Apt koodinen Kone 1.8 20v.
Entisen omistajan toimesta vaihdetulla jakohihnalla vaihtoaika.
Näyttää olevan kampiakselin päästä hampaan verran jako pielessä.
Meille tullessa tarkistin hihnan olevan uusi, mutten silloin ajoitusta tarkistanut.
Auto kuitenkin toiminut ok, päästöistä mennyt läpi jne, ainut vika ollut vähän tehottoman tuntuinen kierroksilla.
Tässä konetyypissä on sen verran pelivaraa, ettei mikään kuitenkaan hajoa, heitosta huolimatta?
3b passat jako pielessä
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 3b passat jako pielessä
Tuota vikakoodia se on välillä herjannut, olen luullut vian olevan tuossa, ettei niin tehokkaasti kierroksilla liikahda.
Mutta taitaa suurin vika ollakin ajoituksessa.
Imusarjan päässä on joku sähköliitin, tuohon vikakoodi viittaa, vai olenko väärässä?
tuon pyöreän kiekon alapuolella.
Mutta taitaa suurin vika ollakin ajoituksessa.
Imusarjan päässä on joku sähköliitin, tuohon vikakoodi viittaa, vai olenko väärässä?
tuon pyöreän kiekon alapuolella.
Re: 3b passat jako pielessä
Keula purettu pois edestä.
No kokeilin vanhalla hihnalla muuttaa yhden hampaan verran kampiakselin päästä. Ei se sen paremmaksi tullut.
Kuvassa keskellä on tehtaan merkki.
Mun mielestä merkit pitäisi olla ihan kohdallaan, nyt ei ole, ideoita?
Onko tuossa nokka-akselissa kiila lukitus, vai kartio?
vanha hihna on SKF merkkinen ja 153 hampainen.
uusi hihna, joka tarkoitus nyt paikalle laittaa, on gatesin sarja, jossa myöskin tuo 153 hammasta hihnassa.
No kokeilin vanhalla hihnalla muuttaa yhden hampaan verran kampiakselin päästä. Ei se sen paremmaksi tullut.
Kuvassa keskellä on tehtaan merkki.
Mun mielestä merkit pitäisi olla ihan kohdallaan, nyt ei ole, ideoita?
Onko tuossa nokka-akselissa kiila lukitus, vai kartio?
vanha hihna on SKF merkkinen ja 153 hampainen.
uusi hihna, joka tarkoitus nyt paikalle laittaa, on gatesin sarja, jossa myöskin tuo 153 hammasta hihnassa.
-
- -
- Viestit: 56
- Liittynyt: 2.6.2011 13:18
Re: 3b passat jako pielessä
tarkasta kampiakselin hammaspyörä. niissä on ollut kiilavikoja. kaverin autossa oli kiila hävinnyt melkein kokonaan. jako oli saman tapaisesti pielessä, eikä saatu millään kohdalleen.
Re: 3b passat jako pielessä
Nokka on kiilalla, kannattaa tarkistaa ettei kiila ole päässyt hakkaamaan hihnapyörän uraa horoksi ja ajoitus heittää sen takia.
Jotenkin minulla on muistikuva että joissakin kampiakselin hihnapyörissä ajan saatossa värinää vähentävän kumin vulkanointi elää/löystyy ja se on suoraan verrannollinen tuon merkkiuran liikkeeseen. Yläkuolokohta kannattaa tsekata tikulla ykköspytyn tulpan reiästä ja varmaan 3b Passatissa on myös lohkossa vauhtipyörän yläpuolella kolo jossa on ajoitusmerkit kuten dieselissä?
Ensimmäisenä kannattaisi tuo 17924 vikakoodi saada korjattua N156-venttiilistä. Taitaa säädellä imusarjan pituutta joka varmasti vaikuttaa yläkierrosten kulkuun.
Jotenkin minulla on muistikuva että joissakin kampiakselin hihnapyörissä ajan saatossa värinää vähentävän kumin vulkanointi elää/löystyy ja se on suoraan verrannollinen tuon merkkiuran liikkeeseen. Yläkuolokohta kannattaa tsekata tikulla ykköspytyn tulpan reiästä ja varmaan 3b Passatissa on myös lohkossa vauhtipyörän yläpuolella kolo jossa on ajoitusmerkit kuten dieselissä?
Ensimmäisenä kannattaisi tuo 17924 vikakoodi saada korjattua N156-venttiilistä. Taitaa säädellä imusarjan pituutta joka varmasti vaikuttaa yläkierrosten kulkuun.
Re: 3b passat jako pielessä
HanhiEmo kirjoitti:Ensimmäisenä kannattaisi tuo 17924 vikakoodi saada korjattua N156-venttiilistä. Taitaa säädellä imusarjan pituutta joka varmasti vaikuttaa yläkierrosten kulkuun.
Tuosta oli se muovinen käyttötanko poikki, korjattu patentilla, mutta toimii ja liikerata mielestäni oikea.
Tuota pelkkää venttiiliä en löytänyt mistään erikseen, ilman että ostaa koko pakettia?
Saako tuota sähköosaa jostakin erikseen?
Re: 3b passat jako pielessä
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 516/005398
Jos VCDS käytössä niin kannattaa tutkia voiko tuota output testiä ajaa jostakin niin siinä voisi selvitellä onko vika itse venttiilissä vai johdotuksessa.
Jos VCDS käytössä niin kannattaa tutkia voiko tuota output testiä ajaa jostakin niin siinä voisi selvitellä onko vika itse venttiilissä vai johdotuksessa.
Re: 3b passat jako pielessä
Testaus jatkuu, lisää kuvia, valitan..
Alkuperäinen kampiakselin merkki kohdakkain hihnapyörän merkin kanssa, ykkösen mäntä on silloin ylimmässä kohdassa, hyvä.
Kokeilin vielä pyöräyttää nokka akselia yhden hammas välin myötäpäivään. Konetta pyöritetty pari kierrosta ympäri. Mikään ei kolahda päin.
Mutta nyt merkit alkaa olla lähempänä oikeita kohtia.
Uskaltaisko sen nyt siirtää noin?
Miten koneen käytöksen pitäisi muuttua tuolla muutoksella?
Alkuperäinen kampiakselin merkki kohdakkain hihnapyörän merkin kanssa, ykkösen mäntä on silloin ylimmässä kohdassa, hyvä.
Kokeilin vielä pyöräyttää nokka akselia yhden hammas välin myötäpäivään. Konetta pyöritetty pari kierrosta ympäri. Mikään ei kolahda päin.
Mutta nyt merkit alkaa olla lähempänä oikeita kohtia.
Uskaltaisko sen nyt siirtää noin?
Miten koneen käytöksen pitäisi muuttua tuolla muutoksella?
-
- -
- Viestit: 56
- Liittynyt: 2.6.2011 13:18
Re: 3b passat jako pielessä
lisään tähän pari kuvaa tuosta kaverin koneesta. näissä koneissa kampiakselinpyörässä olevat m8 kierteet on 90asteen kulmassa öljypohjan kiinnitys pintaan ja toiset on samassa linijassa pinnan kanssa tällöin kampiakselin pitäisi olla yläkuolokohdassa jos näin ei ole suosittelen tarkastamaan tuon hihnapyörän. tässä tapauksessa moniurapyörä myös vipotti
Re: 3b passat jako pielessä
Mettalainen kirjoitti:kampiakselinpyörässä olevat m8 kierteet on 90asteen kulmassa öljypohjan kiinnitys pintaan ja toiset on samassa linijassa pinnan kanssa tällöin kampiakselin pitäisi olla yläkuolokohdassa
juu, on juurikin näin, eli tämä kunnossa.
tein pikakasauksen/ testauksen vanhoilla osilla, nokkapyörä vain hampaan eri kohdassa.
käy hyvin ja kaasupolkimeen reagointi parani huimasti!
palataan alkuperäiseen työlistaan, seuraavaksi nokka-akselin ketjun vaihto, kattoo mitä sieltä löytää..
Re: 3b passat jako pielessä
HanhiEmo kirjoitti:Nokka on kiilalla
bensakoneessa on juurikin näin.
Re: 3b passat jako pielessä
nokka-akseleiden välinen ketju ja kiristin vaihdettu.
liukupinnat oli todella loppu, samoin ketjun sisäpuoli kulunut. venttiilikopan kannessa ei kuitenkaan näkynyt vielä jälkiä.
eikä mikään ihme, autolla ajettu 270tkm ja valmistus ajankohdan mukaan alkuperäinen kiristin oli paikalla!
vaihdon syy, alkoi kylmänä rallattaa ikävästi.
kaikille muille löysin kiristysarvot, mutten tuolle imunokan päässä olevalle ruuville.
tietääkö joku vai onko vaan kiinni ja tippa liimaa väliin?
liukupinnat oli todella loppu, samoin ketjun sisäpuoli kulunut. venttiilikopan kannessa ei kuitenkaan näkynyt vielä jälkiä.
eikä mikään ihme, autolla ajettu 270tkm ja valmistus ajankohdan mukaan alkuperäinen kiristin oli paikalla!
vaihdon syy, alkoi kylmänä rallattaa ikävästi.
kaikille muille löysin kiristysarvot, mutten tuolle imunokan päässä olevalle ruuville.
tietääkö joku vai onko vaan kiinni ja tippa liimaa väliin?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa