Eri alojen ja työtehtävien palkat ja koulutus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 8.5.2005 1:20

ss: Voihan sen noinkin ajatella mut jos esim. 6.5€ tunnissa tienaat ja yrität maksaa taloa pankille niin ihmettelen vaan että mitäs sitten syödää....

On sen verran arvokasta tämä kaupassa käynti et ei taitais alta 10€ meikäläinen töihin lähteä, siis ei tod. kannattaisi.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.5.2005 10:22

Ei voi olla oikein että työnteko ei ainakaan kaikilla aloilla tässä maassa oikeasti kannata...


Niinpä. Valitettavasti mullakin on sellainen palkka (ja sellaiset "kertymät" alla) että ellen kulkisi töissä työkaverin kanssa diesel -Focuksella, ei mun kannattais lähteä töihin ollenkaan; Sama jäis käteen työttömänä kattoon syljeskellessä (ja kuutamokeikkaa heittäessä enemmän) kuin Audilla hinkatessa yli 60km työmatkoja päivässä nykyisillä palkoilla.
Noh, täytyy vaan pitää silmiä auki ja vaihtaa paikkaa jos sopiva tulee vastaan ;-)

MaeGinen
-
Viestit: 904
Liittynyt: 8.8.2003 1:21

ViestiKirjoittaja MaeGinen » 8.5.2005 14:07

Koulutus: elektroniikka-asentaja
Työ: koneenkuljettaja
Palkka: 9e/h
Paikka: Tampere

Kai silläki ny vuokran maksaa heinäkuulle asti, jolloinka siirrytään täysihoitoon Lahden Hennalaan. :|

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 8.5.2005 14:40

Cancermann: Tarkoitin lähinnä asentaja puolen liksoja, insseillehän ei tartte maksaa ;-)

Ilmeisesti homma menee teidän lafkassa, jotenkin tähän tyyliin: Omistaja ajaa uudella mersulla ja työntekijät "näkee" nälkää ja jokaisessa palkka neuvottelussa työnantaja muistaa mainostaa, että kuinka huonosti firmalla menee jne.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.5.2005 17:28

ss: Voihan sen noinkin ajatella mut jos esim. 6.5€ tunnissa tienaat ja yrität maksaa taloa pankille niin ihmettelen vaan että mitäs sitten syödää....

On sen verran arvokasta tämä kaupassa käynti et ei taitais alta 10€ meikäläinen töihin lähteä, siis ei tod. kannattaisi.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että tuen avulla nostettaisiin palkkaa sellaiseksi että työtä kannattaisi oikeasti tehdä. Siis valtio maksaisi firmalle ikään kuin työllistämistukea ja firmalla olisi edes tuen avulla varaa maksaa kohtuullista palkkaa. Siis jos se huono palkka nyt tuosta on edes kiinni, joka tapauksessa kyllä suomessa olisi paljon kirveelle töitä :)

Kaiken huipuksi ihmetyttää koulutuksen yliarvostus. Putki- ja sähkömiesten ym. vastaavien käytännön alojen työtä ei lainkaan arvosteta, pitäisi olla joku yo-merkonomi tai humanistitutkija, niitä kyllä arvostetaan ja liksa on kova. Kohta tästä maasta ei löydy yhtään suomalaista "perinteisten" ammattien harjoittajaa, kyllä niillekin tarvetta olisi!

Eikä tässä ole edes oma lehmä ojassa, itse kuulun siihen toiseen (koulutetumpaan) puoliskoon. Mutta ihmettelen vaan maailman menoa...

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 8.5.2005 17:50

Insinöörikoulutusta hehkutetaan ja kuitenkin osa insseistä menee suoraan kortistoon. Varsinkin IT-puolella. Ei löydy edes harjoittelupaikkoja.

Yliopistossa opiskelevat ovat ilman muuta muita korkeammassa asemassa, jopa opiskeluaikana. Ja sieltä nyt ei juurikaan maalaisjärjellä ajattelevia ihmisiä työmaailmaan tule.

Kyllä se kuitenkin parasta olisi ollut hankkia ammatti aikaisin ja olla ihan perusduunari. Ainoa huono puoli on, ettei ura olisi kovinkaan noususuhdanteinen. Nyt on kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollisuudet isoihinkin liksoihin eläkeikää lähestyttäessä.

Nyt on sitten mullakin tilanne muuttunut. Entisen 239€/kk sijaan 0€/kk ja "ammattina" vapaaherra. Toivotaan että tilanne muuttuu ja pian tai muuten pitää ruveta ammattijuopoksi että voi tuoda perheelle leipää pöytään sossun rahoilla...

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.5.2005 20:07

oopee: Jotakuinkin noin. Auto tosin Volvo, mutta työntekijöillä sitten tyyliin Dexteri, Ascona, jne...
Laudat vois ilmeisesti naulata ikkunoihin joka päivä :-D

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 9.5.2005 15:43

Kirvesmies/remonttireiska olen jo muutaman vuoden ollut ja ihan täällä pohjoisessakin lähdetään 10€:sta liikkeelle (eli se on pohja) ja työhän nyt ei ole aina mitään hienohelmojen hommaa mutta urakoilla pärjää jos viitsii tehdä niitä töitä. Lukisi en ikinä itseäni pitkälle kun ei siitä mitään iloa ole = Käsityöammatit kunniaan!

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.5.2005 20:08

Nyt täytyy vähän vetää sanoja takaisin... Tuo minun sellutehdasansio perustuu johonkin yksittäiseen kahden viikon tililappuun...nimittäin katsoin huvikseen kännykällä ja sen perusteella isä tienaa tuolla samaisessa sellutehtaassa (joskin eri homma, n. euroa parempi tuntipalkka) keskeytymättömässä kolmivuorossa 37,1K€ vuodessa. Tekee n. 3090€ kuukaudelle. Tulihan sitä itekkin tienattua 13-15K€ neljässä kuukaudessa samassa tehtaassa mutta siinä olikin jo jonkin verran ylitöitä ja pitkiä vapaita en pitänyt vaan painoin töitä myös v-päivinä jolloin pitämättömistä v-päivistäkin tuli lopputilissä sievoinen summa. Ei se näköjään koulutus aina tuo niitä euroja jos diplomi-insinöörit ja hyvällä tuurilla pelkät insinööritkin saavat kuussa kolme tonnia. Paperimiehet ne vaan valvomoissaan porskuttaa :D

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 11.5.2005 22:23

Insinööriliiton nettisivujen mukaan jotkut harmittelevat kun ovat olleet ns. haalarihommissa asentajina tai muissa ns. duunarihommissa ja tienanneet ~2400e/kk. Nyt inssinä samassa firmassa jopa 1600e/kk. Eli palkka tippunut samaa tahtia kun koulutus noussut.

Vasta-alkaneena inssinä palkat pyörii parin tonnin paikkeilla, eli ei kovinkaan suuria liksoja makseta. Inssin palkka on kuitenkin suhteellisen noususuhdanteinen. Tilastojen mukaan nousee tasaisesti 4-5000e tasolle. Tietysti jotkut puurtaa siinä parissa tonnissa koko ikänsä, mutta tilastot on aina keskimääräisiä.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 11.5.2005 23:58

Ahtaaja ~15,5/h+ lisät
Viimeksi muokannut Pikku Janne, 11.7.2007 19:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

iikka.k
-
Viestit: 1395
Liittynyt: 23.7.2003 16:02

ViestiKirjoittaja iikka.k » 12.5.2005 1:43

Kovin täällä yleisestetään, kuinka huono vaihtoehto kouluttautuminen on.

Jos totta puhutaan, niin kauan kun olet jollekin töissä, olet sitten duunari tai teekkari et tienaa juuri mitään. Kauppa se on joka kannattaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.5.2005 10:14

^^ Tuohon inssien nousevaan palkaan vaikuttaa myös se, että näiden wanhan ajan inssien palkat varmasti ovatkin ihan "kohdallaan", koska silloin se ei ollut vielä "peruskoulutus", tuskin on enää odotettavissa vastaavaa palkkakehitystä kuin tilastot näyttävät. Tilastoissa 20-30 v. työkokemuksella todellakin inssit saavat varsin korkeita palkkoja, mutta sen ikäluokan inssejä on todella vähän ja monet ovat varsin korkeassa asemassa, jos kaikki nyt alle kymmenen vuoden työkokemuksella olevat nousisivat samoihin asemiin, niin eipä olisi enää kuin linja managereja ja kaikenmaailman managing directoreja.

Totuus valitettavasti se, että iso osa insseistä ei koulutuksen jälkeen saa töitä omalta alataan, hiukanhan tilanne sylettää, kun on 4-7 vuotta istunut koulunpenkillä ja tehnyt opintojen ohessa vielä töitä elääkseen. Onneksi itse olen pääsemässä tässä kohtapuolen edes vuokratyöläiseksi, eli edes jotakin. Pätkätöissä vaan se vika, että elämisensä suunnittelu pidemmälle kuin muutaman kuun on aika vaikeaa.

Ainiin ketjun mukaisesti: palkka noin 2000€/kk (Testausinsinööri(AMK))

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 12.5.2005 11:13

Vaari (80v teknikko) kertoi, että se tienasi aikanaan paremmin mitä hänen insinööripoika tai DI-lapsenlapsi, vaikka oli koko ikänsä palkkahommissa, ei ei yrittäjänä. Eli jotenkin nykyisin koulutus ei tuo sitä samaa palkkaeroa mitä ennen se on tuonut.

Ylioppilas oli vuosisadan alkupuolella herra/neiti, nykysin se on rinnastettavissa ajokorttiin.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 12.5.2005 13:32

1v Varaosa myyjänä opiskelujen ohella 8€ tunti.

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 12.5.2005 14:46

^^paitsi että ajokorttia varten tarvitsee sentään tehdä jotain... :)

No, tilanne mullakin muuttunut. Suunnittelija, 1780e/kk.
Viimeksi muokannut No H2O, 25.7.2005 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 12.5.2005 18:05

IT-koulutusta about kolme vuotta takana ja ekan harjoittelupaikan sai :) eli täs vaihees vielä harjoittelija eräässä atk-tuki firmassa, palkka 10e/h ja hommana tietokoneiden korjaus, työ tosin ei ole säännöllistä vaan töitä tehdään sitä mukaan kun on tilauksia. Minä olen ainakin semmone hullu et mieluummin teen tommost vähä satunnaistaki työtä kuin olen sossus kesän. Tosin viime kesä Lildlis 6e/h+lisät osa-aikasena ei paljoo mieltä lämmittäny.

Kyllä se on niin, että pitäs kehitellä joku kunnon it-juttu, perustaa yritys ja koittaa lähtee sitä ulkomaille kauppaamaan, siitä tulis kunnon massit luulen ma.

vekku
-
Viestit: 39
Liittynyt: 20.1.2004 19:47

ViestiKirjoittaja vekku » 13.5.2005 6:17

SS:n kommenttiin sähkö- ja putkimiesten tukiasista on kyllä pakko sanoa että jos firmat ei 40-60 euron +alv laskutuksella (tyypillinen täällä päin) pysty putkimiehille palkkaa maksamaan, niin en jaksa uskoa että se millään valtion tuilla paranee.

Ja kyselyn aiheesta: Vähän yli 2500 bruttona ohjelmistoalalta (teekkari 6v työkokemuksella...)

ART
-
Viestit: 514
Liittynyt: 28.7.2003 13:39

ViestiKirjoittaja ART » 13.5.2005 7:38

Kyllä se on niin, että pitäs kehitellä joku kunnon it-juttu, perustaa yritys ja koittaa lähtee sitä ulkomaille kauppaamaan, siitä tulis kunnon massit luulen ma.


Noinhan se karkeasti ottaen onnistuisi, jos onnistuisi.. Ulkomaille, varsinkin USA:n markkinoille meneminen vaan on aika riskaabelia hommaa, ja sieltä on monet tulleet ilman rahojaan takas.. Vaikka sulla olisi esimerkiksi alansa parhaat softatuotteet, niin saturoituneen markkinan penetroiminen jopa teknologiashiftauksen aiheuttamassa epäjatkuvuuskohdassa on kovan työn ja tuurin takana.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 13.5.2005 8:22

AMK koneinssi, suoraan koulun penkiltä 2400€, 6kk-> 2800€ ja nousee pian 12kk -> 3200€, brutto ja paikkana PKS. Tosin ei taida samassa hommassa palkan kehitystä samaan tahtiin jatkua. :D

Janne
-
Viestit: 69
Liittynyt: 24.7.2003 13:06

ViestiKirjoittaja Janne » 13.5.2005 9:32

"yleispätevä alipalkkattu vastuullinen "ei-vastuu" henkilö" Tuo oli hyvin sanottu.. Itse hoidan myyntiä, puhelintukea, tietokoneiden kasausta, tietokoneiden huoltoa,tilausten vastaanottoa, atk -komponenttien tarkistus ja huolto ois viissii päätoimi... Sitten siinä vielä kun kiirus yllättää niin pakkaus ja lähetys..
Datanomin paperit ois.. Niin ja Atk-tukkurilla töissä.. 1305€/kk Brutto.. Ei viikonlopputöitä.. eli n.8.87€ tunti miinus verot..

TP
-
Viestit: 37
Liittynyt: 3.9.2003 22:31

ViestiKirjoittaja TP » 13.5.2005 12:45

8,7€/h kesätöissä puuseppänä mukavaa ja vaihtelevaa työtä, käytännössä netto n.1000€ kuussa ja siitä kun vuokran maksaa niin ei paljon jää. Nyt opiskelujen ohessa jakeluauton kuljettajana 7,6€/h. Näin Joensuussa.

Jerez
-
Viestit: 164
Liittynyt: 20.9.2003 16:42

ViestiKirjoittaja Jerez » 13.5.2005 13:57

N. 1500 euroa tietokonemyyjän hommista + välillä vähän lisiä.

Onneks täällä ei tarvi paljoa mitään tehdä.. :D Surffailua jne.

PEKEZI
-
Viestit: 12
Liittynyt: 23.12.2004 7:56

ViestiKirjoittaja PEKEZI » 13.5.2005 18:04

Talonrakentajan tutkinto 2 vuotta + Tekussa 3 vuotta + 8 vuotta työkokemusta mesuna raksalla. Nyt vastaavana ~3000€ + vastaavan lisät + päivittäiset matkakorvaukset (TES).

On tuo palkka "pompsahtanut" ensimmäisestä kesätyöstä raksalla (15 vuotta sitten) noin kuusinkertaiseksi, mutta vastuu on kasvanut äärettömiin mittasuhteisiin. Vastaat KAIKESTA, jos vaikka joku putoo ja kuolee, syytettynä olen minä vaikken olis edes ollu paikalla. Se on P*****tä ja syvältä ja vieläpä poikittain...

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 13.5.2005 22:29

Logistiikkainsinööri, työkokemus 5v ja palkka 1999,25€:( +puhelinetu Alihankkijan ahtaajien sopimuksella olevat varastospedet vetävät nollakokemuksella samaa palkkaa... Eikä niillä paljon stressi paina.

UKK
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja UKK » 13.5.2005 23:02

Koneinsinööri AMK ja IWE, kokemus pari vuotta, palkka ~2300 €/kk + satunnaiset lisät.
Ala on hitsauspuoli ja ajoneuvoteollisuus.
Paikkakunta HML.
Etuja ei ole.
Palkkaansa ei voi olla ikinä tyytyväinen.

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 13.5.2005 23:02

nuorempi ahtaaja ~12,5/h+ lisät

Misssäs päin maailmaa oikein työskentelet, vai olenko itse palkkakuopassa? 5vuotta mukaanlukien konetyöskentely ja tienaan alle 12egua..

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 14.5.2005 14:26

vähän offtopic mutta osaako kukaan sanoa toimiiko laivan rakennus hommissa jotku tietyt virmat jotka sisustaa niitä, ja jos sisustaa niin osaako kukaan sanoa nimiä? telakalle.com sivuilla ei ollut kun hitsareista ja putkiasentajista.

onko kellään kokemuksia tuosta masa yardsin hitsarin hommista, tienaako niissä miten?

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 14.5.2005 18:06

Laivan sisustajina toimii "puusepänverstaat"

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 14.5.2005 19:31

^siis laittaako ne kaikki romut sinne vai keskittyykö ne johonkin tiettyyn osa-alueeseen?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 14.5.2005 21:08

Pyöräkoneen kuljettaja.10e/h+päivärahat+jotain.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 14.5.2005 21:45

^^tiedän vaan työni puolesta että, puusepänverstaat kyhäilevät tiskejä ym. hyttien sisustoja. (lähettelen siis materiaaleja puusepille)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 15.5.2005 20:19

Autosähköasentaja 2255€/kk+Puhelinetu+matkakulut. Töissä nykyisessä paikassa noin 2v.

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 15.5.2005 21:00

En ota sinänsä kantaa tuohon palkka-asiaan, siis sen suuruuteen. Mutta sanoisin että tekijöille/osaajille maksetaan, oli ala sitten mikä tahansa. Itse olen seurannut suunnittelutoimistoissa toimintaa ja kun meillä käy aika paljon porukkaa työpaikkahaastatteluissa, niin sanoisin että insinöörien heikko palkkataso on kyllä aivan insinöörien omaa syytä. Siis sellaisia "nenänkaivajia" on työmarkkinoilla että täytyy ihmetellä miten ne on päässyt tekusta/amk:sta/TKK:sta läpi, kun ei ole edes peruskoulun opetukset hallussa??

Ymmärrän hyvin työnantajia kun he yleisesti valittaavat että ei ole työvoimaa tarjolla. No työvoimaa on mutta kun porukka on yleisesti sellaista mille ei voi antaa minkäänlaista projektia kun jätkä ei kertakaikkiaan osaa mitään. Eikä tyypistä pääse edes eroon ellei asia ole selvinnyt koeajalla koska ammattitaidottomuus ei ole laillinen irtisanomisperuste. Mutta jos konepuolen DI ei hallitse edes yläasteen fysiikan perusasioita, sen sais munpuolesta saada irtisanoa ilman muuta syytä. Siis mun mielestä työntekijän pitäisi olla itse vastuussa ammattitaidostaan, eli jos sanoo olevansa vaikka inssi niin sitten pitäs voida vaatia inssin koulutukseen liittyvien asioiden hallintaa.

Yleensäkin tuntuu olevan vallalla käsitys että työnantajan velvollisuus on kouluttaa työhön,,,, no ei se perkele koske kaikkea, eli putkiasentajan pitää osata työnsä kun tulee hommiin niin inssinkin pitää hallita oma alansa ja olla kiinnostunut oman alansa asioista ja itsensä kehittämisestä ennen kun sille kukaan maksaa mitään kunnon palkkaa. Varsinkin tämä suunnitteluala on sellaista missä hommista ei tule yhtään mitään jos asioita ei ajattele, ei voi suunnitella vain 7,5 tuntia päivässä viisi päivää viikossa, vaan asioita pitää ajatella ja niistä pitää olla kiinnostunut kokoajan.

Esa Y
-
Viestit: 61
Liittynyt: 28.4.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Esa Y » 15.5.2005 21:29

.löp
Viimeksi muokannut Esa Y, 26.11.2006 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.5.2005 21:45

^ Autonkäyttäjä: Tuliko mieleen myös se, että eri alojen eri tehtävissä olevat työt ovat nykyisin erittäin rajatun alueen osaamista vaativia. Ei voida todellakaan odottaa, että AMK:ssa 2 ov. kurssin piirilevynsuunnittelua opetelluta osaa heti tehdä priimaa, kaikki EMC vaatimukset täyttävää kuuskerrospiirilevyä, jossa kaikki linjat on vedetty oikeaoppisesti. Saati osaa edes sitä softaa kohtuudella, mitä koulussa on käytetty, saati sitä mitä työelämässä käytetään. Tämä vain esimerkkinä ja pätee myös varmasti muihinkin hommiin. Perus tietotaitoa koulusta saa, mutta ei se tarkoita sitä, että ei itse työtä tarvitsisi opetella vielä työn kautta. Tottakai pitää olla kiinnostunut alastaan, etenkin korkeammin koulutetuissa hommissa, mutta jossain menee raja, että mitä voi ja mitä pitää osata.

Jonkun laskelman mukaan insinööri tuottaa tappiota yritykselleen noin 2,5 vuotta, ennenkuin työ alkaa tuottamaan, tietysti riippuu toki työnkuvasta.

Mitä tulee tuohon putkimies esimerkkiisi, niin ei todellakaan odoteta putkimiehen osaavan työtään suoraan kolunpenkiltä. Ei sähköasentajakaan saa nykypäivänä tehdä oikeasti työtä itsenäisesti, vaan siihen vaaditaan melko pitkä työkokemus.

Ja jos tämän ketjun juttuja seurataan, niin palkka ei tunnu kovinkaan paljon muuttuvan ammattikoulu vs. AMK, ennenkuin työkokemusta on enemmän.

Esa Y: Ja mitä tulee peruskouluopetukseen, niin se on jäänyt melkoiseen palkkakuoppaan koulutukseen nähden.

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 15.5.2005 22:28

Siis en tuossa aiemmassa vuodatuksessani tarkoittanut suoraan koulunpenkiltä tulijoita, vaan työnhakijoita yleensä jotka ovat tehneet jo jonkinaikaa saman alan töitä. Eli jos putkiasennusfirma palkkaa putkiasentajan joka on tehnyt putkiasetajan hommia parivuotta, olettaa varmaankin että tyyppi osaa tehdä putkiasennushommia.

Eli jos konepuolen DI on valmistunut koulusta ja tehnyt papereiden/puheiden mukaan "suunnittelutöitä" pari-kolme-neljä vuotta, eikä osaa käytännössä yhtään esim:lujuusoppia, voisi sanoa että jossakin on vikaa. Olen työelämässä käytännossä kuullut DI:n sanovan että "minun ei tarvitse enää laskea, olen suorittanut jo kurssit" niin asenteessa on jotain vikaa.

Tottakai aloilla on niin spesiaali osaamista että sitä ei saa mistään muualta kuin kyseisestä työpaikasta/työstä. Mutta jos aines on sellaista että ei osata edes yksinkertaisimpia peruskoulun oppimäärän asioita, eikä edes haluta ottaa asioista selvää jos niitä ei valmiiksi osata, ei näytä hyvältä. Tosin (alihankinta)tuotekehitys/suunnitteluala missä itse toimin, on siinäsuhteessa vaativaa että jokainen projekti on erilainen, eli kun projekti alkaa, ei ole kovinpaljon aikaa enää "opetella". Tietenkin työ opettaa näkemään millaisia ongelmia projektissa saattaa tulla vastaan, mutta valmista ratkaisua ei useinkaan ole olemassa.

Tietenkin on hyviäkin osaajia, mutta sanoisin karkeana arviona että 6-8 inssiä/DI:tä kymmenestä on ns: perusinsinöörejä. Eli heidän työtehtävänsä on sellaisia mihin voitaisiin kouluttaa kuka tahansa tuolta kadulta vetäisty tyyppi muutaman kuukauden kurssittamisella, edellyttää tietysti että se "tyyppi" on halukas oppimaan ja kiinnostunut. Tämä on tietysti vain minun mielipide.

ile
-
Viestit: 185
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja ile » 15.5.2005 23:06

Jep, olen kyllä Autonkäyttäjän kanssa ihan samoilla aalloilla. Tässäkin threadissa on tullut moneen kertaan jo juttua kuinka helposti lukio ja AMK saadaan suoritettua - eihän sitä tarvitse mennä siitä mistä aita on matalin.

Kyllä tämänpäivän hesarissakin noita tekniikan alan paikkoja näyttäisi olevan ihan hyvä kasa. Varsinkin jos koulusta sopivasti sivussa saa suoritettua MCx/MCSx/CCNx maagisia kirjaimia niin tuskin valmistuttuaankaan nyt työttömäksi jää. Ja kyllä muillakin kuin vanhan koulukunnan insseillä liksa nousee ihan sopivasti kun hieman karttuu kokemus ja tulee paremmin vastuuta (okei, hieman huono esimerkki; Jos laskee, mitä -99 sai Nokialla suunnittelijana vielä inssiopiskelijana, joten oiskohan alvin verran vuodessa keskimäärin saanut puristettua lisää ja lisäksi muutama muu samaa ikäluokkaa saa ihan ok tänäpäivänä) .

Eli jos tuntuu, että samassa paikassa on muutaman vuoden kuluttua vieläkin palkkakuopassa niin turha sitä on ruikuttaa vaan hakemusta vetämään vaan ;)

* huom, näin pikaisesti voi kuullostaa provosoivaltakin, mutta tarkoitus ei ole kasvattaa kenellekkään palkokasveja vaan ennemminkin pikkasen potkia niin kyllä se siitä ;)

Edit: Ei se, että saa kiljoonan tilille liksana vaan ennemminkin lainaten melkein PV:n mainosta "tee työtä, joka ei v#tuta"
Viimeksi muokannut ile, 15.5.2005 23:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 15.5.2005 23:33

AMK:ssakin on eroja.
Meillä (mekatroniikka) käytiin huomattavan vähän läpi lujuusoppia, mutta taas sumeaa logiikkaa, digitaalitekniikkaa, elektroniikkaa, jne... mentiin sitäkin enemmän. Kait se on ihan suuntautumisesta kiinni mitä opetetaan.
Voin ihan heti tunnustaa, että jos nyt lyötäis eteen joku lujuusopillinen laskutehtävä, niin tekemättä jäis. Eri asia tietysti jos olis vähänkin aikaa syventyä ja palauttaa mieleen asioita...
Se vaan välillä tuntuu olevan työnantajilla ajatuksena, että insinööri = tietää ihan kaikesta ihan kaiken ja sitä vaaditaan, mutta palkkaa ei sais missään nimessä haluta edes 2000e/kk br.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 16.5.2005 0:39

Kannattaa huomata jos olet insinööri etkä oikein osaa mitään niin voi aina kokeilla siipiään MYYNTI-INSINÖÖRINÄ!!!

Tekninen tuki hoitaa vaikeat kysymykset, pitää vaan osata jauhaa sopivasti paskaa sekä valehdella sujuvasti.

Työpaikkoja riittää, kun aika harvaa loppujen lopuksi kiinnostaa nämä hommat.

jataka
-
Viestit: 10
Liittynyt: 26.7.2003 19:04

ViestiKirjoittaja jataka » 16.5.2005 8:07

Kumityöläinen 5 vuoro työ ~3850€/kk

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 16.5.2005 15:37

OT, HUOM OT:

Autonkäyttäjä:
Ymmärtääkseni ei tartte osata hirveesti lujaria ja koneenosia, jos nimikkeenä on Designer.
Oletan, että vakaa tietämyksesi perustuu kokemuksiin "Designer" työnimikkeellä?
´
/OT

Autonkäyttäjä

ViestiKirjoittaja Autonkäyttäjä » 16.5.2005 18:52

Siis eiköhän se ole nimenomaan se "designer" kenen pitää osata lujaria ja koneenosia ja valmistustekniikoita? Vai tuleeko joku muka laskemaan ja optimoimaan designerin tekemät rakennelmat sitten kun ne ensin on suunniteltu, ei varmasti. Tai voi tulla jossain tuhannen hengen konserneissa missä on omat laskenta osastot, mutta täällä pk sektorilla ei ainakaan tule.

Ps: mikä muuten on OT ??

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 16.5.2005 19:08

Ei ainakaan meidän perältä voi valmistua kone-DI:ksi, jollei osaa lujuusopin, statiikan, mekaniikan ja fysiikan asioita niin, että niillä pärjää myöskin työelämässä. Insinöörejä ei mielestäni vieläkään voi verrata dippoihin, on se koulutustyyli/aihealueet sen verran kaukana toisistaan. Kaikki inssit osaa ideasta pyörittää, kaikki vaan ei tiedä että miksi ne sitä pyörittää.

Olisko sitten syynä etelän hetelmien suuremmat sisäänottomäärät yliopistoissa/korkeakouluissa?

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 16.5.2005 20:02

Peltiseppä, rakennustyömailla pyörin, tunti/urakka työ, viime vuonna
2670€/kk. Tänä vuonna ei lähellekkään pääse samaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 16.5.2005 22:43

Sen olen huomannu ku oon muutaman viikon ollu "koulutusta vastaavassa" hommassa, ettei oikeastaan millään mitä olen tekussa logistiikasta oppinu, ole ollu suoranaista hyötyä tuossa hommassa. No ok, tiesin etukäteen miltä näyttää kurottaja, miltä näyttää trukki, ja miltä näyttää vaihtolava. Niistä on ollu koulussa jotain juttua. Mutta nuohan tiesin jo aiemmin? No kai sieltä jotain yleispätevää ohjenuoraa logistiikkaan liittyen on saanut, mutta enemmän tuo touhu vaikuttaa minusta siltä että insinööri (tai tässä tapauksessa insinööriopiskelija) on vain semmonen titteli jolla haetaan ja joko päästään tai ei päästä töihin. Kai se todistaa että kyseinen tyyppi on onnistunut sisäistämään tai oppimaan ulkoa sen ja sen verran enemmän tai vähemmän aihepiiriin liittyvää tietoa... Tai siltä ainakin tuntuu. Onhan tuolla koulussa opetettu paljon hienon kuulosia juttuja supply chain managementista lean-toimintojen kautta algebraan ja strategiseen ostotoimintaan mutta kuinka paljon nuista on hyötyä just esim. kuljetustyönjohtajan hommassa niin jaa-a... Vaikka mahdotontahan semmonen koulu olis perustaa josta tulis täysin valmiita työntekijöitä jokaiseen alaan liittyvään vakanssiin.

Jos tuossa paikassa vakituinen tienaa 3000€/kk ja joku trukkikuski tai muu "duunari" tienaa saman, ei se minua haittaa. Pääasiahan on kuitenkin tehdä työtä jossa viihtyy ja saada siinä sivussa ihan fiksua palkkaa. Minusta vaan tuntuu että meikäläisen paikka olis ennemmin katsella jostain työhuoneen ikkunasta kun trukin/kuorma-auton/rekan jne -kuljettajat hyppää ajokkinsa rattiin kuin olla ite siellä sähläämässä. Ei siksi, että se olis minusta jotenki alempiarvosta hommaa vaan siksi, että on olemassa ns. käytännön ihmisiä ja sitten niitä joille joku vähemmän fyysinen ammatti sopii paremmin. Tässä muutaman viikon aikana on nähny sellasia eri härveleiden kuljettajia että ei voi kuin ihailla sitä ammattitaitoa. Tottakai myös mahdollisuus edetä uralla painaa vaakakupissa jonkin verran.

Mutta jos tässä maassa joillekkin pitäis maksaa enemmän palkkaa niin kyllä yks aika kärkisijoille kuuluva ryhmä on hoitoalan työntekijät. Esim. sairaanhoitaja käy koulua kaikenkaikkiaan 15,5 vuotta (peruskoulu+lukio/amis+3,5v), lisäksi pääsykokeisiin kuuluu mm. psykologiset testit ja muut eli mitään "perusinsinöörejä" sinne ei pääse edes opiskelemaan. Usein tekevät vielä epäsäännöllisiä vuorotöitä ja palkka on mitä on... Ainahan voidaan puhua kutsumusammatista ja kyllähän sitä kiitosta satelee sitten kun itse on sairaalassa sängynpohjalla, mutta kuka niillä kiitoksilla elelee...? Vaikka palkan ei sais olla se tärkein motiivi niin joku kohtuus siinä täytyy silti olla.
Useat muut matalapalkkaiset alathan (esim. pikaruokalatyöntekijä) ovat sellaisia ettei niitä kukaan tee päätoimisesti 40 vuotta vaan niistä otetaan esim. opiskelun ohessa tai välivuotta vietettäessä vähän taskurahaa "siinä sivussa".

JUQA
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.5.2004 19:11

ViestiKirjoittaja JUQA » 16.5.2005 23:41

Kesätöissä kasaamassa rakenteilla olevien laivojen hyttien ilmastointikoneita. Tuntipalkka 7.8€ + tuotantolisät + viikonlopputyöt.

Kolme edellistä kesää toiminut pakkaajana ja samalla trukkikuskina ja lastaajana jolloin tuntipalkka ollut noin 7€/h.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 17.5.2005 7:31

Joo sehän on ollu trendinä kai viime vuosina, että AMK:hi otetaan niin paljo jengiä kun vaa saadaan mahtumaan, että saadaan lisää rahaa. Jossei kukaan tos huomannu niin IOL marssitti inssiopiskelijat ulos kouluista tossa jokin aika sitten. Tai ainakin ne, joita kiinnosti. Meidänkin koulussa kuitenkin useampi sata inssiopiskelijaa, joista ehkä 50 oli sinä päivänä vaivautunut kouluun.

Sitten on vielä se ku meidän koulussa on ainakin kartsittu joitain pakollisia opintoja. Monen mielestä tietoliikenneinssin ei tarvii osata elektroniikkaa kun ne ei suunnittele elektronisia laitteita?? Sitten pistetään javaa ja rummunpäristystä tilalle ku elektroniikan ope lähtee eläkkeelle ja häntä ei korvata kellään. Huhun mukaan tuoreimmalle ryhmälle ei ole opetettu edes binääri tai hexa järjestelmää. Ja sit jengi käy uusimassa perusmatikoita 10 kertaa et saa sen ykkösen sieltä. En kyllä yhtään ihmettele jos kaikki ei pääse alan duunii.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.5.2005 8:55

Välimerkkiin yhtymistä:

Designer nimikkeellä voin esiintyä vaikkapa jotain auto tuunaillen. Mikäli tarkoitus on tehdä koneita/laitteita niin niitä tekee engineer / mechanical engineer / machine engineer tai vaikkapa Bc.s (tech) machine engineering.

Tarkempia ohjeita voit kysyä liitosta..

EDIT: ai niin, ja en muuten laske omista töistä kuin ehkä 5%:lle jotain lujuuksia/rasituksia. Kyllä se tähän mennessä jo pitää tietää/osata ;)
Viimeksi muokannut Antero, 17.5.2005 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sagio
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.5.2004 13:02

ViestiKirjoittaja Sagio » 17.5.2005 13:41

Valokuvamalli: 1. kuvaustunti 130€, seuraavat 55€/h toimiston palkkion jälkeen + jos kyseessä on mainos tms kuvan käyttöoikeudet moninkertaistaa palkan. Valitettavasti tällaisella keskivertomallilla ei ole keskimäärin kuin muutama tunti töitä kuukaudessa. AMK meni mukavasti kituuttamatta, mutta valmistumisen jälkeen täytyy tehdä muutakin jos mielii ostaa autoon uutta palikkaa. Kokopäivätöihin ei voi kuitenkaan mennä, jos haluaa tarvittaessa olla toimiston käytettävissä ja pitää tuon mukavan sivutienestin. Nyt onkin haussa mukava osa-aikatyö, jossa olisi joustavat työajat.. :P Ideoita?

Messuilla hymyilemisestä saa kanssa ihan mukavasti, 100-300€/päivä työnantajasta riippuen, työ on leppoisaa ja suurin osa messuvieraista on hyväntuulisia. Päällekäyvät messujuopot vaan harmittaa, ja messujen jälkeen on aina yhtä ylentävää nähdä oman takapuolensa kuva erinäisissä gallerioissa...

Riksa
-
Viestit: 29
Liittynyt: 30.3.2005 19:56

ViestiKirjoittaja Riksa » 17.5.2005 17:03

Koulutus elektroniikka asentaja. Töissä atk järjestelmä asentaja. palkka 12,50e/h + lisät. Työ kokemus 1 vuosi. espoo.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 17.5.2005 17:09

^^Onko sulla kuvia jossain?=)

Sagio
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.5.2004 13:02

ViestiKirjoittaja Sagio » 19.5.2005 13:23

Tulin just työhaastattelusta puhelinhaastattelijan osa-aikatyöhön. Ei kuulosta työltä, jossa koulutuksella olisi paljon väliä, vai mitä? Mutta jouduinpa kinaamaan haastattelijan kanssa, saanko sanoa, että mulla on korkeakoulututkinto, kun olen valmistunut Helian (amk) BBA-ohjelmasta (Bachelor of Business Administration eli "tradenomi"). Tuohon koulutusohjelmaan pääsee vain 8,5% hakijoista, eli aloittaessani pidin sitä jonain. Ne luulot on karisseet...

AaJee: Tietysti mulla on kuvia jossain. Jos en nyt kuitenkaan ala niitä tähän postailemaan.

wellu80
-
Viestit: 75
Liittynyt: 4.11.2004 1:25

ViestiKirjoittaja wellu80 » 20.5.2005 11:13

vastaan työkseni puhelimeen, korvaukseksi saan reilut 10 euroa tunnilta.

Mess
-
Viestit: 371
Liittynyt: 12.11.2003 9:04

ViestiKirjoittaja Mess » 20.5.2005 11:52

äääh, tämähän ketju on nyt muuttunut AMK jauhannaksi... ei näin :(

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.5.2005 14:46

Pysytäämpä asiassa, eli erialojen palkoissa!

Koska vieläkään aiheessa ei pysytty tuli kirveelle töitä ja viestejä raakasti poisteltiin!

Mess
-
Viestit: 371
Liittynyt: 12.11.2003 9:04

ViestiKirjoittaja Mess » 20.5.2005 15:10

Huoltoasentaja, elektroniikkateollisuudessa.
Brutto n.2000€/kk. Ylitöitä viimeksi tehty n.5 vuotta sitten.
Mutta nyt ennen jussia, olisi luvassa muutamat viikonloppu hommat=ekstra kesälomarahaa :)
Viimeksi muokannut Mess, 20.5.2005 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sagio
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.5.2004 13:02

ViestiKirjoittaja Sagio » 20.5.2005 15:11

Kiva kiva, kiitos paljon! Enpä kirjoittanutkaan edellistä viestiäni kuin 20 minuuttia. Luulin, että se tarvittaessa siirrettäisiin omaan threadiinsa, eikä sitä vain törkeästi kadotettaisi bittitaivaaseen. <häipyy>

jarge
-
Viestit: 703
Liittynyt: 23.7.2003 9:18

ViestiKirjoittaja jarge » 20.5.2005 15:29

Menee tää karsiminen kyllä jo vähän överiksi, eikö helpompaa olisi ollut vaikka vaihtaa otsikkoa tai vastaavaa, varmasti viesteissä olisi ollut monelle hyödyllistä tietoa... Tietty jokin raja pitää olla mutta mitään epäasiallisuuksia tai säännöissä kiellettyä ei kirjoitettu. Pientä löysäilyä sallisi moderaattoreidenkin toimesta kun osaston nimikin on:
Yleinen - muut aiheet

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.5.2005 15:38

Tuli sitä itekin reilu 10min mietittyä omaa postausta... Taitaa Vesku olla AMK-miehiä kun poisti AMK-koulutuksen tasoa kritisoivat postaukset :D

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.5.2005 16:32

En lukenut sen kummemmin mitä kirjoituksissa oli, mutta palkoista niissä ei ollut sanallakaan joten eivät kuulu topikkiin.
Ainii, kyllä olen Amis ja palkka vain 3600€/kk;-)

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 20.5.2005 19:29

, paperitehtaalla töissä ja tällä hetkellä AIKAA (ja rahaa) rakentaa vaikka autoa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.5.2005 19:44

Joo harmittaa kyllä että kaikki koulutusaiheiset viestit katos taivaan tuuliin. Hyvää keskustelua aiheen tiimoilta joka olis ansainnut oman topikin. Minäkin kulutin varmaan 15min tehokasta työaikaa sen kirjoittamiseen... :) Noh, ei auta itku markkinoilla.

Paperialan lakosta puheenollen... Sellu/paperitehtaissa siivoojan tuntipalkka on n. 11-12€, ja siivoojien keskipalkka noin yleensä taitaa olla jossain 8€/h tuntumassa. Ei ole mikään ihme että esim. StoraEnson siivoojat vastustavat kynsin ja hampain siivouspalvelun ulkoistamista, vaikka saisivatkin jatkaa siivousta samoissa tiloissa ja samalla porukalla, työvaatteet ja palkka tosin muuttuis...

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 20.5.2005 19:49

Voipi olla kateutta, mutta mielestäni on enemmän oikein maksaa siivoojalle 12€/tunti, kuin ruudun katsomiseta 25€. No työnantajat laittavat pari tehdasta kiinni ja rakentavat kaikki paperitehtaat ulkomaille.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.5.2005 19:59

^ Niin. Mutta jos tuolle linjalle lähdetään niin se on loputon suo, ainahan voidaan kysyä että miksi johtajalle maksetaan 10000€/kk vaikka se vaan istuu palavereissa ja kierrättää vieraita tehtaassa. Onhan tuossa se että jos siivooja mokaa niin lattialle jää roskia, mutta jos joku paperikoneenhoitaja mokaa niin vahingot on luokkaa €€€€€. Kun olen itekki sellutehtaassa ollu töissä niin tiedän kyllä sen syyllisyydentunteen ku kaheksan tuntia vaikkapa sunnuntai-iltana istuu ja porisee ja saa siitä 200€ miinus verot :D

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.5.2005 20:05

Korjausta sen verran että, en ole paperitehtaassa vaan sellulla (puunkäsittelyssä) ja en tee vklopputöitä vaan pelkästään 3/5 työaikaa ja lisäksi paperialalla ei makseta 25€/h palkkaa.
Mun puolestani ne jotka arvostelevat paperilaisten helppoa työtä voivat tulla 10vuodeksi tekemään vuorotyötä, meillä ei ole erikseen kunnossapitomiehiä vaan se perinteinen valvomotyöntekijä tekee myös ne kunnossapitotyöt hyvinkin pitkälti, erikoistyöt on sitten erikseen.

Sagio
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.5.2004 13:02

ViestiKirjoittaja Sagio » 20.5.2005 20:10

Samalla katosi Peten kohteliaisuus.. ;) Tosiaan, moderaattorit, jos teillä vielä on ne poistetut tekstit jossain roskakorissa, niin voisitteko laittaa niille oman threadin niin päästäisiin jatkamaan?
Juuri kun pääsin kehumasta messu- ja muiden PR-hommien ok palkkaa, niin kuulin, että nämä tytöt http://www.nesteralli.com/sisapiiri/karjalatytot/ ovat Neste Rallyssa töissä 50€ päiväpalkalla. Kyseessä on siis usealta taholta kuultu huhu, sopimusta en ole nähnyt. Olin itsekin lähdössä, mutta en todellakaan tuohon hintaan. Rallyssa on kuitenkin töissä periaatteessa aamusta iltaan, ruokiksellakin pitää jaksaa hymyillä ja jutella vieraille. Tuntipalkaksi jää alle viisi euroa.. Ikävää kun PR-töissä ei ole mitään työehtosopimusta. Pääsee tapahtumaan tällaista hintojen polkemista.

huom. älkää kommentoiko edellä olevia tyttöjä mitenkään, ettei mene OT! ;)

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 21.5.2005 16:47

norm. asfalttityöntekijä brutto+päivärahat+kilometrit 4000-7500e/kk riippuu miten tulee tunteja.
esim viimekuussa jäi käteen reilu 4300e.
Viimeksi muokannut ilu, 11.6.2005 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 21.5.2005 18:15

^niin ja hommia tasaisesti ympäri vuoden!

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 21.5.2005 18:27

jep. talvet sitten liitosta nostetaan norm duunarin palkkaa kotona makaamalla. itse en kyllä tähän nautintoon ole vielä päässy käsiksi katotaan ens tai sitä seuraavana talvena...

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 22.5.2005 10:00

eihä siinä asfaltti hommissa isoa katkosta jää jos syksyllä pääsee pitemmälle tekeemään ja sitte siinä keväällä aloittaa, sopiva "kesäloma" jää pidettäväksi.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 22.5.2005 10:37

n 5kk kausi kestää. ja saa sitä mennä rappaan niitä koneita talveksi jos haluaa.

pekoni
-
Viestit: 28
Liittynyt: 5.10.2004 14:48

ViestiKirjoittaja pekoni » 23.5.2005 17:22

Minkä verran tienaa pari vuotta työelämässä ollut sähköinssi ja millasta duunia mahtaa olla? Rippuu tietenkin taas monesta asiasta,mutta onko kellään kokemuksia. Kun jonkin verran kiinnostas kouluttautua semmoseksi.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.5.2005 23:43

Panimossa,ei koulutusta,tuntiliksa päälle 11€ ja lisät + ylityöt päälle.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 23.5.2005 23:54

lihanleikkaajana n7v vuosiansion mukaan n3000e/kk. työ raskasta ja lisäksi vuorotyötä mut ihan jees omasta mielestäni
Viimeksi muokannut maneesi, 3.5.2007 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jyrki
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 10:01

ViestiKirjoittaja Jyrki » 24.5.2005 0:26

Minkä verran tienaa pari vuotta työelämässä ollut sähköinssi ja millasta duunia mahtaa olla? Rippuu tietenkin taas monesta asiasta,mutta onko kellään kokemuksia. Kun jonkin verran kiinnostas kouluttautua semmoseksi.


Kuten tuossa topikissa jo vastailin:

Itse olen elektroniikkainssi amk, töissä esimiestehtävissä/teknisessä päivystyksessä, kolmivuorotöissä. Palkka on noin 2,7ke/kk + lisät, eli käytännössä noin kolme ja puoli tonnia kuussa.

Suurin osa valmistuneista amk-luokkatovereista on teollisuuden palveluksessa, suunnittelijoina ja huoltotehtävissä, normipalkkaus on kuulemma välillä 2-3ke aivan tehtävästä riippuen. Ja pari tyyppiä myy puhelimia ja pesukoneita, palkka noin 1,5ke, eli ei ne paperit autuaaksi tee, pitää jaksaa opetellakin niitä asioita eikä vain loisia sitä koulua läpi.

Mainittakoon, että meidän luokalta 60 aloittaneesta lopulta valmistui vähän reilut viisitoista, kiitos paskan amk-kurin ja jengin onnettoman opiskelumotivaation. Noiden amk-laitosten arvostus on aika matalalla mun silmissä, itse ajattelin tässä vielä jatkaa oikeisiin korkeakouluihin työn ohessa.

MKP
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.11.2004 22:07

ViestiKirjoittaja MKP » 24.5.2005 4:02

Sähköinssien ja yleensäkin inssien palkat riippuvat hyvin paljon tehtävästä. Kun itse aloitin sähköinssin työt 9 vuotta sitten suunnitteluinssinä, niin palkka oli nykyrahassa 1680e/kk. 2,5 vuotta siinä hommassa riitti ja poislähtiessä palkka oli 1970e/kk. Nykyään olen sähkön tuotannossa jatkuvassa kolmivuorotyössä ja palkka on keskimäärin kaikkine lisineen n. 5400e/kk.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 24.5.2005 11:39

Sagio:
Eihän nuo edustushommat mitään huippupalkattuja ole ollut koskaan, mainostoimistoista saattais löytyy vähän asiallisempaa (+asiallisemmin palkattua) edustushommaa esim. Ruoka-esittelyjä yms. Itse tein yhdelle lafkalle keikkoja opiskelun ohessa muutamana vuonna 90-luvun lopussa, ilman hotpantsejä tosin.

Jos ulkomaat kiinnostaa, niin poseerausta voi harrastaa esim. täällä http://www.salon-auto.ch/en/ -->Paikallisia tyttöjä puhutun kielen perusteella näytti olevan suurimmaksi osaksi, mutta svenssoneitakin löytyi.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 24.5.2005 13:32

Korjaan aiemmin mainitsemaani palkkausta sellutehtaalla! Nyt ois 16e/pv :D

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 25.5.2005 12:18

meikäläinen ajaa kaivinkonetta kesäisin ja ehtii tienaamaan kuukaudessa (jos tekee 8h/pvä, mikä on todella epätodennäköistä) noin 1600€..palkka luokka on 5 eli noin 10€+risat..usein päivät venyy 12-16h..mut siitä maksetaan..vaikkei saakaan ylityökorvauksia..:D paikkana paimio+muu varsinais-suomi..

MaeGinen
-
Viestit: 904
Liittynyt: 8.8.2003 1:21

ViestiKirjoittaja MaeGinen » 26.5.2005 0:03

Ylioppilas oli vuosisadan alkupuolella herra/neiti, nykysin se on rinnastettavissa ajokorttiin.

No neitejä ne on kaikki ylioppilaat nykyään! :D
Mjooh, itekki pitäs painaa lippahattu päähän tossa reilun viikon päästä. Meinasin kylläkin että juhlin ammattiinvalmistumista ja hattua en pidä päässä muuta ku koulussa ja valokuvassa. En arvosta kyseistä päähinettä ja sen lisukkeena tulevaa helvetin kallista vessapaperia sitten yhtään. Tosin ei siihen myöskään persettään raski pyyhkiä, oli se sen verran kallis. Vaivaa tarvi nähdä sen verran että viitti olla tunnilla sen jälkeen ku sallitut poissaolotunnit täytty. Enemmän tuskaa tuotti kokeet kuin ne itse kirjotukset. No, lukioohan en sitten saanut loppuun suoritettua, tuotti nimittäin todellakin tuskaa ne kurssikokeet. :D Amis tuli suoritettua, ja kun kerran sen neljä vuotta siellä joutu lusiin, ni kirjottelin sitten sen hatunkin siinä. Enemmän rahaa sukulaisilta jotka ei osaa arvostaa ammattia, vaan juurikin sitä lakkia.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 26.5.2005 8:52

^Olen samoilla linjoilla lakin arvosutksen suhteen. Omaa lakkia käytin vain lakkiaispäivänä vuonna -99 keväällä. Sitten en ole siihen enää koskenut. Lakkiaispäivän illalla laitoin lakin Fredriksonin laatikkoon ja potkasin laatikon nurkkaan. Sitten en ole siihen koskenut. En edes tarkkaan tiedä missä se nykyään on. Nyt harmittaa että etes menin lukioon, ku ei sitä työrintamalla juuri arvosteta. Tekussa oli vaikeuksia saaha kesätöitä ku ei ollut mitään ammattitutkintoa. No jäihän se tekukin taakse ja vakipaikka tuli.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 26.5.2005 9:31

Ongelma vaan usein on ettei 15 vuotias vielä tiedä, mitä haluaa tehdä "isona". Ikävä se on kouluttautua kolme vuotta ammattiin jota ei sitten olekaan mielenkiintoa harjoittaa. Toki sehän on hyvä jos käy vaikka sähköpuolen ja jatkaa sitten opintoja vaikka sähkö(diplomi)insinööriksi, on näkemystä ja kenties työkokemusta myös sieltä asentajahommistakin. Onhan se kahden ammatin hallitseminenkin etu...jos jatkaa opintoja jollekin toiselle alalle kuin mitä ammattikoulussa käy. Toiselle alalle tulee työttömyyttä niin ompahan toinen ammatti. Sitäpaitsi nykyinen suuntaushan näyttää olevan se että "duunarit" nostavat isoa palkkaa, niinku voidaan tästä topikista lukea :) Lukio taas on "yleissivistävä" ja taitaa monelle olla myös perinne/velvoite päästä sinne mummolan seinälle ylioppilaskuvan muodossa. Sieltä on myös mahdollisuus saada parempi valmius jatkaa opintoja yliopistossa, kielet ja muu eri luokkaa ku ammattikoulussa. Taitaa olla ylioppilastutkinto vaatimus ainakin joihinkin tiedekuntiin? Sinänsä ihmettelin itekin aikoinaan omana lakkiaispäivänäni sitä sukulaisten vouhotusta valkolakista ja kaverit jotka valmistuvat samaan aikaan ammattikoulusta, niillä oli paljon askeettisemmat juhlat ja seremoniat. Mutta perinteet...ei ne kovin äkkiä muutu. Töihinhän ei pelkkä ylioppilas juurikaan pääse.
Mutta ei tässä minun mielestä ole väärää eikä oikeaa koulua, riippuu aina tapauksesta, eli mitä haluaa ja mitkä on motiivit.

<ehdotus>
Voisko otsikkoa laajentaa että "eri alojen palkat ja koulutus", ettei tarvis taas poistaa hyvää keskustelua? :/
</ehdotus>

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 26.5.2005 9:43

Ammattikoulusta sähköasentajaksi, intin jälkeen 8kk sähkölaitos- /logistiikkaasentajana ja tämän jälkeen AMK:n kirjoille lukemaan tietoliikennetekniikkaa. 3 vuotta teoriaopiskelua ja kesät töissä samassa paikkaa mutta tehtävä muuttui omasta halusta ja johdon suosituksesta teknillisen suunnittelijan/ kunnossapidon työnjohtajan kesätuuraajaksi. Työkokemusta kertyi ja ammatiharjoittelut sain kätevästi suoritettuna. 60km työmatka alkoi tympimään ja aloin katsella kotipaikkakunnalta yritystä joka tarjoaisi opinnäytetyön aiheen. Kävin esittätymässä muutamassa paikkaa ja palkallisia työpaikkoja oli tarjoilla 3-4 kappaletta. Valitsin kiinnostavimman ja talon kirjoilla vakinaisessa työsuhteessa ollaan oltu nyt reilu vuosi. Homma on mielekästä, työkaverit/esimiehet mukavia ja palkka miellyttää. Työtehtäväni ei liity suoranaisesti tietoliikenteeseen vaan työskentelen enemmän tuotannonsuunnittelun ja hankintatoimen parissa.

En voi väittää että katuisin sitä seikkaa että lukio jäi suorittamatta. Amispohjalla ja käytännöntyökokemuksella töitä löytyy niin että saa itse valita paikan ja tehtävän. Monet työnantajat arvostavat tätä seikkaa enemmän kuin täydellistä todistusta. Koskaan en ole papereita esittellyt haastattelussa vaan oma reipas asenne ja halu kertoa itsestään ja siitä mitä haluaa tai osaa tehdä on riittänyt työpaikan löytymiseen.

johka
-
Viestit: 44
Liittynyt: 29.10.2003 0:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja johka » 26.5.2005 11:45

Huomaa hyvin ihmisten mielipiteistä minkä alan porukkaa autoiluaiheisella foorumilla liikkuu. Suurin osa taitaa olla ammattikoulun / AMK:n käyneitä, mikä selvästi näkyy...

Mun mielestä palkkaakin tärkeämpi seikka on se, kuinka hyvin työssään viihtyy. Esim. monet akateemisen alan valinneet korkeasti koulutetut ihmiset voisivat nostaa vaikka kuinka hyvää liksaa suuryritysten palveluksissa, mutta ovat mieluummin jääneet yliopistoon tutkijoiksi. Enoni on kauppatieteiden tohtori, joka palasi erään keskisuuren suomalaisyrityksen talousjohtajan pallilta takaisin tutkijaksi ja opettajaksi. Samalla palkka laski 8000€ --> n.3000€, mutta viihtyy kuulemma huomattavasti paremmin.

Saa se monitoreja seuraava paperityöntekijä varmasti kadehdittavan hyvää palkkaa, mutta kyllä itselläni ainakin hajoaisi pää istua 30 vuotta joka päivä siinä samalla tuolilla ja töllistellä niitä samoja ruutuja.

Noh asiaan... Opiskelijana tienaan tällä hetkellä 292€/kk ja saan keskim. noin 5 opintoviikkoa kuukaudessa. Siitä tulee tuntipalkaksi 1,46 euroa... Ihan hyvä. Onneksi on oma firma, jolla tuntiveloitus 55 euroa.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 26.5.2005 16:59

Itse tällä hetkellä opintojen ohessa teen osa-aikaisena projektityöntekijänä tutkien mahdollisuuksia aloittaa yritystoimintaa, lähinnä markkinatutkimusta ja liiketoimintasuunnitelmaa teen. Työ ei ole kovin hyvin palkattua (7,8€/h) mutta työn luonne huomioiden niitä tulee kuitenkin ihan kivasti (etätyö ja saa tehdä kotona =).

Pääasia on se, että työ liittyy juurikin siihen alaan mitä on opiskellut viime ajat, ja mahdollisuus DI-työn tekoon on olemassa, kun vaan jaksaisi aloittaa ne viralliset paperisodat.

aqualung
-
Viestit: 171
Liittynyt: 23.5.2004 21:25

ViestiKirjoittaja aqualung » 26.5.2005 17:22

Koulukiireet loppuivat ja pääsin taas kokopäiväisesti töihin. Firma on sama, missä olen työskennellyt ympäri vuoden opiskelun ohessa sekä kesäisin neljän vuoden ajan.
Iloinen yllätys oli, että haluavat maksaa 1800 e/kk entisen 1600 sijasta, ei valittamista vaikka pitääkin laskea tarkkaan syksyn työtunnit ettei opintotuki laske.
Viimeksi muokannut aqualung, 26.5.2005 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 26.5.2005 18:46

Juurikin sain kuulla että tässä uudessa paikassa (elementtitehdas) on pohjapalkka 9.3 koeajalla ja sitten myöhemmin 10.10€/h.

Tosin urakkapohjalla tuolla mennään että jos ei hommat kuse niin rahantulo on ihan jees, joskin ei tosin mikään Di palkka mutta pärjää todella hyvin.. =D

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 27.5.2005 23:32

ilu; kyllä niitä asfaltti hommia pääsee painaan parhaillaan pitempääki ku 5kk

kahe
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.7.2004 22:38

ViestiKirjoittaja kahe » 28.5.2005 21:51

Kuusi vuotta tehty tässä isossa tietoliikennefirmassa ja samaa ohjelmiston testaustyötä alimmalla tasolla olen tehnyt viimeset viisi vuotta AMK inssinä. Palkka on aina suhteessa tekemisiin, mutta omasta mielestä suht helpolla töitä tehden päästään tällä hetkellä lähelle kolmea kiloa. Siihen vielä päälle mukavia bonareita (noin 10-15%/vuosi yhteensä), joten ei sitä voi enää niin huonoksi sanoa tästä työstä taikka firmasta. Tehtävät ja kokemus on kasvanut koko ajan, mutta samassa suhteessa ei tietystikään palkka. Vain paikkaa vaihtamalla nousisi enemmän, mutta sitten ehkä menisi nykyinen tietämys joltain osin hukkaan.

Ennen näitä hommia tuli tehtyä yksi mukava kesähomma, vaikka olikin eräänlainen liukuhihnatyö, pari hlöä purki, yksi korjasi, pari kokosi ja pari testasi ja yksi pakkas takas laatikkoon (muistikuvia). Venäjälle menossa oleville huippumallin Sonyn radioissa (muistaakseni 5000kpl Suomen Tullin varastoilla) oli maadotusvika, vahvistin paukahti virrat päälle laitettaessa, jota oltiin porukalla korjaamassa urakkana kuukauden aikana. Piirilevyyn liitettiin yksi maadotusjohto ja autoradio toimi sen jälkeen normaalisti. Viikko ehdittiin tehdä korjauksia, noin 1000 kpl muistaakseni, ja sitten homma keskeytettiin. Oli todettu homma turhaksi tai sitten laadun kannalta epävarmaksi ja kaikki nuo Sonyn huippumallit menivät paalaukseen tuon jälkeen (kuulemma). Saatiin kuitenkin viikon työstä täyden kuukauden palkka, olikohan silloin 7500 mk, joka oli -96 hyvä palkka kesätyölle, kun ei muuta ollut tiedossa. Viikon työstä ollut kuitenkin paras palkka mulla kesätyönä. Puolesta välistä kuusta pääsin vielä toisiin hommiin, joten tuli tuohon opiskeluaikaan todella mukava kuukausiliksa ja tämä oli bongattu ihan työkkärin ilmotuksista, joten helmiä löytyy sieltäkin!

Jayk
-
Viestit: 39
Liittynyt: 29.3.2004 18:53

ViestiKirjoittaja Jayk » 28.5.2005 23:02

ammatti lvi-asentaja huoltopuoli, palkka 14 eeroa/h + päivystys erikseen. vuositulot n 40-50 tuhatta eeroa.

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 29.5.2005 19:14

Ammatti: mittaustyönjohtaja ("maanmittari"), kotipaikka Tampere, työmaat missä milloinkin, varsinkin kesäisin.
Peruspalkka: 1960 €/kk, poonusta päivärahat + verottajan sallimat kilometrikorvaukset (~0,40 €/km). Laskutettavia kilometrejä noin 50000 vuodessa, ajoneuvo tosin hörsii kaiken minkä tienaakin. Ei ole bensakoneessa järkeä, ei. Plus puhelinetu.

Koulutus: Yo-tutkinto (jippii), sen jälkeen kesähommista alkanut työ vei mennessään suurista suunnitelmista huolimatta. Ansio ei siis suunnaton ole, mutta kyllä sillä elää. Tärkeämpää on se, että viihdyn työssäni. Kahta samanlaista päivää ei ole, ja maisemat vaihtuvat jatkuvasti...

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 29.5.2005 22:23

mielestäni on enemmän oikein maksaa siivoojalle 12€/tunti, kuin ruudun katsomiseta 25€. No työnantajat laittavat pari tehdasta kiinni ja rakentavat kaikki paperitehtaat ulkomaille.


Mikä asiantuntija! Se mitä paperimiehelle maksetaan on kärpäsenpaskanverran suhteessa siihen mitä tehtaat tuottaa ja kun vielä muistaa että tekniikka noissa laitoksissa ei ole sieltä halvimmasta päästä. Suurella yleisöllä on se käsitys että työskentely paperitehtaassa on pelkästään istumista ja löhöilyä jota se ei todellakaan ole. Silloin kun kaikki toimii ja on kunnossa, ehtii hieman istumaankin mutta häiriön tullessa vaaditan ripeyttä ja kovaa ammattitaitoa. Nykyisin trendi on menossa yhä enemmän siihen että käyttöhenkilöstö tekee myös kunnossapidon. Varsinkin hieman vanhemmassa laitoksessa häiriöitä ilmenee lähes päivittäin.

PS. Ala näkyy profiilista. Tällä hetkellä olen esimiehenä ja palkka lisineen on 4-5k€/kk.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 30.5.2005 0:51

mielestäni on enemmän oikein maksaa siivoojalle 12€/tunti, kuin ruudun katsomiseta 25€. No työnantajat laittavat pari tehdasta kiinni ja rakentavat kaikki paperitehtaat ulkomaille.


Mikä asiantuntija! Se mitä paperimiehelle maksetaan on kärpäsenpaskanverran suhteessa siihen mitä tehtaat tuottaa ja kun vielä muistaa että tekniikka noissa laitoksissa ei ole sieltä halvimmasta päästä. Suurella yleisöllä on se käsitys että työskentely paperitehtaassa on pelkästään istumista ja löhöilyä jota se ei todellakaan ole. Silloin kun kaikki toimii ja on kunnossa, ehtii hieman istumaankin mutta häiriön tullessa vaaditan ripeyttä ja kovaa ammattitaitoa. Nykyisin trendi on menossa yhä enemmän siihen että käyttöhenkilöstö tekee myös kunnossapidon. Varsinkin hieman vanhemmassa laitoksessa häiriöitä ilmenee lähes päivittäin.


Silloin kun istutaan niin silloin menee hyvin ja firma tuottaa tulosta, mutta eivät kaikki istu, kehotanpa menemään monia esim. kartonkitehtaalle pituusleikkurille istuskelemaan niin eipä taitaisi montaa päivää soppari kestää, eikä tarttee kuorimossakaan istua. Aika moni kuka ns.istuu niin on jo aika lailla ammattilainen ja tietää aika paljon koneiden säädöstä yms. joiden kanssa ei kannata mennä juuri valmistuneen inssin väittelemään, on nähty kun äijät niitä huiputtaa. Eikä istuskelu ala nuorena, aika paljon on hommia missä ei kerkeä persettäkään penkissä pitää, pituusleikkuri ja paljon matalaa rullaa niin siinä hyvä kun kerkeää pullosta huikkaa ottaa. On tehtailla aika paljon hommia ja paikkoja mitä ei telkkarista näe, siellä on kuumaa ja paskaista jonne ei hienohelmaisia kameramiehiä edes päästetä. Aika pieni osa on palkoista mikä on paperi/kartonkitehtaissa menoerä, aika paljon maksaa puukin(kuten myös ylimmän johdon miljoonapalkat), taitaa olla monelle aika suuri menoerä ja taitaapa tehdas maksaa rahdinkin joten jos tehtaita alettaisiin lakkauttaa niin vois aika suuresti suomi kärsiä, työttömyys koskisi aika paljon pienteollisuuttakin, satamia yms.

Noh, mikäli työnantajapuoli sais tahtonsa läpi paperinneuvotteluissa mm.12 tunnin työvuorot kesällä yms. ulkoistamisia, niin kohta alkaisi aika monella muullakin tulla 12 tunnin työvuoroja. Ite teen kymmentä tuntia nykyisessä hommassa yhdellä puolen tunnin tauolla, eipä hirveesti kiinnostaisi tehdä enää ylimääräistä saati olla jossain kartonkitehtaan kuorimossa vahtimassa puulinjastoa +38 asteen lämmössä ja kuuma höyryä alakerrasta, menkää ruikuttajat sinne tai tulkaa tunneliin, aina joku hönkii niskaan onko valmista, meneekö kauankin ja aina vain minimimiehistöllä töissä.

muuten, jos kenen ei tarttee mitään tehdä niin hälykeskuspäivystäjän, kaveri on niissä hommissa, vastaa pari kertaa päivässä puhelimeen ja muuten vain surffaa netissä ja palkka 10 egeä tunti plus lisät. Eipä paperimieskään pääse noin helpolla, läheskään.

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 30.5.2005 6:14

on se hurjaa...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 30.5.2005 9:10

on se hurjaa...

Elämä on. Ja tämän informaatioarvo oli...?

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 30.5.2005 9:36

Noh, mikäli työnantajapuoli sais tahtonsa läpi paperinneuvotteluissa mm.12 tunnin työvuorot kesällä yms. ulkoistamisia, niin kohta alkaisi aika monella muullakin tulla 12 tunnin työvuoroja

Tämä on valitettavan totta. Satavarma että jos huononnukset menee läpi niin muilla teollisuuden aloilla neuvotellaan samoista seuraavaksi. Aina työnantajapuolella niin huonosti menee.

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 30.5.2005 10:08

Ei ole suomessa palkat missään suhteessa mihinkään. Siis koulutukseen tai tehtävien vaativuuteen. Ainakin insinöörien, etenkin AMK sellaisten ja etenkin suunnittelutehtävien palkkaus on ainakin EU tasolla varmaan huonoin.

Tampereella olin eräässä isossa firmassa mekaniikkasuunnittelijana suoraan valmistumisen jälkeen, palkka 1937e/kk, tämä nettona tasan 1400e. Koska tilanne ei miellyttänyt haeskelin muutamaan vastaavanlaiseen tehtävään ekan vuoden jälkeen, 2600e palkkatoivomuksella pääsi personnellille saakka mutten tullut valituksi. Mitä nyt kavereiden palkoista tiedän, on 2500e kuukausipalkka jo aika saavutus.

Löysin kuitenkin töitä saksasta eräästä suunnittelutoimistosta jossa olen nyt ollut töissä tammikuun alusta lähtien. Kuukausipalkka on nyt 2600e josta suomeakin kovemman verotuksen takia jää käteen vain 1600e. Kuukauden päästä päättyy koeaika jonka jälkeen palkan on sovittu nousevan, todennäköisesti 3000-3400e.

Suomessa katto tulee vastaan aika pian mutta täällä jos osaamista ja taitoa löytyy on mahdollisuuksia tienata paljon enemmänkin. Uskoakseni saksassa insinööri tienaa aina noin 1,5-2 enemmän kuin suomessa vastaavissa hommissa, tuskin kuitenkaan IT-puolella.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 30.5.2005 10:58

Hexxi:
Mitä olen meininkiä seurannut vuodesta 2002, niin noinhan se näyttää olevan. Tuolla on hyvä aloittaa ja opetella maan tavat. Liiaan halvalla ei kannata itteensä myydä :vink: ja palkkaneuvottelu taitoakin olisi hyvä omata ja kaikki kannattaa ottaa kirjallisena (ne palkkalupauksetkin).

Saksalaisen inssin (AMK&Yliopisto) keskipalkka ~70te / vuosi. Suomessa tuota nauttii? ehkä muutama prosentti koko ammattiryhmästä. +100te ansioihinkin on kohtuu hyvät mahdollisuudet. Veroa menee, mutta vähennyksiäkin saa tehtyä vapaaminen.

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 30.5.2005 13:22

Alla merkonomin tutkinto ja pari vuotta AMK:a (ohjelmistotekniikka). Tulin siihen tulokseen, että työllistät itse itses, niin ei tarvitse vinkua tuntiliksasta. En julkaise omia tienestejäni, koska takaisin tulee kuitenkin hv-kommentteja ja muuta yhtä luovaa läppää.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 209 vierailijaa