Hei, ongelmani on seuraavanlainen: Autossani Golf mk2 1.3 -88 syttyy öljyvalo, kun kierrokset nousevat tyhjäkäyntiä korkeammiksi. Kun sammutan moottorin ja laitan heti sen jälkeen virrat päälle, niin öljyvalo on hetken pimeänä ja alkaa sen jälkeen vilkkua. Normaalisti (ilman, että auto on ensin käynnissä) öljyvalo alkaa vilkkua heti, kun sytytysvirrat kytketään päälle. Tämän perusteella kuvitelisin, että alapaineanturi toimii ja että öljynpaine ylittää alapainerajan. Testasin myös valokynällä, että alapaineanturi maattaa paineettomana.
Vaihdoin yläpaineanturin, mutta öljyvalo palaa edelleen kierrosten noustessa tyhjäkäynniltä. Yläpaineanturi näyttäisi kuitenkin toimivan koska se maattaa, kun moottori käynnistetään (valokynän toinen pää plusnavassa ja toinen anturin liittimessä (keltainen johto irrotettuna, jottei saa maata muualta) ja lamppu syttyy. Lamppu sammuu heti moottorin sammuessa.
Tutkin johtoja, mutten löytänyt vikaa. Testasin valokynällä molempien anturien toiminnan mittariston mustasta liittimestä (sininen ja keltainen johto). Molempien anturien toiminta näyttää olevan ok.
Kokeilin myös niin, että maadoitin mittariston mustassa liittimessä olevan sinisen johdon, mutta tämäkään ei vaikuttanut öljyvaloon.
Irrotin mittariston mutta sitten lopui rohkeus. Öljynpainevalon ohjausyksikkö sijaitsee kaiketi nopeusmittarin takana, mutta en vielä alkanut purkamaan sitä esiin.
Onko jotain, mitä voisi kenties tarkistaa konehuoneen puolelta vai haarukoituuko vika jo selkeästi mittaristoon ja tuohon öljyvalon ohjausyksikköön?
Öljynä minulla on gastrolin osasynteettinen 10W40. Täytin öljypohjan vaihdon (oli ruostunut kyljestä puhki) jälkeen liikaa öljyä ja päästin sitten liikoja pois (itse asiassa ne levis kaikki rasvamontun pohjalle kun tulppa lipesi sormista ja kädessä oli vain pieni kuppi varuiksi :) ) Mutta nyt siis moottorissa oikea määräkin. Ja ylimääräinen näyttää tosiaan räkivän pakoputkesta ulos.
Öljyvalo paloi jonkin aikaa ennen öljypohjan vaihtoa. Ei siis vilkkunut vaan paloi yhtenäisesti. Luulin tuon johtuneen vähentyneestä öljypaineesta, mutta liekö nyt kyseessä kaksi toisistaan erillistä tapausta?
Öljylaadut vaikuttanevat myös paineisiin, mutta tässä tapauksessa molemmat anturit näyttävät kuitenkin toimivan.
Öljynpainetta en ole mitannut mittarilla. Moottorista ei kuulu epätavalista kilinää tai kolinaa (kuulostaa samalta kuin ennenkin).
Mielenkiinnolla odottelen neuvoja :)
Golf mk2 öljyvalon ohjauslogiikka
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf mk2 öljyvalon ohjauslogiikka
Noniin, vika löytyi. Syyksi paljastui hajonnut tasasuuntaaja, jonka seurauksena laturi syötti 18 volttia ja mittariston elektroniikalle se ei sitten sopinut. Olisi pitänyt heti älytä mitata yleismittarilla eikä vaan kokeilla valokynällä.
Eli alunperinkään öljyvalo ei todennäköisesti palanut alhaisen öljynpaineen takia, vaan tuon hajonneen tasasuuntaajan vuoksi. No, eipä se ehjä öljypohjakaan pahitteksi ole.
Keis kloust :)
Eli alunperinkään öljyvalo ei todennäköisesti palanut alhaisen öljynpaineen takia, vaan tuon hajonneen tasasuuntaajan vuoksi. No, eipä se ehjä öljypohjakaan pahitteksi ole.
Keis kloust :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa