Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Valvoja: ffp jäsenet
Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Golf iv 1.4 antoi päästötestissä seuraavanlaiset tulokset:
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO% 0.4
CO2% 14
HC 174
O2% 1.1
kierroksilla
CO% 0.3
CO2% 13,7
HC 260
O2% 1.63
Lamda 1.06
Nyt on vaihdettu osia ja HC seilaa 200-500 välillä, tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Lambda 1.1 kierroksilla, 1.06 tyhjäkäynnillä.
Nämä arvot siis kun oli laitettu;
-uusi lambda (delphi)
-tulpat
-masinolia tankissa 1/10 suhteessa
-ilmanputsarin irtiotto ei vaikuttanut mitään
-yksi pakoputken vuoto korjattu
-ei löytynyt alipainevuotoja, paitsi jarrutehostimen alipaineletkun vaihdoin
-kaasuläppä vaihdettu käytettyyn (ei sopeutettu, vaijeriversio)
Eli huonompaan suuntaan meni.
Aina kun menon päästötestiin, auto seisoo hetken sammuksissa korjaamon pihassa. Auto käyntiin ja mittariin niin silloin arvot on parhaimmillaan, hc alle 100 tyhjäkäynnillä.
Jahka kone lämpiää niin hc nousee taivaisiin. Tosin lambda on tuolloinkin 1.1.
Huoltomies katsoi läppärillä tuota lambdan toimintaa reaaliajassa, ja sanoi että jännite vaihtelee aika hitaasti, mutta ilmeisesti siellä oikeat jännitteet kuitenkin oli.
Autossa on hitsattu tarvikekatti alkuperäisen katin jatkoksi?? Mutta on varmasti katsastettu ennenkin tuolla yhdistelmällä, on sen verran vanhan näköinen.
Kannattaisko kokeilla vielä uudella bocshin lambdalla, vai onko kone kertakaikkiaan niin harva? Öljyä kuluu ehkä 0.5l/1000km ja nakuttaa hieman kylmällä koneella, muuten käy todella hyvin. Lähtee käyntiin samantien oli kone lämmin tai kylmä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28844.0 tässä on jollakin ollut samankaltaista ongelmaa, korjaantunut kaasuläpän vaihdolla.
Itse siis vaihdoin kaasuläpän purkugolffista. En ole sopeuttanut, voisko olla siitä kiinni? Ilmeisesti tuo vaijeriversiokin on mahdollista sopeuttaa, mutta mitä hyötyä siitä on kun auto toimii muutenkin?
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO% 0.4
CO2% 14
HC 174
O2% 1.1
kierroksilla
CO% 0.3
CO2% 13,7
HC 260
O2% 1.63
Lamda 1.06
Nyt on vaihdettu osia ja HC seilaa 200-500 välillä, tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Lambda 1.1 kierroksilla, 1.06 tyhjäkäynnillä.
Nämä arvot siis kun oli laitettu;
-uusi lambda (delphi)
-tulpat
-masinolia tankissa 1/10 suhteessa
-ilmanputsarin irtiotto ei vaikuttanut mitään
-yksi pakoputken vuoto korjattu
-ei löytynyt alipainevuotoja, paitsi jarrutehostimen alipaineletkun vaihdoin
-kaasuläppä vaihdettu käytettyyn (ei sopeutettu, vaijeriversio)
Eli huonompaan suuntaan meni.
Aina kun menon päästötestiin, auto seisoo hetken sammuksissa korjaamon pihassa. Auto käyntiin ja mittariin niin silloin arvot on parhaimmillaan, hc alle 100 tyhjäkäynnillä.
Jahka kone lämpiää niin hc nousee taivaisiin. Tosin lambda on tuolloinkin 1.1.
Huoltomies katsoi läppärillä tuota lambdan toimintaa reaaliajassa, ja sanoi että jännite vaihtelee aika hitaasti, mutta ilmeisesti siellä oikeat jännitteet kuitenkin oli.
Autossa on hitsattu tarvikekatti alkuperäisen katin jatkoksi?? Mutta on varmasti katsastettu ennenkin tuolla yhdistelmällä, on sen verran vanhan näköinen.
Kannattaisko kokeilla vielä uudella bocshin lambdalla, vai onko kone kertakaikkiaan niin harva? Öljyä kuluu ehkä 0.5l/1000km ja nakuttaa hieman kylmällä koneella, muuten käy todella hyvin. Lähtee käyntiin samantien oli kone lämmin tai kylmä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28844.0 tässä on jollakin ollut samankaltaista ongelmaa, korjaantunut kaasuläpän vaihdolla.
Itse siis vaihdoin kaasuläpän purkugolffista. En ole sopeuttanut, voisko olla siitä kiinni? Ilmeisesti tuo vaijeriversiokin on mahdollista sopeuttaa, mutta mitä hyötyä siitä on kun auto toimii muutenkin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Eikös tuollainen alkoholimäärä laihenna ja jos, niin pystyykö moottorinohjaus kompensoimaan?
Mahtaako moottorinohjaus saada väärää lämpötilatietoa jos lämmettyään vaan pahenee?
Mahtaako moottorinohjaus saada väärää lämpötilatietoa jos lämmettyään vaan pahenee?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Eikös moottorinohjausen saaman lämpötilan saa OBD:n kautta?
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Mulla oli myös tuollainen Golf 1.4 16v ja se pomppas päästöistä, siihen joudutiin vaihtamaan tuo katti, sitten meni päästöt läpi. En muista varmaan mutta, mielestäni oli tuo HC kans korkealla.
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Pitäsköhän sitten vielä koittaa uudella katilla...varmaan työläs homma ilman nosturia.
Voisko se onnistua ilman että tiputtaa koko putkea pois?
Eli antais olla pakosarjan kiinni, putki rälläkällä/puukkosahalla poikki katin eestä ja takaa.
Uus katti kiinni soviteholkeilla ja klemmareilla?
Vai vaatiiko se hitsauksen että pysyy tiiviinä?
Pitäs vielä vuoden leima jollain konstilla saada, rahaa on kuitenkin mennyt viime aikoina ihan kivasti autoon.
Voisko se onnistua ilman että tiputtaa koko putkea pois?
Eli antais olla pakosarjan kiinni, putki rälläkällä/puukkosahalla poikki katin eestä ja takaa.
Uus katti kiinni soviteholkeilla ja klemmareilla?
Vai vaatiiko se hitsauksen että pysyy tiiviinä?
Pitäs vielä vuoden leima jollain konstilla saada, rahaa on kuitenkin mennyt viime aikoina ihan kivasti autoon.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Tarkasta toi lämpö ensin. Huomattavasti halvempi korjata.
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
En ymmärtänyt miten se korjataan/tarkistetaan jos ei lämpöanturissa ole vikaa? Kone siis ahw. Eikös se lämpöanturi haistele jäähdytysnesteen lämpötilaa ja mm. sen perusteella säätää seosta?
Rikkonainen lämpöanturi oireilee huonona käynnistymisenä lämpöisellä koneella. Tämä lähtee kyllä käyntiin sekunnissa, kylmänä että kuumana.
"Ryyppykin" pelittää, kylmällä koneella kierrokset reilut 1000rpm, laskee normaaliksi kun kone lämpiää.
Käytin tänään tulpanjohtoja irti virranjakajalta, ja 2 "navassa" oli hapettumaa, eli sellaista valkoista töhnää.
2 muuta oli täysin kirkkaita/kullan värisiä.
Outoa tuokin...Tuota virranjakajaa ei varmaan pysty muuten puhdistamaan, muuta kuin ne reiät/navat mihin tulpanjohdot tulee?
Egrrää koitin myös irroittaa, eipä lähtenyt kun kuusiokolopultit pirun tiukassa. Tosin huoltomies tukki egr:n ruuvimeisselillä eikä sekään vaikuttanut päästöihin.
Rikkonainen lämpöanturi oireilee huonona käynnistymisenä lämpöisellä koneella. Tämä lähtee kyllä käyntiin sekunnissa, kylmänä että kuumana.
"Ryyppykin" pelittää, kylmällä koneella kierrokset reilut 1000rpm, laskee normaaliksi kun kone lämpiää.
Käytin tänään tulpanjohtoja irti virranjakajalta, ja 2 "navassa" oli hapettumaa, eli sellaista valkoista töhnää.
2 muuta oli täysin kirkkaita/kullan värisiä.
Outoa tuokin...Tuota virranjakajaa ei varmaan pysty muuten puhdistamaan, muuta kuin ne reiät/navat mihin tulpanjohdot tulee?
Egrrää koitin myös irroittaa, eipä lähtenyt kun kuusiokolopultit pirun tiukassa. Tosin huoltomies tukki egr:n ruuvimeisselillä eikä sekään vaikuttanut päästöihin.
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Niin katin vaihto, motonetistä hain tarvike mallisen katin ja hitsata räväytin kiinni ihan paikallaan mutta voi toki laitaa muutenkin, mönjää väliin ja paljon lemmareita. :)
Niin ei välttämättä katista vika johdu, mutta vaihdetiin lambra anturi ja muutakin tsekatiin, niin päädytiin tuon katin vaihtoon, se ainakin tepsi tuohon mun golffiin.
Niin ei välttämättä katista vika johdu, mutta vaihdetiin lambra anturi ja muutakin tsekatiin, niin päädytiin tuon katin vaihtoon, se ainakin tepsi tuohon mun golffiin.
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Mittailin että auton putki on n. 50mm ulkohalkaisijaltaan.
Tämän katin aattelin tilata:
https://www.skruvat.fi/Katalysator-P107449.aspx
Liitosmuhveja varulta 2 kpl:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029756/
Puolimetriä putkea (ei löytynyt 50mm halkaisijalla olevaa)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029772/
Ja klemmareita ja tiivistetahnaa tietty...onnistuuko homma nyt noilla osilla? Huomenna pitäis katti tilata. Eniten huolettaa onko 50mm putki liian löysä tuonne 51.5mm jatkomuhviin?
Tästä pitäis putki katkasta sauman oikealta puolen, kuva siis katin konehuoneen päästä:

Tässä näkyy molemmat katit peräkkäin:

Tarvikekatti hitsattu alkuperäisen jatkoksi..:

Tarvikekatti on ilmeisesti vain tuolla klemmarilla kiinni peräpäästä, en päässyt näkemään kunnolla:


Semmoinen operaatio ois edessä. Tulenko noilla osilla toimeen vai tarvinko jotain muuta varulle? Mukava sitten huomata kun putki on poikki että eihän tämä sovikkaan...
Tämän katin aattelin tilata:
https://www.skruvat.fi/Katalysator-P107449.aspx
Liitosmuhveja varulta 2 kpl:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029756/
Puolimetriä putkea (ei löytynyt 50mm halkaisijalla olevaa)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029772/
Ja klemmareita ja tiivistetahnaa tietty...onnistuuko homma nyt noilla osilla? Huomenna pitäis katti tilata. Eniten huolettaa onko 50mm putki liian löysä tuonne 51.5mm jatkomuhviin?
Tästä pitäis putki katkasta sauman oikealta puolen, kuva siis katin konehuoneen päästä:

Tässä näkyy molemmat katit peräkkäin:

Tarvikekatti hitsattu alkuperäisen jatkoksi..:

Tarvikekatti on ilmeisesti vain tuolla klemmarilla kiinni peräpäästä, en päässyt näkemään kunnolla:


Semmoinen operaatio ois edessä. Tulenko noilla osilla toimeen vai tarvinko jotain muuta varulle? Mukava sitten huomata kun putki on poikki että eihän tämä sovikkaan...
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
No empä moista tupla kattia ole ennen nähnyt, kyllä noilla osilla pitäs putki kokoon tulla. Edullinen operaatio jos tuolla saat auton iskuun.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 3.4.2017 7:41
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Mulla oli Toyotan kans joskus samaa ongelmaa. HC seilasi 200-900 välillä. Öljyä meni niinku kakstahtivehkeessä...
Meni kuitenki nippanappa läpi päästöistä, kun oli leppoinen katsastusmies ja hänen ohjeiden mukaan kävin huudattamassa moottorin punahehkuiseksi ennen mittausta. Käväisi alle sadassa lämmityksen jälkeen niin kelpasi :'D
No, se katiska lähti sattuneesta syystä välittömästi Afrikkaan, siellä ei hooceet ja muut kotkotukset haittaa... :)
Meni kuitenki nippanappa läpi päästöistä, kun oli leppoinen katsastusmies ja hänen ohjeiden mukaan kävin huudattamassa moottorin punahehkuiseksi ennen mittausta. Käväisi alle sadassa lämmityksen jälkeen niin kelpasi :'D
No, se katiska lähti sattuneesta syystä välittömästi Afrikkaan, siellä ei hooceet ja muut kotkotukset haittaa... :)
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Juu itsekään en oikein usko että katin vaihto tätä enää pelastaa, mutta tuli kuitenkin tilattua osat. Ja tuo tuplakatti härdelli on muutenkin niin omituinen että kannattanee vielä testata uudella katilla. Saahan nuo uudet osat sitten myytyä, niin en ota niin pahasti turpaan tässä päästöhelvetissä. Nyt on jo mennyt osiin ja testauksiin 300-400e...
Aattelin vielä öljytkin vaihtaa ennen seuraavaa yritystä ja lisätä stop oil leak mömmöt koneeseen. Voisko olla apua jos laittaa tosi vähän öljyä päästötestin ajaksi, eli tikku nippanappa kastuu?
Eihän nuo arvot katsastuksessa edes kovin pahasti pielessä, HC tyhjäkäynnillä 174, kierroksilla 260 ja lambda 1.06. Yksi hyväksytty tyhjäkäyntilappukin on saatu ulos, mutta kierroksilla hc ja lambda nousee.
Aattelin vielä öljytkin vaihtaa ennen seuraavaa yritystä ja lisätä stop oil leak mömmöt koneeseen. Voisko olla apua jos laittaa tosi vähän öljyä päästötestin ajaksi, eli tikku nippanappa kastuu?
Eihän nuo arvot katsastuksessa edes kovin pahasti pielessä, HC tyhjäkäynnillä 174, kierroksilla 260 ja lambda 1.06. Yksi hyväksytty tyhjäkäyntilappukin on saatu ulos, mutta kierroksilla hc ja lambda nousee.
Re: Golf iv 1.4 16v päästöt ei mene läpi
Lopultakin päästöt meni kirkkaasti läpi. Vaihdoin edellisen epäonnistuneen testin jälkeen sytkäpuolan + tulpanjohdot (kustansi 25e käytettynä). Samoin puhdistin messinkiharjalla vanhan bocshin lambdan ja löin sen paikalleen.
Eli liekkö vika oli sitten sytkäpuolassa vaiko tarvikelambdassa, sitä en tiedä.
Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO 0.01
CO2 14.42
HC 31
O2 0.5
kierroksilla:
CO 0
CO2 14.54
HC 36
O2 0.3
Lambda 1.015
Eli liekkö vika oli sitten sytkäpuolassa vaiko tarvikelambdassa, sitä en tiedä.
Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO 0.01
CO2 14.42
HC 31
O2 0.5
kierroksilla:
CO 0
CO2 14.54
HC 36
O2 0.3
Lambda 1.015
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa