elatusmaksuista
Valvoja: ffp jäsenet
elatusmaksuista
Tilanne seuraava: vanhin lapsi täyttää 17 v. maksan hänelle elatusapua 150 e /kk, asuu omassa vuokra-asunnossa ja opiskelee. Kaksi pinempää ovat 1/3 osan elämästään minulla ja 2/3 äidillään. eli joka kolmannen viikon asuvat mulla. Kuluja tästä viikosta koituu ruuan ja matkojen osalta n. 120 e vähintään. otetaanko näitä kuluja huomioon elatusmaksuja määrättäessä? onko kohtuus maksaa 350 e elareita 3 lapselle + tuo 120 e=
470 e /kk, tuloja mulla on 25.000 e/vuosi. Tilanne tuli nyt eteen, kun vanhin muutti syksyllä luotani omaan asuntoon ja x alkoi vaatia elatusmakuja. Jotain toki pitää maksaakin, mutta tuo lähes 500 e/kk näillä tuloilla alkaa tuntua jo kovin kohtuuttomalle= tilistä ei jää mitään käteen. Kannattaako enää töissä käydä ollenkaan? Nyt hyviä ehdotuksia ja faktaa peliin, kiitos. Milloin tuo elatusvelvollisuus muuten tuon vanhimman kohdalla loppuu?
470 e /kk, tuloja mulla on 25.000 e/vuosi. Tilanne tuli nyt eteen, kun vanhin muutti syksyllä luotani omaan asuntoon ja x alkoi vaatia elatusmakuja. Jotain toki pitää maksaakin, mutta tuo lähes 500 e/kk näillä tuloilla alkaa tuntua jo kovin kohtuuttomalle= tilistä ei jää mitään käteen. Kannattaako enää töissä käydä ollenkaan? Nyt hyviä ehdotuksia ja faktaa peliin, kiitos. Milloin tuo elatusvelvollisuus muuten tuon vanhimman kohdalla loppuu?
Eli Pebe ja Pekavir käskevät muksujensa pärjätä omillaan kun päättävät muuttaa nurkista pyörimästä omaan asuntoon noinkin varhaisessa vaiheessa... just just...Toivottavasti teillä ei ole lapsia.
Viimeksi muokannut Eemeli, 20.1.2008 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuttu eros tossa hetki sitten ja hän maksaa neljästä mukulasta ton 470€/kk eli kyllä tuo vähän liialta tuntuu... Siitä kannattaa mennä tekemään kirjallinen sopimus, niin loppuu riitelyt.
Elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi täyttää 18v.
Nyt tosiaan suosittelisin soittamaan sinne "lastenvalvojalle" tms. ja keskustelemaan tuosta tilanteesta, taas äidillä noussu... sanonko mikä minne...
Nyt tosiaan suosittelisin soittamaan sinne "lastenvalvojalle" tms. ja keskustelemaan tuosta tilanteesta, taas äidillä noussu... sanonko mikä minne...
Eli Pebe ja Pekavir käskevät muksujensa pärjätä omillaan kun päättävät muuttaa nurkista pyörimästä omaan asuntoon noinkin varhaisessa vaiheessa... just just...Toivottavasti teillä ei ole lapsia.
Hyvähän se on jos maksaa ja muutenkin välittää lapsistaan. Pakollisista maksuista en tiedä, mutta tuli vain siksi mieleen, että enpä ole koskaan kuullut kenenkään saavan rahaa jos on yksin muuttanut. Ja kokemusta kyllä on, parikin kaveria muuttanut 17-vuotiana kotoa pois (syitä en viitsi mainita).
Eli tämä oli vain asiallinen kysymys, eikä mitään vinoilua ketään kohtaan.
Niin no en mä mistään pakollisista maksuista puhunutkaan enkä niistä mitään tiedäkään.
Mutta lähinnä sitä tarkoitin että kyllä vanhempien kuuluu periaatteellisesti mun mielestä jollain tapaa rahallisesti avustaa jos lapsi tuossa iässä kotoa pois muuttaa. Joku antaa sen 150e kuussa rahaa, joku ostaa ruokaa kylässä käydessään, joku maksaa vaikka osan vuokrasta ja joku puhelinlaskut. Ihan sama millä tavalla. Harvan vanhemmat kuitenkaan niin mulkuiksi heittäytyy että ei millään tavalla rahallisesti avusta tuossa vaiheessa. Mutta kai niitäkin on. Tietysti sit on toinen juttu jos on lapsen sukan varteen työnnetty lapsilisät vuosien ajan ja ostettu sille Nokian osakkeita tai muuten vaan pistetty pennun tili siihen malliin, että yksinkin eläessä pärjää ilman sen kummempia tukia siihen asti, että töihin pääsee. Kun tuo töiden teko on tuossa iässä vielä vähän niin ja näin, koska opiskelut ovat kuitenkin etusijalla, eikä niiden kannata alkaa kärsiä sen takia että pitää käydä rahaakin hankkimassa.
Itsellä on aika hyvä kokemus näistä asioista kun 16-vuotiaana muutin kotoa pois toiselle puolelle Suomea. Eipä sitä ilman vanhempien rahallista tukea olisi mitenkään tullut toimeen.
Mutta lähinnä sitä tarkoitin että kyllä vanhempien kuuluu periaatteellisesti mun mielestä jollain tapaa rahallisesti avustaa jos lapsi tuossa iässä kotoa pois muuttaa. Joku antaa sen 150e kuussa rahaa, joku ostaa ruokaa kylässä käydessään, joku maksaa vaikka osan vuokrasta ja joku puhelinlaskut. Ihan sama millä tavalla. Harvan vanhemmat kuitenkaan niin mulkuiksi heittäytyy että ei millään tavalla rahallisesti avusta tuossa vaiheessa. Mutta kai niitäkin on. Tietysti sit on toinen juttu jos on lapsen sukan varteen työnnetty lapsilisät vuosien ajan ja ostettu sille Nokian osakkeita tai muuten vaan pistetty pennun tili siihen malliin, että yksinkin eläessä pärjää ilman sen kummempia tukia siihen asti, että töihin pääsee. Kun tuo töiden teko on tuossa iässä vielä vähän niin ja näin, koska opiskelut ovat kuitenkin etusijalla, eikä niiden kannata alkaa kärsiä sen takia että pitää käydä rahaakin hankkimassa.
Itsellä on aika hyvä kokemus näistä asioista kun 16-vuotiaana muutin kotoa pois toiselle puolelle Suomea. Eipä sitä ilman vanhempien rahallista tukea olisi mitenkään tullut toimeen.
Nyt ei sitten keskustella enää ketjun aloittaneen 17-vuotiaasta, vaan ihan yleisesti.
Mutta kyllä, 17 vuotias opiskelija voi käydä töissä. Se mitä se työ sitten on, jakaako lehtiä aamuisin tai viikonloppuisin, onko mäkkärissä paistamassa pihvejä vai mitä. Ja tuosta opintotuesta mainitsin jo ylempänä.
Mutta kyllä, 17 vuotias opiskelija voi käydä töissä. Se mitä se työ sitten on, jakaako lehtiä aamuisin tai viikonloppuisin, onko mäkkärissä paistamassa pihvejä vai mitä. Ja tuosta opintotuesta mainitsin jo ylempänä.
Mutta kyllä, 17 vuotias opiskelija voi käydä töissä. Se mitä se työ sitten on, jakaako lehtiä aamuisin tai viikonloppuisin, onko mäkkärissä paistamassa pihvejä vai mitä.
Tottakai voi, mutta tuokin on aika tapauskohtaista. Esim. itsellä opiskelujen alkuvaiheessa oli rinnalla kilpaurheilu, joka opintojen kanssa vei kaiken ajan, siis ihan kaiken ajan, Joten töissä käyminen ei ollut mitenkään mahdollista. Ja yleisestikin ottaen tuossa iässä vielä ne opinnot on niin tärkeitä, että vanhempien mun mielestä pitäisi tukea sen verran että opinnot pystyy suorittamaan niin että tulojen hankkiminen ei sitä vaikeuta.
Itse kyllä olen myös sitä mieltä että jos vaan on mahdollista tehdä töitä ja hankkia sillä rahaa niin onhan se hyvä niitä tehdä. Itsekin olen nyt jo vuosia tehnyt kaikki lomat ja viikonloput opiskelun ohella töitä. Ja tulipa tuossa pari vuotta kokonaan työelämässä oltua ja taas opiskellaan (ja taas näköjään tunnin aikana kirjoitellaan forumille :D ) ja tehdään töitä. Vaan siitä ei pääse mihinkään että tuo työteko on aina vähän opiskeluajasta ja energiasta pois.
Quote:
Eipä lopukaan jos lapsi opiskelee..
Mikäli lapsi ei suorita toisen vaiheen ammatillista koulutusta vaan lukion, on elatusvelvollisuus niin pitkään ennenkuin lapsi suorittaa jonkun koulutuksen mistä saa ammatin.Valkolakki ei ole ammatti. Näin kelassa pari vuotta sitten kun kävin hakemassa työttömyyskorvauspapereita.
Sinä joka sanoit ettei tullut mieleekään pyytää apua vanhemmilta kun kotoa muutit,
niin tuskin olit 17vuotta, 17vuotias tuskin käy töissä.
Omalla kohdallani muutin 17v vanhana kotoa, ja sossun/kelan/opintolainojen kanssa sitä
elettiin. Tietenkin vanhemmat avustivat välillä kun oli oikein tiukkaa, mutta kyllä sitä päasiassa
omilla elettiin. Lukion jälkeen sitten töihin. Silla tiellä ollaan edelleen. Kotoa lähdin ihan itsenäistymisen takia. Nyt ikää 32.
Ja kyllä ketutti, kun valtio panee pers**s**n ja sanoo että ei opintolainan ottaminen ole pakollista, mutta laskemme tuet sen mukaan että olisit sen lainan ottanut!
Eli oli pakko ottaa, jos meinasi selvitä laskuista. Lisäksi tietenkin opintotukiin jne vaikutti
vanhempien tulot (eli ei tullut paljoa tukea).
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”