Xenon jälkiasennussarja

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

Xenon jälkiasennussarja

ViestiKirjoittaja kosarn » 10.9.2004 15:42

onko kukaan kokiellut tällaista xenonien jälkiasennussarjaa??

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 7920282654

ja onkohan tästä mitään hyötyä hintaan verrattuna ja miten on sitten umpioiden kanssa kun alkuperäis xenoneissa on tietääkseni hieman toisenlaiset umpiot?

ja onko tämä kallis paketti? n.240€ toimituskuluineen

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 10.9.2004 15:50

Ihan oma mielipide: laita originaalit tai ei sitten ollenkaan, sulle tulee onkelmia viimeistään katsastuksessa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 10.9.2004 18:44

Ja kannattaa sit katsoa tuolta, tarviiko autossasi olla automaattinen ajovalojen korkeussäätö Xenonien kanssa: http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 10.9.2004 21:35

Onhan noita vastaavia vakioumpioihin laitettu, Valotehoa tulee kyllä roimasti lisää ja samalla turvallisuutta kyllä itselle, mutta vastaantulijoita häiritsevää hajavaloa saattaa tulla vähän liikaa.

Vähän itsellänikin on takaraivossa Xenonien asennus lähitulevaisuudessa, joko laillisesti tai "melkein" laillisesti.. :)

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 10.9.2004 21:44

Silloin kun selvitin tota niin sain ton Tuomaksen linkissä olevan lappusen puitteissa Xenonit laillisesti rekisteröityä otteeseen manuaalisäädöllä. Mutta umpiot olikin alkuperäiset Passatin Xenonit. Elikkäns E-hyväksytyt.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 10.9.2004 22:24

Juu, ja orkkisumpioita ei tarvitse edes näyttää inssille, näin mulle on evp. kats. inssi kertonut. Joten en näyttänyt.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 10.9.2004 23:09

Hmmm...mielenkiintoista! Tämähän alkoi kiinnostamaan, jos se noin helposti kävi.
Mites kävi, oliko vaihdosta paljon apua pimeyteen :)?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.9.2004 18:27

Ero on kuin yöllä ja päivällä, nuo Poran halogeenit on aika huonot

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 11.9.2004 20:09

Laitetaan nyt kuva halogeenin ja 8000k xenonin erosta.
Kuva

Tuollaiset olen nyt muutamaan autoon laittanut, mukaan lukien omaani.
Laiton tai ei, so what... näkeepähän ainakin hirven ennenkuin kolahtaa.

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 12.9.2004 0:16

no tuli nyt sitten tollaset sieltä tilattua, ja saahan ne alkuperäiset polttimot sitten sinne takaisin heitettyä jos ei näillä sitten saa katsastettua.

H.Leinonen
-
Viestit: 572
Liittynyt: 20.4.2004 22:11

ViestiKirjoittaja H.Leinonen » 12.9.2004 0:21

On muuten huomattava ero entiseen... Tänään sain vielä omakohtaista kokemusta kyseisestä, kun kävin korvaamassa Cobran puomin työvalopatteriston 6 lamppua 2 xenonilla... Kävi silmiin keskellä kirkasta päivää... Semmosen kahden kilometrin päästä näky vielä kirkas piste kun pois lähdin...

Vähän turhan kalliita vaan, kun yksi lamppu maksoi 150...

tonzu
-
Viestit: 232
Liittynyt: 23.7.2003 8:45

ViestiKirjoittaja tonzu » 12.9.2004 0:29

Ei nyt haluaisi pitää mitään moraalisaarnaa tai muuta vastaavaa (joten ei herneitä nenukkiin kiitos) eli ihan vain omakohtaisena havaintona liikenteestä.

Vaikka se itselle saattaa tuoda hieman lisäturvaa pimeällä, vastaantulijoille saattaa hiemankin väärin suunnattu normi halogeenikin jo aiheuttaa vaikeuksia nähdä eteenpäin. Onneksi ei itse tarvitse pahemmin enään ajella pitkää matkaa pimeällä. Otti aivan suunnattomasti päähän sellaiset ajoneuvot joissa valot sojotti vähän miten sattuu ja sokaisi pahasti. Ihan oikeinkin suunnatut valot aiheuttavat hetkellisen "sokeuden" vaikka katselisi poispäin auton tullessa vastaan. Ei sitä automaattista korkeussäätöä ihan huvikseenkaan niihin vaadita.

AC
-
Viestit: 243
Liittynyt: 25.7.2003 2:47

ViestiKirjoittaja AC » 12.9.2004 2:13

Mitäs moralisoinnin aihetta siinä on jos sitä automaattista korkeudensäätöä ei vaadita hieman vanhempiin autoihin? Ja jos kerran tavalliset halogeenitkin voivat sokaista oikein suunnattuinakin niin mikä on esteenä ksenonien asennukselle? Kivempi se on nähdä pimeelläkin. Ja monasti häikäisyn syynä on auton kuljettaja eikä valot.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.9.2004 12:11

Sitä, että noita lätkitään umpioihin, jotka on suunniteltu halogeeneille. Valokuvio saattaa olla mitä sattuu...

Vaikka itse näkisi hirven, saattaa se vastaantulija törmätä siihen häikäisevien xenonien takia.

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 12.9.2004 13:28

Sanoisin että hajavalon ongelmaa saattaa esiintyä linssittömissä valoissa. Valokuvio on minulla juuri sama mitä halogeeneilläkin, mutta kirkkaampi.

Ja tietty jos valot eivät ole suunnattu oikein, niin tottakai ne häikäisevät... halogeeneilläkin!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.9.2004 16:56

Näinhän se on. Ja suurin osa umpioista on nimenomaan linssittömiä. Saa nähdä, millaisia valoja iltojen pimetessä tulee vastaan, kun jopa Biltema myy Xenoneja...

Furious
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.9.2003 11:42

ViestiKirjoittaja Furious » 12.9.2004 18:28

Siis voiko xenon polttimot laittaa esim. vakio H1 polttimon paikalle vakio umpioon? eikö lämpeä liikaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.9.2004 18:30

Voi, jos omatunto sallii...

Xenoni lämpenee vähemmän kuin halogeeni. Tehothan on jotain 35W luokkaa ja silti valoa löytyy rutkasti enemmän kuin 55W halogeenista.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 13.9.2004 0:47

Useimmiten valokuviosta tulee huomattavasti tarkempi kun asennetaan HID-sarja. Myös kun polttimen kanta on paksumpi kuin vakiopolttimessa, niin on tosi vaikeeta saada kiinntys jousta paikalleen jos poltin on vinossa. Ja kyllä Xenon poltin lämpiää PALJON vähemmän.

megamagnum
-
Viestit: 40
Liittynyt: 5.1.2004 21:07

ViestiKirjoittaja megamagnum » 14.9.2004 8:39

No mitäs tollaset xenon muutos valosarjat maksaa?. Ja mulla ei oo sileitä lamppuja vaan sellaset "perinteiset" octavian korkeus-säädöllä olevat umpiot.

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 14.9.2004 8:46

Jos haluu lailliset, pitää olla xenoneille tarkoitetut umpiot sekä tietty muutos-sarjassa e-hyväksynnät osissa. Näin kertoilivat konttorilla...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.9.2004 18:53

tpv kertoi niin kuin asia on. Kannattaa tiedustella Xenonvalot.com:sta, mihin autoon vois olla saatavana laillisia sarjoja. Huom. joissain Audi malleissa joissa on linssi tekniikka niin voi löytyä samasta umpiosta hyväksyntä teksti H-polttimolle ja Xenon polttimolle.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 14.9.2004 21:24

No jos laillisuus/hämärän rajamailla touhuilu mietityttää, niin miksei laita xenon-lisäpitkiä?!

-Eivät häikäise vastaantulijaa, kun silloinhan vaihdetaan lyhyille,
-ja on laillisissa xenon-umpioissa,
-eikä tarvitse automaattisia korkeussäätömoottoreita
-helppo suunnata,..tms. etc.

... ja täällä kun moni on painottanut hirven näkemisistä niin mottona heilläkin on varmaan "tarkoitus ennen tyyliä". Joten eivät ole rumatkaan.

Valmistajana ainakin Hellalta saa.

edit: - Ja voi ottaa vaikka kesäksi pois -> ei kuluta kalliita polttimoja turhaan. :)

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 15.9.2004 9:04

...saahan sinne laittaa vaikka minkälaisen patteriston, kunhan vaan referenssit ei mee yli. Ja arvatkaas meneekö xenoneilla helposti...
Kyllä on ihme homma kun ollaan täällä varmaan maailman pimeimmässä maassa ja on tällaset valosäännöt... mm. ruotsissa saa kolmentaa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.9.2004 9:17

Siitä ei oo kuitenkaan kovin pitkä aika, kun eno savupirtistä ulos astui ;) Sen takia varmaan valomääräykset on mitä on.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.9.2004 11:05

No jos laillisuus/hämärän rajamailla touhuilu mietityttää, niin miksei laita xenon-lisäpitkiä?!

Halogeenilisäpitkillä pärjää aika pitkälle, niihin en ainakaan itse kaipaa lisätehoa. Sen sijaan lyhyiden parantaminen on hieman haasteellisempaa, koska valojen määrää ei saa lisätä. Käytännössä ainoat keinot ovat umpioiden ja polttimoiden uusiminen sekä releiden laitto. Ja parhaimpana vaihtoehtona ne xenonit.

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 16.9.2004 11:22

Kylläpä nuo tiellä vastaan tulevat tehdasxenon-autot erottaa aika äkkiä päiväsaikaankin liikenteessä. Juuri häikäisyn vuoksi.
Minkähänlaista sitten lie, kun alkaa tulemaan näitä Biltema-viritelmiä enemmän...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2004 11:54

Itse en kyllä ole kokenut tehdasxenoneita häikäiseviksi. Joskus näkee tosin autoja, joissa suuntaus on poskellaan ja toinen valo sojottaa minne sattuu...

Linssityyppiset halogeenitkin muuten joissain autoissa häikäisee vaikka olisi oikein suunnattu. Niistä lähtee sellainen sininen haijastus ihan väärään suuntaa. Asiasta oli joskus maininta ainakin TM:ssa. Taisi olla Fiatin ne valot.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 16.9.2004 18:00

Kylläpä nuo tiellä vastaan tulevat tehdasxenon-autot erottaa aika äkkiä päiväsaikaankin liikenteessä. Juuri häikäisyn vuoksi.


Vitut.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 16.9.2004 19:29

No onnistuuko esim. laittaa laillisesti kuplaan xenonit, jos vaikka laittaisi koko umpiot w210 taksimersusta? Minkälaisia ongelmia voisi tulla katsatuksessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2004 19:33

Lain puolesta ei pitäisi olla estettä. Pyöreät valot voisi jopa jotenkin sopia :)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 16.9.2004 22:25

Hellalta saa tarvikkeena pyöreitä noin 5" xenonumpioita. Käytetään mm. Sisuissa ja Golf IV:n jälkiasennusvaloissa.

Jacce1971
-
Viestit: 123
Liittynyt: 13.8.2003 12:32

ViestiKirjoittaja Jacce1971 » 16.9.2004 22:25

Ja xenon-valonsäteillä on taipumusta ikään kuin "täristä". Ihan kuin vastaantulevat autot ajaisivat kuoppaisella tiellä (liekkö tehdasmallien vai jälkiasennusvalojen ominaisuus, vai molempien).
En tiedä johtuuko tuo todellakin xenonien herkkyydestä tärinälle
vai onko umpioiden optiikka vain sellainen että auton lähestyessä ja kohtauskulman muuttuessa ko. valoefekti ilmenee.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.9.2004 22:29

Juice, noi Hellat on 90mm halkaisijaltaan ja sisuautolta ne saa kaikkein halvimmalla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2004 23:05

Missäs hintaluokassa nuo pyörii? Alkoi kiinnostamaan...

Edit: Onkohan se oikea koko nyt se 5" vai 90mm? Jälkimmäinen on ihan liian pieni vaikkapa Golfin valoiksi, 5" olisi jo aika lähellä oikeaa...

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 29.9.2004 20:23

Nyt tuli sitten xenonit asennettua mutta ovat kyllä vähän liian kirkkaat alkuperäis umpioihin. Jouduin säätämään valot niin matalalle että pitkistä ei ole enään mitään hyötyä kun ne sitten kanssa laskee xenonien kanssa niin matalle että tuskin näkee jos on pitkät päällä vai ei.

Eikai tässä muukaan auta kuin yrittää jostain metsästää oikeita xenoneille tarkoitettuja umpioita. Eli jos kukaan tietää mistä sais golffiin suht edullisesti xenon upiot niin ilmoitelkaa...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 29.9.2004 20:54

SS, mulla on noi hellan vastaavat mut halogeenina.. 90mm on koko.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 29.9.2004 21:00

Rocco niitä välillä myy yhteistyökumppanien osastolla, käytettyjä tosin. Mikä on halpa?

Itse ostin Nikolta uudet, maksoin tietenkin vähän enemmän kuin käytetyistä, mutta päivääkään en ole katunut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.9.2004 21:15

SS, mulla on noi hellan vastaavat mut halogeenina.. 90mm on koko.

Seelvä, liian pienet on.

Juuh, löpisin tuossa aiemmin ihan hölmöjä, Golfin päävalothan on 7-tuumaiset eikä 5-tuumaiset. Pieni heitto :) Lisävaloiksi se 5" voisikin olla jo lähempänä...

Mutta sen verran olen selvitellyt, ettei 7-tuumaisia xenoneille hyväksyttyjä pyöreitä umpioita liene olemassakaan...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 30.9.2004 9:22

Kuinka voi olla liian kirkkaat?? Ite oon asentanu noin viiteen golf IV:n ja oikein hyvät oli.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.9.2004 9:38

Niin kuskin mielestä hyvät ja ei liian kirkkaat, muttei vastaantulijan?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.9.2004 9:49

Entäs valokuvio? Jos kuvio on kohdallaan ja oikean näköinen, niin ei kai ne nyt liian kirkkaat voi olla? Yksi konsti testata asia on vastaantulijoiden vilkutteluinto :)

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 30.9.2004 16:33

en sitten tiedä valokuviosta muuta jotenkin ne vain loistaa yhtä korkealle kun pitkätkin ja niitähän on sitten mahdotonta säätää erikseen.

Paljonkohan ne uudet umpiot sitten maksaa?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 30.9.2004 17:15

Tyrkkäsin sulle privaa, KoSaRn

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 5.11.2004 10:24

Tähän liittyen: yksi Astra leimattu AKEn lapulla (Tuomaksen linkissä) ja seuraavalla AKElta saadulla spostilla. -98 G mallin astraan laitettu turbo coupen xenon-umpiot ja philips-syttimet (e-hyväks.), ei automaattista korkeudensäätöä.

Oheinen sähköpostin vaihto käytiin AKEn kanssa.

KYSYMYS:
Tervehdys,

Mitä säännöksiä on koskien jälkiasennus xenon-valoja automalliin, johon on
saanut tehtaanlisävarusteena xenon valot?
Auto on opel astra vm.1998. Eli saako autoon laittaa tehtaan tarjoamat xenon
valot jälkeen päin ja tarvitseeko siihen asentaa ajovalojen korkeuden
automaattisäätö? Olen kuullut, että vanhempiin kuin 10/00 ei tarvitsisi ja
manuaalinen säätö riittäisi.




VASTAUS:

Terve.

Autoon voi vaihtaa Opelin valmistamat kaasupurkausvalot jälkiasennuksena ja ajovalojen manuaalinen korkeudensäätölaite riittää. Ajovalojen pesimet on sen sijaan kaasupurkausvalojen yhteyteen asennettava.

xxxxxx
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus"

audiman
-
Viestit: 63
Liittynyt: 31.8.2004 21:09

ViestiKirjoittaja audiman » 26.11.2004 16:44

itse ostin tuolta (linkki ei toimi enään) sarjan ja olen erittäin tyytyväinen valojentehoon. Paluuta entisiin halogeeneihin ei ole!
Viimeksi muokannut audiman, 23.8.2007 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 29.11.2004 0:07

Ajovalojen pesimet on sen sijaan kaasupurkausvalojen yhteyteen asennettava.



Mielenkiintoista... liekö sitten johtuu omasta sokeudestani, mutta aika harvasta uudesta autosta ylipäätään löytyy ajovelojen pesimiä vaikka xenonit olisikin.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 29.11.2004 0:21

^Missä uudessa autossa ei ole ajovalojen pesimiä?

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 29.11.2004 0:26

Ei siellä mitään tötsiä näykään enää. Taudissakin on vain puskurissa suorakaiteen muotoinen leikkaus, mistä pesuri nousee ylös pesun ajaksi. Ainakin kaikki uudet autot, mitä olen katsellut niin xenonien yhteyteen tulee automaattisesti pesurit. Tehosta sitten voidaankin keskustella... :(

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 29.11.2004 0:31

Pyyhkimellä varustettuja pesureita ei kyllä yleensä xenoneiden kanssa ole kun umpioiden "lasi" on muovia joka naarmuuntuisi pyyhkimisestä.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 29.11.2004 4:54

Tuokin Ruotsin käytäntö noita lisäpitkiä kohtaan on mielenkiintoinen. Joku täältä samasta kylästä asuva oli joskus laittanu tekniikan maailman itkukirjeen et miks ruotsissa laki sallii käyttää 3 lisävaloa mutta suomi ei, niin ne vastas sieltä että ruotsissa on ihan sama laki kun täälläkin mutta kun ruotsalaiset polliisit ei välitä siitä paskaakaan että onko siellä 2 vai 3 lamppua keulassa. Ja niinpä näin torniossa xc70 poliisi volvon jossa oli 3 rallyetä keulassa ;P

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 29.11.2004 8:43

Toimiiko muuten nuo "puskurista nousevat pesimet" Suomen talvessa miten. Joskus jossain Renault-mainoksessa ne herätti ainakin omalla kohdalla ihmetystä. Entä kun ne on parisenttisen jään peitossa ja päättääkin pestä hiukan valoja, napsahtaako poikki vai sanovatko vaan että "ei olla tänään pesemässä".

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 29.11.2004 8:58

Olen koittanut aina pitää keulan jäättömänä pesureiden kohdasta, mutta eihän sitä aina viitsi/ muista. Tästä saa palkkioksi yleensä mukavan jääpalikan osuman tuulilasiin, kun 80:n vauhdissa pesee tuulilasia ja lampun pesuritkin pomppaa ylös ja irroittavat jäät. Toistaiseksi omassani ihan ok, mutta faijalta (taitaa olla laiskempi siivoamaan lumia) on muutama sulake palanut pesureista. Kaverin pökötissä niitä kuulemma uusitaan joka toisessa huollossa, kun jäävät ylös ja sitten irtoavat.

tekniikanihmelapsi
-
Viestit: 156
Liittynyt: 15.5.2004 17:04

ViestiKirjoittaja tekniikanihmelapsi » 10.1.2005 22:06

Tiedä nyt kuinka tyhmä kysymys tämä on, mutta mitä siis vaadittaisiin jos haluaa jälkiasentaa xenonit mk IV -01 golfiin. Ajovalonpesimethän siinä jo on, mutta tuohon vuosimalliin taitaa olla jo pakollista hankkia myös ne automaattinenkorkeudensäätö-palikat sinne?

ebay:stä esim tapaus

Eli jos tuollaisen vastaavan paketin hommaisi niin sen saisi suoraan napattua kiinni + ne korkeudensäätö-palikat. Mitäs muita vaihtoehtoja sitten on? Ostaa vain xenoni-kitti ja niihin sopivat valoumpiot? Mistäs näitä sitten pitäisi etsiä?


Jos joku viittii aikaansa uhrata ja vähän selventää tätä tilannetta, kun tunnun niin puskassa olevan Kuva

Edit: linkkiä

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 10.1.2005 23:48

Neloskoppaseen Golfiin pitää asentaa automaattinen korkeudensäätö, jos se on rekisteröity 1.10.2000 jälkeen.
Alkuperäinen Xenon-sarja ei sovi suoraan, vaan se tarvitsee lisäksi erilliset adapterikaapelit. Ja ilmeisesti ajovaloautomatiikka pitää poistaa käytöstä polttimoiden suojelemiseksi. Ja tietysti automaattinen korkeudensäätö tarvitaan.

Schweers-Computer-and-More myy saksan ebayssa E-hyväksyttyjä OEM-look xenon-sarjoja, mutta en kyselyistäkään huolimatta ole saanut vastausta kysymykseen löytyykö hyväksyntä myös Xenoneille.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.1.2005 16:29

Ne adapterikaapelit on ihan helppo tehdä itse. Ne jälkiasennus-tsydeemit on mun mielestä vähän niin ja näin varsinkin perineisissä umpioissa. Hajavaloa tulee liikaa ---> häikäsöö.

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 11.1.2005 17:38

saako xenoja h4 kannoilla mistään?
kuinka xenon ja normi h4 lampun ravistelu kestävyys eroaa?
tuli tässä mieleen ku ei kelkassa oikein oo valoja (skidoo mxz 98-> h4 yks kipale) ja kaverilla on ranger mountain jossa sillä on 2 kpl xenon valoja jollain muulla kannanlla kuin h4. meinaan sen lyhyet on paremmat kuin mun auton vakio pitkät, pitkistä valoista puhumattakaan.
ot->
hox kelkkaan saa laittaa myös tukan paljastimen joten kyllä varmaan myös xenon valot..;)
<-ot

tekniikanihmelapsi
-
Viestit: 156
Liittynyt: 15.5.2004 17:04

ViestiKirjoittaja tekniikanihmelapsi » 11.1.2005 19:14

Ne jälkiasennus-tsydeemit on mun mielestä vähän niin ja näin varsinkin perineisissä umpioissa. Hajavaloa tulee liikaa ---> häikäsöö.


Tuota olen itsekin vähän miettinyt. Mutta mistäs sitten noita oem valoja tulisi kysellä? Mieluiten muitankin ehdotuksia kuin Laakkosen varaosatiskiltä;) Mitenkäs sä Ville olet junaillut tohon boraasi nuo xenonit?

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.1.2005 19:38

Niels:in kautta hommasin omani. Rocco on joskus myynyt käytettynä noita Golfiin, Boraan ei tahdo käytettynä löytyä.

Molempien yht. tiedot löytyy yhteistyökumppanien tarjoukset- otsikon alta. Kannattaa sitten hommata ne uudemman malliset umpiot, missä on sytyttimet samassa paketissa.

Eikä se Laakkonen aina niin kallis ole, nuo meikäläisen umpiot olisi ollut muistaakseni ~500e kappale.

Niin, elämä on.

Tule miittiin ensi kerralla!

tekniikanihmelapsi
-
Viestit: 156
Liittynyt: 15.5.2004 17:04

ViestiKirjoittaja tekniikanihmelapsi » 11.1.2005 22:14

Kiitoksia tiedoista täytyypä ruveta selvittelemään tilannetta tarkemmin, jenkki voorumeilta olen aika runsaasti näitä juttuja lukenut, mutta tilanne kun on siellä kuitenkin aivan täysin erilainen.

[OT]
Ja emmä tie uskallanko mä tulla sinne mittiin, oon niin nooobKuva tai sitten voisi yrittää tulla, ollaankos siellä nyt sit parillisina vai parittomina keksiviikkoina ja moneltas siellä ollaan?[/OT]

vr6
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 9:15

ViestiKirjoittaja vr6 » 11.1.2005 22:52

Jackhammer: saahan siihen sorvattua adapterin (H4->D2R), tai sitten lisäpitkä, hyvin näkee mönkjällä ajella. Tärinäähän ne kestää, kun siellä palaa kaasu.

Kuva

Kuva

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 11.1.2005 23:13

Klo 1900 Pirkkalan ABC ja huomenna keskiviikkona. Sinne vaan.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 12.1.2005 9:12

Juu kyllä H4 kannalla olevia Kaasupolttimoita löytyy esim. www.xenonvalot.com.

MHR
-
Viestit: 21
Liittynyt: 30.12.2004 12:48

ViestiKirjoittaja MHR » 18.1.2005 17:26

Kun tuossa ylempänä oli juttua niistä E-hyväksytyistä umpioista niin mites sitten jos hommaa III Golffiin E-hyväksytyt IV Golffin xenon-look halogeeniumpiot ja niihin sitten xenonpolttimot? --> http://www.xenonvalot.com./xenonsys_fi.html
Ei vissiin onnistu sittenkään vaikka olisi pesuri (ja korkeudensäätö)? Jos ei onnistu laillisesti niin sitten r..otaan lakia. Sellaiset on saatava. Ja tuollaisessa linssityyppisessä IV Golf lookissa on hyvänä puolena se, että valokuvion ei pitäisi kaiken järjen mukaan häikäistä vastaantulijoita...
Ja voihan sen polttimon vaihtaa aina katsastukseen mennessä, ottaa vain polttimon irti umpiosta ja alkuperäisen johdon ja polttimon tilalle.

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 18.1.2005 18:01

Kerrataas nyt taas: Pitää olla E-hyväksytyt kalikat, niin umpiot ku muutkin kilkkeet. Jos saat niillä aidoilla IV-koppasen valoilla ton toteutettua ni kerro mullekin miten. Ei nimittäin nelosen umpiot taida istuu kolmoseen ilman suurempaa modaamista. Ja kolmosen xenon-look umpioille ei aitoja xenoneita saa tehdä, ainakin täällä ne sen tietää ja konttorilla syynää noi tarkkaan. Umpiossa kun lukee mitä siellä saa olla sisällä...
Lampunpesimet pitää olla, samoin korkeudensäätö joka kyllä ainakin täältä Hämeestä konttorilta kysyttynä riittäs käsisäätöisenäkin vm -92 autoon. Uudemmissa sit pitää olla automatic...

MHR
-
Viestit: 21
Liittynyt: 30.12.2004 12:48

ViestiKirjoittaja MHR » 18.1.2005 18:11

Eihän niitä IV golffin valoja saakaan sovitettua III golffiin mutta tuolla ---> http://www.xenonvalot.com./xenonsys_fi.html myydään erikseen III Golffiin IV golffin xenonlookumpiot eli tarkoitin niitä alempia "look-valoja". Ylemmäthän ovat IV Golffiin sopivat xenonlook-umpiot joko ilman tai sisältäen xenonpolttimot. Ja eihän tuollaisen umpion asentaminen III Golffiin ole kiellettyä jos kys. umpio on E-hyväksytty. Toinen asia onkin, minkälaisen polttimon sinne laitat (halogen tai xenon). Nykyisillä xenonmuutossarjoilla ei vaadita suuria muutoksia valoihin eli otat vain pari piuhaa irti ja tadaa... taas on normaalit halogen-polttimot paikoillaan eikä katsastussedälläkään ole asiasta mitään jurputtamista.

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 18.1.2005 21:43

Jaa, siis meinaat jaksaa vaihdella katsastukseen aina kilkkeet? No, käy se niinkin. Ite vaan en jaksais, oon ajanu takaa III:een aitoja xenon-umpioita joihin sais lailliset xenonit tehtyä. Vielä ei moisia vaan oo vastaan tullu...
Siis noihinhan voi laittaa xenon-polttimot sisään ja jotkut uskalikot on kai tehnykkin mut laillista se siis ei oo... Halogeneilla kylläkin... Tosin Hellalta kun kyselin halogen-umpion kestämisestä xenon-polttimolla niin sieltä sanottiin xenoneille jotta "ei missään tapauksessa..." Näin siitä huolimatta että niissä on samat projektorit.
Kyllä taas nähdään kuinka järjettömät nää härmän valomääräykset on; asutaan pimeimmässä kolkassa pallolla ja valoo ei saa laittaa ku puolet siitä mitä naapurimaissa...

---Jupe
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.1.2005 15:58

ViestiKirjoittaja ---Jupe » 21.1.2005 16:08

KoSaRn:

Minkälainen homma oli asentaa xenonit? Mistä ostit sarjan?

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 21.1.2005 16:47

sakasta tilasin, en nyt heti muista firman nimeä.

Asentamisesta en kyllä tehnyt mitään sen erikoisempaa numeroa. Aluksi irrotin umpoit ja totesin että ei ne polttimot sinne ihan noin vain sovi vaan jouduin hieman viilata umpioita niin että sain polttimot sopimaan sinne, kannatta sitten varoa ettei sinne umpimoon mene sitä pölyä siitä kannan viilaamisesta, on nimittäin vähemmän kivaa yrittää saada sitä paskaa sieltä jälkeenpäin pois. Seuraavaksi taivutin polttion pidikkeet niin että xenonit pysy jotakuinkin hyvin paikoillaan. Umpimoihin piti sitten porata reijät niin että sai xenoneihin menevät paksummat johdot vedettyä sisään ja samoista reijistä otin virrat ulos xenonien "virtabokseihin". Sulakeet vaihdoin 10A->15A

Asennuksen voisi varmaan suorittaa tyylikkäämmin muuta tälläkertaa näin. Valokuvio muuttui niin että hajavaloa riittää kyllä vähän joka suuntaan ja jouduin aika reilusti laskemaan valoja ettei jokainen vastaantuleva auto vilkuttaisi pitkillä. Tällähetkellä ei kyllä paljon eroa huomaa jos ajaa pitkillä taikka lyhyillä...Mutta nyt jälkeenpäin mietittyä niin hankkisin kyllä täydellisen xenon paketin ettei sitten katsastuksessa tarvi pelleillä, ja muutenkin vois suunnata valot hieman enemmän kohti taivasta.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.1.2005 14:27

Porukoilla kokemusta Xenon valojen asennuksesta normaaliin umpioon? Kun voisin omaan Audiin haluta lisää valotehoa.. Eli H4 bi-xenon polttimi olisi mielessä..

Älkääkä sanoko, että katsastusmies valittaa:) Ne voi vaihtaa vaikka sen ajaksi..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.1.2005 15:07

^Saattaa se liikkuvakin noista valittaa. Ja vastaantulijat, ajoittain vastaan tulee todella reilusti häikäiseviä xenoneita. Hyvä että näkee edes tietä, tuolloin on ihan pakko laittaa pitkät päälle hyvissä ajoin...

Toki osa noista laillisistakin versioista häikii melkoisesti.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 22.1.2005 15:48

Joo..:/ tuota juuri mietinkin.. P

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 22.1.2005 16:46

Eikös alkuperäiset lähivalo xenonit ole lähes aina projektori/linssi tyyppisessä umpiossa? Jolla ilmeisesti saadaan valokuvio tarkaksi ja hajavalo pois.

Haminassa käydessä näytti venäläisillä paljon olevan jälkiasennus xenoneja lähivaloissa ja sumuvaloissa. :D Aika järjen köyhyyttä, mutta vissimpä tuo sitten on niin hienoa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.1.2005 16:49

Ainakin Hellan xenon FF200 näyttäs olevan suht samanlaiset umpiot, kuin muissakin FF200 lampuissa. Hmmm sumareihin xenonit :D

niels
-
Viestit: 602
Liittynyt: 24.7.2003 12:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja niels » 26.2.2005 22:43

itsekin nyt myyn xenon jälki asennus sarjoja.

www.xenoncarlights.com

koht myös suomeksi

www.xenonautovalot.fi

...ja hieman halvempi kun se "toinen" firma.

Nic
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.5.2004 0:12

ViestiKirjoittaja Nic » 12.4.2005 23:15

H1, H4, H7 ja sitten löytyy Bi-xenon H4. Sopivuus=Autoihin missä on valot. Valot ovat CE-hyväksyttyjä.
Sarjat sisältävät 2xpolttimot, 2xmuuntaja, tarvittavat johdot ja asennusohje. Sarja on todella helppo asentaa. Tuotteille annan 1v takuun.
Hinta 350€(+pk) ja Bi-xenon 400€. Jos tilaajia on useampi(min 5kpl) niin annan 5% alennuksen ja 10% jos tilaajia 10kpl tai enemmän. Yht.otot yv tai [email protected]

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 12.4.2005 23:41

Tuolta lahden toiseltapuolelta saa myös noita edullisesti. xenon-eesti.ee

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 16.4.2005 18:25

Onko kukaan tilannut valoja Eestistä? Miten toimitukset onnistui tai tilaukset yleensäkin?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.8.2005 21:07

Kun olette noita jälkiasennussarjoja (jos joku on tosiaan näin tehnyt tästä kaikesta tämän viestiketjun häikimisjeesustelusta huolimatta) asennelleet niin oletteko poistaneet valomuistitoiminnon käytöstä. Varsin monessa autossahan valomuistiasennossa on hieman alhaisempi jännite eikä xenon välttämättä edes aina sillä asennolla syty.

Ja säästääkö valomuistiasennon poisto polttimoita ja sytyttimiä, kun valot eivät käynnistyksen yhteydessä syty yhtä turhaa kertaa.
Eli valomuistihan toimii niin että virrat päälle käännettäessä valot syttyy ja startessa taas x-koskettimen kevennysrele ne hetkeksi sammuttaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.8.2005 22:06

Onkos kaasupurkausvalojen kanssa miten toteutettu valoautomatiikka? Syttyykö ne sit vasta kun moottori on käynnissä?

pasik
-
Viestit: 14
Liittynyt: 5.12.2003 16:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja pasik » 31.8.2005 22:22

Mulle tulossa Golf Pacific xenoneilla ja siinä ei ole valo-automatiikka käytössä, joten tarvii opetella laittaan valot itse päälle.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.8.2005 22:35

Alkuperäis xenoneissa ei ole juurikaan valoautomatiikkaa

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 1.9.2005 6:46

Me ollaan töissä laitettu muutamiin ambulansseihin joko lisäpitkät ksenonina tai ne on ollut tietyissä hälytysvalopaneeleissa valmiina. Ja useasti asiakas haluaa ne kytkettävän niin, että ne vilkkuu myös silloin kun hälytysvalot on päällä. En siltikään ole kuullut, että olisi mennyt sytyttimiä.

Tosin ihan varmastihan nuo tuolla tavalla kuluu enemmän, mutta sytyttimet ainakin tuntuvat kestävän aika hyvin tuota räpsyttelyäkin

LeiFFi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 3.6.2004 3:10

ViestiKirjoittaja LeiFFi » 17.9.2005 17:26

wanha topikki mutta pakko on kirjottaa.. elikkäs tilasin itselle nuo jälki asennus xenonit ja olen ollu enemmänki ku tyytyväinen valotehoon. Valot on suunnattu ettei vissiinkää häikäise ketään muuta autoilijaa, koska kerran on väläytelty valoja noitten aikaan ja sekin oli sillon ku unohtui laittaa valot päälle. Auto johon laitoin kyseisen sarjan on -97 A3.

niels
-
Viestit: 602
Liittynyt: 24.7.2003 12:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja niels » 17.9.2005 18:00

ja mistähän sä niitä ostit..?

:-)

LeiFFi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 3.6.2004 3:10

ViestiKirjoittaja LeiFFi » 18.9.2005 16:25

joo niels toimitti mulle kyseisen sarjan ja homma toimi kuin rasvattu ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.11.2005 0:25

Ruotsin Bilprovningen on hyväksynyt Xenon-sarjat tieliikennekäyttöön koska ne tutkitusti vähentävät onnettomuuksia.

Epistä, Suomeen kanssa! Tuskin vaan. Vai millähän vaatimuksilla tuo on tehty? Pitääkö umpiossa olla Xenon hyväksyntä?

Voiko vanhaan autoon laillista Xenonia saada? Tuskin kovin moneen on tarjolla Xenonille tarkoitettua umpiota. Luulisi katsastuksessa riittävän kunnon valokuvio!

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 21.11.2005 7:25

Voiko vanhaan autoon laillista Xenonia saada? Tuskin kovin moneen on tarjolla Xenonille tarkoitettua umpiota. Luulisi katsastuksessa riittävän kunnon valokuvio!


Niin luulisi mutta ei riitä. Umpiossa pitäisi olla xenon hyväksyntä ja semmosia tuskin löytää mistään vanhempiin autoihin. Boraan meinaan laittaa xenonit noihin fk:n umpioihin jossain vaiheessa. Siihen nyt saisi alkuperäsetkin xenonumpiot mutta kun ne on sen verta karun näköset niin ei oikein innosta

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 21.11.2005 8:26

Siihen nyt saisi alkuperäsetkin xenonumpiot mutta kun ne on sen verta karun näköset niin ei oikein innosta


Ja noi Äfkoot on hienot??? :D

E: Muistin että sulla on ne enkelinsilmävalot, mutta ei ollutkaan

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.11.2005 9:32

Onhan Joonaksella Enkelit, mutta taitavat olla askartelupöydällä tällä hetkellä.

Ja mitä eroa siinä Xenonissa sitten on, että se ei kelpaisi tavalliseen halogeenin umpioon jos kuvio on hyvä?? En tarkoita katsastajien mielipidettä vaan konkreettista eroa.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 21.11.2005 10:11

Se ksenonin valokuvion pitäisi olla sellainen sumuvalon tyyppinen, mikä usein saavutetaan noilla tavallisillakin linssivaloilla. Varsinkin ylärajan pitäisi olla terävä, muuten valo häikäisee.

Onhan Nikollakin Corradossa ksenonit, mutta siinä on myös linssimallin umpiot

Ja joo, niinpä onkin enkelit.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 21.11.2005 17:22

On joo enkelit ilman enkelinsilmiä. Ne on nyt kokolailla mustat, kuvia tuloo kunhan saan jostain kameran. Ja tosiaan mielestäni ne fk:t on hienommat kuin xenonit vakiona borassa. Se xenon umpio on ihan siisti jos sen maalaa mustaks, jossain oon nähny kuvan sellasista. Makuasioita joten aika turhaa kiistellä, onneksi saa valita mitä palikoita autoonsa laittaa

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.11.2005 21:00

Umpiossa pitäisi olla xenon hyväksyntä ja semmosia tuskin löytää mistään vanhempiin autoihin.
Niinpä, kakkosgolfiin yritin oikein tosissani etsiä muttei tärpännyt. Jenkeistä tosin löytyy, mutta niitä ei taas saa käyttää täällä E-hyväksynnän puutteen takia.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 21.11.2005 21:18

Kyllä se DOT:kin käy täällä

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.11.2005 23:10

^ Jaahas, täytyneekin selvitellä asiaa tarkemmin...

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 2.1.2007 17:03

Onkos kukaan tilannut tuolta ebaystä esim. näitä Linkki. Ajattelin vain kun aikaisemmin tuolla sanottiin että halvalla ei saa kuin eriväristä valoa, niin tekeekö näillä sitten mitään... Xenonit tulisi kiinni Hellan Luminator lisäpitkiin, noiden Diudin orkkis xenoneiden kaveriksi, jos sitten alkaisi näkemään näillä keleilläkin...

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 2.1.2007 17:06

mulle tuli just d2s-kantaiset tuolta, hyvin on pelanneet, ei valittamista.

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 31.8.2007 8:13

Eikös vähän vanhempaan autoon ole täysin laillista asentaa xenonit lisäpitkiksi?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 31.8.2007 8:35

On laillista ihan minkä tahansa ikäiseen autoon jos umpio on xenonkäyttöön hyväksytty ja referenssit ei pauku yli.

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 31.8.2007 10:50

Ajattelin hommata noihin Hellan Comet 300FF valoihin xenon jälkiasennus sarjan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 49 vierailijaa