Matematiikka apua tarvitaan. Paino/teho täh?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

Matematiikka apua tarvitaan. Paino/teho täh?

ViestiKirjoittaja Hessu » 29.12.2009 11:33

Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.


Eli jos auton omamassa on 1600kg, niin miten tuo lasketaan?

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 29.12.2009 11:36

No eikö tuo ole 1600*9,81*0,2= 3139,2nm ja jos kerta kokonaisjarruvoimaa tarkoitetaan tolla niin sehän sitten 1569,6nm per pyörä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 29.12.2009 11:56

Kopsaan suoraan kirjasta.

Seisontajarrun on vaikutettava vähintään yhden akselin pyöriin. Jarrutusvoiman on oltava vähintään 20% auton kokonaispainovoimasta ja voiman on jakauduttava tasan molemmille pyörille.

Laskutapa.

m = 1600kg

g = 10m/s2 (maan vetovoiman kiihtyvyys)

p = 18 %

Eli auton G on 16 000 N.

Laskukaava G = m * g

F = G * p

F = 1600kg * 10m * 18 = 2880 N


Eiku tä. :D

perkele !

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 30.12.2009 2:22

Joo mut toi ei päde, koska auto on mäessä, jolloin pitää laskea vaikuttava voima sille kulmalle missä se auto on. :D Tekniikan kaavasto auttaa tossa, jos semmonen löytyy hyllystä.

wallbanga
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 12:19
Viesti:

ViestiKirjoittaja wallbanga » 30.12.2009 10:19

Hessu kirjoitti:Seisontajarrun tehon tulee olla sellainen, että auto pysyy paikallaan ylä- ja alamäessä, jonka kaltevuus on 18% ja tien ja renkaan välinen kitkakerroin 0,6. Tämä vaatimus edellyttää seisontajarrulta kokonaisjarruvoimaa, joka on 16% auton kokonaispainovoimasta tai 20% auton oman massan painovoimasta.


Täytyisi tietää auton kokonaispainovoima (kokonaismassa), jotta tietäisi kumpi on suurempi: 16 % auton kokonaispainovoimasta vai 20 % omamassan painovoimasta. Kuitenkin tuossa on sanottu miten lasku tapahtuu eikä siinä tarvitse välittää mäen kallistuksista mitään. Kun laki sanoo, että 16 tai 20 prosenttia jonkun massan painovoimasta riittää niin silloin se riittää. :)

Tiedossa on vain omamassa, joten lasketaan sen perusteella. Omamassan painovoima on 1600 * 9,81 = 15696 N. Siitä 20 % on ~ 3140 N. Tämän pitää jakaantua tasan molemmille pyörille eli 1570 N per pyörä.

Laskuissa on totta kai perävalotakuu tai sitten ei sitäkään :)

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 30.12.2009 22:37

Kiitoksia avusta.
Tarvittava tarkkuuskin löytyi.. Noin niinkuin kotisäätöä ajatellen..

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 31.12.2009 21:19

Lukion Fysiikan kurssi 4 jälkee pitäs osata :D Just lasketaan noita kaltevasssa kulmassa olevien kappaleiden voimia jne.

Trex
-
Viestit: 509
Liittynyt: 3.8.2003 20:49

lainataan vähän vanhaa topicia

ViestiKirjoittaja Trex » 21.12.2010 19:35

Ei lähde itellä aukeamaan tällainen tehtävä, niin josko täältä löytyis apua...

"Ilmanvaihtoputken poikkileikkauskuvio on ympyrä. Putken tulisi mahtua kolmion muotoisen aukon lävitse. Kuinka suuri saa putken halkaisija korkeintaan olla, kun kolmion sivut ovat 352mm,414mm ja 476mm?"

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.12.2010 20:58

Ilmanvaihtoputket on sen verran löysiä, että ne taipuu helposti vähän isompana halkaisijan kolmion läpi, kun ei tartte pysyä pyöreinä ;)

Mutta:
r = sqrt [ (s - a)(s - b)(s - c) / s ]
s = (a + b + c) / 2

Tästä saadaa r=114mm ja rapiat. Ei ratkaista ihan loppuun asti, saat itse laskea vielä mikä se halkaisija on :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.12.2010 21:14

Mäkin jouteessani kahlasin trigonometrian kirjaa, mutta vastaushan löytyy suoraan lukion taulukkokirjasta :D Ei pidä mennä merta edemmäs kalaan...

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 22.12.2010 11:30

MAOL-taulukkokirjalla pärjää aika pitkälle, se on hyvä olla kaikilla hyllyssä.

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 22.12.2010 11:58

^Totta. Sen avulla on monesta tentistä menty (rimaa hipoen) läpi. :D

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 22.12.2010 15:28

Jos nää mun laskut nyt jotenkin ees paikkaansa pitää niin kitkavoima mikä pitää autoo paikallaan tossa mäessä on 0,6*cos16,2mg=9043N.. Ja kun laskeskellaan auton alamäkeen vaikuttava voima tossa mäessä saadaan F=sin16,2mg=4379N. Koska toi auto vaikuttaa alamäen suuntasesti vaan tolla 4379N voimalla voidaan olettaa että se on minimivoima millä auto pysyy paikallaan koska jos alamäkeen vaikuttaa ton verran ja ylämäkeen saman verran niin resultanttivoima on 0 -> auto ei liiku koska lähtötilanteessa auto on paikallaan.

Ja koska tota tarvittavaa jarruvoimaa verrataan auton alaspäin vaikuttavaan voimaan tasasella joka oli 15696N. Eli saadaan (4379N/15696N)/100%=27%.

Tästähän voidaan päätellä että pienimmällä mahdollisella lain sallimalla %määrällä auto ei noin jyrkässä mäessä pysy enää edes paikallaan.

Eihän tästä mitään hyötyä ole alkuperäseen viestin mutta tulipahan laskettua :D

Trex
-
Viestit: 509
Liittynyt: 3.8.2003 20:49

ViestiKirjoittaja Trex » 22.12.2010 16:36

MikaJ: kiitoksia! olihan tuossa vähän vääntämistä, ympyrän piirin laskin samalla tavalla kuin sun kaavassa mutta tuo kolmion ala vaatikin jo hiukan enemmän perehtymistä aiheeseen...

Tosiaankin, tuo taulukkokirja on hyvä pitää aina hyllyssä saatavilla.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa