Jarrunesteen vaihto ja abs

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Jarrunesteen vaihto ja abs

ViestiKirjoittaja Levis » 20.2.2004 21:49

Huomenna vaihdan nesteet autoon ja nyt olis kiva tietää tarviiko tuossa tosiaan tehdä ilmaus auton käydessä vai ei? Auto G60 Corrado -91.

Edit: ei tosiaan ole tuo abs tuttu millään lailla jarrunesteen vaihtoon liittyen tai muutenkaan. Tavallisilla jarruilla varustettu sen puoleen hoituu ilmauksineen.
Viimeksi muokannut Levis, 21.2.2004 0:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Uncle sam
-
Viestit: 21
Liittynyt: 26.10.2003 15:30

ViestiKirjoittaja Uncle sam » 20.2.2004 23:08

Taitaa riittää kun on vain virta päällä. Sama systeemi kai siinä on ku muissa ABSeilla varustetuissa

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 26.8.2004 13:57

Ellei jarrunestesäiliö pääse tyhjentymään ilmauksen aikana, ei ABS-yksikköön pitäisi päästä ilmaa. Eli sen kanssa pitäisi olla tarkkana. Muuten ilmaukseen tarvitaan Alfamerin oppaan mukaan erikoisvälineitä. Käsittääkseni tämä tarkoittaa VAG-COMia, jolla voi tuota ABS-yksikköä käskyttää ilmauksessa. Tähän ei siis pitäisi olla tarvetta, jos on tarkkana jarrunestesäiliön kanssa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 14:18

Virta vain päälle, että pumppu syöttää nestettä. Ja kantsii sit tarkkailla sitä säiliötä ettei lopu kesken.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2004 14:19

Mitäs yleensä tapahtuu jos sitten vaihtaa nesteen eikä ABS-moottori käy? Jääkö vanhaa nestettä johonkin vai mitä?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 26.8.2004 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 14:24

Jos ei tehostajan mootori käy ni eipä juuri tule nestettäkään vaikka kuinka pumppaisi jarruja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2004 14:30

Noo... Ainakin -98 A3:ssa tulee ihan niinku lukkiutuvissakin jarruissa...

Muutenhan jarrut ei toimis ollenkaan ilman virtaa?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 14:31

No täs oli kysees -91 Corrado....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.8.2004 14:40

Sivusta seuranneena tuli kanssa mieleen, että pakkohan sitä nestettä on tulla, vaikka ABS olisi pois päältä tai rikki. Muutenhan jarrut eivät toimisi, kun ABS hajoaa tai virrat katkeaa. Eihän ainakaan tuollainen perus-ABS muuta tee kuin rajoittaa jarrupainetta.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 14:45

Jos ABS ei sinänsä toimi niin kyllä se tehostin pelaa. Kun tuossa on sähkö-hydraulisesti toimiva tehostin ja näissä uudemmissa alipaine tehostin. Ja voin kokemuksesta sanoa että jos se tehostin ei pelaa ni jarrut on aivan saatanan jäykät...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 14:46

Ja onhan se aika vaikea ajaa autolla jos virrat katkeaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2004 15:03

No mutta onnistuuko se nesteen vaihto menestyksellä yleensä ilman virtaa vai ei?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 26.8.2004 15:05

Kyllä ne virrat pitäisi päällä olla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2004 15:22

No mutta jos nyt vielä selkeyttäisin kysymystä...

Mitä tapahtuu yleensä jos ei ole virta päällä nestettä vaihdettaessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.8.2004 16:33

Sotken omiani tähän väliin, mutta toivottavasti tuohonkin vastaus saadaan.

<ot>
Ja onhan se aika vaikea ajaa autolla jos virrat katkeaa...

Tarkoitinkin, että jos virrat ABS-systeemiltä katkeaa. Kyllä sen auton täytyy silti olla ainakin pysäytettävissä ja jarrujen toimia normaalisti.
</ot>

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 7.9.2004 17:20

No onhan siellä painevaraaja, josta riittää muutamaan polkaisuun...


Juttu palaa tauolta..:)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.8.2005 22:40

Irroitin viikonloppuna etujarru satulat ja taka akselin autosta...Golf GTI 1.8T -99...

Nesteet valutin ulos tarkoituksella....(vaihtoa ajatellen....)

Mutta nyt...lisäsin nesteen ja aloin ilmaamaan....Minä kiinni letkussa ja 11mm kiintolenkissä....Veli oli polkemassa....

Omasta mielestäni sain kaikki nurkat ilmattua(??), mutta edelleenkin poljin painuu pohjaan saakka....!!

Onko tuo kytkin jotenkin kytköksissä tuohon samaan järjestelmään....ALfamer opuksessa puhuttiin vaan jotain senkin ilmaamisesta....(Miten kytkin edes ilmataan?)

AIkaisempaa kokemusta ei ole ABS-jarrujen ilmauksesta....

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.11.2005 7:11

Nostetaas aihe uudelleen esille, kun ei haulla muutakaan löytynyt...

Passatista "posahti" takasatula ja toinen piiri tietytsi valui tyhjäksi. Laitoin uuden satulan ja ilmasin vuotaneen piirin -> ei hyvä. Ilmasin lisää, sama lopputulos.

Pudotin auton pyörilleen(näin eliminoin taka-akselin paineensäätimen mahdollisen "vastustamisen") ja ilmasin molemmat piirit. -> ei hyvä.

Auto käyntiin ja ilmaus.-> ei hyvä.

Onhan siinä tietytsi paremmat jarrut kuin vuotavalla piirillä, mutta ei niin hyvän ja kovan tuntuinen polkusin kuin ennen. Vuotavaa piiriä ilmatessa poljin on eri tuntuinen kuin sitä ei-vuotanutta piiriä ilmatessa. Eli jossain on ilmaa, mutta miten sen sais sieltä pois?!

Potilas on '94 parilitranen ABSeilla varustettu passatti.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.11.2005 8:22

Ilmasitko molemmat piirit? ja joka nurkan...?? Koitappa sitten vaan etsiä lisää vuotoja/ilmata, jos ilmaa tuntuu edelleen olevan...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.11.2005 9:33

Kyllä ja kyllä. Monesti.
Takapäästä tuli ihan pienenpientä kuplaa aika pitkään, mutta nyt tulee vain nestettä jokaisesta ilmausruuvista. Ei ulkoisia vuotoja.

Edelleen on hämärän peitossa että vaatiiko tämä jotain toimenpiteitä vai ilmataanko kuten lukkiutuvatkin jarrut. Joissakin vehkeissä kun pitää tehdä abs yksikölle jotain (litiin irti tai ohjastusta diagnostiikkapistokkeen kautta tms) mutta tarviiko tässä?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 11.11.2005 10:37

no eilen vaihdoin corradooni jarrunesteet ja imin säiliön ensin niin kuivaksi kuin sain sitten vaan uutta nestettä ja virrat päälle jonka jälkeen normaali ilmaus ja hyvin toimii... ei ole niin herkkä tuo abs yksikkö tuon ilmauksen suhteen

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.11.2005 12:42

^putkissa on kokoajan nestettä ja ilmaus ei ole niinkään ilman poistamista kuin vanhan nesteen poistamista.

Ihan eri asia vaihtaa nesteet, kuin että tyhjentää järjestelmä ja aloittaa ilman poisto...

No mutta täytynee ilmailla vielä illalla uudestaan.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.11.2005 12:50

Ota satula irti ja kääntele eri asentoihin ilmauksen aikana, jos vaikka sinne on jääny ilmatasku. Tai sitten täytä satula irrallaan nesteellä ennenkuin lyöt letkut paikalleen, jos se vaikka auttais.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

Golf III ABS

ViestiKirjoittaja Jarmo » 12.5.2006 15:16

Kuinkas tuo jarrujen ilmaus, jarrunesteen vaihdon yhteydessä menee tämmösessä VR6 -golffissa (-93) ? Ilmeisesti voi tehdä kuten abässättömissä eli virtoja ei tarvi pitää päällä, sillon vaan sinne abs-pumppuun jää pieni määrä vanhaa nestettä?


Tuolta http://www.gti-vr6.net/library/wheels_tires_brakes/bleeding_brakes.html
mitä katsoin, niin varoitettiin, ettei sais polkea jarrua pohjaan ilmatessa, ettei pääsylinterin tiivisteet tilttais?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa