6kk kestäneeseen satunnaiseen nykimiseen pintakaasulla löytyi ilmeisemmin syy.
Tänään nappasin kuvassa(kuva netistä) olevan liittimen BKD irti ja oletan että olisi polttoaineen lämpötilan anturi?
johdoissa oli käämiä vähän näkyvissä ja ilmeisesti kontaktihäiriöitä aiheutti.
Mikä vaikutus tuolla liittimen irroituksella on auton toimintaan? meneekö joillekkin ns. oletus arvoille? eli uskaltaako ajella kunnes saan johdot korjailtua.
Naftan lämpötila anturiko?
Valvoja: ffp jäsenet
Naftan lämpötila anturiko?
Viimeksi muokannut Daword, 13.4.2023 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Kuva ei näy, mutta yhdeltä ulkomaiselta foorumilta löytyi tieto että epäloogisesti käyttäytyvän pa-lämpöanturin arvot jätetään huomioimatta ja lämpötilaksi oletetaan jäähynesteen/moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpöanturikin on sökö niin sitten otetaan joku kiinteäksi koodattu hattuvakioarvo käyttöön.
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Jultsu kirjoitti:Kuva ei näy, mutta yhdeltä ulkomaiselta foorumilta löytyi tieto että epäloogisesti käyttäytyvän pa-lämpöanturin arvot jätetään huomioimatta ja lämpötilaksi oletetaan jäähynesteen/moottorin lämpötila. Jos moottorin lämpöanturikin on sökö niin sitten otetaan joku kiinteäksi koodattu hattuvakioarvo käyttöön.
Kiitoksia paljon tiedosta, eli arvot eivät aivan ole sitten päin metsää.
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Ja nyt kun kuva näkyy niin kyllähän tuo pa-lämpöanturilta näyttää.
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Uusi PA suodatin ja pätkä huonoo piuhaa pois sekä uusi liitin ei korjannut ongelmaa nykii/kaasuttelee itekseen pintakaasulla.
Mihin tämä PA piuha mahtaa mennä?
Mihin tämä PA piuha mahtaa mennä?
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Toimiiko se yhtään paremmin jos liittimen irrottaa kokonaan?
Re: Naftan lämpötila anturiko?
Jultsu kirjoitti:Toimiiko se yhtään paremmin jos liittimen irrottaa kokonaan?
Kyllä, auto toimii täydellisesti kun liitin on irti jopa paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Vikavalo toki syttyy eli katsuria varten viimeistään pitäisi korjailla.
Re: Naftan lämpötila anturiko?
En ole ihan varma toimiiko tuo kone samalla tavalla, kun vanhemmat koneet, kun en näistä ihan perillä ole, mutta ainakin kaikkiin yhtään vanhempiin koneisiin tämä kikka toimii. Vanhempiin, kun vaikkapa 2017tms.
Koko piuhan voi ottaa irti ja laittaa tuon anturin tilalle säädettävän (muistaakseni 0-500ohm) potikan. Siitä sitten vain säätämään sopivaa arvoa ja tadaa, saat autoosi lisää tehoa ja luultavasti tuo vikakin häviää, jos se ylipäätään johtuu tuosta anturista. Tuo anturi mittaa polttoaineen lämpötilaa ja sitä kautta sitten antaa joko hieman enemmän, tai hieman vähemmän polttoainetta, riippuen onko nafta kylmää, vai kuumaa. Tuo siis ymmärtääkseni kompensoi sitä, että polttoaineen tilavuus muuttuu lämpötilan mukaan, joten kuumempi polttoaine sisältää vähemmän energiaa, kun sama määrä kylmää polttoainetta. "Seostahan" tuo ei säädä mitenkään, kun diiselissä ei yleensä käytetä termiä seos, koska kone käy kokoajan enemmän, tai vähemmän todella laihalla. Eli enemmän polttoainetta/tiheämpää polttoainetta = koneesta enemmän tehoa ulos = Sama efekti kun kaasupolkimen painamisella.
Tuon koko anturin virka on niin olematon, että en näkisi ihan hirveästi vaivaa vian korjaamiseen, vaan laittaisin sen potikan tuon anturin tilalle, tai rinnalle ja säätäisin siitä sopivaksi. Lopputuloksena säästät aikaa, vaivaa, rahaa ja saat kaupanpäälle hieman tehoa.
Koko piuhan voi ottaa irti ja laittaa tuon anturin tilalle säädettävän (muistaakseni 0-500ohm) potikan. Siitä sitten vain säätämään sopivaa arvoa ja tadaa, saat autoosi lisää tehoa ja luultavasti tuo vikakin häviää, jos se ylipäätään johtuu tuosta anturista. Tuo anturi mittaa polttoaineen lämpötilaa ja sitä kautta sitten antaa joko hieman enemmän, tai hieman vähemmän polttoainetta, riippuen onko nafta kylmää, vai kuumaa. Tuo siis ymmärtääkseni kompensoi sitä, että polttoaineen tilavuus muuttuu lämpötilan mukaan, joten kuumempi polttoaine sisältää vähemmän energiaa, kun sama määrä kylmää polttoainetta. "Seostahan" tuo ei säädä mitenkään, kun diiselissä ei yleensä käytetä termiä seos, koska kone käy kokoajan enemmän, tai vähemmän todella laihalla. Eli enemmän polttoainetta/tiheämpää polttoainetta = koneesta enemmän tehoa ulos = Sama efekti kun kaasupolkimen painamisella.
Tuon koko anturin virka on niin olematon, että en näkisi ihan hirveästi vaivaa vian korjaamiseen, vaan laittaisin sen potikan tuon anturin tilalle, tai rinnalle ja säätäisin siitä sopivaksi. Lopputuloksena säästät aikaa, vaivaa, rahaa ja saat kaupanpäälle hieman tehoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa