1,9 PD Nokan asentotunnistin.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 3.5.2020 8:32

Bxe (1.9TDI PD) ja jakopää.

Jakopään laiton jälkeen autolla ajettiin sata kilometriä ja polttoaineen kulutus oli hieman noussut.

Vikakoodeja ei ollut, mutta torsion value viittasi hieman muuttuneeseen ajoitukseen vaikka moottori oli asennuksen ajan lukittu (kiinalaisella lukitussarjalla).
Käänsin nokkaa luultavasti ensiksi väärään suuntaan koska kone ei käynnistynyt. Nokan pyörittelyn jälkeen alkoi tuo anturi vaivata. Hihnapyörä ja lukukehä pyörii kyllä tasaisesti, eikä lieppaa yhtään.

Nyt tulee nokka-akselin asentotunnistimesta koodi implausible signal, intermittent. Ja hankuuttaa käyntiin pari sekuntia pidempään. Jos venttiilit olisi säätely-yrityksessä ottanut mäntiin, olisi kai nokka-anturin tieto murheista pienin ja muitakin oireita? Nyt auto käy hyvin ja suutinten korjausarvot normaalit. Johtosarja vaihdelaatikon etupuolelta parsittu ja nokka-anturi vaihdettu kahdesti(motonetistä pitkä ja lyhytjohtoinen versio).

Kokeilin monia asentoja torsion value oli kolmea, puolta, kuutta ja kaikkea siltä ja väliltä. Koodin voi kuitata pois mutta se se tulee välittömästi takaisin.
Torsion value on nyt +2. Kulkuun oli positiivinen vaikutus ja nyt kyllä vetää hyvin ja terveesti. Tarkastin vielä tunnistimen ja johtosarjan välisen töpselin ottamalla tiivisteen pois, muttei vaikuttanut koodiin. Käynnistyminen kestää kolmisen sekuntia ja koodi palaa välittömästi kun auto on käynnissä.

Moottorihan on aika vinossa kun jakopään puoleista pukkia asennellaan, täytyy kai vielä tutkia johdotuksia jos sieltä löytyisi jotain..
Mutta onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Kone on Octavian korissa, mitkä ovat johdotusten heikot paikat?
Kiitos kaikista vastauksista!

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja Axi » 4.5.2020 6:51

Onko remmin kireys varmasti kohdallaan, ja kiristin asennettu oikein?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 4.5.2020 10:31

Komppaan Axia.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 4.5.2020 15:11

Oikein hyvä huomio!
Hihnanvaihdon yhteydessä vain ylimalkaisesti kokeilin hihnan kireyden.

Kävin juuri tarkastamassa asian, ja säädin kireyden varmuuden vuoksi kokonaan uudelleen.
Kiristin on hyvin paikallaan ja hihnan kireys on hyvä.
Viisari siirtyi ehkä millimetrin kireämmälle nyt.
Ongelma ei poistunut ja torsion value ei muuttunut (kylmällä moottorilla -2).
Myös johtosarja anturilta eculle asti tarkastettu ja hyvältä näyttää.
Kys. Anturin johdot olivat vaihdelaatikon etupuolellakin kunnossa, parissa muussa johtimessa eriste oli hieman hieraantunut.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 4.5.2020 15:14

Siis viimeisimmäksi säädetty torsion arvo pysyi osapuilleen samana. Tosin säädin sen kuumalla moottorilla.
+2 arvolla polttoainetta kului n.litra tavanomaista enemmän.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin. SOLVED

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 13.5.2020 7:30

Opettavainen case..

Torsion valuen säätö on hyvin tarkkaa hommaa.
Alkuperäinen anturi oli kunnossa, ilmeisesti olin liikkunut säätöineni yli plus miinus kuuden asteikolla ja täten vcds antaa koodiksi asentotunnistimen epämääräisen signaalin. Kummatkin Motonetin anturit oli ilmeisesti rikki jo uutena.

Opittua:
Tarkasta pumppusuutinkoneen torsion value aina ennen jakopään purkua.
Tällaiset suuren tarkkuuden sähköosat on hankittava merkkiliikkeestä tai ne on otettava toimivasta autosta. "tyhmiä" sähköosia voi hankkia muualtakin.

MyllyJuha
-
Viestit: 22
Liittynyt: 14.12.2014 16:18

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja MyllyJuha » 25.6.2020 19:28

Täällä kans vähän samoja huolia.

Moottori on 1.9 ATD eli PD

Akkukaapelit olivat irti muutaman kuukauden ja ennen sitä antoi satunnainesti vikakoodin 19643 tuolle anturille ja lähti välillä huonosti käyntiin, mutta kävi ok.
Nyt laitoin kaapelit kiinni, starttaa hetken sahaamisen jälkeen, laitoin läppärin ja kiinan delphin soimaan, antaa koodin 19463 ja 16725 tuli satunnaisesti, molemmat siis asentotunnistimen.
Akussa on kyllä potkua.

Olen kerran jo vaihtanut anturin johonkin halpaan, ongelma paheni.
Sulakkeet on katsottu, 12v tulee anturille, eculle menevät kaksi johtoa ok, vastukset mitattu.
Signaali oli välillä virrat päällä 5v mikä pitäisi olla 0v kaiketi.
Jos sattuu saamaan koneen käyntiin signaali saattoi olla joskus 0v tai 0,5v

Hain motonetistä tämän 60 euron anturin.
Katsoin vielä ajoituksen ja se on ok.
Nokkapyörässä olevat merkit eivät osu ja riko anturia.
Uudella anturilla lähti heti käyntiin ja signaali 0,5v, annoin käydä lämpöiseksi ja sammutin.
Starttasin uudestaan ja lähtee vaivoin käyntiin tai ei millään, signaali 0v käynnissä, 19463 ja 16725 listalla.

Pitääkö mennä Käyttöauton tiskiltä hakemaan nyt se anturi sitten vai mikä täs enää voi olla?

EDIT: Täytyy vielä lisätä, että akkukaapelien kiinnityksen ja parin startin jälkeen ei tiennyt kaasupolkimesta mitään ja antoi jonkun koodin sillekin, ja ongelma hävisi itsestään myöhemmin, lisäksi tulee satunnainen vikakoodi polttoaineenlämpötila-anturilta. Toki tuo Kiinan Delphi voi kusettaa myös.
Mietin voisiko virransyötössä sittenkin olla jotain kun nämä nokka ja polttoaineenlämpöanturit ovat samalla sulakkeella muistaakseni.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: 1,9 PD Nokan asentotunnistin.

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 28.6.2020 20:08

Mites se johtosarja vaihteiston etupuolelta?
Mitä näyttää torsion value? Sen range pitää olla +-6 jos on tuon ulkopuolella niin näyttää tosiaan nollaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 23 vierailijaa