Jakohihnan vaihtoa olen tekemässä Saksasta paljaana ostetulle moottorille. Ei ole varmuutta onko kampiakseli ja nokka-akseli oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Ymmärtääkseni kone on silloin oikeassa ajoituksessa kun nokka-akselin pyörän n. klo 7:ssä olevaan reikään saa työnnettyä 6-millisen lukitustyökalun ja saman hihnapyörän "hammasikkuna" on n. klo 12:sta. Lisäksi tällöin kampiakselin hihnapyörän nuolimerkki pitää olla lukitustyökalun T10100 osoittaman nuolen kohdalla. Ongelmana on että en viitsi ostaa yhden käyttökerran takia tuota T10100 lukitustyökalua (enkä odotella että posti sellaisen tuo). Onko mitään muuta keinoa todeta varmasti että ajoitus on kunnossa? Kun kampiakselin pään suojakotelon ja hihnapyörän laittaa paikalleen niin niissä on oma merkki (pyörässä lovi, kotelon kannessa viiva), voiko siihen luottaa?
Entä nokka-akselilla olevat 3Z, 4Z ja nuoli-merkit, onko niillä mitään tekoa tässä hommassa? Mikä funktio on pyöriteltävällä nokka-akselipyörällä? Kiristin sen nyt omien "hahlojensa" keskikohtaan.
Jos jollain on Jyväskylän seudulla tuollainen T10100 niin voisin sitä vuokrata vaikkapa kahvipakettipalkkiota vastaan yhdeksi illaksi. :-)
Muutama kuva:
3Z merkki, tämä ei ymmärtääkseni osoita mitään tässä moottorissa?
4Z merkki, tämä osoittaa aika lähelle muutamaa hammasta, onko oikeassa kohdassa?
Alakolmio, pyöräytin nokka-akselin tämän merkin kohdalle, myös
6mm tappi menee lukitusreikään samaan aikaan
Kampiakselin ajoitus on hieman mysteeriTässä vielä kuva tuosta T10100-työkalusta
