Weber suuttimista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

Weber suuttimista

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.10.2004 20:41

Sanokaas webereillä ajelevat, että millaset suuttimet teillä on käytössä? Pitäis saada arvottua jotkut tohon omaan autoon, kyseessä on japanilainen, mutta sillähän ei ole niinkään väliä, kun 1.6-1.8 koneet kuitenkin virtaavat suht saman verran.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

Weber 32/36 DGV:n suuttimista

ViestiKirjoittaja ilppart » 23.2.2005 13:20

No mulla on Weber 32/36 DGV ja tällä hetkellä pääsuuttimina 140 (ensiö) 125
(toisio). Muuten pelaa hyvin ja kulkee tosi ripeästi, mutta bensa maistuu 10 litraa/100 :/. Ennen meni 7 litraan ajolla ku ajolla Pierupurkin 2e2. Weberin ohjeiden mukaan nuo suuttimet on vakio 1800cc koneeseen tarkoitetut. Tilasinkin Freetechnicsiltä - josta itse kaasarikin on - 130 / 115 suuttimet, jotka on vakio-1600cc:hen tarkoitetut. Lisäks tilasin 45sen ensiöpuolen tyhjäkäyntisuuttimen, joka vaikuttaa tasakaasuajossa myös bensansaantiin.
En tiedä, mikä on paikallaan tällä hetkellä, mutta aion kokeilla 45sta jos/kun pienemmillä pääsuuttimilla sais ihmismäisempiä kulutuslukemia...

Kertokaahan mitkä suuttimet paikallaan vertailun vuoks, olisi apua siitä, tuo kun on vähän tollasta arpomista noiden suuttimien kanssa. :)

Niin: auto on Jetta -90 1.6 CL

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 23.2.2005 18:43

Pikkasen liian myöhästä, auto on jo kilvissä ja suuttimet on korrektit ;)

Mulla on nyt itellä 50F9:t tyhjäkäynti. F16 emulsioputki, 175 lisäilma, 140 pääsuutin. 40:set kiihdytyspumpun suuttimet. Käy ja kukkuu hyvin. DCOE weberit siis kyseessä.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

Ok...

ViestiKirjoittaja ilppart » 23.2.2005 22:48

No ei paljon mua auta nuo specsit, mutta kiitos kuitenkin. ;) Muutkin saa kertoa, jos jollakin sattuu olemaan 32/36nen Weberi.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.2.2005 8:38

Weber 32/36 DGV ja suuttimet 150/135. Kone 1.6 EZ ja auto golf. Kulutus arviolta 7.5-10L riippuen ajosta. Tulpista päätellen käy rikkaalla. Tarkoitus olis vielä kokeilla 135/120 tai 130/120 yhdistelmiä.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

Jep!

ViestiKirjoittaja ilppart » 24.2.2005 17:30

No hyvä ku löyty joku, jolla ihan samat lähtöasetelmat. ;) Mulla oli paikoillaan 150 / 135 = 2-litrasen vakioasetukset, ku tuli Freetechnicsiltä -> hiukan liian ärhäkkä normaaliin ajoon. Huuti kuin ns. vanhalla miehellä ku kaasu isovarpaallekin liian herkkä (sitäkin pitäs tuunata jotenkin epäherkemmäks jonkilaisella jousisysteemillä.

140 / 125silla asettu vähän paremmaks ja rauhottu vähän. Silti kiihtyy sikana ku tinttaa kaasun lattiaan. Pieni nyyskähdys tulee ku toisiopuoli aukeaa, mutta jospa se korjaantus vielä. Siks aattelin laittaa isomman suuttimista toisiopuolelle, jos vaikka vaikuttas jotain. Ellei auta, vaihdan tyhjäkäynnin suuttimia (tyhjäkäynti on siisti jo nyt).

Katsastuksessa pitäs käyttää tuo ens ma, kun päästöt ruuvattiin kohdalleen. Arvo oli 3sen pinnassa, joka pitäs olla hyvä. Katsastuksen jälkeen jatkuu säätöjen hakeminen kohdilleen, heh.

Niin: aluksi oli 150/135 -> 140/125. Oon siis tilannu jo 130/115set, että löytys repertuaaria tarpeeks. Epäilen että yhdistelmät 125 / 115 tai jopa 115 / 125 (ei oo sanottu, ettei toisio vois olla isompi pääsuuttimissa) toimis parhaiten. Löyty muuten netistä aika hyvä .pdf, jossa räjäytyskuva ja originaalisuuttimien arvot - enkuks tosin, mutta silti. + osien nimet.
En enää muista osoitetta, ku en jostain syystä pistäny kirjanmerkkiä. Jos pistät meiliä, niin voin laittaa maililla liitteeks sen .pdf:n suoraan, jos kiinnostaa.

P.S. Freetechnicsin ohjeissa on annettu 1600cc väli 115-130 pääsuuttimille. Siitä hokasin, että varmaan vieläkin saa kakkua liikaa tuo kone. :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.2.2005 18:39

Mulla meni katsastukesta läpi omilla webereillä ku laitoin 1/16 osan kierrosta kiinni tyhjäkäyntiseosruuvveja, et ei pahasti olleet pielessä. Noista DGV hommista en tiedä.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV 32/36:seen uudet pääsuuttimet ja ensiötyhjäkäynti

ViestiKirjoittaja ilppart » 4.3.2005 6:08

Juu, vaihdettiin tuossa DGV:hen 130 / 125 -suutinyhdistelmä ja magneettiventtiilin alle 60:nen tyhjäkäyntisuutin. Paikalla oli 55nen toisiossa 50nen, eli tehdasasetukset. 55nen oli jostain syystä menny liiskaksi jonkin verran (aikasempi omistaja kiristänyt liikaa? -> 60 nen tilalle, 50 vaikutti liian pieneltä)

Muuten toimii loistavasti, mutta vaikuttas jäävän vähän kierrokset huutamaan ku päästää tyhjäkäynnille. Kyse isohkosta (hyvin pelaa kyllä, tosin) tyhjäkäyntisuuttimesta? Kaasuvaijeri tuntus vaativan kaasarin päähän jäykemmän palautusjousen, koska vakio tuntus olevan liian löperö. Monet näemmä tehny moisen tunauksen, ku webbiä selailin..

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

Mikä tyhjäkäyntisuutin ensiöpuolella? :o

ViestiKirjoittaja ilppart » 4.3.2005 14:08

Itellä on siis 60:nen tällä hetkellä paikallaan DGV 32/36:ssa. 50 tai 55 vois olla vähän säästeliäämpi, mutta..Mitkäs Juvosella on Golfissa tyhjäkäyntisuuttimet? :O

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 4.3.2005 18:36

Enpä oo muute kattonu :D sen tiiän että ilman turhaa säätämistä meni päästöistä läpi. Vaihdoin suuttimiks 135/120, meinaa vaan olla nihkee lähtee kylmänä käyntii. Pitää niitä tyhjäkäyntisuuttimii vielä sit ihmetellä.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

Weber DGV:n tyhjäkäynnistä ja muuta..

ViestiKirjoittaja ilppart » 9.3.2005 15:07

Juu, kannattaa. Tuntuu vaikuttavan yllättävän paljon tuohon kaasarin toimintaan tuo magneettivenan alla oleva 1. tyhjäkäyntipilli. Liian isolla hörppää herkästi tasakaasuajossa enemmän ku esim. 50/55sella. 60:sellä tuntus käynti olevan tasaista, mutta aattelin laittaa pienempää jos hörppii enemmän. Tietenkään, jos rahasta ei niin pulaa, niin kuka sitä jaksaa säätää...:)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 12.3.2005 20:15

Tyhjäkäyntisuutin 1. kurkulle oli 55 ja 2. kurkulle 55. Vaihdoin sen ykkösenki vielä 50. Nihkeeseen kylmästarttiin osoittautukin viaksi se magneettiventtiili. Rassasin, alko toimii, pistin kii, seuraavana aamuna taas jumissa. Vaihdoin sen 2. kurkun suuttimen päälle ja nyt toimii. Satunnaisia jälkikäyntejä kylläkin...

VesQ
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.8.2004 20:33

ViestiKirjoittaja VesQ » 12.3.2005 22:52

Tuossa jotain juttua ja arvoja webereihin
http://www.gracieland.org/cars/techtalk/weboem.html

Ja tuossa räjäytyskuvia
http://www.piercemanifolds.com/weberexplode.htm

Mistäs muuten olette noita veepereitä ostelleet ja minkä hintaisia
Pitäisi itsekkin jostain kähveltää sellainen runko jossa olisi ainakin läppäakseli tiukka kun tuossa omassa DGVssä heiluu varmaan 3mm ja aiheuttaa mukavia nykimisiä juuri väärässä paikassa esim liikennevaloissa ensimmäisenä ollessa tai tietä ylittämässä ja siihen kun sammuu niin hetken saa sahata :(

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV:stä...

ViestiKirjoittaja ilppart » 13.3.2005 15:07

Freetechnics.fi on hyvä paikka. Jos haluat, että on vakiosuuttimet kohillaan (vähemmän arpomista) ja että kaikki pelaa just eikä melkein -> osta uus 32/36 DGV. Ite ostin 180 e hyväkuntosen käytetyn + huoltosarjan (hinta 20 e), johon kuuluu muistaakseen kiihdytinpumpun kalvo, bensasiivilä ja neulaventtiili.

Sitte tarvikeryyppyvaijeri. Sovitinlaipan tarviit varmaan, siihen ei tullu mukana tiivistettä ollenkaan, tehtiin tiivistepaperista ite.

Kannattaa tilata samalla suuttimia satsi (5 egeä kpl). Ainakin 2-3 vaihtoehtosta tyhjäkäyntisuutinta 50, 55, 60 ja pääsuuttimia moottorin koosta riippuen 2-3 yhdistelmää. Uuden, jos ostat, ei tarvi niin monia.

Vai jumittelee Juvosella magneettivena. Se voi tosiaan lyödä muutaman ylimääräisen iskun jälkikäyntiä, jos se ei oo 1-puolella. Mites se lähtee muuten käyntiin 50sellä? Mulla on niinkin iso tosiaan ku 60 tuo 1-puolen tyhjäkäynti tällä hetkellä. Kattelen tuon kulutuksen, että vaihdanko 55seen / 50seen.

Tuskin kosketaan enää ollenkaan ku tuntuu toimivan hyvin.
Pääsuuttimet on nyt hyvin kohdillaan - 130/125 1.6seen Volkkarin koneeseen tuntus olevan aika hyvät. Jos lisätehoa haluaa jossain vaiheessa vielä, niin 140/135 (eli orignaalit) ois varmaan ok.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 14.3.2005 15:48

Mulla on taas niin paljo tyhjäkäyntihäiriöit et ei osaa sanoo. Vaikuttas taas imuvuodolta ku kiekat heittelee välillä 0-1500, ja sit jos sattuu pysyy käynnis niin tärisee niin prkeleesti. Tosin voi olla roska kaasarissaki.

VesQ
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.8.2004 20:33

ViestiKirjoittaja VesQ » 14.3.2005 21:33

Tuossa oman kaasarin juuri purin ja putsasin ja siellä on nyt seuraavat suuttimet:
Pääsuutin ensiö 127 toisio 130
Lisäilma ensiö 180 toisio 180
seosputket ensiö f-50 toisio f-6 ?
tyhjäkäynti ensiö 47 toisio 50
kiihdytys pumpun suuttimessa oli epäselvästi luku 15 mutta epäilen kuitenkin

Kuulostaakos nuo ollenkaan toimivalta, kone 1300cc, noista seosputkista en mene vannomaan mutta näin muistelisin, kaasari on nypätty suuttimineen 1200cc ladasta

Laihalla se meinaa käydä kun on palotilat ihan valkoiset, samoin tulpat kun ajelee tasakaasulla vaikka 60kmh

Tosin läppäakselissa on aika reilusti heittoa eli varmaankin vetää sieltä ilmaa, kokeilin 52 ensiö tyhjäkäyntisuuttimella mutta vaikka seosruuvin ruuvaa aivan kiinni niin käy melko rikkaalla, tuolla 47 ruuvi on about 3 kierrosta auki eli varmaankin aika hyvä

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 22.3.2005 0:19

Mites mulla on toi kulutus tollee kasvanu suutinten pienennykse jälkee :) Kai ne on jo liika pienet ja joutuu pidempään ryyppyä käyttään.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 24.3.2005 0:57

Saattaapi olla, taitaa olla se 55 paras vaihtoehto. Tuntuu lämpimällä koneella aavistuksen vielä jotain ihme arpomista lämpimällä koneella..mutta kuitenkin sanosin ton olevan 98% kohdallaan. Päästäisenä pitemmälle reissulle, ni selviää maantiekulutus.

Toimiiks se sillä 50sellä tensiösuuttimellä? Mulla ei 55:a ookaan tällä hetkellä, pitäs vaatia Freetechnicsiltä ku paikallaan oleva oli jostain syystä "lytyssä" (ylikirrattu magneettivenan ruuvi)?) Oli jotenkin solmussa se 55nen mikä oli paikallaan tota 60stä ennen. No pitää koklata varmaan sitä 50stä.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.3.2005 9:38

No meitsiki onnistu vähä tota nykyistä vetää lyttyy mut vielä se toimii ;) Pitäs kai ettiä jos lähistöllä olis joku pulju josta noita löytyy...

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 24.3.2005 17:07

Saattaa olla nihkeetä löytyminen, mutta Freetechnicsiltä 5 egeä / tsipale. Ite aattelin tilata sen 55sen jossain vaiheessa, ellei 50nen toimi, kun siihen kuitenkin taitaa kallistua tuo jossain vaiheessa. No kattoo nyt ton matka-ajon..

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV:n kulutuksesta...

ViestiKirjoittaja ilppart » 25.3.2005 22:16

Joo-o, kävin tässä pitkänperjantain tankkauksella ennen matkaa, että saa piripinnasta mitattua matka-ajokulutuksen. 10,4 litraa vieny (kele) näköjään kitsaalla käsiryypyn käytöllä kaupunkiajossa :/. Ei hyvä. Pitää siis jo tuon perusteella vaihtaa 50seen ensiötyhjäkäyntiin. Jospa se pudottas tuota ryystämistä. Niin tosin "uhkas" Freetechnicsinkin ukko, että varmasti kakku maittaa tuolla 60sellä. 50 siis paikalleen. Ellei se toimi, ni sitte enää vaihtoehto 55nen jälellä. Hmm.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 25.3.2005 22:58

Nyt kun on kasannu kokemusta tosta 50 suuttimesta, niin voin sanoa että se toimii plussakelil mut pakkaselle se on liian pieni, vaikee saada käyntii ja pientä nykimistä pintakaasul.

Tulppien päät ovat keltaruskeat joten 135/120 on iha sopivat suuttimet.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 28.3.2005 19:00

Kulutus Lahdenreissulla (yht. 355 km) 6,12 litraa /100km!! :) Nonii, alkaa olla sellasia lukemia, mitä pitäskin, heh. Pintakaasulla nykii mullakin 60sellä. Hmm, taitaa olla sen 55sen paikka. Pääsuuttimet on 130/125. "Hieman" toisenlainen on tuo kulutus maantieajossa plussakelillä. Ei tarttenu ryypyttää, eikä muutakaan. Aivan pelkällä maantieajolla pääsee siis noilla suuttimilla aikas vähällä bensalla.

Pitänee soittaa ja tilata se 55nen Freetechnicsiltä. Se muutos vielä tohon, ni saa luvan välttää. Ainakaan 140/125 ja 55/50 -yhdistelmillä ei nykiny pintakaasulla. Ja siitä ensiötyhjäkäynnistähän se on kiinni, luulisin. Nykäsy tulee tossa 80-100km/h mittarinopeudessa ku höllää tai painaa lisää kaasua tasakaasuun nähden => siirtää tyhjäkäyntisuuttimilta ensiöpääsuuttimeen ja päinvastoin. Joku "porras" siinä tuntuu olevan vielä. En kuitenkaan usko että tuo nyt vaatii sitä 140stä ensiöpääruuttaa. Jos ei millään nykiminen lakkaa, niin laitan 140/135 ja sen 55sen ensiötyhjäk. Ne on originaaliasetukset. Sit jos ei pelitä, niin alkaa jo ahistaa. :)

Oli vielä sellanen probleema reissulla, että mennessä varsinkin kone jäi "huutamaan" kierroksilla ku polkas kytkimen pohjaan. Tiiä sitte, onko siitä 60sestä suuttimesta vai mistä kiinni moinen. Ärsytti moottorilla jarruttaa / polkasta kerran kaasua -> kierrokset tippu normaalille tyhjäkäynnille.

Aattelin pistää tohon omatekosen palautusjousen, joka vetää kaasuvivun aina varmasti aivan alakierroksille. Jää välillä se kaasuvaijeri jostain syystä vähän välille -> siitä kierrosten huutaminen. Tiiä sitte onko siitä suuttimesta, vai pelkästään vaijerin jumimisesta. Veikkaisin jälkimmäistä pääsyyks. No sellasta tällä erää.

VesQ
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.8.2004 20:33

ViestiKirjoittaja VesQ » 29.3.2005 9:18

Juu kyllä itselläkin jää kaasu hetkeksi päälle webrulla, silleen ihan vähän, jos ei ole palautusjousta vaikka kaasuvaijeri yms on uusia ja toimii hyvin

Eli kannattaa laittaa palautusjousi, tulee muutenkin siitä kaasupolkimesta paljon "loogisempi" ja saa tuntoa

Katsoo sen jousen vaan sellaiseen kulmaan että vetää "tehokkaasti" kaasua pois mutta toimii myös täyskaasulla (ettei jää mihinkään väliin yms)

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 31.3.2005 16:43

Jep, sama vika. Kierroksia on välillä aika paljon päällä liikaa, ku polkasee kytkin&jarru risteykseentulon -> kierrokset karkaa. Korjautuu varmasti jousella. Ei kai se mitään ryypyn toimintaa hämää, ku vetää se jousi alas vipua (ryypyn päälläollessahan vars. kaasuläpätkin aukee aavistuksen). No jos kerran sulla Vesalla toimii, ni sitte laitan itellekin. :)

Pitääpä soittaa Freetechnicsille ja pistää tilaukseen 55nen..

VesQ
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.8.2004 20:33

ViestiKirjoittaja VesQ » 31.3.2005 17:34

Juu ei se siihen ryyppyn vaikuta, siinä ryypyssähän on sellainen "epäkesko" juttu joka kääntää sitä kaasuhommaa auki, kyllä se jaksaa kääntää sitä vaikka olisi tiukempikin jousi kun on vaijeri-käyttöinen ryyppy

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 31.3.2005 18:36

Ookoo. :) No sitte vaan vieteriä virittämään. 55nen on postissa tulossa..

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV

ViestiKirjoittaja ilppart » 16.4.2005 17:02

Nyt pelittää! Laitettiin vielä säädettävä palautusjousisysteemi kaasuun. Samalla pääsuuttimiksi 140/135 ja tyhjäk. 55/50, nyt saapi olla. Nuo on tehdasasetukset.

Ai niin...piti sitte teettää asentajalla alumiinista välisovituslevy sovituslaipan ja kaasarin väliin. Kannattaa tutkia: Freetechnicsiltä tilattu laippa on susi sellasenaan Volkkarin imusarjan päälle -> ilma vuotaa tuhisemalla vasemmalta/oikealta puolelta pulttien kohdalta!! Sattumalta huomattiin. Kun väliin pistää tiivistävän alumiini- tai vastaavan levyn ei enää ryystä ilmaa. Itellä ko. vika ilmeni noin kolmen viikon päästä ku kaasari oli ekaa kertaa asennettuna autoon. Ääni on vikisevä, soiva - ärsyttävä ainakin. No nyt kuitenkin pelaa. Vieläkään ei aivan älyttömän taloudellista menoa kaupungissa, mutta saapi luvan kelvata ku kulkua piisaa vastapainoks.

Mites muiden DGV-projektit?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 17.4.2005 11:24

Piti tilata uusia tyhjäkäyntisuuttimia ku lyttäsin nykyset. Ilmeisesti niit ruuvei ei sit kannata vääntää sormitiukkuutta tiukemmalle. Mun jousipatentti ei palauta kaasua ihan kokonaa takas, pitäs keksiä jotain parempaa sen tilalle.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 13.5.2005 9:53

Tättärää, huomattiin yks pikku moka ton sovitepala suunittelussa, se päästää ilmaa kurkun ohi jos ei oo kunno tiivistettä kaasuttimen ja laipan välis. Eli pit tehtailla siihen sitten hondan kattopellistä tiiviste. Tällä kertaa sattui olee touhuissa kamera mukana eli tuolta voi ihailla asennuskuvia:

http://koti.mbnet.fi/~tjuvonen/kuvakamaa/weber/

mynthon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 28.8.2005 16:52

ViestiKirjoittaja mynthon » 18.10.2005 18:15

MOi ! Olis kiva tietää miten tässä topicissa kirjoittaneiden bensan kulutuslukemat on nykyään?

Itellä tuore kaasariprojekti: Auto on VW Passat Variant vm. -88(-93) eli umpikeulamallia, kone 1.6 EZ.

Pierupurkista en saanut millään toimivaa joten tilasin moposportilta Weber dmtl 32/34 korvauskaasarin jonka piti olla valmiiksi suuttimiltaan ym. sopiva passattiin.

No sitten kun kaasari oli asennettu paikalleen ja jotenkin säädetty, ja ensimmäinen tankillinen ajettu (n. 50/50 % kaupunkiajoa ja matka-ajoa), laskin keskikulutuksen, yllätys oli melkoinen: n. 12 l /100 km !!

Aikamoiset lukemat! No seuraavaksi eksyin tälle palstalle ja luin tän topicin lävitse; soitin Free tecnichsiin, kyselin suuttimista. jne. Weberissä alkuperäiset suuttimet olivat ensiö 120, toisio 125, tyhjäkäyntisuuttimet molemmat 60.

Free technicsistä neuvottiin kokeilemaan pääsuuttimeksi 110! ja Tyhjäkäyntiin ensiöpuolelle jotain väliltä 45-50-55!

Tällä hetkellä kiinni siis tuo 110 ja toisiopuolella edelleen 125 ja tyhjäkäyntisuutttimena ensiöpuolella 55, toisio 60.

Jännityksellä nyt odotellaan, että päästäis laskemaan kulutuslukemia....... !

Heittäkääpä kokemuksia kuinka muilla kulutuslukemat kehittyneet ja muutakin kommenttia!!!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.10.2005 20:27

Harmi juttu tuo jos toi DGW:n sovitelaippa vuotaa. Jediin just asentelen tollasta. Mites onko tuntunut tehonlisäystä EZ koneessa Pierburgiin nähden?

mynthon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 28.8.2005 16:52

ViestiKirjoittaja mynthon » 18.10.2005 20:40

Kyllä itellä tuntuu ainakin ton weber dmtl:n kanssa kärry hieman piristyneen... vai onko hieman lumetta "miehekkäämpien" imuäänien vuoksi...heh... :)

Tuossa dmtl:ssä oli muuten sellanen sovitelaippa jolla sen sai asennettua volkkarin alkuperäisen kumilaipan päälle. Tietääkö kukaan myydäänkö missään valmista esim. alumiinilaippaa joka korvaisi tuon pelkästään tuon vw:n kumilaipan? Eli en tarkoita nyt sovitetta vaan täsmälleen samanlaista laippaa kun se kuminen orkkislaippa, mutta joka olisi tehty kiinteästä materiaalista???

mynthon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 28.8.2005 16:52

ViestiKirjoittaja mynthon » 19.10.2005 23:15

No niin, nyt olis ensikokemuksia 110 pääsuuttimesta ensiöpuolella. Ensimmäinen kylmäkäynnistys tänä aamuna erittäin vaikea, ei ensin meinannut lähtee millään käyntiin...sit kun lähti, meinas tukehtua ja nyki kamalasti.

No lämpimänä toimi mainiosti, ei muutakuin alkuperäinen 120 takaisin ja taas toimi mainiosti kun muutaman tunnin jälkeen käynnistin kylmänä.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGV:n suuttimista ja muusta vielä..

ViestiKirjoittaja ilppart » 9.11.2005 17:31

Kylläpähän on liian pienet röörit. ;) 135 on ehdoton minimi Jettaankin (saati Audiin) ensiöpuolelle. Kokeile asentaa ensin vakiosuuttimet -> lukee aiemmissa postituksissani mm. Lisäks kannattaa varmistaa, että menee oikein päin ensiöt ja toisiot (lähinnä pääsuuttimet). Tyhjäkäynnin suhteenhan nyt onkin selvää,l että ensiö on magnettiventtiilin alla ja toisiotyhjis piilopuolella.

Suosittelen siis aluks 140/135, 55/50 (ensiö/toisio) lähtötilanteeks...niin ja kannattaa sorvailla esim. alumiinista extra-tiivistepala ja vetää jollain ilmastointitiivistetökötillä ellei huilaa. ;) Niin kauan ku vuotaa juuresta, ei suuttimilla voi harkitakaan "hienosäätöä". Ns. emulsioputkilla ei pitäs olla väliä niinkään.


P.S.
Itse sain DGV:n toimimaan (itse en asentanu tosin) vakkarisuuttimilla ja käytös ja kulutus on kohdillaan. Matka-ajossa vähän päälle 6 litraa/100 ja kaupungissa pyöreät 10, ehkä vähän alle. Ainoa epätavallinen juttu on pieni" nyyskähdys (saa ilmeisesti tilapäisesti bensamyrkytyksen) ku paiskaa kaasun pohjaan. Pieni viive..ja sitte lähetään ku kuppa Töölöstä. Eli tehoja tulee kyllä niiin paljon verrattuna Pierupurkkiin. Tyytyväinen oon.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

ettei "huilaa" siis..typoja tulee

ViestiKirjoittaja ilppart » 9.11.2005 17:32

joo, painovirhepaholaisia... ;)

mynthon
-
Viestit: 13
Liittynyt: 28.8.2005 16:52

ViestiKirjoittaja mynthon » 18.1.2006 15:59

Se "nyyskähdys" johtuu siitä kun toisiopuoli aukeaa. Se on webereiden ominaisuus eikä vika.

ilppart
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.2.2005 16:03

DGVstä...

ViestiKirjoittaja ilppart » 27.1.2006 18:35

Joo, kyllä sen voi siis "askarella" ku tekee alumiinista välipalan siihen laipan ja imusarjan väliin (sivut vuotaa, muotoiluvirhe laipassa, hmm). Vasta tämän jälkeen voi suuttimmilla alkaa hakea säätöjä. Parhaan käytöksen saa kuitenkin ku pistää yllämainitut vakiosuuttimet (tai ainakin lähtee niistä liikkeelle). Kannattaa siis vaan suoraan asentaa ne perusröörit paikalleen ja katsoa, miten hoppa käyttäytyy (se laippahomma pitää ensin olla kunnollinen).

Kaasuvaijerin kanssa kyllä suosittelen jonkinasteista palautussysteemiä..itsellä ainakin maantieajon jäljiltä jäi ylikierroksille huutamaan ennen kaasun polkaisua. Kaasuläppiä kiinni vetävä jousisysteemi (jäykkyys tuntuu vasteena kaasupolkimessa, luonnollisesti) on paikallaan. Ilman tätä systeemiä meinaa lähteä nastat talvirenkaista, koskapa kaasu on niin pirun herkkä, ettei voi harkitakaan talvikengillä ajamista ilman vastusta kaasupolkimessa.

Hyvä peli se on tuo DGV. Vielä ku säätää mahd. laihalle seokselle, eli ruuvi mahd kiinniasentoon myötäpvään ja sitte avaa siihen asti ku käynti paranee ja pudottaa kierroksia, jos alkaa kirmata liian kovilla rpm:illä. Päästötestin jälkeen saattaa joutua tekemään omaa hienosäätöä. Ainakin itellä säätivät jotenkin aivan käsittämättömän alas kierrokset ja ohuelle seokselle...ei muuta ku ruuvari esiin ku motti on mahd. lämmin ja kaikki mahd. sähköhärpäkkeet päälle ja säätämään. Nyt itsellä vihdoin mieleinen. Oli kyllä vaihtamisen arvoinen se pierupurkki. :)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.1.2006 21:21

tosta laippahommasta vielä et onkos se vuotanyt järjestään jokaisella vai satunnaisesti? eikö sitä saa pitämään jos vetää tiivistepahvin lisäksi vielä tiivistesilikoonit?

Timppa
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Timppa » 27.1.2006 22:44

Ei minulla ole laipan luota vuotanut. Laitoin mukana tulleet pahvitiivisteet imusarjan ja laipan sekä laipan ja kaasarin väliin niin hyvin on toiminut.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 28.1.2006 1:42

Mun mielestä siinä sovitelaipas on pieni suunittelumoka. Vuotaa sivuruuvien kolojen kohdalta...

Golffi ei oo ollu käytössä ny hetkee mut kulutus on on ollu sekakäytös jotain 7l luokkaa. Ei imuilman lämmitystä mutta hyvin toimii ilmankin. :) 150 pääsuuttimella oli havaittavissa voimanlisäystä 135/120 ei enää niinkään...

JONIA
-
Viestit: 43
Liittynyt: 9.11.2004 21:20

ViestiKirjoittaja JONIA » 14.3.2006 15:13

olisiko kellään antaa minkäänlaisia lähtöarvoja 1.8 moottoriin tuolle DGV kaasuttimelle.

Timppa
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Timppa » 14.3.2006 17:52

Tuolla yläpuolellahan on aika hyvät lähtöarvot joilla saat koneen käymään. Tässä on vielä linkki, josta löytyy asennus- ja säätöohjeet: http://www.freetechnics.fi/WeberDGVohjeet.htm

JONIA
-
Viestit: 43
Liittynyt: 9.11.2004 21:20

ViestiKirjoittaja JONIA » 14.3.2006 18:49

näyttäs vaan että kaikki olisi asennellu noita 1.6 koneisiin mutta tämä mulla on 1.8 ja varmasti poikkeaa jonkun verran 1.6 polttoaine tarpeesta

Timppa
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Timppa » 14.3.2006 22:37

Kyllähän ne poikkeaa, mutta kyllä sinä saat koneen käymään noilla 1,6:n suuttimillakin. Sit lukaset freetechnicsin ohjeita ja säädät koneen viimesen päälle. Ei noi yllämainitut suutinkoot ole ainoita oikeita: mulla 1,6 nyki tasakaasulla aika pahasti 55/50 tyhjäkäyntisuuttimilla ja 60/50 toimii hyvin. Pääsuuttimet 155/145.

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 7.5.2006 16:42

Eipä taho oikeen pelittää 1.8 jetassa..
Kokeiltu: 125 ensiö/135toisio, 45,50,60 ensiö tyhäkäynti/55 toisio
130 ensiö/135toisio, 45, 60 ensiö tyhjäkäynti/55 toisio
135 ensiö/130 toisio, 50 ensiö tyhjäkäynti/55 tosio
Seosruuvin säädöllä ei huomattavaa vaikutusta.

Oikeestaan kaikilla noilla mitä kokeiltu, paikallaan jos äkkiä painaa kaasua niin meinaa hyytyä, jos hiljaa painaa kaasua niin hyytyy ja alkaa nostaan kiekkaa eikä tiiä oikeen mitä tekee.
Ajaessa tyhjäkäynniltä siihen pisteeseen missä toisiopuoli ei vielä aukea hyytyy ja röpöttää ja paukuttaa putkessa ja välillä myös imusarjassa. Mutta sitten ku toisio kurkku aukeaa nii vetää kyllä heti ku pöhölö.. Ja paukuttaa varsinki sillo ku pykältää isommalle ja painaa kaasua ennen ku on päästäny kytkimen kokonaan.
Sytytys on kohallaan, tulpan ja puolan johdot on uuet, bensansuodatin on muutaman kuukauden vanha. Virranjakaja on kunnossa, pientä väljyyttä on, mutta onko sillä merkitystä kun eikös tuo oo jokin keskipaikoisvoima juttu systeemi..
Kiihdytyspumppu toimii, huoltosarja asennettu 200km sitte.
Miten tuon alipaineen kanssa, kaasuttimen takanahan on se paikka vai ekös se siihen tuu?
Ja missähän se magneettiventtiili pitäis sijaita, mulla sitä ei tieten oo?
Ootteko joutu säätään sytkää myöhäsemmälle tai aikaselle? Kun pari kaveria on laittanut justiin tämän weberin, tosin fordiin ja ooppeliin ja ne oli joutunu säätään syttyä että oli saanu pelaan.

Mikähän neuvoksi? Käynyt mielessä jo pariin kertaan että jos ostat polkupyörän tai nissanin...molemmat pommin varmoja vehkeitä...:)

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 9.5.2006 8:45

Eikös kellää ois mittää neuvoja??

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 9.5.2006 17:08

Jos vaikka lähdettäis siitä liikkeelle, että kokeilet sitä sytkän muutosta ja mites on sen virranjakajan alipainekellon toiminta? ja tuleeko siihen alipaineletkua kiinni? (ilmeisisti jos tulee niin tulee jarrusylinterin ap-putkesta)

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 10.5.2006 9:16

Kylläpä se rupes pelittään, laitoin 150 ensiö, 145 toisio, 55 ensiö tyhjäkäynti, 50 toisio tyhjäkäynti suuttimen ja käänsin syttyä pari astetta aikaselle. Vielä on toisio puolella vähä hämminkiä, luultavasti kaipais vähä suurempaa tyhjäkäyntisuutinta. Siinä sivussa tuli uusittua myös puolan ja tulpan johdot ja virranjakajakin vaihettiin. Näissäkin oli vähä vikaa, ei oikeen käyny kunnolla tyhjäkäyntiä mutta nyt käy kyllä komiasti.
Kylläpä tuntuu hyvältä ku ei oo enää pierupurkkia pellin alla... :)

JONIA
-
Viestit: 43
Liittynyt: 9.11.2004 21:20

ViestiKirjoittaja JONIA » 11.5.2006 21:07

No nyt sain minäkin tuon Weberin 1.8:ssa toimimaan. Onkos rasse87lla minkälaiset kulutuslukemat kun kattelin suuttimiesi olevan reilummat kun mulla. Mitenkäs oletko pakokaasumittarissa käynyt katsomassa onko lukemat kohdallaan?

Minä sain tuon oman pelaamaan kanssa aikaistetulla sytytyksellä paremmin noilla isommilla suuttimilla mut silloin käytin sit pakokaasutestissä niin HC arvot huiteli ihan taivaissa. Mut nyt sytytys normaalissa ja pienemmillä suuttimilla ja toimii nätisti.

Nyt on pellin alla 135/140 pääsuuttimet ja 55/50 tyhjäkäynt. ja 160/140 ilmat
ja sekoittajat? 3,5/2,5. Tuohon kyl tehty paljon muutakin työstöä joka vaikuttaa tietysti. Nyt viel lopullinen toisiopuolen pääsuuttimen haku tehtävä tehopenkissä.

ja kulutuslukemat alta 7l/100km. maantiellä rauhallisesti mut heti kun lähtee polkemaan reilumpaa kyytiä niin meinaa lähestyy 10l/100km helposti. Enää on murheena tuo tyhj. kierrosten seilaaminen joka kerralla erikohtaan 800rpm-1500rpm. polkasemalla palauttaa kyl normaaliin 800rpm

Osaako kukaan kertoa miten tosta tarkistetaan polttoaineen pinnan korkeus että on oikea? arveluttaa vielä hieman kun on käytetty kaasari

rasse87
-
Viestit: 184
Liittynyt: 28.11.2003 17:08

ViestiKirjoittaja rasse87 » 11.5.2006 22:40

Juuri eilen kävin laittaan tankin täyteen, mutta ei oo tullu vielä 100km täyteen et ois voinu mittailla. Epäilen että toimis pienemmilläki, varmaan suurin vika tuossa oli tuo sytty.. Merkkien mukaan lampulla katottuna se oli kyllä kohallaan mutta kai se on sitte tuosta weberistä johtuvaa et piti kääntää muutama aste aikasemmalle. Pitäs kokeilla ettiä nuo parhaimmat suuttimet, kuhan täsä vähä peltohommat rauhottuu ja saa koulun päätökseen.

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 11.3.2007 15:03

Freetechnicsiltä tilattu laippa on susi sellasenaan Volkkarin imusarjan päälle -> ilma vuotaa tuhisemalla vasemmalta/oikealta puolelta pulttien kohdalta!! Sattumalta huomattiin. Kun väliin pistää tiivistävän alumiini- tai vastaavan levyn ei enää ryystä ilmaa.


mulla DGV:n kaasarin kanssa tuhisee ja tyhjäkäynti röpöttää :/, voisikohan johtua tästä laipasta?? ja saako sitä jollain tiiviste paperilla ja liimalla pitämään??
vinkkejä kaivataan..

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 1.10.2007 15:53

nostetaas tätä ylös.

ongelma on seuraavanlainen.mulla oli tommonen weber dmtr 34/34 kaasari 1.6 vakiomoottorissa kiinni suuttimilla ensiö155/55 toisio 155/60. muiden suutinarvoihin verraten aika isot,mutta toimi todella hyvin eikä vienyt edes paljoa bensaa,ja performanssiakin löytyi.

ja suutinarvojen perusteella ajattelin että kävis tohon nykyseen 1.8 gteehen heittämällä ja toimis hienosti.eipä toiminutkaan.hitaasti kaasua painaen kiertää
nätisti jenkakellon tappiin asti.sitten kun runttaa kaasun heti pohjaan,rykii,yskii ja miettii 3000-5000 välissä eikä tahdo kunnolla kiertää loppuun asti.myöskin kierrokset
laskevat hitaasti päästettäessä jalka kaasulta.ilmavuoto ei tule kysymykseen,laitettaessa käsi kaasarin päälle kierrokset laskee ja auto lopuksi sammuu.

eli auttakee hädässä olevaa kiitos:)

Kama03
-
Viestit: 44
Liittynyt: 6.6.2011 12:33

ongelmaa

ViestiKirjoittaja Kama03 » 23.10.2011 14:30

Mikä neuvoksi, nykii kylmänä , suuttimet tällä hetkellä 140/135 testattu 135/130 ja 130/125. Lämpimällä koneella jos tinttaa kaasun yli puolen välin niin alkaa nykimään, ikäänkuin tukehtuu. Tyhjäkäynti epätasainen lähinnä ( kone täryyttää- tasoittuu- täryyttää tasoittuu jne.)
60/50 testattu 55/50 ja 45/50. Imuvuodot katsottu, ei starttisprayllä ainakaa löytäny.

PS: alkaa pian ahistaa....

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

Weber DMTR 32/34

ViestiKirjoittaja Nebel » 23.10.2012 14:51

Nostellaan topic ylös!

1) kysymys: Pitääkö alipaineletku lähteä virranjakajan kellosta kaasuttimen taakse? Nyt se menee kellosta jarrutehostimen alipaineletkuun. Tarvitseeko kaasuttimessa joku alipaine ohjausta ?

2) kysymys: Kaasutin tulvii aika pahasti. On puhdistettu ja toisiokurkku oli täynnä bensaa.

OSAT:
Tyhjäkäynti 70 ja 50
ilmasuutin 170 ja 190
emulsioputki F38 ja F22
pääsuutin 105 ja 102

Noita kun katsoo niin pääsuuttimet ovat helvetin pieniä ja muut ovat taas isoja. Kyselin jo freetechnicsiltä isompia pääsuuttimia. Auto sammuu heti kun nostaa jalan kaasulta tai ottaa ryypyn pois. En tiedä missä autossa on tämä kaasari ennen ollut, BMW tai VW.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa