Sytytysennakko
Valvoja: ffp jäsenet
Sytytysennakko
Hei. Omistan vuosimallin 92 gti golffin 2.0 8v koneella. Vaihdoin siihen jakohihnan ja merkit unohtui laittaa kohdilleen ja kas auto ei oikein käy nyt kunnolla. Mitkä on oikeat merkit kyseisessä autossa ja onko virranjakaja mahdollista liikuttaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Sytytysennakko
Siis ei kai sytkäennakkoon kosketa kun jakohihnan vaihtaa? Eli sulla on jako pielessä?
Jos, niin rohkea veto alkaa käynnistelemään...
Jos, niin rohkea veto alkaa käynnistelemään...
Re: Sytytysennakko
Eli se ensimmäinen ja tärkein työvaihe vaan unohtui :D
Re: Sytytysennakko
Otat sen hihnan pois ja laitat koneen oikeaan asentoon ja hihna takaisin.
Sitten vaan toivot ettet tuhonnut konetta. Onnea vaan...
Sitten vaan toivot ettet tuhonnut konetta. Onnea vaan...
Re: Sytytysennakko
Joo. Elikkä kone kyllä nyt käy mutta merkit ei ilmeisesti ole ihan kohdillaan, meinaa tyhjäkäynti olla vähän epätasainen. Mihin merkkiin kampura laitetaan ja onko virranjakaja noissa kiinteää mallia? Kun ei se liiku mihinkään vaikka kuinka yrittää. Voiko olla ruostunut/hapettunut?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Sytytysennakko
Jos et remontissa siirtänyt sytytystä niin älä siirrä sitä nytkään.
Jos sulla on ei oo jako kohdallaan ni se käy huonosti sen takia.
Jos sulla on ei oo jako kohdallaan ni se käy huonosti sen takia.
Re: Sytytysennakko
Jakoremmin vaihto eroaa hiukan moniura/kiilahihnan vaihdosta, mutta pisteet siitä kun uskaltaa yrittää!
Hammaspyörien merkit on semmosia kärpäsenpaskoja että pitää tihrustaa tarkasti. Semmosta pyöreetä pistettä pitäs löytyä.
http://ww2.justanswer.com/uploads/ebroc ... 231650.png
Tässä vauhtipyörän merkki. Oikea merkki on siis tuo himmeä nolla, eikä se selkeämpi lovi. Tämä pyöreä kurkistusluukku on kytkinkopan yläreunassa.
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/ca ... ure056.jpg
Hammaspyörien merkit on semmosia kärpäsenpaskoja että pitää tihrustaa tarkasti. Semmosta pyöreetä pistettä pitäs löytyä.
http://ww2.justanswer.com/uploads/ebroc ... 231650.png
Tässä vauhtipyörän merkki. Oikea merkki on siis tuo himmeä nolla, eikä se selkeämpi lovi. Tämä pyöreä kurkistusluukku on kytkinkopan yläreunassa.
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/ca ... ure056.jpg
Re: Sytytysennakko
voihan sulla olla nokkaakselin ajoitus kohallaan mutta apuakseli ajoitus persiilään. se vaikutaa sytyksen ajoitukseen.
ei muuta ku koppa auki ja tarkistaan.
kaikkihan riippu nyt siittä onko akselit pääseet pyörähtää ku remmi ollut irti.
ei muuta ku koppa auki ja tarkistaan.
kaikkihan riippu nyt siittä onko akselit pääseet pyörähtää ku remmi ollut irti.
Re: Sytytysennakko
No onko niillä merkeillä mitään virkaa joissa on 0T ja kannessa vastamerkki. Mistä kohdin pitää tuolle apuakselin 0 T merkille löytyä vastamerkki. Kumpiin merkkiin kone pitää laittaa noihin pikku pisteisiin vai 0T ? . Missä tuo nokka pyörän pikku pisteen vastamerkki on. Kampiakselin kiilahihnapyörä pitää ilmeisesti olla paikoillaan että sen ja apuakselin merkit saa kohdalleen. Tarkoitan nyt siis sitä pikku pistettä apuakselin pyörällä. Eli mitkä on ne oikeat merkit jonka mukaan hihnan laitan piste vai 0t merkit kohdalleen.
Re: Sytytysennakko
Miksi tehdä selvästä asiasta noin epäselvä?
Nokkapyörän takapinnalla on piste. Se venakopan kanssa tasan (niinkuin kuvassa)
Kampuran päähän hihnapyörä killumaan ja siinä oleva lovi kohdakkoin apuakselin etupinnalla olevan pisteen kanssa (niinkuin kuvassa)
Kytkinkopan reiästä etsit sen vahtipyörän loven vieressä olevan nollan ja käännät sen kytkinkopan merkkiin (niinkuin tossa ylempänä jo kehotin)
Appiukko kans vänkäs ettei niillä kaikilla merkeillä ole merkitystä, ihmetteli kuitenkin kun tehot katos kun se vaihto remmin. Siirsin merkit kohilleen ja kappas, sehän rupes pelaan.
Nokkapyörän takapinnalla on piste. Se venakopan kanssa tasan (niinkuin kuvassa)
Kampuran päähän hihnapyörä killumaan ja siinä oleva lovi kohdakkoin apuakselin etupinnalla olevan pisteen kanssa (niinkuin kuvassa)
Kytkinkopan reiästä etsit sen vahtipyörän loven vieressä olevan nollan ja käännät sen kytkinkopan merkkiin (niinkuin tossa ylempänä jo kehotin)
Appiukko kans vänkäs ettei niillä kaikilla merkeillä ole merkitystä, ihmetteli kuitenkin kun tehot katos kun se vaihto remmin. Siirsin merkit kohilleen ja kappas, sehän rupes pelaan.
Re: Sytytysennakko
Tällä hetkellä merkit on niin että kampura on siinä ensimmäisessä koneistetetussa merkissä
Johon ilmeisesti tulee joku spesial tool. Nokka akseli 0t merkissä ja virranjakaja osoittaa ykköseen.
Johon ilmeisesti tulee joku spesial tool. Nokka akseli 0t merkissä ja virranjakaja osoittaa ykköseen.
Re: Sytytysennakko
Kuinka nyt jatkan kertokaapa nyt viisaat, niin ei tarvii enää montaa kertaa kokeilla. Onko 1sylinteri muuten jalkopäässä ku joissakin koneissa on toisinpäinkin ja onko mahdollista että nokka-akselin pyörä voi olla väärin.
Re: Sytytysennakko
Luovutan, rautalanka loppui.
Re: Sytytysennakko
Tuolla Reedin sivulla on koko hihnanvaihto ABA koneeseen aika tarkkaan selostettuna.
Re: Sytytysennakko
kertokaa nyt jumalauta suomeksi että miten se pitää tehdä. Vaihe kerrallaan niin että tällainen tollo ymmärtää? Eikä tarvihe suuttuo , eikö se ole parempi kysyä kuin että hajotan sen koneen. En oikein miksi nokka pyörässä on ot merkki jos käsketään kuitenkin laittamaan sen piste merkin mukaan. Toivottavasti joku jaksaa edes vastata järkevästi.
Re: Sytytysennakko
Onko toisella puolella nokkapyörää piste ja toisella puolella OT? Eikö ne täsmää keskenään kun laitat jomman kumman mukaan?
Re: Sytytysennakko
Poista (ruuvaa) kytkinkopan päällä oleva ajoitusmerkkien tarkistustulppa.
Käännä kampiakselia siten että 1. sylinteri on yläkuolokohdassaan.
Yläkuolokohdan voi vielä varmistaa kokeilemalla tulpan reiän kautta vaikkapa ruuvimeisseleillä missä kohtaa sylinteriä se mäntä on menossa.
Moottorin ollessa YKK:ssa vauhtipyörässä oleva merkki (piste) on kytkinkopan reiän pykälän kohdalla...

... virranjakajan pyörijä osoittaa lähelle jakajan rungossa olevaa merkkiä

... nokka-akselin ulkoreunassa oleva OT-merkki täsmää jakopään kotelon taustamuovissa olevaan merkkiin

... ja kampiakselin moniurahihnapyörässä oleva merkki sekä apuakselin (se joka pyörittää virranjakajaa ja öljypumppua) merkki ovat kohdakkain.

Jos kaikki edellä mainitut merkit kohtaavat, hihna pois ja uusi paikoilleeen. Apuakseli tahtoo pyörähtää herkästi hihnaa kiristäessä joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
Kun uusi hihna on paikoillaan, pyöritä moottoria käsin kaksi kierrosta ja tarkista ovatko merkit edelleen kohdallaan ja hihna riittävän tiukalla.
Jos kaikki on ok, kovaa ajoa. Jos ei, tee uudestaan ja tarkista missä meni vikaan.
Edellä oleva ohjeistus pätee Mk3 1.8 ja 2.0 8V moottoreihin... tai noin toimien olen ainakin itse hihnat vaihtanut.
Käännä kampiakselia siten että 1. sylinteri on yläkuolokohdassaan.
Yläkuolokohdan voi vielä varmistaa kokeilemalla tulpan reiän kautta vaikkapa ruuvimeisseleillä missä kohtaa sylinteriä se mäntä on menossa.
Moottorin ollessa YKK:ssa vauhtipyörässä oleva merkki (piste) on kytkinkopan reiän pykälän kohdalla...

... virranjakajan pyörijä osoittaa lähelle jakajan rungossa olevaa merkkiä

... nokka-akselin ulkoreunassa oleva OT-merkki täsmää jakopään kotelon taustamuovissa olevaan merkkiin

... ja kampiakselin moniurahihnapyörässä oleva merkki sekä apuakselin (se joka pyörittää virranjakajaa ja öljypumppua) merkki ovat kohdakkain.

Jos kaikki edellä mainitut merkit kohtaavat, hihna pois ja uusi paikoilleeen. Apuakseli tahtoo pyörähtää herkästi hihnaa kiristäessä joten siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
Kun uusi hihna on paikoillaan, pyöritä moottoria käsin kaksi kierrosta ja tarkista ovatko merkit edelleen kohdallaan ja hihna riittävän tiukalla.
Jos kaikki on ok, kovaa ajoa. Jos ei, tee uudestaan ja tarkista missä meni vikaan.
Edellä oleva ohjeistus pätee Mk3 1.8 ja 2.0 8V moottoreihin... tai noin toimien olen ainakin itse hihnat vaihtanut.
Re: Sytytysennakko
Kiitos neuvoista. Tuossa omassa autossa nokkapyörällä olevat merkit on samalla puolella.
Yritän nyt noiden ohjeiden mukaan. Kerron sitten kuinka kävi. Kiitos että jollakin riitti kärsivällisyyttä vähän selittää tarkemmin.
Yritän nyt noiden ohjeiden mukaan. Kerron sitten kuinka kävi. Kiitos että jollakin riitti kärsivällisyyttä vähän selittää tarkemmin.
Re: Sytytysennakko
Tämä ohje saattoi aiheuttaa sekaannusta:
Tuo pätee Mk2 1.6 ja 1.8 8V koneisiin.
Nokkapyörän takapinnalla on piste. Se venakopan kanssa tasan (niinkuin kuvassa)
Tuo pätee Mk2 1.6 ja 1.8 8V koneisiin.
Re: Sytytysennakko
Pyörijän millintarkka asento on vähiten tärkeä. Eli jos se ei satu just nätisti niin älä sen takia kääntele merkkejä pois paikaltaan.
Re: Sytytysennakko
Hei. Kiitos lopulta hyvistä ja järkevistä ohjeista kaikille. Auto käy nyt hyvin kun merkit kohdillaan. Semmoinen pikku kysymys vielä että onko lohkolämmittimen vastus pakosarjan alla kun en sitä etupuolelta löydä. Johto kyllä on konetilassa irrallaan.
Re: Sytytysennakko
Lohtaja kirjoitti: Semmoinen pikku kysymys vielä että onko lohkolämmittimen vastus pakosarjan alla kun en sitä etupuolelta löydä. Johto kyllä on konetilassa irrallaan.
kyllä se sielä taitaa olla, ei oo muualla lohkossa paikoja mihin asentaa ellei oo sitte laitettu letkulämmitintä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa