Ongelmatapaus on 300tkm ajettu, AVF-moottorilla ja automaattilaatikolla, oleva 2005 Passat (3B6)
Kahdella suurimmalla vaihteella (4 ja 5)ajaessa , kierrokset lainehtii +-100rpm silloin kun kierrokset ovat 1600-1800rpm välisellä kierrosalueella.
Suurimmalla vaihteella ajaessa on vauhtia noin 80-90km/h.
Laatikko on myös alkanut tekemään näillä kahdella vaihteella sitä, ettei se vaihda pienemmälle tarpeeksi ajoissa. Auto täristää samalla tavalla kuin liian suurella vaihteella vedätettäessä.
Onkohan nämä kaksi vikaa yhteydessä toisiinsa?
Enteileekö remontti vai voisiko vielä selvitä tilipäivän jälkeisellä vaihteistoöljyn sekä -suodattimen vaihdolla.
2005 Passat kierrokset seilaa ja laatikko täristää AVF
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 2005 Passat kierrokset seilaa ja laatikko täristää AVF
Yleisin probleema tuohon kierrosten seilaamiseen taitaa olla että turbiinin lukitus ei pidä kunnolla ja näin ollen kierrokset seilaa pikkuisen, täristäminen voi tulla samasta ongelmasta.
Öljyn vaihto on sitten kaksipiippuinen juttu, jos lootaan on kertynyt jo vanhoista öljyistä / pakkojen levyistä jo "mömmöä" niin uudet öljyt voi laittaa niitä liikkeelle ja sitten venttiilikoneisto alkaa tehdä temppujaan eli oireet vaan pahenee.
Itse kyllä lähtisin öljyjen vaihdolla liikkeelle ja katsoisin miten vaikuttaa.
Itselläni on kokemusta vain Passatin vanhemmasta 4-pykäläisestä automaattilootasta ja sille pystyi tehdä resetoinnin jonka jälkeen se alkoi opetella vaihtamiset uudelleen. Jos moisen operaation voi tehdä tuolle tippilootalle myös niin se voisi auttaa öljyjen vaihdon jälkeen tuohon 4- ja 5-vaihteen hitaaseen reagointiin.
Huom. Olen kaukana asiantuntijasta automaattivaihteistojen kanssa joten viisaammat saa oikaista käsityksiäni.
Öljyn vaihto on sitten kaksipiippuinen juttu, jos lootaan on kertynyt jo vanhoista öljyistä / pakkojen levyistä jo "mömmöä" niin uudet öljyt voi laittaa niitä liikkeelle ja sitten venttiilikoneisto alkaa tehdä temppujaan eli oireet vaan pahenee.
Itse kyllä lähtisin öljyjen vaihdolla liikkeelle ja katsoisin miten vaikuttaa.
Itselläni on kokemusta vain Passatin vanhemmasta 4-pykäläisestä automaattilootasta ja sille pystyi tehdä resetoinnin jonka jälkeen se alkoi opetella vaihtamiset uudelleen. Jos moisen operaation voi tehdä tuolle tippilootalle myös niin se voisi auttaa öljyjen vaihdon jälkeen tuohon 4- ja 5-vaihteen hitaaseen reagointiin.
Huom. Olen kaukana asiantuntijasta automaattivaihteistojen kanssa joten viisaammat saa oikaista käsityksiäni.
Re: 2005 Passat kierrokset seilaa ja laatikko täristää AVF
Kuten sanottu, niin lukituskytkimen luistaminen aiheuttaa kierrosten seilaamista. Tuo on koeajolenkin aikana todennettavissa testerillä. Myös täristäminen voi johtua kytkimen avautumisen takkuamisesta.
Öljynvaihto tuskin ongelmaa korjaa. Jos haluaa jotain halpaa yrittää, niin lukituskytkimen solenoidin vaihtaminen olisi sellainen toimenpide. Solenoidin huono toiminta saattaisi jättää vikakoodin, joten koodit lukuun.
Jos vika on momentinmuuntimen sisäinen mekaaninen vika -joka on se yleisin ongelma- niin Turun lähellä on paja, joka n. 400 eur hintaan vaihtaa muuntimen sisuskalut. Lisäksi tulee tietysti melkein päivän työkustannus muuntimen irrotuksen ja kiinnityksen osalta.
Öljynvaihto tuskin ongelmaa korjaa. Jos haluaa jotain halpaa yrittää, niin lukituskytkimen solenoidin vaihtaminen olisi sellainen toimenpide. Solenoidin huono toiminta saattaisi jättää vikakoodin, joten koodit lukuun.
Jos vika on momentinmuuntimen sisäinen mekaaninen vika -joka on se yleisin ongelma- niin Turun lähellä on paja, joka n. 400 eur hintaan vaihtaa muuntimen sisuskalut. Lisäksi tulee tietysti melkein päivän työkustannus muuntimen irrotuksen ja kiinnityksen osalta.
Re: 2005 Passat kierrokset seilaa ja laatikko täristää AVF
Kiitoksia vastaamisesta.
Pitää selvitellä tuota vaihdelaatikon resetointia. Se voisi olla yksi syys, tai olla olematta, kun ongelmat esiintyy vain kahdella suurimmalla vaihteella joka voisi tarkoittaa vaihteistolle uudelleen kouluttautumista. Vaihdon isommalle vaihtelle 4-->5 toimii kyllä hyvin.
Selvittelen samalla tuon solenoidin sijainnin, joskos se auttaisi asiaa ja vielä öljyjen vaihto. Sitten onkin rajattu pois paljon vian aiheuttajia, joten turbiinin vaihto jäisi viimeiseksi korjauskeinoksi.
Persauksiin se tuntuisi ns. rautavialta, mutta rautaviat esiintyisivät kaikilla vaihteilla...
VCDS-testerillä katsottuna ei vaihdelaatikosta tullut vikakoodeja, mutta ajonaikaista dataa en hoksannut katsoa.
Kiitos vielä vastauksista
Pitää selvitellä tuota vaihdelaatikon resetointia. Se voisi olla yksi syys, tai olla olematta, kun ongelmat esiintyy vain kahdella suurimmalla vaihteella joka voisi tarkoittaa vaihteistolle uudelleen kouluttautumista. Vaihdon isommalle vaihtelle 4-->5 toimii kyllä hyvin.
Selvittelen samalla tuon solenoidin sijainnin, joskos se auttaisi asiaa ja vielä öljyjen vaihto. Sitten onkin rajattu pois paljon vian aiheuttajia, joten turbiinin vaihto jäisi viimeiseksi korjauskeinoksi.
Persauksiin se tuntuisi ns. rautavialta, mutta rautaviat esiintyisivät kaikilla vaihteilla...
VCDS-testerillä katsottuna ei vaihdelaatikosta tullut vikakoodeja, mutta ajonaikaista dataa en hoksannut katsoa.
Kiitos vielä vastauksista
Re: 2005 Passat kierrokset seilaa ja laatikko täristää AVF
Isoimmilla vaihteilla laatikon antaman momenttikerroin vetäviin pyöriin päin on pienimmillään, minkä vuoksi moottori joutuu antamaan suurempaa momenttia laatikkoon päin.
'Sopeutus' tms. ei ongelmaan auta. Solenoidi löytyy takareunasta kun ottaa öljypohjan irti.
Vaan pirauta automaattilaatikoiden korjaamoon - siellä tietävät.
'Sopeutus' tms. ei ongelmaan auta. Solenoidi löytyy takareunasta kun ottaa öljypohjan irti.
Vaan pirauta automaattilaatikoiden korjaamoon - siellä tietävät.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa