TT roadster -00 ja Touran PD -09
Valvoja: ffp jäsenet
TT roadster -00 ja Touran PD -09
Vuoden 2011 lopulla taloon tuli tämä Saksan tuontiauto. Voimaa (tai sen puutetta) antaa 55kW 1,8 AAM. Auton tyyppi on 1EX0 eikä 1E7, jolla Cabrio yleensä tunnetaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan tyyppimerkinnästä lisää, jos joku tietäväinen osaa/viitsii kertoa.
Tullessa oli tällainen (kännykän näkökulma Saimaan rannalla):
Kesän 2013 lopulla autossa oli uusi katto ja madallussarja:
Alustan puslat, iskarit, jarrut ja laakerit menossa uusiksi. Onko vaihdelootassa tyhjennysproppua? En ole löytänyt kuin täyttöaukon eikä korjausopas tai Elsa kerro asiaa.
Ihan ekassa viestissä kirjoitin, että tätä en sitten modaa enkä madalla. Onneksi muutin mieleni aika pian, sillä tämän kanssa harrastelu on kivaa, vaikka 60 ikävuotta tulee kohta täyteen.
Tullessa oli tällainen (kännykän näkökulma Saimaan rannalla):
Kesän 2013 lopulla autossa oli uusi katto ja madallussarja:
Alustan puslat, iskarit, jarrut ja laakerit menossa uusiksi. Onko vaihdelootassa tyhjennysproppua? En ole löytänyt kuin täyttöaukon eikä korjausopas tai Elsa kerro asiaa.
Ihan ekassa viestissä kirjoitin, että tätä en sitten modaa enkä madalla. Onneksi muutin mieleni aika pian, sillä tämän kanssa harrastelu on kivaa, vaikka 60 ikävuotta tulee kohta täyteen.
Viimeksi muokannut Tounari, 24.3.2018 16:35. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Onko vaihdelootassa tyhjennysproppua?
Vetopyörästön pohjassa, 17 mm kuusiokolokannalla varustettu tulppa.
Ruostehommia
Olipa positiivinen yllätys tämän rungon ruosteettomuus. Toistaiseksi ainoat ruostevauriot olivat takaiskareiden ylätuennassa. Hionnan jälkeen laitoin niihin CRC rust converterin, jonka hioin osittain pois, sitten sinkkimaalin ja lopuksi Hammeriten.
Toinen positiivinen yllätys oli rungossa olevien ruostesuojaustulppien suuri määrä ja riittävä koko. Niiden kautta oli helppo ruiskuttaa kotelosuoja. Koteloissa oli vielä entistä suojaa einkä löytänyt niistäkään yhtään ruostetta.
Ensimmäiset pienet vastoinkäymiset tulivat katkenneiden pulttien muodossa. Täytyy kokeilla pultinirrotussarjaa.
Ja sitten kysymys: Millä aineilla/keinoilla olette löystyttäneet ruosteisia pultteja? Onko jäähdyttävästä ruosteenirrotusaineesta hyötyä?
Toinen positiivinen yllätys oli rungossa olevien ruostesuojaustulppien suuri määrä ja riittävä koko. Niiden kautta oli helppo ruiskuttaa kotelosuoja. Koteloissa oli vielä entistä suojaa einkä löytänyt niistäkään yhtään ruostetta.
Ensimmäiset pienet vastoinkäymiset tulivat katkenneiden pulttien muodossa. Täytyy kokeilla pultinirrotussarjaa.
Ja sitten kysymys: Millä aineilla/keinoilla olette löystyttäneet ruosteisia pultteja? Onko jäähdyttävästä ruosteenirrotusaineesta hyötyä?
Vastakierretyökalulla on ollut tosiaan käyttöä. Myös aggressiivinen vasarointi erilaisten apuvermeitten kanssa on ollut tarpeen.
Edelleen on löytynyt vain pintaruostetta lukuun ottamatta vasemman etulokasuojan takareunaa. Jotkut koritulpat on olleet löysiä ja niinpä koteloista löytyi hieman ruostetta. Olen käsitellyt hiomani ruostepinnat Brunox epoxylla, joka on ruostesuoja ja epoksipohjamaali yhdessä. Tehon näkee myöhemmin. Etulokasuoja vaatii korjauksen.
Kuukauden sisään pitäisi alustan alkaa olla kunnossa. Sit pääsee moottorin kimppuun :) Onkin silmät ja korvat jo täynnä höyrypuhalluksesta lentävää hiekkaa ja möhnää.
Edelleen on löytynyt vain pintaruostetta lukuun ottamatta vasemman etulokasuojan takareunaa. Jotkut koritulpat on olleet löysiä ja niinpä koteloista löytyi hieman ruostetta. Olen käsitellyt hiomani ruostepinnat Brunox epoxylla, joka on ruostesuoja ja epoksipohjamaali yhdessä. Tehon näkee myöhemmin. Etulokasuoja vaatii korjauksen.
Kuukauden sisään pitäisi alustan alkaa olla kunnossa. Sit pääsee moottorin kimppuun :) Onkin silmät ja korvat jo täynnä höyrypuhalluksesta lentävää hiekkaa ja möhnää.
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kamera tuli viimein mukaan. Auto ei ole tunkin varassa, vaan tunkki kannattelee tankkia, jonka kiinnitysvanteet on käsittelyssä. Takapää rupee olemaan valmista ja odottelee vain tankin kiinnitystä. Ruskea ei ole ruostetta, vaan kotelosuojaa ja pulttitervaa.
Etupää alkaa paljastua. Huohottimen öljyn palaustusputki oli täysin tukossa. Apumiehen puoleisessa palkissa on ihme tötsä. Onko se normaalia vai epä-?
Etupää alkaa paljastua. Huohottimen öljyn palaustusputki oli täysin tukossa. Apumiehen puoleisessa palkissa on ihme tötsä. Onko se normaalia vai epä-?
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sainpahan yllä olevien kirjoitusten avulla nauraa itselleni oikein kunnolla. Ai että teki hyvää...
Moottorin oikeanpuoleinen kannatin oli hieman kuluneen oloinen. Uusi kannatin oli toistaiseksi kallein yksittäinen varaosa - 103 euroa VW:llä. Kiinalaisen olisi saanut parilla kympillä, mutta ei kiitos. Kun vielä uusin joitakin vaihdevivuston osia, niin toivottavasti veltohko vaihtaminen jämäköityy.
Alusta rupee olemaan valmis. Tuntuu mukavalta, kun ei enää tarvi ryömiä auton alla naamari päässä hiomakoneen tai ruiskun kanssa ja pääsee keskittymään etupäähän. Virranjakajan kannen löytäminen vaati hieman salapoliisityötä, mutta Saksasta semmoinen on nyt tulossa. Samoin värikoodi LK5P Satinblau perleffekt paljastui vasta etupään purkamisen yhteydessä.
Moottorin oikeanpuoleinen kannatin oli hieman kuluneen oloinen. Uusi kannatin oli toistaiseksi kallein yksittäinen varaosa - 103 euroa VW:llä. Kiinalaisen olisi saanut parilla kympillä, mutta ei kiitos. Kun vielä uusin joitakin vaihdevivuston osia, niin toivottavasti veltohko vaihtaminen jämäköityy.
Alusta rupee olemaan valmis. Tuntuu mukavalta, kun ei enää tarvi ryömiä auton alla naamari päässä hiomakoneen tai ruiskun kanssa ja pääsee keskittymään etupäähän. Virranjakajan kannen löytäminen vaati hieman salapoliisityötä, mutta Saksasta semmoinen on nyt tulossa. Samoin värikoodi LK5P Satinblau perleffekt paljastui vasta etupään purkamisen yhteydessä.
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaijereiden vaihto-ohjeita on tälläkin foorumilla esitetty. Katosta löytyy kuvia mm. oheisesta linkistä.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_155.PDF (välillä aika hidas)
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=742350&sid=db810ca7c549114d8cbc3998d5c08ed9
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_155.PDF (välillä aika hidas)
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=742350&sid=db810ca7c549114d8cbc3998d5c08ed9
En saanut vaijerin etupäätä auki yllä olevilla ohjeilla. Ratkaisu löytyi tästä kuvasta. Ennen vaijerin pois vetoa siihen kannattaa laittaa melto rautalanka, jolla saa uuden vaijerin vedettyä paikalleen. Takapää meni taas ihan itsestään. Nyt on katto hyvä ja auto kiiltää. Lisää kuvia tulee joskus kun muistan taas ottaa kameran tallille.
Tosiaan kolmisenkymmentä tilausta on eBaylle lähtenyt (sekä .de että .uk). Kokemukset ovat toistaiseksi vain sitä luokkaa, että osat ovat tulleet nopeasti ja ovat sopineet paikoilleen. En ole vielä ajanut uusilla osilla muualla kuin tallissa ;) Odotellaan siis vielä kolinaa.
Ensin kyllä katson Volkkarilta, sillä marmoritiskin hinnat ovat ainakin Golf 3:een mielestäni usein yllättävän edullisia. Tilaan eBaystä tavaraa, joka maksaa paljon tai jota Suomesta ei helposti löydy, kuten ajonestoa, mikroaaltoanturia, maaleja, vahoja, Fortea, katon paikkaussarjaa, mukitelinettä, manuaaleja, erikoistyökaluja...
Hintojen vertailussa auttaa ETKA, jonka tietysti voi saada vaikka eBaystä.
Nämä voivat myös olla käymisen arvoisia, jos saksa sujuu. Ainakin niissä voi vertailla eri valmistajen tuotteita:
http://www.express-autoteile.de/Autoteile:::1.html
http://www.fuerst-autoteile.de/
http://stores.ebay.de/ITC24-TUNINGSHOP
http://seekpart24.com/ - tämä on englanninkielinen
http://stores.ebay.de/Volksbits-shop
Ensin kyllä katson Volkkarilta, sillä marmoritiskin hinnat ovat ainakin Golf 3:een mielestäni usein yllättävän edullisia. Tilaan eBaystä tavaraa, joka maksaa paljon tai jota Suomesta ei helposti löydy, kuten ajonestoa, mikroaaltoanturia, maaleja, vahoja, Fortea, katon paikkaussarjaa, mukitelinettä, manuaaleja, erikoistyökaluja...
Hintojen vertailussa auttaa ETKA, jonka tietysti voi saada vaikka eBaystä.
Nämä voivat myös olla käymisen arvoisia, jos saksa sujuu. Ainakin niissä voi vertailla eri valmistajen tuotteita:
http://www.express-autoteile.de/Autoteile:::1.html
http://www.fuerst-autoteile.de/
http://stores.ebay.de/ITC24-TUNINGSHOP
http://seekpart24.com/ - tämä on englanninkielinen
http://stores.ebay.de/Volksbits-shop
Nyt on menossa etutukivarsien puslien vaihto. Tukivarren pultit lähti hyvin irti, kun iskin löyntitaltalla vanhoja puslia sen verran lyttyyn, että sain jäähdyttävän irrotusaineen suoraan mutterille. Ensin kuumaksi ja sitten piiitkät ruiskutukset irrotusainetta niin että höyry vain nousi. Sitten ei tarvittu enää paljoa voimaa.
Uudet PU-puslat on täältä: http://stores.ebay.de/EIMA-electronics?_trksid=p4340.l2563. Syy viestiin olikin tämän linkin jakaminen, sillä nämä puslat olivat sekä hyviä että halpoja. Tosin laipat olivat niin tiukkoja, että piti vuolla pienet kolot (helposti!) siihen reunaan, joka edellä pusla painettiin reikään. Sitten solahtivat.
Uudet PU-puslat on täältä: http://stores.ebay.de/EIMA-electronics?_trksid=p4340.l2563. Syy viestiin olikin tämän linkin jakaminen, sillä nämä puslat olivat sekä hyviä että halpoja. Tosin laipat olivat niin tiukkoja, että piti vuolla pienet kolot (helposti!) siihen reunaan, joka edellä pusla painettiin reikään. Sitten solahtivat.
Pari kuvaa kuvaa viimeisimmästä tehdystä alustahommasta ja toisesta vielä odottavasta alustahommasta. Toivottavasti putki sopii, vaikka siinä on yksi pönikkä enemmän. Valmistajan mukaan pitäis olla passgenau.
Pyörien suuntaus vielä ja rupeaa olemaan valmista. Sisustaan on tullut koko joukko päivityksiä, joista laitan kuvia sitten kun saan auton pihalle.
Pyörien suuntaus vielä ja rupeaa olemaan valmista. Sisustaan on tullut koko joukko päivityksiä, joista laitan kuvia sitten kun saan auton pihalle.
Viimeksi muokannut Tounari, 24.3.2018 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Auto on vihdoin melkein valmis. Muutamia sähköhommia on jäljellä ja pieni katon paikkaus. Tuli tosi hyvä alusta normaalikorkuisilla jäykillä iskareilla ja uretaanipuslilla. Edes inhottavimpiin hidastimiin, töyssyihin tai mukulakiviin ei tarvitse hidastaa, vaan menee pehmeästi yli. Mutkissa kulkee kuin kiskoilla. Tällä ajelu hymyilyttää ihan oikeasti.
Lisää kuvia
Lisää kuvia
Viimeksi muokannut Tounari, 13.3.2018 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asennettavaa on jonossa ensi kesäksi: uusi katto, uudet etuturvavyöt, taka-akselin uretaanipuslat, mukavuusvilkku, joitain muoviosia ja muuta pientä sälää.
Vaihteistoa olen tässä mietiskellyt, sillä kakkonen ulisee parin tuhannen kierroksen kieppeillä kun veto on kevyttä tai melkein rullausta. Raskaammin vedätettäessä ulina miltei loppuu. Saksassa tarjotaan peruskorjattua vaihteistoa 600 euron pintaan. Kannattaako ajatella vai tulisiko korjaus Suomessa halvemmaksi? Entä purkuosa? Itse en arvaa ruveta vaihteistoa avaamaan, korkeintaan vaihtamaan kokonaisena.
Kesän odotteluja foorumlaisille!
Vaihteistoa olen tässä mietiskellyt, sillä kakkonen ulisee parin tuhannen kierroksen kieppeillä kun veto on kevyttä tai melkein rullausta. Raskaammin vedätettäessä ulina miltei loppuu. Saksassa tarjotaan peruskorjattua vaihteistoa 600 euron pintaan. Kannattaako ajatella vai tulisiko korjaus Suomessa halvemmaksi? Entä purkuosa? Itse en arvaa ruveta vaihteistoa avaamaan, korkeintaan vaihtamaan kokonaisena.
Kesän odotteluja foorumlaisille!
Uusi katto tuli paikalleen toisen mk3 Cabrion omistajan avustuksella - vaikka tais olla niin, että minä avustin ja VW-konkari johti... Olisko hommaan mennyt semmonen 15 tuntia, ja nyt on niin maan perusteellisen pinkeä ja komea kangaskatto paikallaan. Täysmusta katto vaatii vielä kylkilistojen ehostuksen mustiksi.
Silent Coatia tuli oviin, ja kun saranat on nyt suoristettu, niin ovet menevät kiinni kertakaikkiaan hienosti jymähtäen eikä rämisten niin kuin ennen. Hanskalokero odottaa lukon sarjoitusta ja pääsee sitten apukuskin eteen.
Tuumattiin, että olis mukava saada joskus enemmänkin Cabrioita riviin ja tutkittavaksi ja kuvattavaksi. Saisko Cabriomiitti kannatusta vai onko sellainen jo foorumilla tiedossa?
Silent Coatia tuli oviin, ja kun saranat on nyt suoristettu, niin ovet menevät kiinni kertakaikkiaan hienosti jymähtäen eikä rämisten niin kuin ennen. Hanskalokero odottaa lukon sarjoitusta ja pääsee sitten apukuskin eteen.
Tuumattiin, että olis mukava saada joskus enemmänkin Cabrioita riviin ja tutkittavaksi ja kuvattavaksi. Saisko Cabriomiitti kannatusta vai onko sellainen jo foorumilla tiedossa?
Ei tämä korkeus ole minustakaan kovin kaunis katseltava, eikä tässä ole lähimainkaan samaa tyyliä kuin mane_n Cabriossa. Ajo-olosuhteiden takia tämä on jeeppikorkeudessa. On kyllä mukava ajaa. Auto on suorassa, vaikka eturenkaan yläpuolella näyttää olevan vielä karmeampi rako kuin takana. Jos kuoppateiden koluaminen joskus loppuu, niin lasken varmasti alemmas.
Näköjään tuonne Bug in finniin voi vesijäähdytteisellä tulla. Sehän olisi yksi kesän kohokohta!
Näköjään tuonne Bug in finniin voi vesijäähdytteisellä tulla. Sehän olisi yksi kesän kohokohta!
Olihan sitä lopulta ihan pakko madaltaa. Technixin coiloverit menivät kivutta paikalleen ja asettuivat heti kohdalleen, ilman että jotakin kulmaa olisi pitänyt ruuvata ylemmäs tai alemmas kuin muita. Muutenkin vaikuttivat hyvältä työltä. Kuvassa auto on ensi säätöjen jälkeen odottelemassa painumista. Konehuonettakin tuli kiillotettua.
Ohjauksen kanssa oli ihme tappelua pitkään. Varsinkin paikallaan kääntäessä kuului rutinaa ja tärinä tuntui myös ratissa. Kävin läpi pumpun ja tehostimen kiinnityksen ja kaikki nivelet, mutta ei auttanut. Viimeisenä keinona ennen tehostimen vaihtoa heitin sisään Forte Power Steering Treatmentin. Siihen loppui rutina. Tehostinöljytkin olivat uudet ja marmorilta ostetut. Jos näillä pääsee tämän kesän yli, niin se riittää tässä vaiheessa.
Ohjauksen rutinan poistuminen oli väliaikaista. Asiaa netistä lisää kaiveltuani ja sen jälkeen autoa tarkemmin syynättyäni syylliseksi paljastui löystynyt raidetangonpää. Saksalaisen VW sivuston neuvosta painoin nivelen sisään kumin läpi lääkeruiskulla parikymmentä millilitraa motonetin LiquiMoly Hydraulinostinlisäainetta ja nyt rutina on pysynyt poissa.
Menispä nyt näin ensi talveen ja sais kesän ajella vaan. Talvella sitten on vuorossa vaihteiston vaihto peruskorjattuun ja vetoakselien nivelten uusinta - ja tiätty nää raidetangonpäät. Mutta sitä ennen nautitsoidaan auringosta ja ajelusta!
Menispä nyt näin ensi talveen ja sais kesän ajella vaan. Talvella sitten on vuorossa vaihteiston vaihto peruskorjattuun ja vetoakselien nivelten uusinta - ja tiätty nää raidetangonpäät. Mutta sitä ennen nautitsoidaan auringosta ja ajelusta!
Päivä pitenee ja kesä lähenee. Cabriossa on talven aikana vaihdettu raidetangon päät, venttiilivarsien tiivisteet, hydrauliset painimet ja erinäisiä tiivisteitä. Nyt on menossa osien maalausta ja kiillotusta. Korjattavaa ei erityisemmin ole, joten harrastaminen keskittyy enimmäkseen hiplaamiseen, hinkkaamiseen ja joidenkin osien päivittämiseen. Paremmin tyyliin sopiva radio olis myös hakusessa.
Edit: Tämmöinen Blaupunkt tulee japsivehkeen tilalle. Ei ihan alkuperäistä, mutta Audista kumminkin.
Edit: Tämmöinen Blaupunkt tulee japsivehkeen tilalle. Ei ihan alkuperäistä, mutta Audista kumminkin.
Ensimmäinen koeajo kevään lämpimillä oli päättyä kesken, kun vaihteet alkoivat hissukseen kadota. Syylliseksi paljastui löysälle jäänyt vaihdevivuston mutteri. Asemoinnin ja kiristyksen jälkeen vaihteet pelaavat nyt täsmällisesti. Moottori käy ilman sivuääniä ja käynnistyssavutkin ovat muisto vain. Paikalleen istutettu 90-luvun radio soi paljon paremmin kuin poistunut 2010-lukulainen.
Yksi asia jäi vielä kiusaamaan, eli moottorin lämpö. Touranista yli jääneen Redline Water Wetterin lisäys sai aikaan sen, että auton oman mittarin mukaan lämpötila on nyt ajossa 80 ja seisoessa nousee karvan yli 90, jolloin puhallin käynnistyy. Olisiko marmorilta tullut mukaan 80 asteen termostaatti? No tämä kesä mennään näillä.
Toinen pikku kiusa on jollottavat takarenkaat, mutta ne menevät pian vaihtoon. Kuski vetäisee hymyn korviin ja polkaisee tien päälle...
Yksi asia jäi vielä kiusaamaan, eli moottorin lämpö. Touranista yli jääneen Redline Water Wetterin lisäys sai aikaan sen, että auton oman mittarin mukaan lämpötila on nyt ajossa 80 ja seisoessa nousee karvan yli 90, jolloin puhallin käynnistyy. Olisiko marmorilta tullut mukaan 80 asteen termostaatti? No tämä kesä mennään näillä.
Toinen pikku kiusa on jollottavat takarenkaat, mutta ne menevät pian vaihtoon. Kuski vetäisee hymyn korviin ja polkaisee tien päälle...
Alapoikkituki tappoi yllättävän tehokkaasti etupään tutinat. Ohjaus muuttui niin paljon täsmällisemmäksi, että sen tunsi heti ekassa kurvissa. Jälleen sarjassa kännykuvia pimeässä, kun kamera ei kuulu tallivarusteisiin:
Edit: parempi kuva lisätty.
Edit: parempi kuva lisätty.
Viimeksi muokannut Tounari, 20.7.2014 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt kun Cabriossa ei ole mitään tehtävää (paitsi öljynkeräyssäiliön poistaminen, kun sinne ei tule mitään eikä edes letkut likaannu), aloin sählätä Touranin parissa.
Ensi töikseni rustasin pumpparin ennakkoa (torsion value VCDS:ssä). Alunperin se oli Volkkarin jäljiltä +2, ja kun siirtelin nollaan, niin käynti parani. Kokeilujen jälkeen päädyin arvoon -4, joka muutti koneen ihan toisenlaiseksi.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pieneni niin, että ajoin kehä 1:n edestakaisin päästä päähän 4,3 litraa sadalla, kun se oli ennen luokkaa 5,3. Väli Savonlinna-Helsinki hieman yli rajoitusten ajaen ja moottoritieosuus 130 km/h, niin keskikulutus oli 6,2. Ainakin tähän asti ajotietokone on näyttänyt melko tarkkaan.
Tämän lisäksi kone käy tyhjäkäyntiä rauhallisemmin ja vastaa kaasuun herkemmin.
Ohjelmoinnin jälkeen tämä oli parasta mitä Touranille on tehty :)
Edit: No ihan litralla kulutus ei pidemmän päälle pudonnut, mutta reilusti yli puolella, ja kulku on rivakampaa.
Ensi töikseni rustasin pumpparin ennakkoa (torsion value VCDS:ssä). Alunperin se oli Volkkarin jäljiltä +2, ja kun siirtelin nollaan, niin käynti parani. Kokeilujen jälkeen päädyin arvoon -4, joka muutti koneen ihan toisenlaiseksi.
Ajotietokoneen mukaan kulutus pieneni niin, että ajoin kehä 1:n edestakaisin päästä päähän 4,3 litraa sadalla, kun se oli ennen luokkaa 5,3. Väli Savonlinna-Helsinki hieman yli rajoitusten ajaen ja moottoritieosuus 130 km/h, niin keskikulutus oli 6,2. Ainakin tähän asti ajotietokone on näyttänyt melko tarkkaan.
Tämän lisäksi kone käy tyhjäkäyntiä rauhallisemmin ja vastaa kaasuun herkemmin.
Ohjelmoinnin jälkeen tämä oli parasta mitä Touranille on tehty :)
Edit: No ihan litralla kulutus ei pidemmän päälle pudonnut, mutta reilusti yli puolella, ja kulku on rivakampaa.
Parin tuhannen kilsan jälkeen öljynerotussäiliön tuloletkussa on havaittavissa pientä tummumista. Ceratec käsittelyn jälkeen vanha AAM moottori yllätti myös positiivisesti kulutuksellaan, joka on karvan yli 6 litraa sadalla. Ohessa vielä kuva Cabrion kesämaisemista Saimaan rannalla. Ainakin tahkoa on siis kierretty...
Golf Cabrio -94 ja Touran PD -07
Touranin mittarissa meni 250 tuhatta rikki klassisen säätelyn ja sähläämisen kanssa. Uusiksi on laitettu MAF, N75, turbo, kaksoismassa ja katti. Pakollisia olivat vauhtipyörä ja katalysaattori. Turbo meni hieman turhaan vaihtoon tukossa olleen katin takia. Katin vaihdon jälkeen voimat tulivat takaisin ja kiihdytysäänet sivistyivät huomattavasti. Edessä on vielä moottorin tukikumien vaihto tärinän hillitsemiseksi. Katalysaattoriksi meni Caddyn katti, joka käy BLS-Touraniin suoraan, ja jonka saa asennustavikkeineen kotiin kannettuna alle 330 eurolla Rema partsilta.
Cabriossa on alustan vaihdon lisäksi vain pientä duunattavaa, joista mainittavimpina etuturvavöiden vaihto ja apukuskin penkkien liukujen uusinta.
Cabriossa on alustan vaihdon lisäksi vain pientä duunattavaa, joista mainittavimpina etuturvavöiden vaihto ja apukuskin penkkien liukujen uusinta.
Nyt on Touranissa paremmat suuttimetkin, kun entisillä alkoi korjausarvot olemaan hajallaan. Kun säädin vielä torsion arvon -2,5:een, lopputulos ylitti odotukset. Työmatkalla pitkin ruuhkaista kehätietä keskikulutus on nyt 5,1 sadalla. Eilen matkalla Savoon moottoritietä ja muita teitä rajoitusten yläreunalla ajaen keskikulutus oli 5,4 sadalla. Siitä mistä lähdettiin ennen turbon ja katin vaihtoa, kulutus on tippunut parilla litralla. Dsg ei enää nyi eikä vaihda pienemmälle läheskään niin herkästi. Vääntöä on ihan eri malliin, ja valoista lähtö tapahtuu aika rivakasti kunnon imuäänien säestämänä. Etupään pyöränlaakeritkin tosiaan meni vielä vaihtoon metelin takia. Toivottavasti tällä mennään seuraavar 250 tuhatta.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
mk1 TT Roadster quattro on auto jota ehkä eniten vanhoista autoistani olen jäänyt kaipaamaan. Hieno peli niin kesällä kuin talvellakin.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Onko tässä Baseball sisusta? Nettiautosta kuolasin tuollaista hopeista MTM TT roadsteria baseball penkeillä nyt kevättalvella. Ettei olisi sama yksilö...
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Jo vain on. Katselin kyllä ensin edullisempia, mutta tämä oli kyllä viimeisen päälle hyvä peli ja onnenpotkaus. Ihan alkuperäinen ilman tuunauksia ja siisti. Tosin meinaan tuunata vakionopeussäätimellä ja mukitelineellä, kun molemmat on saatavilla myös alkuperäisinä. Mun kokemus avoautoista on, että ne kuluttavat kahvia melkein yhtä paljon kuin bensaa :)
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Ai perhana, onnittelut valinnasta! Mä olin jo rustaamassa pankkiin viestiä kun kuulin, että peli on myyty :)
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Päivitykset on jääneet vähiin, kun on tapahtunut lähinnä ajoa vaan, eli kesän aikana sain mittariin 9 tkm lisää. Yritän vielä ennen joulua saada kuvia aikaiseksi. Pikku juttuja on vaan tullut tehtyä:
- TT mukiteline. Juomaa kului kesän helteillä ihan reippaasti.
- Vakkarin asennus jäi vaiheeseen, eli sain aikaiseksi vain viiksen vaihdon. Piuhojen veto ja sopeutus talvella sitten.
- Ajonesto pyrki toistuvasti sammuttelemaan konetta, mutta lukupuolan piuhojen löysääminen auttoi ja oireilu loppui kokonaan. Kiitos ffp forumille arvokkaista vinkeistä!
- Jäähdytysnesteen lämpötila hälytteli käynnistysten yhteydessä toistuvasti, eikä anturin vaihto auttanut. Kontaktisuihke liittimiin vei vian pois.
- Alukesästä täytin katon hydrauliikan, ja nyt katto taas hidastelee hieman. Täytyy talvella tutkia näkyykö vuotoja.
Kesä kului siis siinä, mitä varten auto tuli hankittua - ajossa. Mielestäni TT:n alusta on huikea. Kertakaikkiaan nautiskelin Itäsuomen mutkaisilla ja routavaurioiden kallistelemilla teillä kurvailemisesta.
- TT mukiteline. Juomaa kului kesän helteillä ihan reippaasti.
- Vakkarin asennus jäi vaiheeseen, eli sain aikaiseksi vain viiksen vaihdon. Piuhojen veto ja sopeutus talvella sitten.
- Ajonesto pyrki toistuvasti sammuttelemaan konetta, mutta lukupuolan piuhojen löysääminen auttoi ja oireilu loppui kokonaan. Kiitos ffp forumille arvokkaista vinkeistä!
- Jäähdytysnesteen lämpötila hälytteli käynnistysten yhteydessä toistuvasti, eikä anturin vaihto auttanut. Kontaktisuihke liittimiin vei vian pois.
- Alukesästä täytin katon hydrauliikan, ja nyt katto taas hidastelee hieman. Täytyy talvella tutkia näkyykö vuotoja.
Kesä kului siis siinä, mitä varten auto tuli hankittua - ajossa. Mielestäni TT:n alusta on huikea. Kertakaikkiaan nautiskelin Itäsuomen mutkaisilla ja routavaurioiden kallistelemilla teillä kurvailemisesta.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Se katon hydrauliikka vuotaa usein sieltä pumpuista kun siellä turvavöiden takana ja/tai sitten moottorista itsestään.
Itse vaihdoin kesällä moottorin, linjat ja pumput kun kyllästyin lisäämään nestettä. Oli kiva kuivatella lattiamattoa öljystä. On myös ihan perkeleen paska homma tehdään mitään sinne takapenkkien taakse.
Itse vaihdoin kesällä moottorin, linjat ja pumput kun kyllästyin lisäämään nestettä. Oli kiva kuivatella lattiamattoa öljystä. On myös ihan perkeleen paska homma tehdään mitään sinne takapenkkien taakse.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Takapenkkien? :)
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Etupenkkien piti kirjoittaa. Ne muovit on ikävä purkaa oikeassa järjestyksessä ja ehjänä.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Pikkuhiljaa etenee. Ahtoletkut vaihdettu. Huohotuksen paineensäätöventtiili oli jumissa eikä siten rajoittanut imupainetta. Muuten huohotusjärjestelmä oli puhdas.
Ikävämpi yllätys löytyi öljypohjasta. Huoltokirjan mukaan öljypropun jengat olivat joskus korkanneet ja öljypohja oli jengoitettu uudelleen isommalle tulpalle. No eihän se kestänyt edes 20 Nm kiristystä, vaan korkkasi uudelleen. Niinpä sitten öljypohjaa vaihtamaan, ja vaihdon yhteydessä paljastui mekoinen kasa metallilastuja öljyn imusihdistä. Alla olevassa kuvassa osa niistä on jo poistettu. Lastut osoittautuivat alumiiniksi, ja niiden muoto vastasi jenkatyökalun lastua. Öljypohja oli ilmeisesti jengoitettu ihan paikallaan. Uuden suodattimenhan tuo kaipasi, ihan senkin takia, että voi joskus myöhemmin tutkia suodatinta uudelleen.
Homma jatkuu pienillä ruostehoidoilla ja alustasuojauksen paikkauksilla.
Ikävämpi yllätys löytyi öljypohjasta. Huoltokirjan mukaan öljypropun jengat olivat joskus korkanneet ja öljypohja oli jengoitettu uudelleen isommalle tulpalle. No eihän se kestänyt edes 20 Nm kiristystä, vaan korkkasi uudelleen. Niinpä sitten öljypohjaa vaihtamaan, ja vaihdon yhteydessä paljastui mekoinen kasa metallilastuja öljyn imusihdistä. Alla olevassa kuvassa osa niistä on jo poistettu. Lastut osoittautuivat alumiiniksi, ja niiden muoto vastasi jenkatyökalun lastua. Öljypohja oli ilmeisesti jengoitettu ihan paikallaan. Uuden suodattimenhan tuo kaipasi, ihan senkin takia, että voi joskus myöhemmin tutkia suodatinta uudelleen.
Homma jatkuu pienillä ruostehoidoilla ja alustasuojauksen paikkauksilla.
Re: TT roadster -00 ja Touran PD -09
Muutamia hommia olen taas saanut aikaiseksi.
Vakionopeussäätimen piuhat vedetty, ECU sopeutettu ja toiminta testattu.
Ajoittain kiusannut jäähdytysnesteen hälytys häipyi viimein, kun netistä löytämäni vinkin ansiosta rapsutin paisuntasäiliön elkektrodit puhtaiksi.
Koska haluan säilyttää auton alkuperäisen olomuodon, kovin ihmeellistä tuninkia en tee. Kuitenkin oranssin värin hävittämiseksi kultasin öljytikun kahvan 23,75 karaatin "rosenoble doppel" lehtikullalla, joka liittyy enemmän toiseen harrastukseeni. Lehtialumiini olisi ehkä sittenkin parempi, mutta näitähän voi tehdä vaikka joka pyhälle omansa. Moottoritila on muutenkin kuin uusi sekä alta että päältä.
Vakionopeussäätimen piuhat vedetty, ECU sopeutettu ja toiminta testattu.
Ajoittain kiusannut jäähdytysnesteen hälytys häipyi viimein, kun netistä löytämäni vinkin ansiosta rapsutin paisuntasäiliön elkektrodit puhtaiksi.
Koska haluan säilyttää auton alkuperäisen olomuodon, kovin ihmeellistä tuninkia en tee. Kuitenkin oranssin värin hävittämiseksi kultasin öljytikun kahvan 23,75 karaatin "rosenoble doppel" lehtikullalla, joka liittyy enemmän toiseen harrastukseeni. Lehtialumiini olisi ehkä sittenkin parempi, mutta näitähän voi tehdä vaikka joka pyhälle omansa. Moottoritila on muutenkin kuin uusi sekä alta että päältä.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa