Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Valvoja: ffp jäsenet
Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Minulla on IV Golfissa ATD kone, ja siinä seuraava ongelma. Lämpömittari näyttää viisarin verran yli 90. Sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä, normaaleilla ajokierroksilla (noin 2000) puhaltaa kuumaa. Jäähdytysnestettä on. Flekti pyörii. Alavesiletku kylmä. Ylävesiletku lämmin. Syyläri ja termostaatti vaihdettu vuosi sitten, tämän jälkeen ajoa noin 10 000km ilman ongelmia. Mutta mikä nyt on vikana? Voisiko kannen tiiviste vuotaa niin että järjestelmään pääsee ilmaa, eikä vesi enää kierrä? Koneella ajettu nyt melkein 23 maapalloa, kantta ei koskaan irrotettu. Olisiko nyt sen aika?
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Jos alavesiletku kylmä, ei siellä vesi kierrä.
Kupliiko paisuntasäiliössä?
Onko vesipumppu ehjä, koska vaihdettu?
Lämmityslaitteen kenno tukossa?
Onko lämmityslaitteen meno ja tuloputki tyhjäkäynnillä yhtä kuumia, kuin ylävesiletku on?
Mitä nyt ekana tulee mieleen..
Kupliiko paisuntasäiliössä?
Onko vesipumppu ehjä, koska vaihdettu?
Lämmityslaitteen kenno tukossa?
Onko lämmityslaitteen meno ja tuloputki tyhjäkäynnillä yhtä kuumia, kuin ylävesiletku on?
Mitä nyt ekana tulee mieleen..
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Paisuntasäiliössä ei kupli. Neste on kyllä yllättävän likaisen näköistä. Vaihdettu uuteen vuosi sitten.
Vesipumppu vaihdettu 70 000km sitten jakohihnaremontissa. Jakohihnahan sitä pyörittää, on sen pakko pyöriä siellä.
Kokeilin kone kylmänä lämmittää autoa Eberillä ilman että moottori pyörii. Lämmintä puhaltaa normaalisti. Eberin pumppu jaksaa siis pumpata lämmityslaitteen kennon läpi, joten ei se ainakaan ihan tukossa ole.
Tyhjäkäynnillä lämmityslaitteen menoputki on lämmin, tuloputki kylmä. Ylävesiletku lämpimämpi kuin lämmityslaitteen menoputki.
Vesipumppu vaihdettu 70 000km sitten jakohihnaremontissa. Jakohihnahan sitä pyörittää, on sen pakko pyöriä siellä.
Kokeilin kone kylmänä lämmittää autoa Eberillä ilman että moottori pyörii. Lämmintä puhaltaa normaalisti. Eberin pumppu jaksaa siis pumpata lämmityslaitteen kennon läpi, joten ei se ainakaan ihan tukossa ole.
Tyhjäkäynnillä lämmityslaitteen menoputki on lämmin, tuloputki kylmä. Ylävesiletku lämpimämpi kuin lämmityslaitteen menoputki.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Vesipumpun rataspyörän on tosiaan pakko pyöriä, mutta siitä eteenpäin koneen sisusten suuntaan ei sitten enää olekaan pakko tapahtua mitään, esim. vaikka jos se akseli on katkennut.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Rikkinäinen vesipumppu selittäisi ylikuumenemisen ja pyörii tosiaan jakohihnalla, mutta onko siivet/akseli ehjä?
Jos eberin pieni pumppu jaksaa kierrättää vettä, koneen käydessä kierto on jotenkin pielessä.
Jos termostaatti olisi jumissa, kyllä lämmityslaitteen kennolla kiertäisi edelleen kuumaa vesi.
Mikä sen veden sitten tehnyt likaiseksi, jos vaihdosta noin vähän aikaa?
Ja kun jakopään vaihto noinkin lähellä, itse vaihtaisin vesipumpun ja jakopään samalla, ennenkuin lähtisin kantta irroittamaan.
Edit:
Oletko itse viimeksi vaihtanut vesipumpun, vai joku muu, että se on tosiaan vaihdettu, näitä vaihtajia kun on tullut vastaan..
Edit 2: jos itse haluaa harrastaa, voihan sen kennon huuhdella ja kokeilla muuttuuko mikään, ennenkuin alkaa jakopään purkuun, on kuiteskin pienempi työmäärä.
Jos eberin pieni pumppu jaksaa kierrättää vettä, koneen käydessä kierto on jotenkin pielessä.
Jos termostaatti olisi jumissa, kyllä lämmityslaitteen kennolla kiertäisi edelleen kuumaa vesi.
Mikä sen veden sitten tehnyt likaiseksi, jos vaihdosta noin vähän aikaa?
Ja kun jakopään vaihto noinkin lähellä, itse vaihtaisin vesipumpun ja jakopään samalla, ennenkuin lähtisin kantta irroittamaan.
Edit:
Oletko itse viimeksi vaihtanut vesipumpun, vai joku muu, että se on tosiaan vaihdettu, näitä vaihtajia kun on tullut vastaan..
Edit 2: jos itse haluaa harrastaa, voihan sen kennon huuhdella ja kokeilla muuttuuko mikään, ennenkuin alkaa jakopään purkuun, on kuiteskin pienempi työmäärä.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Itse olen vesipumpun vaihtanut.
Siinä on nyt kannessa muutakin vikaa, suuttimien reiät kuluneet. Olen siihen suuttimien tiivisteitä jo pari kertaa vaihtanut kun on vuotanut dieseliä öljyn sekaan. Siksi ajattelin että nyt lienee hyvä aika laittaa uusi kansi ja samalla vesipumppu.
Menisikö se vesi likaiseksi jos kannen tiiviste on rikki ja veteen pääsee öljyä tai pakokaasua.
Siinä on nyt kannessa muutakin vikaa, suuttimien reiät kuluneet. Olen siihen suuttimien tiivisteitä jo pari kertaa vaihtanut kun on vuotanut dieseliä öljyn sekaan. Siksi ajattelin että nyt lienee hyvä aika laittaa uusi kansi ja samalla vesipumppu.
Menisikö se vesi likaiseksi jos kannen tiiviste on rikki ja veteen pääsee öljyä tai pakokaasua.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
endoskoopilla voi kurkkailla miltä männänlaet näyttää, jos joku erottuu puhtaampana kuin toiset niin sinne todnäk. pääsee vuotamaan vesiglykolit. Pakokaasut jäähynesteessä ei väriä anna, mutta painetta pitäisi tulla reippaasti järjestelmään joka pitäisi erottua kuplimisena paisarissa vaikka korkki olisi auki. Jos öljyt ja glykolit pääsee jotenkin moottorilohkon sisällä sekaisin (en heti keksi miten) niin öljyn pitäisi siinä vaiheessa jo muistuttaa hesburgerin paprikamajoneesia.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Jultsu kirjoitti: Pakokaasut jäähynesteessä ei väriä anna
joku aine oli olemassa, millä tämänkin pystyy näkemään ja varmistamaan.
edit: joku tämänkaltainen:
https://heitools.com/fi/jaahdytysjarjes ... sarja.html
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
tkortela kirjoitti: Koneella ajettu nyt melkein 23 maapalloa
eli paljonko ajettu?
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Maapallon ympäri on 40 000 km. 23 maapalloa on 920 000 km.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Tein kokeen ja ajoin pienen lenkin paisuntasäiliön korkki auki. Kävi niin että kaikki neste hävisi paisuntasäiliöstä, lisää sai laittaa litran tai pari. Tämän jälkeen lämmöt on pysyneet normaalina ja sisäpuhallinkin toimii. Siellä oli siis ilmatasku koneen sisällä, joka lähti liikkeelle korkki auki ajamalla.
Epäselvää enää on se mihin se litra tai pari nestettä on sietä kadonnut ja mistä korvaava ilma on sinne tullut. Ulkoisia vuotoja järjestelmässä ei ole.
Epäselvää enää on se mihin se litra tai pari nestettä on sietä kadonnut ja mistä korvaava ilma on sinne tullut. Ulkoisia vuotoja järjestelmässä ei ole.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
tkortela kirjoitti:Neste on kyllä yllättävän likaisen näköistä. Vaihdettu uuteen vuosi sitten.
Tämä hiukan häiritsee.
Omaan vastaavaan (agr) kun olen vaihtanut vesipumpun 5 vuoden välein, viimeset 20 vuotta, ei neste ole koskaan ollut likaista.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
tkortela kirjoitti:Syyläri ja termostaatti vaihdettu vuosi sitten, tämän jälkeen ajoa noin 10 000km ilman ongelmia.
Eli tämä vika tuli yhtäkkiä vai, jos tuon 10tkm toiminut tähän asti ok?
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Kyllä, tämä vika tuli yhtäkkiä. Syylärin vaihdoin vuosi sitten ja sen jälkeen ongelmitta noin 10 000km.
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
ja hantinpuolen lattiakin on ilmeisesti kuiva, ettei sisäkenno ole hajonnut?
Re: Kone ylikuumenee ja sisäpuhallin puhaltaa kylmää tyhjäkäynnillä.
Matto on täysin kuiva.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa