Hei,
tulinpa tänne kysymään kokeneemmilta neuvoa, kun itselle nämä pumpparikoneet vähän vieraita. Isän Audi 1.9TDI 85kW (BRB) alkoi taas käydä papattaen ja kolmella pytyllä. Vaihdoin samaiseen autoon 80 tkm sitten uuden Kolbenschmidtin satsin, missä uusi nokka-akseli, painajat, nokan laakeriliuskat yms. uutta ja auto pelasi hienosti sen jälkeen viitisen vuotta. Nyt oireili ensin muutaman viikon lähtemällä kolmella pytyllä käyntiin, mutta sitten lopulta kävi vaan kolmella ja tuttu papatus palasi.
Otin taas koneen auki ja huomasin pumppusuuttimia käyttävissä nokissa omituisen kuluman. En keksi muuta syytä kuin että pakoventtiilin painaja tuohon osuu. Nyt kun pytty on puristustahdilla (YKK), pyörii painaja kuitenkin sormin vapaasti, joten ei pitäisi mitenkään jumissakaan olla.
Onko tuo ihan normaalia, että ensin pakonokka kuluu lyhyeksi ja sitten alkaa syömään tuota pumppunokkaa?
Pumppusuuttimen keinut liikkuu kevyesti ja ne rullat myös. Eikä niissä ole mitään jälkiäkään.
Mulla on tuossa jo valmiina sama Kolben satsi, koska autolla on nyt ajettu 611 tkm ja isäukko meinasi, että jos sillä vielä 80tkm pääsee, niin joutaa paaliin muutenkin. Ja oon toki epäillyt, että onkohan siellä sittenkään käytetty 505.01 öljyä, kun noin nopeesti menivät. Tai sit tuo Kolben satsi on vaan heikkolaatuinen. (Tämmönen https://www.ebay.de/itm/262954281953)
1.9TDI PD BRB koneen pumppunokat kuluneet oudosti
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9TDI PD BRB koneen pumppunokat kuluneet oudosti
Olisko kuitenkin venttilinnostin kulunut montulle ja nokka pyöreäksi/puhki?
Re: 1.9TDI PD BRB koneen pumppunokat kuluneet oudosti
Ei siellä varmaan lopuksi sen kummempaa ollut, kuin että venttiilinpainajat oli kuluneet niin loppuun, että ne on reunoista alkaneet ottaa pumppunokkaan. Järjestään kaikki aika surkeassa kunnossa.
Pistin taas kaikki vaan uutta. Toiveissa oli, että nokka-akselin ja laakerit olisi voinut käyttää vielä, mutta pistin nyt nekin uuden, kun kakkospukin liuska oli jo kulunut selvästi.
Pistin taas kaikki vaan uutta. Toiveissa oli, että nokka-akselin ja laakerit olisi voinut käyttää vielä, mutta pistin nyt nekin uuden, kun kakkospukin liuska oli jo kulunut selvästi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa