vesipatterin asennus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

vesipatterin asennus

ViestiKirjoittaja hemu » 16.10.2014 18:31

Remontin ajaksi vesipatteri on irroitettu järjestelmästä ja termostaatti sekä alaliityntä tulpattu M22x1,5 tulpilla. Patteri oli säilössä muutaman kuukauden tyhjillään.

Mites takaisin asentaminen menee oikeaoppisesti? Öljykattila (Högfors) ja paisuntasäiliö, ne on varmaan ihan peruskamaa. Miten tapahtuu patterin täyttö, tarviiko inhibiittoria, patteri pestä ennen asennusta, ilmaus, paisarin uudelleen virittäminen? Oon työkseni enemmän korkeapaineputkistojen kanssa tekemisissä niin nää kiertovesilämmitys-jutut on hieman epävarmalla pohjalla.

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 16.10.2014 20:50

Patteri seinään, putket kiinni, termari auki, järjestelmän täyttöhanasta lisää vettä järjestelmään ellei oo automaattinen. Mittarista kattoa paine ettei tuu yli. Lyhyt pyöräytys kiertopumpulla (10+ s.) Patteri täysille ja ilmausruuvi auki kunnes tuloo vettä. Uudestaan kierto päälle ja kuunnella onko vielä ilmaa.

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 16.10.2014 21:04

olen pari patteria laittanut aikaisemmin kiinni sillä periaatteella että termostaatti täysin auki, ilmausruuvi auki ja sitten täyttöhanasta vettä sisään kunnes roiskii.

Lieneekö huono tapa?

Entäs tuo normaali vesi, ei liene tarpeen lisätä mitään hapenpoistajaa, inhibiittoria?

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 16.10.2014 21:45

No sama lopputuloshan siinäkin on. Noita lisäaineita en oo kyllä koskaan laittanu saati kuullu että pitäskään laittaa. Tosin en oo "alan kundi" vaan joutunu noita vanhassa talossa vuosittain rukkaamaan.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 17.10.2014 14:11

kuten tohma jo kertoi niin tuolla periaatteella. ja ei tarvitse mitään lisäaineita laitella vaan täyttöhanasta vaan päästät kunnes paineet normaalissa, sitte ilmailet ja kun ilmat saatu pois niin lisäät paineet vielä vakioon.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 17.10.2014 22:30

Itse täytän työn puolesta aina patterin sillain että paluu puolelta auki, ilmaruuvista ilmat pois, sitten meno puoli auki ja antanut olla vielä ilmaruuvin auki vähän aikaa ja sitte ilmaruuvi kiinni, täyttöventtiilistä nostanu tarpeen vaatiessa painetta ja pumppu päälle ja jos on automaattisia ilmanpoistimia niin ne hoitakoon loput. Jos sitte vielä haluaa ilmata niin pumppu seis ja ilmaruuveja aukoo tarpeen mukaan...Ilma kertyy teoriassa sillain että meno-putkessa ns. linjan päähän ylimpään kohtaan ja paluu-putkessa linjan alkuun(pannuhuone) ylimpään kohtaan, riippuen siitä onko välillä tehty ylös-alas heittoja joihin voi jäädä ns. ilmapusseja


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 223 vierailijaa