auttakaas ny minkä etuvastuksen noille pitäis hommata..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^Valokatkaisija irti ja toisella puolella mittaristoa oleva muovisuojus irti. Se jossa on ympyrä säleikkö (diagnostiikkapistokken suojus). Kehyksen ruuvit on nyt näkyvillä ja ne pois. Tarkista onko kehyksen yläosassa myös ruuveja, poista jos on. Sitten kehys lähtee jotenki sopivasti muljauttamalla. Ite mittaristo on parilla ruuvilla kiinni joihin pääsee käsiks kehyksen poiston jälkeen. Mittariston liitin on takapuolella ja siihen pääsee käsiks kun irrottaa mittariston ruuvit ja kääntelee mittaristoa sopivasti.
Diagnostiikkapistokkeen suojus on klipsuilla kiinni, lähtee pois sopivasti kulmasta kampeamalla. Valokytkimen yläreunan ja kojelaudan välistä kun työntää esim. kittilastan sinne väliin ja vetää lastaa mittaristoon päin, niin saa kammettua pidätin jousen sivummalle ja katkaisiaj pompsahtaa(tai on vedettävissä) pois paikaltaan. Vaikea selittää, mutta helppo ymmärtää kunhan sen näkee.
Diagnostiikkapistokkeen suojus on klipsuilla kiinni, lähtee pois sopivasti kulmasta kampeamalla. Valokytkimen yläreunan ja kojelaudan välistä kun työntää esim. kittilastan sinne väliin ja vetää lastaa mittaristoon päin, niin saa kammettua pidätin jousen sivummalle ja katkaisiaj pompsahtaa(tai on vedettävissä) pois paikaltaan. Vaikea selittää, mutta helppo ymmärtää kunhan sen näkee.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa