ABS/ESP-valot ovat syttyneet satunnaisesti viime kuukausina. Kun jarruvalot jäivät välillä myös palamaan, täytyi lukea koodit. Vikakoodi oli jarruvalokytkimestä. Vaihdoin kytkimen (pitkällä kierteellä oleva malli). Vikavalot pysyivät poissa muutaman viikon, kunnes taas palasivat ja jarruvalo jää myös ajoittain palamaan. Kun jarrupolkimen polkaisee uudestaan pohjaan, niin jarruvalot lakkaavat palamasta. Tällä kertaa koodit:
ABS-ohjausyksikkö:
00526 - Brake Light Switch-F
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Moottori:
17887 - Brake Boost Vacuum System: Mechanical Failure
P1479 - 35-10 - - - Intermittent
Keksittekö, mikä muu vika noita kahta koodia voisi yhdistää, kun ABS-ohjausyksikkövika? Toki uusi jarruvalokytkin voi olla viallinen ja samaan aikaan sattumalta tullut imuvuoto, mutta vuotoja en kyllä pitkänkään etsimisen jälkeen ole onnistunut löytämään. Auto on automaattivaihteinen.
1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Käytä takajarrulamputkin ihan piruuttaan irti ja putsaa kontaktit.
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Viimeksi (ennen jarruvalokytkimen vaihtoa) kun tuota jarruvalon palamista esiintyi, oli yksi lamppu mennyt oikosulkuun, eli jarruvalo- ja ajovalolangat olivat yhdessä. Silloin tarkastin muutkin polttimot ettei mitään näkyviä vaurioita ollut.
Katsoin polttimot äsken vielä uudelleen ja vaihdoin sen verran mitä itsellä oli (4 kpl) uusiin. Yhtä polttimoa irroitellessa jarruvalot sammuivat muutama sekunti irroituksen jälkeen. Tosin tuota ei pystynyt säännölliseesti toistamaan, joten suoraa yhteyttä noihin polttimoihin ei löytynyt. Pitää vielä tutkia tuota polttimoiden "kiinnityslevyä", josko siinä olisi jotakin, nyt ulkona pimeässä en lähtenyt polttimon kantoja vielä enempää puhdistelemaan. Kaikki kannat näyttivät kyllä hyviltä ja kirkkailta, hapettumia ei näkynyt.
Itselläni ei muuten ole koskaan palanut jarruvalona kuin molempien puolten ylimmät polttimot, ko. passatin takavalothan koostuvat kuitenkin 4:stä kaksilankaisesta polttimosta per puoli. Polttimon tyyppikin vähän harvinaisempi 4W/21W. Eli nuo muut polttimot on ilmeisesti kaksilankaisia vain sen takia, koska 4W-polttimoita ei yksilankaisina saa ja liekö energiansäästön takia valittu juuri nuo 4W-polttimot.
Nuo kaksi vikaa (tehostin ja jarruvalo) ei millään tavalla oikeen linkity toisiinsa, joka viittaisi kyllä tuohon abs-boksivikaan, tosin mitä olen foorumeilta lueskellut, on nuo boksiviat ilmenneet tyypillisesti toisenlaisina vikakoodeina.
Sellainen huomio vielä, että parin vuoden ajan on hitaassa vauhdissa kevyesti jarrua painaessa kuulunut hurinaa abs-hydraulipumpusta, siis sellaista, jota sieltä ei aikaisemmin kuulunut, enkä ole keksinyt miksi tuota tekee.
Katsoin polttimot äsken vielä uudelleen ja vaihdoin sen verran mitä itsellä oli (4 kpl) uusiin. Yhtä polttimoa irroitellessa jarruvalot sammuivat muutama sekunti irroituksen jälkeen. Tosin tuota ei pystynyt säännölliseesti toistamaan, joten suoraa yhteyttä noihin polttimoihin ei löytynyt. Pitää vielä tutkia tuota polttimoiden "kiinnityslevyä", josko siinä olisi jotakin, nyt ulkona pimeässä en lähtenyt polttimon kantoja vielä enempää puhdistelemaan. Kaikki kannat näyttivät kyllä hyviltä ja kirkkailta, hapettumia ei näkynyt.
Itselläni ei muuten ole koskaan palanut jarruvalona kuin molempien puolten ylimmät polttimot, ko. passatin takavalothan koostuvat kuitenkin 4:stä kaksilankaisesta polttimosta per puoli. Polttimon tyyppikin vähän harvinaisempi 4W/21W. Eli nuo muut polttimot on ilmeisesti kaksilankaisia vain sen takia, koska 4W-polttimoita ei yksilankaisina saa ja liekö energiansäästön takia valittu juuri nuo 4W-polttimot.
Nuo kaksi vikaa (tehostin ja jarruvalo) ei millään tavalla oikeen linkity toisiinsa, joka viittaisi kyllä tuohon abs-boksivikaan, tosin mitä olen foorumeilta lueskellut, on nuo boksiviat ilmenneet tyypillisesti toisenlaisina vikakoodeina.
Sellainen huomio vielä, että parin vuoden ajan on hitaassa vauhdissa kevyesti jarrua painaessa kuulunut hurinaa abs-hydraulipumpusta, siis sellaista, jota sieltä ei aikaisemmin kuulunut, enkä ole keksinyt miksi tuota tekee.
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Onhan jarruvaloanturi oikeallalailla asennettu, siihenkin löytyy ohjeet jostain täältä.
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Tehostimessa saattaa olla vettä sisällä, selittäisi molemmat vikakoodit. Ja riittävän kylmällä ei sitten ole jarruista tietoakaan.
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Tässä autossa tuo anturi oli sellainen, jossa on n. 4 cm pitkä kierre päässä, anturi vaan ruuvataan sellaisen jarrupolkimen lähellä olevan reijällisen holkin läpi, kunnes anturi on riittävän lähellä jarrupoljinta. Kaikki ohjeet, jotka löysin foorumeilta, olivat tehty 90-astetta kiertyvien antureitten asennukseen, joissa tuo asennus ja asennusjärjestys jarrupolkimen painamisineen tai tai painamatta jättämisineen on sitten tarkempaa, jotta anturia ei riko. Eli tässä autossa olevan anturin asennuksessa ei mielestäni voi anturia rikkoa.
Kiitti tuosta vesivinkistä, täytyypä selvitellä miten tuota lähtee tutkimaan. Kulkeeko tuo jarruvalokytkimen tieto jollain lailla jarrutehostajan läpi, vai miten se selittäisi tuon jarruvalokytkin/jarruvalon palamaan jäämisen vian?
Kiitti tuosta vesivinkistä, täytyypä selvitellä miten tuota lähtee tutkimaan. Kulkeeko tuo jarruvalokytkimen tieto jollain lailla jarrutehostajan läpi, vai miten se selittäisi tuon jarruvalokytkin/jarruvalon palamaan jäämisen vian?
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Kun kävin taas autoa tutkimassa, niin tarkastelin jarrutehostimelle tulevaa imuletkua. Imuletku haarautuu imusarjaan, sekä tyhjiöpumpulle (osa numero 8e0 927 317). Kuinka tuon tyhjiöpumpun pitäisi toimia? Moottorin käydessä otin pumpulta lähtevän letkun irti, eikä pumppu imenyt ollenkaan. Pyysin apuria painamaan jarrupoljinta, eikä silloinkaan tapahtunut mitään. Kait tuossa pumpulla ainakin pieni imu pitäisi tuntua, eikä tuossa liene mitään suurempaa älykkyyttä sen suhteen, että vain auton liikkeellä ollessa aktivoisi tuon pumpun?
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
Testailin lisää tuota jarrutehostimen tyhjiöpumppua. Sille ei tule koko aikaa jännitettä. Kylmänä käynnistäessä jännite tulee ja pumppu käy hetken. Sen jälkeen pumppu ei käy, vaikka jarrupoljinta painelee. Onkohan tuo pumppu rikki, koska käy vain hetken, vai kuulukohan toimia noin? Olisiko niin, että mikäli imusarjan alipaine riittää, niin pumppu pidetään sammuksissa ja sitten abs-boksi käskee pumpun käyntiin, mikäli alipainetta ei ole riittävästi?
Re: 1.8T AWT Passat ABS-vikakoodit: Brake light switch & Brake boost vacuum system
No, vastailenpa taas itselleni, että ei sen pumpun välttämättä kuulu käydä koko aikaa, eikä pumppu käy oikeastaan missään tilanteessa tyhjäkäynnillä. Automaatilla D-asennossa enemmänkin. Ja ABS-boksi ei käske pumppua käyntiin, vaan ECU. Löysin pumpun toimintaa käsittelevän dokkarin, vinkiksi muillekin:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_257.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_257.pdf
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa