Heips
Oheinen työmaa alkamassa, oliko jotakin mitä pitää ottaa huomioon remontissa ?
1.4 bca moottorin kannen irroitus
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
mitä remonttia olet tekemässä?
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Varmaankin ainakin kannentiivisteen vaihto, ei osaa vielä sanoa onko kansi ehjä/korjauskelpoinen…..
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Laskimella kävisin asian läpi. Yläpään tiivistesarja, kannen oikaisu/kunnostus, jakohihnasarja vesipumpulla, kannen pultit, sytytystulpat, öljyt ja suodatin, jäähdytysnesteet. Auton hintainen remontti, vaikka itse tekisit.
Mulla on tuommoinen Bora (olikohan 2001) menossa paaliin. Noin 180 tkm ajettu, siisti ja ruosteeton jne, mutta nokkien välinen hihna hypännyt.
Minä en näe korjauksessa järkeä, katti ja uudet renkaat otetaan pois ja loput vaihtolavalle.
Mulla on tuommoinen Bora (olikohan 2001) menossa paaliin. Noin 180 tkm ajettu, siisti ja ruosteeton jne, mutta nokkien välinen hihna hypännyt.
Minä en näe korjauksessa järkeä, katti ja uudet renkaat otetaan pois ja loput vaihtolavalle.
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Minä ryssin hihnanvaihdon viime kesänä vastaavan motin kanssa, jako kolmella hampaalla pieleen ja kaikki pako (tai imu, en nyt muista kummat) venat meni mutkalle.
Otin kannen irti, varastosta vanha keittiötaso finlavan päälle, siihen vanha vessan peilikaapin lasi tai olohuoneen pöydän lasitaso, jesarilla pari isoa arkkia 60/120 karkeaa santapaperia ja vetelin sitä kantta siinä santapaperin päällä eestaas yhden iltapäivän kaljaa juoden ja rokkia kuunnellen (lämmöt tahtoi jäädä motarillakin alhaisiksi ja kun kannen aukaisi niin pari pyttyä oli selkeästi puhtaampia kuin toiset, lieneekö ollut joskus lämmennyt ja mennyt kieroon, pitkän aikaa sai hioa että lähti tussimerkit kakkosen ja kolmosen välisestä seinämästä kulumaan). Seuraavana päivänä uudet venttiilit käyrien tilalle ja niiden hionnat, kolmantena ja neljäntenä sitten kansi takas, hilut kiinni, remmi paikoilleen ja moottori käyntiin.
Rahaa tuohon omaan täydelliseen venaremppaprojektiin meni karvan päälle 100e (poislukien jakopään romut ja öljynvaihto) joten jos aikaa ja kiinnostusta on niin ei tuota nyt heti kannata romuttaa. Tuohon sinun prokkikseesi liittyen kriittisiä hintoja ovat:
Elringin pulttisarja oli 15e, Reinzin kansipahvi 20e, 20 metriä santapaperia 10e, imu/pakosarjan/kaasuläpän tiivisteet 10e, 5l glykolia 8e, kaljaa ja bräkleeniä lopuilla hiluilla.
Otin kannen irti, varastosta vanha keittiötaso finlavan päälle, siihen vanha vessan peilikaapin lasi tai olohuoneen pöydän lasitaso, jesarilla pari isoa arkkia 60/120 karkeaa santapaperia ja vetelin sitä kantta siinä santapaperin päällä eestaas yhden iltapäivän kaljaa juoden ja rokkia kuunnellen (lämmöt tahtoi jäädä motarillakin alhaisiksi ja kun kannen aukaisi niin pari pyttyä oli selkeästi puhtaampia kuin toiset, lieneekö ollut joskus lämmennyt ja mennyt kieroon, pitkän aikaa sai hioa että lähti tussimerkit kakkosen ja kolmosen välisestä seinämästä kulumaan). Seuraavana päivänä uudet venttiilit käyrien tilalle ja niiden hionnat, kolmantena ja neljäntenä sitten kansi takas, hilut kiinni, remmi paikoilleen ja moottori käyntiin.
Rahaa tuohon omaan täydelliseen venaremppaprojektiin meni karvan päälle 100e (poislukien jakopään romut ja öljynvaihto) joten jos aikaa ja kiinnostusta on niin ei tuota nyt heti kannata romuttaa. Tuohon sinun prokkikseesi liittyen kriittisiä hintoja ovat:
Elringin pulttisarja oli 15e, Reinzin kansipahvi 20e, 20 metriä santapaperia 10e, imu/pakosarjan/kaasuläpän tiivisteet 10e, 5l glykolia 8e, kaljaa ja bräkleeniä lopuilla hiluilla.
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Nyt remontti tehty ja hyvin kukkuu paitsi tuo flekti asia hieman vielä mietityttää, testeri vcds oli kiinni kun koekäyttelin konetta ja tuo flekti ei reagoinut mitenkää vaikka lämmöt oli läppärin mukaan lähes 95 astetta…
Netistä katselin aiheesta ja tuonhan ilmeisesti tulisi toimia 2 eri nopeudella riippuen moottorin lämpötilasta….tässä 2003 beetles ilmeisesti samat sähköt ko 4 koppasessa golffis joten onkohan jokin rele vielä jossakin tuon syyläri switchin lisäksi, sulakkeet jo tarkistin ja ne oli ehjät. Ostin jo uuden syylärikytkimen mutta jospa vika olisikin releessä niin pääsis vähemmällä….On kytkin kyllä makeessa paikassa
Netistä katselin aiheesta ja tuonhan ilmeisesti tulisi toimia 2 eri nopeudella riippuen moottorin lämpötilasta….tässä 2003 beetles ilmeisesti samat sähköt ko 4 koppasessa golffis joten onkohan jokin rele vielä jossakin tuon syyläri switchin lisäksi, sulakkeet jo tarkistin ja ne oli ehjät. Ostin jo uuden syylärikytkimen mutta jospa vika olisikin releessä niin pääsis vähemmällä….On kytkin kyllä makeessa paikassa
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Mahdollisesti tavallinen neliskanttinen rele nro 53? Sijainnista ei tietoa mutta eiköhän se ole muiden releiden lähettyvillä. Jos löytyy niin testaamaan napsahtaako kun laittaa maan ja herätteen oikeisiin pinneihin
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Osaako kukaan hieman avata kuinka tämä kuinka tämä flekti järjestelmä toimii beetlessä. Jostakin olin lukevani jotta olisi samat sähköt kun iv koppasessa golfissa mutta ainakaan tuon esim sulakekartta ei täsmää
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Niin oletko nyt testannut, että puhallin toimii suoralla sähköllä?
Ilmastointi päälle, niin molemmat pitää lähteä samaan aikaan pyörimään.
IV golffissa lähti ainoastaan tuo pienempi
Isommassa on 2 nopeutta ja pienessä 1. Omasta oli tuo iso puhallin täysin mykkänä, molemmat nopeudet rikki.
Liitin irti ja suoralla sähköllä tämä tuli ilmi
Ilmastointi päälle, niin molemmat pitää lähteä samaan aikaan pyörimään.
IV golffissa lähti ainoastaan tuo pienempi
Isommassa on 2 nopeutta ja pienessä 1. Omasta oli tuo iso puhallin täysin mykkänä, molemmat nopeudet rikki.
Liitin irti ja suoralla sähköllä tämä tuli ilmi
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Juu flektin olen testannut suoralla sähköllä ja pyörii. Autossa vain 1 flekti ja ilman ilmastointia….
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Pitäisikö sen vielä 95asteessa ruvetakkaan pyörimään? Mitä jos koittaisit käyttää vielä moottorin kunnolla lämpimäksi yli 100asteen.
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Perunankylväjä kirjoitti:Mahdollisesti tavallinen neliskanttinen rele nro 53? Sijainnista ei tietoa mutta eiköhän se ole muiden releiden lähettyvillä. Jos löytyy niin testaamaan napsahtaako kun laittaa maan ja herätteen oikeisiin pinneihin
Onkohan tarkempaa tietoo noista pinneistä?
2 relettä löytyy ratin alta
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: 1.4 bca moottorin kannen irroitus
Yleensä kai kaikissa "normaaleissa" sulkevissa releissä on virransyöttö nastaan 30, maadoitus 85, heräte 86 jonka ollessa kytkettynä lähtönastaan 87 tulee virta. Releen päällä tai jollain sivulla on usein myös kytkentäkaavio.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa