1.8tsi nykii/vika löytyi
Valvoja: ffp jäsenet
1.8tsi nykii/vika löytyi
Kertokaas missä voisi olla vika, passat cc 1.8tsi BZB nykii 2-4000 kierrosalueella kun kiihdyttää rivakammin, normiajossa ei mitään ongelmaa ole ja toimii normaalisti.
Autoon olen vaihtanut jo bypassin ja ahtopainesäätimen (N75), kaasuläppä puhdistettu ja imusarja/imuventtiilit puhdistettu kemikaalisesti, maf puhdistettu ja kokeiltu ilman maffia. (liitin irroitettu) Ahtovuoto/painetestin tein, en huomannut vuotoa ja venttiilikopan päällä oleva huohotin irroitettu ja puhdistettu. Myös bensan sekaan laitettava ruiskujärjestelmän puhdistus aine kokeiltu.
Autolla ajettu n. 87tkm, lastutettu keväällä ja sen jälkeen nykiminen tuli selvemmin esille, nyki hieman ennen lastutustakin mutta ei niin selvästi. Jos auto käyttämättä pari päivää niin tuntuu nykivän enemmän, välillä ei nyi ollenkaan.
Kokeilin OBDAutoDoctorilla mittailla auton antureita, maffi näyttäisi ainakin toimivan ok, mitä antureita kannattaisi mittailla tuolla?
Auto ei syö öljyä ja uudesta asti vaihdettu öljyt noin 15tkm välein, eli moottorin pitäisi olla muuten kunnossa, voisiko tulpat/puolat aiheuttaa nykimistä, näkeekö mittaamalla puolaongelman?
Ja ei tule vikakoodeja. Noista aikaisemmista huoltotoimista ollut se hyöty, että auto toimii huomattavasti paremmin.
-bypass ja n75 vaihto -> auto toimii paljon rivakammin ja tasaisempi tehoalue (kun ei nyi)
-imusarjan/kaasuläpän puhdistukset -> tyhjäkäynti tasoittui ja kulutus pieninen hieman
Autoon olen vaihtanut jo bypassin ja ahtopainesäätimen (N75), kaasuläppä puhdistettu ja imusarja/imuventtiilit puhdistettu kemikaalisesti, maf puhdistettu ja kokeiltu ilman maffia. (liitin irroitettu) Ahtovuoto/painetestin tein, en huomannut vuotoa ja venttiilikopan päällä oleva huohotin irroitettu ja puhdistettu. Myös bensan sekaan laitettava ruiskujärjestelmän puhdistus aine kokeiltu.
Autolla ajettu n. 87tkm, lastutettu keväällä ja sen jälkeen nykiminen tuli selvemmin esille, nyki hieman ennen lastutustakin mutta ei niin selvästi. Jos auto käyttämättä pari päivää niin tuntuu nykivän enemmän, välillä ei nyi ollenkaan.
Kokeilin OBDAutoDoctorilla mittailla auton antureita, maffi näyttäisi ainakin toimivan ok, mitä antureita kannattaisi mittailla tuolla?
Auto ei syö öljyä ja uudesta asti vaihdettu öljyt noin 15tkm välein, eli moottorin pitäisi olla muuten kunnossa, voisiko tulpat/puolat aiheuttaa nykimistä, näkeekö mittaamalla puolaongelman?
Ja ei tule vikakoodeja. Noista aikaisemmista huoltotoimista ollut se hyöty, että auto toimii huomattavasti paremmin.
-bypass ja n75 vaihto -> auto toimii paljon rivakammin ja tasaisempi tehoalue (kun ei nyi)
-imusarjan/kaasuläpän puhdistukset -> tyhjäkäynti tasoittui ja kulutus pieninen hieman
Viimeksi muokannut tkh, 16.9.2017 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jostain syystä tuo obdautodoctor ei näytä noita misfirejä, näyttää passed mutta ei anna livedataa. Muutenkaan äsken koeajolla ei nykinyt yhtään. Pitääpä huomenna yrittää tuon ohjelman console -puolen kautta saada pakotettua tuloksia näkyviin.
Auto ollut minulla reilun vuoden ja muistaakseni huoltokirjassa oli 60tkm kohdalla vaihdettu tulpat, oli tarkoitus nyt 90tkm huollossa nuo vaihtaa.
edit.
Sain consoli komentojen kautta haettua nuo misfiret, ei näyttänyt virheitä ajon aikana/jälkeen, jääkö nuo ollenkaan muistiin/logiin vai pitääkö juuri nykimisen aikaan mitata?
Tilasin uudet tulpat saksasta, edelliset vaihdettu huoltokirjan mukaan 67tkm kohdalla.
Auto ollut minulla reilun vuoden ja muistaakseni huoltokirjassa oli 60tkm kohdalla vaihdettu tulpat, oli tarkoitus nyt 90tkm huollossa nuo vaihtaa.
edit.
Sain consoli komentojen kautta haettua nuo misfiret, ei näyttänyt virheitä ajon aikana/jälkeen, jääkö nuo ollenkaan muistiin/logiin vai pitääkö juuri nykimisen aikaan mitata?
Tilasin uudet tulpat saksasta, edelliset vaihdettu huoltokirjan mukaan 67tkm kohdalla.
Viimeksi muokannut tkh, 21.8.2015 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivitetääs tännekkin, eli tuli kokeiltua toisilla puolilla ja vika ei ollut niissä. Mahdollinen vika löytyi uudella ahtovuoto testillä, eli imusarjan alapuolelta kuului selvää suhinaa, tämä alkoi kuulumaan noin barin paineella kun aikaisemmin oli testattu pienemmällä paineella. Myöhemmin uudessa tarkemmassa testauksessa/paikannuksessa taas suhina oli melkein olematonta ja sitä ei meinannut kuulla ollenkaan, mutta jostain imusarjan alta se tulee.
Vika kun ei ole niin akuutti, niin imusarjan irroitus odottaa parempaa aikaa kun noihin alla oleviin letkuihin/venttiileihin ei pääse muuten käsiksi.
Nyt kylmemmillä ilmoilla tuli huomattua se, kun ajosta tullessa auto seisoo paikallaan jonkin aikaa, niin uudelleen ajoon lähdettäessä auto nykii huomattavasti vähemmän.
Vika kun ei ole niin akuutti, niin imusarjan irroitus odottaa parempaa aikaa kun noihin alla oleviin letkuihin/venttiileihin ei pääse muuten käsiksi.
Nyt kylmemmillä ilmoilla tuli huomattua se, kun ajosta tullessa auto seisoo paikallaan jonkin aikaa, niin uudelleen ajoon lähdettäessä auto nykii huomattavasti vähemmän.
Mulla Passat 3c 1.8tsi ja tismalleen sama nykimisvika kuin sulla.Millä tavalla olet tehnyt ahtovuoto/painetestit,vois omaanki kokeilla? Minulla nykimisen lisäksi on maantievauhdissa kabiiniin asti kuuluva voimakas vihellysääni,jossakin todennäköisesti vuoto siis on. Minun autoon tähän mennessä vaihdettu dv,päivitetty imusarja,polttoainesuuttimien tiivisteet,tulpat,mittailtu puolia,turbon toimintaa,silti vaan nykiminen jatkuu.
Itse tein tuon vuototestin seuraavasti: vanhasta pyöreästä litran öljypullosta pohja pois ja korkkiin venttiili vanhasta mopon sisärenkaasta, maffille menevä letku irti ja pullo kiinni klemmarilla letkuun. (tuo letku taisi olla noin 70mm halkaisijalla jos oikein muistan) Sitten otin venttilikopan päällä olevan huohottimen letkun pois imusarjasta ja toinen pää pois turbolle menevästä putkesta ja tukin nuo liittimet.
Sitten vaan kompuralla painetta järjestelmään ja etsimään vuotoja.
Sitten vaan kompuralla painetta järjestelmään ja etsimään vuotoja.
Itsellä on vähän samankaltaista ongelmaa 1.8TSI Ocun kanssa. Tosin en ole auton kanssa paljon uskaltanut ajaa, kun vaikuttaa, että bensaa menee suoraan catille. Käryt on ainakin kovat, kun auto käy.
Tyhjäkäynti on poskellaan ja kone "röpöttää" aika voimaakkaasti ja tosiaan bensan käry on kova, kun auto käy hetken. Vaihdettiin tänään tulpat, mutta niiden vaihto ei tuonut muutosta. Itsekin olin siinä uskossa, että voisi olla puolissa vika kunnes lyötiin auto kiinni testeriin.
Tuloksena oli vikakoodi: P3138 imusarja-/täytösohjausläppä säätöero. Googlettamalla löytyi jonkin verran apuja, mutta ainakaan tuo perusasetusten palautus ei auttanut. Kovin paljon näytti olevan tuloksia Diesel autoista.
Onkos kenelläkään tullut tällaista vastaan?
Tyhjäkäynti on poskellaan ja kone "röpöttää" aika voimaakkaasti ja tosiaan bensan käry on kova, kun auto käy hetken. Vaihdettiin tänään tulpat, mutta niiden vaihto ei tuonut muutosta. Itsekin olin siinä uskossa, että voisi olla puolissa vika kunnes lyötiin auto kiinni testeriin.
Tuloksena oli vikakoodi: P3138 imusarja-/täytösohjausläppä säätöero. Googlettamalla löytyi jonkin verran apuja, mutta ainakaan tuo perusasetusten palautus ei auttanut. Kovin paljon näytti olevan tuloksia Diesel autoista.
Onkos kenelläkään tullut tällaista vastaan?
Re: 1.8tsi nykii
Päivitetäänpä tännekkin, viimeisin tilanne on että kaasupohjassa kiihdyttäessä auto ei nyi, mutta puolikaasulla kiihdyttäessä auto nykii/hyytyy vanhaan tapaan.
Tällä hetkellä ei ahtovuotoja ole, viallinen Evap venttiili vaihdettu, polttoaineen painesensori vaihdettu ja kokeiltu toisella korkeapaine pumpulla, auton käyttäytyminen parani huomattavasti näillä toimenpiteillä, kulutus pieneni hieman ja auto tuntuu vastaavan kaasuun paremmin.
Autoa mittailtu nyt jonkin aikaa autocom cdp+ loggerilla, jolla tullut tallennettua auton dataa pidemmällä välillä, laitteella pystyy lukemaan myös live dataa ja nykimisongelma ei ole livedataa seuratessa tullut vastaan, kun ongelma ei ole päällä aina.
Loggerin datasta selvisi ainakin yksi outo asia, puolikaasulla kiihdyttäessä/auton nykiessä auton kaasun asento heittää sensoreiden mukaan välillä 100%:een kun nykimistä tapahtuu.
Tämän jälkeen enemmän mittailin kaasun asentoa ja kaasuläppää auton sammuksissa ollessa, niin poljin kun on pohjassa (100%) ja hitaasti nostaa kaasupoljinta, niin puolessa välissä poljinta arvot välillä heittelee/nousee, jopa 10-20%.
Kysymys olisi, pystyykö varmistamaan mitenkään, onko vika kaasupolkimessa vai kaasuläpässä, kaasuläppiä näistä on hajoillut, mutta onko kaasupolkimen sensoreissa ollut vikoja?
Tällä hetkellä ei ahtovuotoja ole, viallinen Evap venttiili vaihdettu, polttoaineen painesensori vaihdettu ja kokeiltu toisella korkeapaine pumpulla, auton käyttäytyminen parani huomattavasti näillä toimenpiteillä, kulutus pieneni hieman ja auto tuntuu vastaavan kaasuun paremmin.
Autoa mittailtu nyt jonkin aikaa autocom cdp+ loggerilla, jolla tullut tallennettua auton dataa pidemmällä välillä, laitteella pystyy lukemaan myös live dataa ja nykimisongelma ei ole livedataa seuratessa tullut vastaan, kun ongelma ei ole päällä aina.
Loggerin datasta selvisi ainakin yksi outo asia, puolikaasulla kiihdyttäessä/auton nykiessä auton kaasun asento heittää sensoreiden mukaan välillä 100%:een kun nykimistä tapahtuu.
Tämän jälkeen enemmän mittailin kaasun asentoa ja kaasuläppää auton sammuksissa ollessa, niin poljin kun on pohjassa (100%) ja hitaasti nostaa kaasupoljinta, niin puolessa välissä poljinta arvot välillä heittelee/nousee, jopa 10-20%.
Kysymys olisi, pystyykö varmistamaan mitenkään, onko vika kaasupolkimessa vai kaasuläpässä, kaasuläppiä näistä on hajoillut, mutta onko kaasupolkimen sensoreissa ollut vikoja?
Re: 1.8tsi nykii
Sulla on hyvät hermot, mulla ei olis auto nykinyt puoltatoista vuotta.
Se kaasupoljin antureineen päivineen maksaa vanhaa muistia vajaan 200 eur, vaikka maksais nykyään 300 e, halpa remontti kyseessä.
Kannattaako jättää vaihtamatta?
Se kaasupoljin antureineen päivineen maksaa vanhaa muistia vajaan 200 eur, vaikka maksais nykyään 300 e, halpa remontti kyseessä.
Kannattaako jättää vaihtamatta?
Re: 1.8tsi nykii
Päivitetäänpäs tilannetta tännekkin, eli vika löytyi ja oli nokka-akselin asentoanturissa, osakoodi 07l905163a. Auto on nyt kuin uusi kaikilla kierrosalueilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa