Naksuu Corradossa, ABS?? ja ABS säätöä
Valvoja: ffp jäsenet
Naksuu Corradossa, ABS?? ja ABS säätöä
Liikkeelle lähtiessä ja heti sen jälkeen parin sekunnin ajan kuuluu releen tapaista naksuntaa. Yritin käsin kokeilla releitä naksunta äänen ilmaantuessa, mutta en löytänyt äänen aiheuttajaa. Mikähän se ääni on? Aina sitä ei tule. Autossa ABS, voisiko olla jotain tekemistä sen kanssa? ABS kyllä toimii, pari kertaa vaan ABS-merkkivalo jäänyt palamaan.
Viimeksi muokannut Levis, 18.4.2005 17:00. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
ABS-ANTURIT VOLKSWAGEN SCIROCCO/CORRADO
--91 Nopeustunnistin eteen. . . . . . . . . . . . . .. . 23-1632 78.00 ?
92-- Nopeustunnistin vasen eteen. . . . . . . . . . . 23-1600 49.00 ?
92-- Nopeustunnistin oikea eteen. . . . . . . . . . . 23-1601 49.00 ?
Jos se on sitten tuollanen nopeustunnistin sitten rikki tai likainen. Aika kallishan tuo uutena näkyisi olevan. Molemmilla puolilla varmaan on omat. Mikä sen naksunnan sitten tekee?
Jos sitä voi putsata niin miten se tapahtuu ja mitä sieltä tulee puhdistaa? En ole edes moista anturi koskaan nähnyt ja en tiedä missä se tarkalleen edes on. Ei ole ennen ABS systeemejä mulla ollut.
--91 Nopeustunnistin eteen. . . . . . . . . . . . . .. . 23-1632 78.00 ?
92-- Nopeustunnistin vasen eteen. . . . . . . . . . . 23-1600 49.00 ?
92-- Nopeustunnistin oikea eteen. . . . . . . . . . . 23-1601 49.00 ?
Jos se on sitten tuollanen nopeustunnistin sitten rikki tai likainen. Aika kallishan tuo uutena näkyisi olevan. Molemmilla puolilla varmaan on omat. Mikä sen naksunnan sitten tekee?
Jos sitä voi putsata niin miten se tapahtuu ja mitä sieltä tulee puhdistaa? En ole edes moista anturi koskaan nähnyt ja en tiedä missä se tarkalleen edes on. Ei ole ennen ABS systeemejä mulla ollut.
Niissä jarruissa o sellanen reikä levy mitä se anturi sielä tunnistelee onko pyörä jarrutuksessa lukossa vai ei, että voiskohan olla että se on likanen, reijät menny niin pieniks että antaa jotakin häiriöö eli se tunnistas koko ajan pyörän lukkoon, niinpä sielä sitten abs yksikkö sykkii ja vähänkin kun meinaa jarrua painaa niin tuntuu heti absit polkimessa? Muistaakseni anturi on sisältä käämilankaa, että voi olla myös anturi sökönä.
Tää on sitten vain arvailua ;)
Tää on sitten vain arvailua ;)
Irroitin yksitellen kaikki anturin johdot. Oli aivan sama minkä irroitti, napse loppui. Samalla syttyi abs merkkivalo ja abs ei toiminut. Eli kaikki rikki vai? : ) Se napse on muuten juuri sama joka kuuluu ku virrat vääntää päälle ja abs merkkivalo sammuu. Tosin liikkeelle lähtiessä valo ei vilku, mutta ääni täysin sama ja toistuu 1-4 kertaa lähdössä. Ei aina kuitenkaan.
Yritin irroittaa itse anturit. Ruuvit sain irti mutta en muuta. Kaveri varoitti että hajoavat yleensä irroittaessa ja en sitten uskaltanut vääntää ku jarrut kuitenkin toimivat normaalisti. Onko jollakin kuvaa josta se anturi näkyisi, että edes näkisi kuinka paljon siitä tulisi irroittaa. Meinasin talttapäämeisselin laittaa levyn ja sen anturin kärjen väliin ja vääntää. Pohdin kuitenkin päissäni selvinpäin että se lukuosahan on varmaan siinä kärjessä. Täten en sitten vaurioitumis riskin takia näin tehnyt. Vai olisiko ollut ok?
Puhdistin etupään (anturia, reikälevyä ja yms) paineilmalla ja brake cleaner aerosolilla. Ei ollut mitään vaikutusta, napsuu edelleen. Takaata ei oikein päässyt käsiksi mihinkään, paineilmaa sitten vaan laskin.
EDIT: ei kai abs jarruissa ole mitään ihan törkyhintaista osaa joka nyt huonolla tsäkällä olis särki?
Yritin irroittaa itse anturit. Ruuvit sain irti mutta en muuta. Kaveri varoitti että hajoavat yleensä irroittaessa ja en sitten uskaltanut vääntää ku jarrut kuitenkin toimivat normaalisti. Onko jollakin kuvaa josta se anturi näkyisi, että edes näkisi kuinka paljon siitä tulisi irroittaa. Meinasin talttapäämeisselin laittaa levyn ja sen anturin kärjen väliin ja vääntää. Pohdin kuitenkin päissäni selvinpäin että se lukuosahan on varmaan siinä kärjessä. Täten en sitten vaurioitumis riskin takia näin tehnyt. Vai olisiko ollut ok?
Puhdistin etupään (anturia, reikälevyä ja yms) paineilmalla ja brake cleaner aerosolilla. Ei ollut mitään vaikutusta, napsuu edelleen. Takaata ei oikein päässyt käsiksi mihinkään, paineilmaa sitten vaan laskin.
EDIT: ei kai abs jarruissa ole mitään ihan törkyhintaista osaa joka nyt huonolla tsäkällä olis särki?
Joo ainaskin golfissa ja ventossa ABS/EDS ohjainyksikkö löytyy pelkääjän penkin edestä/alta jalkotilasta.
Omassa meni anturit vaihtoon, kun hiekka tms. oli syönyt niistä käämit näkyviin asti.
Anturit on kiinni ainoastaan sillä 6-kolo pultilla ja taatusti lujassa siinä reijässään, vaikka pultti on poissa. Mulla hajos molemmat taka-anturit irrottaessa.
Hyvä työkalu on hylsä 13-15mm joka juuri mahtuu anturin päälle anturipuolelta (tietää jarrujen purkamista...) Sillä sitten naputellaan anturi irti jos lähtee. Elä lyö lujasti voipi pullistua niin ettei lähde kuin poraamalla.
Ensin etsisin kuitenkin huonoja liitoksia/katkenneita johtoja.
ABS boxin liitin/maajohto kannattaa varmaan tarkistaa ensin
Omassa meni anturit vaihtoon, kun hiekka tms. oli syönyt niistä käämit näkyviin asti.
Anturit on kiinni ainoastaan sillä 6-kolo pultilla ja taatusti lujassa siinä reijässään, vaikka pultti on poissa. Mulla hajos molemmat taka-anturit irrottaessa.
Hyvä työkalu on hylsä 13-15mm joka juuri mahtuu anturin päälle anturipuolelta (tietää jarrujen purkamista...) Sillä sitten naputellaan anturi irti jos lähtee. Elä lyö lujasti voipi pullistua niin ettei lähde kuin poraamalla.
Ensin etsisin kuitenkin huonoja liitoksia/katkenneita johtoja.
ABS boxin liitin/maajohto kannattaa varmaan tarkistaa ensin
Ne etupään anturit on tosiaan kiinni. Aivan turha yrittää ehjänä irti.
Jopa tuon ikäisessä corradossa on vikadiagnostiikka abseilla eli ei muuta kun vag-com kiinni. Toisaalta nyt kun oot johdot nyppiny irti, niin sulla on joka anturista vikakoodi muistissa. Ja ne pyörimisanturit sytyttää yleensä sen häiriövalon että tuskin vika siellä on...
Corradossa absin boksi on vasemman etujalkatilan vasemmalla puolella muvin alla ja vanhemmissa(alle 94) golfissa/ventossa jalkatilassa. Uudemmissa takapenkin alla
Jopa tuon ikäisessä corradossa on vikadiagnostiikka abseilla eli ei muuta kun vag-com kiinni. Toisaalta nyt kun oot johdot nyppiny irti, niin sulla on joka anturista vikakoodi muistissa. Ja ne pyörimisanturit sytyttää yleensä sen häiriövalon että tuskin vika siellä on...
Corradossa absin boksi on vasemman etujalkatilan vasemmalla puolella muvin alla ja vanhemmissa(alle 94) golfissa/ventossa jalkatilassa. Uudemmissa takapenkin alla
Onkos tollanen vag com käynti Laakkosella kallista hupia. Entäs sitten se boxi jos on mäsä ni paljon niistä käytettynä huudellaan?
Nollautuuko vikamuistit jos akun irottaa?
Edit: vikamuisti nollautuu kun akku on hetken irti ainakin vortex forumin mukaan. siellä on jollain muulla henkilöllä kanssa klik, klik ääntä ilmennyt, mutta kukaan ei ole vastannut sille.
tuossa abs ongelmiin ohjeita
http://forums.vwvortex.com/zerothread?&id=712143
Nollautuuko vikamuistit jos akun irottaa?
Edit: vikamuisti nollautuu kun akku on hetken irti ainakin vortex forumin mukaan. siellä on jollain muulla henkilöllä kanssa klik, klik ääntä ilmennyt, mutta kukaan ei ole vastannut sille.
tuossa abs ongelmiin ohjeita
http://forums.vwvortex.com/zerothread?&id=712143
Omassa ventossa kuuluu sama napsutus jos renkaat sutivat.
Ohjainboksi sijaitsee takapenkin alla ja siinä lukee ABS/EDS.
Eli luulen että sen äänen pitääkin kuulua. Itselläni se toimii ainenkin paikalta lähtiessä ja hiljaisessa vauhdissa.. Voinko olla väärässä mutta toimiiko sutimisen esto niin että se leikkaa tehot pois vaiko miten?
Ohjainboksi sijaitsee takapenkin alla ja siinä lukee ABS/EDS.
Eli luulen että sen äänen pitääkin kuulua. Itselläni se toimii ainenkin paikalta lähtiessä ja hiljaisessa vauhdissa.. Voinko olla väärässä mutta toimiiko sutimisen esto niin että se leikkaa tehot pois vaiko miten?
No jos mulla on EDS ni huonosti toimii kaikki muu paitsi se napsutus. Vaikka lähtee kuivalla asfaltilla, varmasti sutimatta niin napsuu. Ja auto on -91. Tuskin oli sillon saatavana moista tohon?
Mikä se on se napsaus jonka auto tekee kun ABS valo sammuu, kun on virrat kytketty? Se ääni toistuu lähdöissä, mikä se on? Eteen tai taakse päin. Ja edelleen kaikki toimii hienosti, ainoa että se napse hermostuttaa! Ettei vaan ala poikimaan.
Mitäs kaikkea osia edes ABS jarruihin sisältyy, siis tavallisiin verrattuna? Ainakin anturit, ohjausboxi, reikälevyt jota anturi lukee. Onko vielä muita?
Mikä se on se napsaus jonka auto tekee kun ABS valo sammuu, kun on virrat kytketty? Se ääni toistuu lähdöissä, mikä se on? Eteen tai taakse päin. Ja edelleen kaikki toimii hienosti, ainoa että se napse hermostuttaa! Ettei vaan ala poikimaan.
Mitäs kaikkea osia edes ABS jarruihin sisältyy, siis tavallisiin verrattuna? Ainakin anturit, ohjausboxi, reikälevyt jota anturi lukee. Onko vielä muita?
Levis:
ABS ABC
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=abs_abc
Ja jos venäjä tuntuu vieraalta, niin babelfish tulkkaa huonoksi lontooksi:
http://babelfish.altavista.com/
ABS ABC
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=abs_abc
Ja jos venäjä tuntuu vieraalta, niin babelfish tulkkaa huonoksi lontooksi:
http://babelfish.altavista.com/
Talven aikana on tuo napsuttelu ja ABS valon syttyminen pahentunut koko ajan. Eilen vihdoin vein pirssin suihkuun ja ruiskuttelin hiekat yms. pois jarrustakin. Tänään näytti pelaavan jo niin kuin pitäiskin... Katsellaan nyt kuinka kauan.
Peksi: Onko tietoo mitä kaikkee Vag-comilla näkee -89 Corradosta? Maksaako vaivaa hommata moinen?
Peksi: Onko tietoo mitä kaikkee Vag-comilla näkee -89 Corradosta? Maksaako vaivaa hommata moinen?
Nyt kokeiltiin vag-comia. Tunnisti ohjelma että piuhat on kiinni, mutta jotain baudeihin liittyvää ongelma oli. Eli ei saatu diagnostiikasta mitään ulos... Liian vanha tuo minun auto sitten tuolle kaapelille.
Nyt abs tekee vielä ihan uuttakin vikaa. Peruuttamisen alkaessa hiljaisessa vauhdissa jarrut tekevät jarrutusliikkeen! Auto nytkähtää oikein ja vauhti hidastuu. Miten voi olla mahdollista? Nopeuden ollessa n. 3-5 km/h. ja vanha napsuttelukin on tallessa... kertokee jotain
Ens viikolla on kai paikko mennä johonkin puljuun joka tietää noista jotain tai olis edes se vanhempiin sopiva vag-com testi mahdollisuus.
Edit: ja mun autossa ei todellakaan ole mitään eds/sutimisen estoja eli ei kuulu napsua. renkaat eivät edes sudi äänen tullessa
Nyt abs tekee vielä ihan uuttakin vikaa. Peruuttamisen alkaessa hiljaisessa vauhdissa jarrut tekevät jarrutusliikkeen! Auto nytkähtää oikein ja vauhti hidastuu. Miten voi olla mahdollista? Nopeuden ollessa n. 3-5 km/h. ja vanha napsuttelukin on tallessa... kertokee jotain
Ens viikolla on kai paikko mennä johonkin puljuun joka tietää noista jotain tai olis edes se vanhempiin sopiva vag-com testi mahdollisuus.
Edit: ja mun autossa ei todellakaan ole mitään eds/sutimisen estoja eli ei kuulu napsua. renkaat eivät edes sudi äänen tullessa
Viimeksi muokannut Levis, 1.2.2004 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 88
- Liittynyt: 12.11.2003 13:40
Mun auto pitää välillä semmosta surinaa/pientä rutinaa kun lähtee liikkeelle liukkaalla kelillä, eli silloin kun luistonesto puttuu peliin (varsinkin kun pyörät alkaa sutia ja sen jäkeen kun höllää kaasua). Eikä vikamuistista ainakaan löydy mitään vikaa, ja abs/eds tuntuu pelaavan ihan normaalisti. Voi olla ihan normaalia että sieltä kuuluu pientä rutinaa..
Myykö joku suomalainen nettikauppa ebc jarruosia? meinaa olla jarruteho aika perseestä, täytyy varmaan uusia kaikki levyt, palat ja nesteet.
Myykö joku suomalainen nettikauppa ebc jarruosia? meinaa olla jarruteho aika perseestä, täytyy varmaan uusia kaikki levyt, palat ja nesteet.
ostaessani auton (corrado G60 -89) pienenä ja tietämättömänä abs -boksi oli paikoillaan mutta jarrut toimi ihan normaalisti absittomana. vagin testerit ei löytäny mitään, kokeiltiin vaihtaa yksi pyöräntunnistin ja sen jälkeen jarrut heräs henkiin, mutta toimi todella "miten sattuu".. etupää suht ok mutta takapää taisi lukkiutua.. boksi vekeen ja onnellista ajoa aina viimeiseen katsastukseen saakka. nyt kun kokeilin boksia takas, tilanne oli kuin ostohetkellä; ei mitään elämää abs-puolella.epäilisin anturia.. hajoavat kuulemma helposti jos löysyyttä laakereissa? olisko epävärma toiminta voinut johtua liasta reikälevyissä yms. josta puhuttiin tuos aiemmin?
Joo abs on melko herkkä sille että anturit ovat riittävän lähellä, koska nuo ovat pultilla kiinni niin laakeri välys ei pääse työntämään niitä kauemmas vaan ne kuluu päästä, välys anturin ja levyn välillä tulisi olla alle 0.5mm, jos on enemmän niin anturi ei anna pienissä nopeuksissa nopeus tietoa, jolloin poksi voi luulla että pyörä ei pyöri, jos tämä tapahtuu molemmissa takapuörissä niin sehän luulee että etupyörät sutii ja lyö jarrua päälle.
Tämä ei ollut aivan varmaa tietoa en ole tapellut kuin raskaan kaluston jarrujen kanssa.
Seuraava pätee kaikkiin abseihin. Mittaa vaihtojännitemittarilla anturien antamat jännitteet pyörittäen käsin pyörää, jos joku pyörä antaa samalla pyöritys nopeudella pienempää jännitettä se on luultavasti kaukana.
Tämä ei ollut aivan varmaa tietoa en ole tapellut kuin raskaan kaluston jarrujen kanssa.
Seuraava pätee kaikkiin abseihin. Mittaa vaihtojännitemittarilla anturien antamat jännitteet pyörittäen käsin pyörää, jos joku pyörä antaa samalla pyöritys nopeudella pienempää jännitettä se on luultavasti kaukana.
Minkä takia abs lyö jarrua päälle kun ei sutimisen estoa ole? Silti se vaan pari kertaa paruuttaessa on napasauttanut kiinni. Miten abs voi jarruttaa? Eikö se vaan ota jarrua pois jotta rengas pyörisi?
Jos tuon anturin piuhan mittaa se ilmeisesti pitäisi olla järjestelmässä kiinni? Laittaa siis jännitemittari anturin rinnalle vai? Mistähän sitä paljasta piuhaa taas löytys? Anturi tuskin antaa jännitettä jos johto on irti, vastusta kylläkin. Miten anturin etäisyyttä voi säätää?
Jos tuon anturin piuhan mittaa se ilmeisesti pitäisi olla järjestelmässä kiinni? Laittaa siis jännitemittari anturin rinnalle vai? Mistähän sitä paljasta piuhaa taas löytys? Anturi tuskin antaa jännitettä jos johto on irti, vastusta kylläkin. Miten anturin etäisyyttä voi säätää?
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 9.9.2003 16:19
Katsos joo. En huomannutkaan että tänne oli tullut jotain kommentteja aiheesta. Huomenna teen tuon mittauksen.
Eliminoin takapään jarrut pois vikalistalta ajamalla takarenkaat lukossa lumella. Napsunta jatkui ja päättelin, että vian on oltava edessä. Onko järkevän kuuloinen perustelu?
Sellanen vielä, että reagoiko digitaalinen volttimittari tarpeeksi nopeasti niihin mutoksiin jota pyörittäes syntyy? Vai näyttääkö se vaan pienempää jännitettä tasaisesti?
Eliminoin takapään jarrut pois vikalistalta ajamalla takarenkaat lukossa lumella. Napsunta jatkui ja päättelin, että vian on oltava edessä. Onko järkevän kuuloinen perustelu?
Sellanen vielä, että reagoiko digitaalinen volttimittari tarpeeksi nopeasti niihin mutoksiin jota pyörittäes syntyy? Vai näyttääkö se vaan pienempää jännitettä tasaisesti?
No mittailin jännittteitä renkaiden pyöriessä tyhjäkäynníllä, vuorotellen toinen ylhäällä. Toisen puolen anturi antoi 0,0-0,7V ja toinen 0,3-0,7V. Jänniitteet siis pomppivat. Tuon joka näytti nolla välillä purin. Oli liian kaukan reikälevystä, 0,9 mm. Siirsin lähemmäksi n. 0,6 mm. Siirto tapahtui avaamalla ne kolme ruuvia jotka pitävät sitä reikälevyä paikallaan (vaatii levyn ja satulan purkamisen). LAitoin väliin sopivat palat alumiinia jotta levy siirtyy lähemmäksi anturia.
Ei mitää vaikutusta naksutus toimintaan. Tai siis toimii ne edelleen hyvin, mutta naksuu. Puhdistin tietenkin paikat. ABS-valo ei enää kuitenkaan syty turhaan palamaan lainkaan.
Kävin Laakkosella, huoltomies tökkäs diagnostiikka piuhat ihan kokeilu mielessä kiinni vaikka sanoin että auto on liian vanha etkä mitään sieltä näe. Eikä nähnytkään. No sitten se ehdot että jarrunesteet vaihtoon, mutta ei kyllä osannut sanoa mikä on vikana. No jos viikonloppuna ehtis vaihtaa. Meinas vaan että tässä mallissa ilmeisesti ilmaus pitää tehdä moottorin käydessä? Onko noin?
Sen naksunnan saa polkimesta loppumaan ihan kevyellä kosketuksella jarrupolkimeen?? Mitäs se nyt tarkottaa? Jarru ei edes jarruta vielä. Voiko se likanen neste tehdä sen, ilmaa jarruissa??
Ei mitää vaikutusta naksutus toimintaan. Tai siis toimii ne edelleen hyvin, mutta naksuu. Puhdistin tietenkin paikat. ABS-valo ei enää kuitenkaan syty turhaan palamaan lainkaan.
Kävin Laakkosella, huoltomies tökkäs diagnostiikka piuhat ihan kokeilu mielessä kiinni vaikka sanoin että auto on liian vanha etkä mitään sieltä näe. Eikä nähnytkään. No sitten se ehdot että jarrunesteet vaihtoon, mutta ei kyllä osannut sanoa mikä on vikana. No jos viikonloppuna ehtis vaihtaa. Meinas vaan että tässä mallissa ilmeisesti ilmaus pitää tehdä moottorin käydessä? Onko noin?
Sen naksunnan saa polkimesta loppumaan ihan kevyellä kosketuksella jarrupolkimeen?? Mitäs se nyt tarkottaa? Jarru ei edes jarruta vielä. Voiko se likanen neste tehdä sen, ilmaa jarruissa??
Viimeksi muokannut Levis, 30.11.2004 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jahas taas etenee hommat. Jarrunesteet vaihdettu. Meni kaksi litraa tavaraa ennen kuin järjestelmä vaikutti tarpeeksi puhtaalle. Alku tavara oli melkein mustaa ja täynnä jotain roskaa.
Napsunta ei kylläkään kadonnut mutta ääni muuttui. Poljin on jämäkämpi. Sitten huomasin että auton ollessa paikallaan ja renkaita käännellessä napsunta tulee sillonkin. Käänsin renkaat linkkuun ja ravistelin abs-anturin piuhoja jonka jälkeen ääntä ei tullut enää. En tiedä sitten taas jatkuuko napsunta huomenna. Saattaa olla että antureiden johdoissa on jotain sanomista. Niitä tuskin voi vaihtaa pelkästään? Vai onko anturin perässä liitintä?
Harmi vaan ku ei tullut kokeiltua vaan yhtä puolta kerrallaan ni olis saanut tietää sitten kumpi puoli se on. Tai sitten se nesteen vaihdon vaikutus alkoi just samaan aikaan ku ravistelin nittä johtoja. Mystisiä ovat ku ei ole rahaa uusia kaikki antureita vian eliminoimiseksi.
Napsunta ei kylläkään kadonnut mutta ääni muuttui. Poljin on jämäkämpi. Sitten huomasin että auton ollessa paikallaan ja renkaita käännellessä napsunta tulee sillonkin. Käänsin renkaat linkkuun ja ravistelin abs-anturin piuhoja jonka jälkeen ääntä ei tullut enää. En tiedä sitten taas jatkuuko napsunta huomenna. Saattaa olla että antureiden johdoissa on jotain sanomista. Niitä tuskin voi vaihtaa pelkästään? Vai onko anturin perässä liitintä?
Harmi vaan ku ei tullut kokeiltua vaan yhtä puolta kerrallaan ni olis saanut tietää sitten kumpi puoli se on. Tai sitten se nesteen vaihdon vaikutus alkoi just samaan aikaan ku ravistelin nittä johtoja. Mystisiä ovat ku ei ole rahaa uusia kaikki antureita vian eliminoimiseksi.
Eli nyt vika on sitten ilmeisimmin se abs piuhan kunto siellä pyöräkotelossa. Alkoi napsumaan taas ja menin sitten heiluttamaan sitä piuhaa ja ääntä ei reuraavana ajokertana enää kuulunut. Ei ole taas vuorokauteen kuulunut kertaakaan sitä ääntä. Vai olisiko kuitenkin säällä vaikutusta tai nesteiden vaihdolla....
Ilmeisesti sen piuhan vaihtaminen edellyttää koko anturin uusimisen? Täytyy joku kaunis päivä katsoa näkyykö piuhassa jotain päällisiä vaurioita jos sen pystyisi vaikka korjaamaan. Anturit kun toimivat muuten hienosti ni ei sen johdon takia viitsis n. 90€ maksaa.
Ja anturin säätämisen jälkeen oikealle etäisyydelle ei abs valo ole kertaakaan enää syttynyt ajossa.
Edit: ABS valo ei syty enää lainkaan ajossa, startatessa testaa normaalisti. Ennen saattoi syttyä jarruttaessa tai töyssystä. Anturin etäisyyden säätö 0,6 mm auttoi. Samalla puhdistus.
Ilmeisesti sen piuhan vaihtaminen edellyttää koko anturin uusimisen? Täytyy joku kaunis päivä katsoa näkyykö piuhassa jotain päällisiä vaurioita jos sen pystyisi vaikka korjaamaan. Anturit kun toimivat muuten hienosti ni ei sen johdon takia viitsis n. 90€ maksaa.
Ja anturin säätämisen jälkeen oikealle etäisyydelle ei abs valo ole kertaakaan enää syttynyt ajossa.
Edit: ABS valo ei syty enää lainkaan ajossa, startatessa testaa normaalisti. Ennen saattoi syttyä jarruttaessa tai töyssystä. Anturin etäisyyden säätö 0,6 mm auttoi. Samalla puhdistus.
Viimeksi muokannut Levis, 4.3.2004 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Fabia RS:n vakiovarustelistasta löytyy seuraavanlaiset termit:
ABS/MSR ? ABS:än kaikki tietää, mut mikä MSR? Ei oo kerrottu mitää...
EDS elektroninen tasauspyörästön lukko
ASR luistonestojärjestelmä
Mites tuo EDS:ä oikein toimii??
Itelle tulis tämmönen mieleen:
Jarruttaako pyörivää pyörää(sutivaa), kun huomaa, että pyörä se vain pyörii ja auto ei liiku. Samalla vähentäen varmaan vähän tehoja koneesta... Eli nuo kaikki toimisi silloin vähän niinku kimpassa. ASR vähentää tehoa tarvittaessa, EDS jarruttelee tarvittaessa sutivaa pyörää. Ja ABS:n anturit kertoo, milloin mitäkin tarvitsee tehdä... Näinkö?
ABS/MSR ? ABS:än kaikki tietää, mut mikä MSR? Ei oo kerrottu mitää...
EDS elektroninen tasauspyörästön lukko
ASR luistonestojärjestelmä
Mites tuo EDS:ä oikein toimii??
Itelle tulis tämmönen mieleen:
Jarruttaako pyörivää pyörää(sutivaa), kun huomaa, että pyörä se vain pyörii ja auto ei liiku. Samalla vähentäen varmaan vähän tehoja koneesta... Eli nuo kaikki toimisi silloin vähän niinku kimpassa. ASR vähentää tehoa tarvittaessa, EDS jarruttelee tarvittaessa sutivaa pyörää. Ja ABS:n anturit kertoo, milloin mitäkin tarvitsee tehdä... Näinkö?
Löytyihän se syy!
Nostetaas vielä kerran tämä topicci ylös. Nyt viimein olen tajunnut syyn mikä se napsuminen on. Aiheuttajan tiesinkin jo ja se on tuo huonokontaktinen abs piuha. Se mikä tuon napsunnan tekee on sähköinen tasauspyörästön lukko. Eli toinen abs anturi antaa välillä virhe signaalia ja tasauspyörästö tunnistaa nopeuseron ja lukittaa lukon. Juuri sama ääni syntyy suditellessa. Ja tuolle ylempänä ihmettelinkin että miten tuo abs voi piru vie jarruttaa pakittaessa. Juurikin tuon takia. Että sellasta.
Viimeksi muokannut Levis, 7.1.2009 10:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mä jouduin käydä vw tiskiltä ostaa uuden piuhan koska se oli poikki. Maksoi kait n. 70eskoo. Mutta vika ei ollu siinä vika oli oikean puolen anturissa. Nyt pelittää mutt pitäis nollata vikamuisti.
Voiko olla mahdollista että jarrupalojenvalo syttyy välillä. Johtuen siitä että vikamuistit pitäis tyhjentää??
Voiko olla mahdollista että jarrupalojenvalo syttyy välillä. Johtuen siitä että vikamuistit pitäis tyhjentää??
tasausyörästö ei tunnista 02A askissa yhtään mitään, eikä siellä ole lukkoa. Siellä ei ole ainuttakaan sähköistä, pneumaattista saatikka hydraulista osaa. Tai no onhan siellä nopeusmittarille hall-anturi...
Kaikissa VW EDL systeemeissä jarrutellaan sutivaa pyörää ja siten voimaa siirtyy pitävälle puolelle.
Kaikissa VW EDL systeemeissä jarrutellaan sutivaa pyörää ja siten voimaa siirtyy pitävälle puolelle.
[/img]
No oli mikä oli sen toiminta, mutta se aiheuttaa sen äänen. Nimi on ainakin hieman harhaan johtava myönnetään.
tasausyörästö ei tunnista 02A askissa yhtään mitään, eikä siellä ole lukkoa. Siellä ei ole ainuttakaan sähköistä, pneumaattista saatikka hydraulista osaa. Tai no onhan siellä nopeusmittarille hall-anturi...
Kaikissa VW EDL systeemeissä jarrutellaan sutivaa pyörää ja siten voimaa siirtyy pitävälle puolelle
No oli mikä oli sen toiminta, mutta se aiheuttaa sen äänen. Nimi on ainakin hieman harhaan johtava myönnetään.
Jatketaan aihetta:
Ongelma nyt minulla se että ABS-valo palaa koko ajan. Aikaisemmin syttyi silloin tällöin, yleensä loppui kun sammutti auton ja pisti uudestaan käyntiin. Ei kuitenkaan enää, vaan nyt palaa iloisesti alusta loppuun...
Muutama kuukausi sitten valo ei syttynyt vielä joka kerta (siis pysynyt päällä käynnistyksen aikana tehdyn tarkistuksen jälkeen), vaan se yhtäkkiä ajettaessa saattoi syttyä, samalla ravistaen oudosti jarrupoljinta. Vaikea selittää miltä tuntui, mutta sellaiselta kuin joku sähköjärjestelmä ei oikein olisi tiennyt pistääkö renkaat lukkoon vai antaako rullata. Ei paljoakaan tarvinnut poljinta painaa niin yritti sekunnin murto-osan lukittaa renkaat, kunnes taas tuli järkiinsä ja lopetti samalla sytyttäen abs-valon. Hyvin selitetty, eikös? =)
Mitäs voisi vielä kotikonstein tarkistaa, ja mitähän arveltaisi syyksi? Anturit siis kuulemma kunnossa, "isot pojat" ovat arvelleet hydraulipumppua seuraavaksi. Ei viitsisi kuitenkaan hankkia sitä osaa suht suolaiseen hintaan ellei se edes ole se joka on syynä.
EDIT: Lisätään vielä että jarrunestettä näkyisi auton ollessa sammutettuna noin pari kolme senttiä YLI maksimirajan. Tämä laskee maksimirajalle kun laittaa koneen käyntiin ja pumppu(?) vetää nestettä sisäänsä. Normaalia?
Ongelma nyt minulla se että ABS-valo palaa koko ajan. Aikaisemmin syttyi silloin tällöin, yleensä loppui kun sammutti auton ja pisti uudestaan käyntiin. Ei kuitenkaan enää, vaan nyt palaa iloisesti alusta loppuun...
Muutama kuukausi sitten valo ei syttynyt vielä joka kerta (siis pysynyt päällä käynnistyksen aikana tehdyn tarkistuksen jälkeen), vaan se yhtäkkiä ajettaessa saattoi syttyä, samalla ravistaen oudosti jarrupoljinta. Vaikea selittää miltä tuntui, mutta sellaiselta kuin joku sähköjärjestelmä ei oikein olisi tiennyt pistääkö renkaat lukkoon vai antaako rullata. Ei paljoakaan tarvinnut poljinta painaa niin yritti sekunnin murto-osan lukittaa renkaat, kunnes taas tuli järkiinsä ja lopetti samalla sytyttäen abs-valon. Hyvin selitetty, eikös? =)
Mitäs voisi vielä kotikonstein tarkistaa, ja mitähän arveltaisi syyksi? Anturit siis kuulemma kunnossa, "isot pojat" ovat arvelleet hydraulipumppua seuraavaksi. Ei viitsisi kuitenkaan hankkia sitä osaa suht suolaiseen hintaan ellei se edes ole se joka on syynä.
EDIT: Lisätään vielä että jarrunestettä näkyisi auton ollessa sammutettuna noin pari kolme senttiä YLI maksimirajan. Tämä laskee maksimirajalle kun laittaa koneen käyntiin ja pumppu(?) vetää nestettä sisäänsä. Normaalia?
No oletkos tarkistanut ne anturit? Mullahan syttyili kanssa tuo valo vähän väliä ja auton uudelleenkäynnistys sammutti sen. Etenkin mutkissa ja töyssyissä syttyi valo. ANturien mittaus ja etäisyyden säätö auttoi ja nyt ei turhia abs valo ole vilkkunut kertaakaan.
Eli, siis mitenniin anturit kuulema kunnossa??
Eli, siis mitenniin anturit kuulema kunnossa??
"Kunnossa" siinä mielessä että se on käynyt jo tarkistuksessa kerran jossa ilmoitettiin niitten olevan kunnossa (amiksessa oli, niin ei välttämättä luota siihen:)). Tosiaankin palaa tällä hetkellä koko ajan, ei enää sammu vaikka koneenkin sammuttaisi. Täytyy kattoo saisko auton tunkille jossain vaiheessa nii pääsisi itse katsomaan miltä näyttää. Kait se on kuitenkin se pumppu hankittava jostain tyyliin "saat takaisin ellei se ollutkaan pumppuongelma"... :P
EDIT: Lisätään vielä että jarrunestettä näkyisi auton ollessa sammutettuna noin pari kolme senttiä YLI maksimirajan. Tämä laskee maksimirajalle kun laittaa koneen käyntiin ja pumppu(?) vetää nestettä sisäänsä. Normaalia?
Periaatteessa normaalia. Sielä on hydraulipumppu ja paineakku. Kun virrat on päällä niin se hydraulipumppu tekee painetta ja se varastoituu paineakkuun, sen kyllä kuulee kun sähköinen pumppu käy. Mutta voisiko sulla vuotaa yksisuuntaventtiili, silloin paineet karkaa kokoajan pois. Anna olla virrat päällä niin kauan että pumppu sammuu, sen jälkeen sen ei pitäisi lähteä käyntiin jos et koske jarrupolkimeen. Jos se taas hetkenpäästä lähtee surisemaan/ei lopeta ollenkaan, niin silloin on vuoto jossain. Merkkiliikkeessä korjaussarja makso vajaan tonnin, kokonaan uuden mötikän hinnan voitte kuvitella :)
Pystyykös muut teistä painamaan jarrupolkimen ihan pohjaan asti jarrutuksessa? Mulla toimii jarrut ihan hyvin, lukkiutuu ja abs vapauttaa ja samoin katsastuksessa kaikki tehotkin kohdallaan. Tuo on ollut tuollainen aina ja ei siinä ongelmia ole. Sen vaan saa painettua pohjaan asti. Ei se sillonkaan sitä vastapainetta kadota sieltä, että jarrut katoaisivat. Sen vaan saa painettua jotenkin helpommin pohjaan kuin edellisissä autoissani. Normaali ajossa se ei mene tappiin asti lähellekään, mutta jos ABS:lle asti vetää niin saa polkmen pohjaan asti. Ilmaa ei ole järjestelmässä. Pumppaamallakaan tuo ei katoa.
up
Nostetaan ja lainataan vähän yleisellä ABS-asialla vaikka ei Corro olekaan. Syttyi ABS-valo ja tälläkertaa ei sammunut seuraavalla käynnistyksellä tai edes anturien putsaamisella. Vagcom paljasti että Rear left anturi olisi entinen. Pitää poiketa laakkosella hakemassa anturi. Muutenkin Vagcomilla näytti aika kummalle, eli taka-antureiden nopeustieto näytti 0 km/h ja etuantureiden 1 km/h vaikka oli liikkeellä (10-50 km/h). Taka-antureiden johdothan löytyi takapenkin alta näppärästi.
Nostetaan ja lainataan vähän yleisellä ABS-asialla vaikka ei Corro olekaan. Syttyi ABS-valo ja tälläkertaa ei sammunut seuraavalla käynnistyksellä tai edes anturien putsaamisella. Vagcom paljasti että Rear left anturi olisi entinen. Pitää poiketa laakkosella hakemassa anturi. Muutenkin Vagcomilla näytti aika kummalle, eli taka-antureiden nopeustieto näytti 0 km/h ja etuantureiden 1 km/h vaikka oli liikkeellä (10-50 km/h). Taka-antureiden johdothan löytyi takapenkin alta näppärästi.
Aikaa on taas kulunut. Se taakse tuleva ABS-anturi maksaisi motonetissä 65,50e (vm --95), paikallisessa varaosaliikkeessä 85 e (vm 95-99) ja merkkiliikkeessäkin 87 euroa. Tuo vanhempi (esim. motonetin) anturi 1H0 927 807 A ei kuulemma käy tuon 1H0 927 807 D:n tilalle tai ainakin johto on erimittainen. Anturin mukana tulee johto takapenkin alla olevaan liittimeen.
Onko joku noita muualta ostellut vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa ja käydä hakemassa tuo pois?
Onko joku noita muualta ostellut vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa ja käydä hakemassa tuo pois?
Tässä topikissa jotain vikakoodeja: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... o+vikak%2A
Edit: Ja en kyllä minäkään tuota sinun kaipaamaa koodia löydä Searchilla...
Edit, jotain ihme kieltä:
: 0000 Einde van de sequentie
1111 ABS-regelmodule
1112 Solenoïdeklep,inlaat linksvoor
1114 ,, ,, ,inlaat rechtsvoor
1122 ,, ,, ,achterste inlaat
1132 ,, ,, ,uitlaat linksvoor
1134 ,, ,, ,uitlaat rechtsvoor
1142 ,, ,, ,achterste uitlaat
1222 ,, ,, ,hoofdklep
1222 ,, ,, ,inlaat en uitlaat
1233 wieltoerentalsensor,linksvoor
1241 ,, ,, ,rechtsvoor
1243 ,, ,, ,rechtsachter
1311 ,, ,, ,linksachter
1312 schakelaar remvloeistofpeil/drukschakelaar 2
4444 geen storing gevonden
Saksaksi koodeja: http://www.corradodriver.de/HTML/Repanl ... /Index.htm
koodit VR6 Corradoon:
http://www.oichan.org/mods/obd/obd.htm
Edit: Ja en kyllä minäkään tuota sinun kaipaamaa koodia löydä Searchilla...
Edit, jotain ihme kieltä:
: 0000 Einde van de sequentie
1111 ABS-regelmodule
1112 Solenoïdeklep,inlaat linksvoor
1114 ,, ,, ,inlaat rechtsvoor
1122 ,, ,, ,achterste inlaat
1132 ,, ,, ,uitlaat linksvoor
1134 ,, ,, ,uitlaat rechtsvoor
1142 ,, ,, ,achterste uitlaat
1222 ,, ,, ,hoofdklep
1222 ,, ,, ,inlaat en uitlaat
1233 wieltoerentalsensor,linksvoor
1241 ,, ,, ,rechtsvoor
1243 ,, ,, ,rechtsachter
1311 ,, ,, ,linksachter
1312 schakelaar remvloeistofpeil/drukschakelaar 2
4444 geen storing gevonden
Saksaksi koodeja: http://www.corradodriver.de/HTML/Repanl ... /Index.htm
koodit VR6 Corradoon:
http://www.oichan.org/mods/obd/obd.htm
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa