1.8tsi nykii/vika löytyi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

1.8tsi nykii/vika löytyi

ViestiKirjoittaja tkh » 20.8.2015 10:13

Kertokaas missä voisi olla vika, passat cc 1.8tsi BZB nykii 2-4000 kierrosalueella kun kiihdyttää rivakammin, normiajossa ei mitään ongelmaa ole ja toimii normaalisti.
Autoon olen vaihtanut jo bypassin ja ahtopainesäätimen (N75), kaasuläppä puhdistettu ja imusarja/imuventtiilit puhdistettu kemikaalisesti, maf puhdistettu ja kokeiltu ilman maffia. (liitin irroitettu) Ahtovuoto/painetestin tein, en huomannut vuotoa ja venttiilikopan päällä oleva huohotin irroitettu ja puhdistettu. Myös bensan sekaan laitettava ruiskujärjestelmän puhdistus aine kokeiltu.
Autolla ajettu n. 87tkm, lastutettu keväällä ja sen jälkeen nykiminen tuli selvemmin esille, nyki hieman ennen lastutustakin mutta ei niin selvästi. Jos auto käyttämättä pari päivää niin tuntuu nykivän enemmän, välillä ei nyi ollenkaan.
Kokeilin OBDAutoDoctorilla mittailla auton antureita, maffi näyttäisi ainakin toimivan ok, mitä antureita kannattaisi mittailla tuolla?
Auto ei syö öljyä ja uudesta asti vaihdettu öljyt noin 15tkm välein, eli moottorin pitäisi olla muuten kunnossa, voisiko tulpat/puolat aiheuttaa nykimistä, näkeekö mittaamalla puolaongelman?
Ja ei tule vikakoodeja. Noista aikaisemmista huoltotoimista ollut se hyöty, että auto toimii huomattavasti paremmin.
-bypass ja n75 vaihto -> auto toimii paljon rivakammin ja tasaisempi tehoalue (kun ei nyi)
-imusarjan/kaasuläpän puhdistukset -> tyhjäkäynti tasoittui ja kulutus pieninen hieman
Viimeksi muokannut tkh, 16.9.2017 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.8.2015 16:43

oisko puola menossa, näkyy misfireinä kun kattoo livedataa.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 20.8.2015 18:07

Tulppien vaihtoväli on noissa muistaakseni 90 tkm orggistulpilla. Onko uusittu?

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

ViestiKirjoittaja tkh » 20.8.2015 19:17

Jostain syystä tuo obdautodoctor ei näytä noita misfirejä, näyttää passed mutta ei anna livedataa. Muutenkaan äsken koeajolla ei nykinyt yhtään. Pitääpä huomenna yrittää tuon ohjelman console -puolen kautta saada pakotettua tuloksia näkyviin.
Auto ollut minulla reilun vuoden ja muistaakseni huoltokirjassa oli 60tkm kohdalla vaihdettu tulpat, oli tarkoitus nyt 90tkm huollossa nuo vaihtaa.

edit.
Sain consoli komentojen kautta haettua nuo misfiret, ei näyttänyt virheitä ajon aikana/jälkeen, jääkö nuo ollenkaan muistiin/logiin vai pitääkö juuri nykimisen aikaan mitata?
Tilasin uudet tulpat saksasta, edelliset vaihdettu huoltokirjan mukaan 67tkm kohdalla.
Viimeksi muokannut tkh, 21.8.2015 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.8.2015 21:49

tai sit pyydät joltain millä esim VCDS siellä päin niin apua?

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

ViestiKirjoittaja tkh » 21.8.2015 10:02

Sytytyspuolat on alla olevaa merkkiä, taitavat olla alkuperäiset. Jos tulppien vaihto ei auta, niin onko suosituksia uusiksi puoliksi?
07K905715D
ELDOR 78231002
Viimeksi muokannut tkh, 2.2.2017 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

ViestiKirjoittaja tkh » 25.8.2015 18:01

Tulpat vaihdettu ja ei vaikutusta nykimiseen, seuraavaksi sitten kokeillaan puolia kun ei muitakaan ehdotuksia ole tullut.
Voisiko muuten joku nakutuksentunnistin tai hall anturi tms. vaikuttaa tuohon nykimiseen, pystyykö noita testerillä testaamaan?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 26.8.2015 1:15

Voi helvetti,vie osaavaan firmaan mis kattoo live dataa ni ei tartte osia arvailla..-.

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

ViestiKirjoittaja tkh » 16.9.2015 10:55

Päivitetääs tännekkin, eli tuli kokeiltua toisilla puolilla ja vika ei ollut niissä. Mahdollinen vika löytyi uudella ahtovuoto testillä, eli imusarjan alapuolelta kuului selvää suhinaa, tämä alkoi kuulumaan noin barin paineella kun aikaisemmin oli testattu pienemmällä paineella. Myöhemmin uudessa tarkemmassa testauksessa/paikannuksessa taas suhina oli melkein olematonta ja sitä ei meinannut kuulla ollenkaan, mutta jostain imusarjan alta se tulee.
Vika kun ei ole niin akuutti, niin imusarjan irroitus odottaa parempaa aikaa kun noihin alla oleviin letkuihin/venttiileihin ei pääse muuten käsiksi.
Nyt kylmemmillä ilmoilla tuli huomattua se, kun ajosta tullessa auto seisoo paikallaan jonkin aikaa, niin uudelleen ajoon lähdettäessä auto nykii huomattavasti vähemmän.

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 17.9.2015 11:28

Mulla Passat 3c 1.8tsi ja tismalleen sama nykimisvika kuin sulla.Millä tavalla olet tehnyt ahtovuoto/painetestit,vois omaanki kokeilla? Minulla nykimisen lisäksi on maantievauhdissa kabiiniin asti kuuluva voimakas vihellysääni,jossakin todennäköisesti vuoto siis on. Minun autoon tähän mennessä vaihdettu dv,päivitetty imusarja,polttoainesuuttimien tiivisteet,tulpat,mittailtu puolia,turbon toimintaa,silti vaan nykiminen jatkuu.

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

ViestiKirjoittaja tkh » 17.9.2015 12:37

Itse tein tuon vuototestin seuraavasti: vanhasta pyöreästä litran öljypullosta pohja pois ja korkkiin venttiili vanhasta mopon sisärenkaasta, maffille menevä letku irti ja pullo kiinni klemmarilla letkuun. (tuo letku taisi olla noin 70mm halkaisijalla jos oikein muistan) Sitten otin venttilikopan päällä olevan huohottimen letkun pois imusarjasta ja toinen pää pois turbolle menevästä putkesta ja tukin nuo liittimet.
Sitten vaan kompuralla painetta järjestelmään ja etsimään vuotoja.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 18.9.2015 4:41

Lyhyestä virsi kaunis.. EGR?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 18.9.2015 21:38

Ei ole egrää tuossa koneessa. Tai no venttiilien overlapilla toteutettu mutta se ei kyllä vikaannu yksistään.

Kuhis_
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 13.8.2013 10:47

ViestiKirjoittaja Kuhis_ » 22.9.2015 17:57

Itsellä on vähän samankaltaista ongelmaa 1.8TSI Ocun kanssa. Tosin en ole auton kanssa paljon uskaltanut ajaa, kun vaikuttaa, että bensaa menee suoraan catille. Käryt on ainakin kovat, kun auto käy.

Tyhjäkäynti on poskellaan ja kone "röpöttää" aika voimaakkaasti ja tosiaan bensan käry on kova, kun auto käy hetken. Vaihdettiin tänään tulpat, mutta niiden vaihto ei tuonut muutosta. Itsekin olin siinä uskossa, että voisi olla puolissa vika kunnes lyötiin auto kiinni testeriin.

Tuloksena oli vikakoodi: P3138 imusarja-/täytösohjausläppä säätöero. Googlettamalla löytyi jonkin verran apuja, mutta ainakaan tuo perusasetusten palautus ei auttanut. Kovin paljon näytti olevan tuloksia Diesel autoista.

Onkos kenelläkään tullut tällaista vastaan?

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

Re: 1.8tsi nykii

ViestiKirjoittaja tkh » 1.2.2017 17:41

Päivitetäänpä tännekkin, viimeisin tilanne on että kaasupohjassa kiihdyttäessä auto ei nyi, mutta puolikaasulla kiihdyttäessä auto nykii/hyytyy vanhaan tapaan.
Tällä hetkellä ei ahtovuotoja ole, viallinen Evap venttiili vaihdettu, polttoaineen painesensori vaihdettu ja kokeiltu toisella korkeapaine pumpulla, auton käyttäytyminen parani huomattavasti näillä toimenpiteillä, kulutus pieneni hieman ja auto tuntuu vastaavan kaasuun paremmin.

Autoa mittailtu nyt jonkin aikaa autocom cdp+ loggerilla, jolla tullut tallennettua auton dataa pidemmällä välillä, laitteella pystyy lukemaan myös live dataa ja nykimisongelma ei ole livedataa seuratessa tullut vastaan, kun ongelma ei ole päällä aina.
Loggerin datasta selvisi ainakin yksi outo asia, puolikaasulla kiihdyttäessä/auton nykiessä auton kaasun asento heittää sensoreiden mukaan välillä 100%:een kun nykimistä tapahtuu.
Tämän jälkeen enemmän mittailin kaasun asentoa ja kaasuläppää auton sammuksissa ollessa, niin poljin kun on pohjassa (100%) ja hitaasti nostaa kaasupoljinta, niin puolessa välissä poljinta arvot välillä heittelee/nousee, jopa 10-20%.

Kysymys olisi, pystyykö varmistamaan mitenkään, onko vika kaasupolkimessa vai kaasuläpässä, kaasuläppiä näistä on hajoillut, mutta onko kaasupolkimen sensoreissa ollut vikoja?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.8tsi nykii

ViestiKirjoittaja Axi » 2.2.2017 22:45

Sulla on hyvät hermot, mulla ei olis auto nykinyt puoltatoista vuotta.

Se kaasupoljin antureineen päivineen maksaa vanhaa muistia vajaan 200 eur, vaikka maksais nykyään 300 e, halpa remontti kyseessä.

Kannattaako jättää vaihtamatta?

tkh
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.7.2008 16:14

Re: 1.8tsi nykii

ViestiKirjoittaja tkh » 16.9.2017 11:39

Päivitetäänpäs tilannetta tännekkin, eli vika löytyi ja oli nokka-akselin asentoanturissa, osakoodi 07l905163a. Auto on nyt kuin uusi kaikilla kierrosalueilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa